Detta gräsliga badrum!!

Jag hade forskat lite i vad jag tror kallas microcement, som går att smeta på över vanligt kakel. Å andra sidan ser det kanske ut som om badrummet vore i läge för nya fuktskydd ändå, om man ändå gör vid det, så att det uppfyller dagens krav.
Finns jättesnygga glasväggar som går att beställa efter snedtak och också snygga duschlösningar som går att sätta "på snedtaket". Har vänner som gjort ett supersnyggt badrum med snedtak, hur läckert som helst med infällda rör och takdusch.
Jättesnabb googling visar en lösning som jag misstänker tekniskt är som deras.
001_499x665.jpg


Deras har helt annan design dock och snyggare fäste, men liknande utformning med en "halv" duschvägg som inte är en dörr (så har vi i vårt badrum också, avskyr de där skjutdörrarna.) Deras halvvägg går också att skjuta inåt, för att få en öppnare känsla när man inte duschar. Med bra fall till golvbrunn så funkar det ju att göra så utan att behöva stänga igen helt.

I deras badrum har de också en sådan där golvbrunn som jag kallar "spa-golvbrunn" och som är en ränna längst in mot väggen. Sparar plats och är snyggare, samt slipper man stå på golvbrunnen och duscha. Inte överallt det funkar dock, vi ville ha sådan i vårt badrum men det gick inte pga hur väggen bakom såg ut, vad som fanns där osv.
 
Svarar alla: Kruxet som jag ser det är att få till en glasdörr som går att öppna..... Där finns inte utrymme att öppna åt vänster utan att slå i toastolen (som inte går att flytta utan att dra om alla rör, vilket jag inte har råd med...) och hur öppnar man åt höger, in mot snedtaket?? Jag vill helst slippa draperi....... Helst vill jag också ha en sån där dusch som riktas rakt ner så det blir som ett regn, men hur ska den rymmas...?

INR har sådana lösningar :)

Här är en lösning med två dörrar. Du kan få dörrarna i de mått du vill vilket innebär att du kan få ena dörren med snedtak och kunna öppna den, och den andra dörren gör du inte lika bred vilket innebär att den inte behöver slå i toastolen. Ta ut en återförsäljare som kan ta mått så får ni dels veta vilka alternativ ni har och dels en offert. De flesta gör det gratis. Bifogar en bild i flera inlägg om samma vägg. Får bara ha en bild/inlägg.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190222-112533_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20190222-112533_Samsung Internet.jpg
    124,1 KB · Visningar: 72
Svarar alla: Kruxet som jag ser det är att få till en glasdörr som går att öppna..... Där finns inte utrymme att öppna åt vänster utan att slå i toastolen (som inte går att flytta utan att dra om alla rör, vilket jag inte har råd med...) och hur öppnar man åt höger, in mot snedtaket?? Jag vill helst slippa draperi....... Helst vill jag också ha en sån där dusch som riktas rakt ner så det blir som ett regn, men hur ska den rymmas...?
En glasdörr som går att skjuta kanske?
Det lär förvisso bli smalt, men det är nog en lösning. Tror ej det funkar med en dörr som viker sig.
Kanske även funkar att öppna innåt i duschen? Vet inte hur mycket plats det är. 🤔

Annars ta wellpapp från någon gammal kartong och gör en dörr för att kolla vad som kan funka och om det är möjligt osv. :)
 
Vi flyttade hit för snart 16 år sen och tror EN person duschat i badrummet på övervåningen..... Förutom hunden.... Nu måste det fixas! Men kan man göra en dusch-hörna med fasta väggar dvs inte draperier på ett lutande tak? Tv finns varmvattenberedaren så den går inte att flytta på. Hela badrummet är långsmalt och msn kan typ inte flytta runt saker..... Visa bifogad fil 25719
Men måste du ha dusch där då? Om du bott där i 16 år och använt duschen bara en enda gång verkar du ju inte behöva den? Kanske kan göra en liten fin hörna där med något annat?
 
Men måste du ha dusch där då? Om du bott där i 16 år och använt duschen bara en enda gång verkar du ju inte behöva den? Kanske kan göra en liten fin hörna där med något annat?
Dottern (som har sitt rum intill det gräsliga badrummet) vill gärna kunna använda det... Badrummet på nedervåningen är också ganska eländigt, men går att leva med.

När vi omvärderade huset för att putsa till banklånen, såg det heller inte så bra ut med det badrummet.... Det drog ner intrycket, så att säga.
 
Vi var på väg att specialbeställa någon slags dörr eller halvvägg hos en glasmästare men det blev inte av. Sedan funderade vi på draperi och har nu landat i att inte ha något alls. Funkar fint det med.
 
Vi flyttade hit för snart 16 år sen och tror EN person duschat i badrummet på övervåningen..... Förutom hunden.... Nu måste det fixas! Men kan man göra en dusch-hörna med fasta väggar dvs inte draperier på ett lutande tak? Tv finns varmvattenberedaren så den går inte att flytta på. Hela badrummet är långsmalt och msn kan typ inte flytta runt saker..... Visa bifogad fil 25719
River ni ut allt och bara kaklar och sätter in finare handfat så gör det ju stor skillnad, jag hade valt ett draperi för duschen då jag får lite lätt klaustrofobi av små stängda duschkabiner :o.. blir mycket billigare och enklare att montera än en skjutvägg också :).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Prutat och klart! Nypris är 957 800 SEK! Perfekta 599 cm, får plats på din uppfart Går som personbil på färjor Lågmilare - bara 1712 mil...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Emir
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 659
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 177
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 219
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp