Detta med att köpa häst.

Solvarma jordgubbar

Trådstartare
För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och krokig. Nu dessa första två åren har jag bara "bott in mig" och inte haft hästar.

Har inte haft hästar på många år,och jag hade faktiskt gett upp om att någonsin hitta min drömgård,men nu sitter jag alltså här.....Jag slutade med hästar för att jag tyckte det var för jobbigt och kostsamt att sitta och köra fram och tillbaks till och från stallet. Tog även för lång tid att köra till och från stallet.

Om jag skulle ha hästar,skulle jag ha dom på min egna gård,så jag slapp transport kostnader med bensin med mera.
Jag trodde detta var en utopi. En dröm jag aldrig någonsin skulle kunna uppfylla.

Men nu sitter jag alltså här. Stallet är litet. Rymmer bara två hästar,men ändock. Fantastiska ridvägar runtomkring,skapliga hagar. Behöver bara skaffa staket till.

Har som sagt inte haft häst på ett tag. Hur ska jag tänka om jag vill skaffa två hästar? Är ide´n ens lämplig när jag inte ridit på så länge,eller faller allt på plats när hästarna kommer till gården? Eftersom jag har det i "ryggmärgen".

Känner att jag behöver lite input om vad jag ska tänka på vid "tittandet på häst" så att säga. Ska jag köpa häst,eller bara hyra in hästar? Det blir ju att ta ansvar för hästarna ändå även om jag bara hyr,tänker jag.

Tex när jag hade häst,behövde man inget pass till hästen,som jag förstår att man behöver nu. Och om hästen jag köper saknar pass,så ska jag helst avstå från köp.

En annan sak också. Med hundar är det ju så att de senaste åren har de samlat på sig sjukdomar som inte fanns på 80-90 talen alls. Är det samma sak med hästar? Har det tillkommit nya åkommor på häst tex? Vad isåfall?

Tacksam för lite tankar och input på denna fråga. Är relativ ny på Buke. Visste inte riktigt var jag skulle posta tråden. Flytta den om jag postat fel.:)
 
För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och krokig. Nu dessa första två åren har jag bara "bott in mig" och inte haft hästar.

Har inte haft hästar på många år,och jag hade faktiskt gett upp om att någonsin hitta min drömgård,men nu sitter jag alltså här.....Jag slutade med hästar för att jag tyckte det var för jobbigt och kostsamt att sitta och köra fram och tillbaks till och från stallet. Tog även för lång tid att köra till och från stallet.

Om jag skulle ha hästar,skulle jag ha dom på min egna gård,så jag slapp transport kostnader med bensin med mera.
Jag trodde detta var en utopi. En dröm jag aldrig någonsin skulle kunna uppfylla.

Men nu sitter jag alltså här. Stallet är litet. Rymmer bara två hästar,men ändock. Fantastiska ridvägar runtomkring,skapliga hagar. Behöver bara skaffa staket till.

Har som sagt inte haft häst på ett tag. Hur ska jag tänka om jag vill skaffa två hästar? Är ide´n ens lämplig när jag inte ridit på så länge,eller faller allt på plats när hästarna kommer till gården? Eftersom jag har det i "ryggmärgen".

Känner att jag behöver lite input om vad jag ska tänka på vid "tittandet på häst" så att säga. Ska jag köpa häst,eller bara hyra in hästar? Det blir ju att ta ansvar för hästarna ändå även om jag bara hyr,tänker jag.

Tex när jag hade häst,behövde man inget pass till hästen,som jag förstår att man behöver nu. Och om hästen jag köper saknar pass,så ska jag helst avstå från köp.

En annan sak också. Med hundar är det ju så att de senaste åren har de samlat på sig sjukdomar som inte fanns på 80-90 talen alls. Är det samma sak med hästar? Har det tillkommit nya åkommor på häst tex? Vad isåfall?

Tacksam för lite tankar och input på denna fråga. Är relativ ny på Buke. Visste inte riktigt var jag skulle posta tråden. Flytta den om jag postat fel.:)
Du skulle ju kunna hyra häst först och känna hur det känns, känns det inte bra kan man lämna tillbaka. Bästa är om man kan hyra av någon som även kan tänka sig att sälja om det visar sig att allt klaffar.
 
Det kommer ta mer tid och kostar mer pengar än det gjorde innan. Om du tyckte att det var jobbigt att det tog tid/pengar att ta sig till stallet, och tror att det blir enklare/billigare att ha hemma så har du fel. ;)

Vill du utveckla det lite? Hur kommer det sig? Jag vill se sanningen i vitögat,och är inte rädd för att få kritik. Ös på bara. Vill veta från början,så jag inte går och köper häst,och sedan ångrar mig,eftersom jag inte tycker det är särskilt snällt mot hästen/hästarna jag eventuellt köper.

När jag hade häst tog det två timmar bara att åka till och från stallet,då tänker jag att den transport tiden går ju helt bort när man har hästen bara några meter utanför huset.:D
 
Vill du utveckla det lite? Hur kommer det sig? Jag vill se sanningen i vitögat,och är inte rädd för att få kritik. Ös på bara. Vill veta från början,så jag inte går och köper häst,och sedan ångrar mig,eftersom jag inte tycker det är särskilt snällt mot hästen/hästarna jag eventuellt köper.

När jag hade häst tog det två timmar bara att åka till och från stallet,då tänker jag att den transport tiden går ju helt bort när man har hästen bara några meter utanför huset.:D
Att ha egen häst i eget stall innebär ju att du:
• har ALLA fodringar
• alla insläpp/utsläpp
• allt underhåll med hagar och stall
• alla mockningar

Bara som en början. Det tar väldigt mycket mer tid och man blir väldigt mycket mer låst än att ha häst inhyrd där vissa tjänster ingår.
 
Du skulle ju kunna hyra häst först och känna hur det känns, känns det inte bra kan man lämna tillbaka. Bästa är om man kan hyra av någon som även kan tänka sig att sälja om det visar sig att allt klaffar.
Jag bor rätt långt ut på landet och här omkring finns tyvärr inga hästar att hyra,är jag rädd.....speciellt inte den typ av häst jag söker....När folk vill ha hästar här ute,köper dem. Finns inga andra alternativ.
 
Vill du utveckla det lite? Hur kommer det sig? Jag vill se sanningen i vitögat,och är inte rädd för att få kritik. Ös på bara. Vill veta från början,så jag inte går och köper häst,och sedan ångrar mig,eftersom jag inte tycker det är särskilt snällt mot hästen/hästarna jag eventuellt köper.

När jag hade häst tog det två timmar bara att åka till och från stallet,då tänker jag att den transport tiden går ju helt bort när man har hästen bara några meter utanför huset.:D
Tid:
Bygga hagar, mocka hagar, skotta snö(beroende på var du bor i landet), hämta hö, laga hagar, laga allt annat som går sönder, eller fara och köpa det som går sönder, alla fodringar/in- och utsläpp. Köra balplast till skroten.

Pengar: köpa stenmjöl för att fixa hagar, köpa material till hagar, två hästar kostar mycket med hovslagare, foder, tandläkare, vaccinationer + eventuella skador, dubbla försäkringar. (Veterinären har blivit ruskigt dyr!)

Jag har haft två hästar hemma i flera år. Det hade blivit betydligt billigare att ha en inhyrd och betydligt mindre jobb. :)

Om jag var du så skulle jag kanske börja vara medryttare, sen köpa häst och ha inhyrd och sen kanske flytta hem den och köpa ett sällskap?
 
Tid:
Bygga hagar, mocka hagar, skotta snö(beroende på var du bor i landet), hämta hö, laga hagar, laga allt annat som går sönder, eller fara och köpa det som går sönder, alla fodringar/in- och utsläpp. Köra balplast till skroten.

Pengar: köpa stenmjöl för att fixa hagar, köpa material till hagar, två hästar kostar mycket med hovslagare, foder, tandläkare, vaccinationer + eventuella skador, dubbla försäkringar. (Veterinären har blivit ruskigt dyr!)

Jag har haft två hästar hemma i flera år. Det hade blivit betydligt billigare att ha en inhyrd och betydligt mindre jobb. :)

Om jag var du så skulle jag kanske börja vara medryttare, sen köpa häst och ha inhyrd och sen kanske flytta hem den och köpa ett sällskap?
Tack för ditt svar. Mycket matnyttig information. Detta med försäkring till hästar. Jag ringde ett försäkringsbolag och hörde mig för vad det kostar att ha en häst försäkrad,och jag höll nästan på att trilla av stolen.

Den typen av häst jag söker,skulle enbart kosta högst 2000 kr om året.(!!) Det tyckte jag lät väldigt lite,med tanke på att hundförsäkringen i samma bolag kostade 5000 kr om året.

Och hästförsäkringen i det bolaget var mycket bra,tydligen. Ok om veterinärbesök är dyrt,men om försäkringen är så bra och billig,tänker jag att det inte kan bli så farligt dyrt? :) :bump:

Som sagt,jag bor mitt ute i skogen. Långt till allt. Finns inga hästar häromkring jag kan bli medryttare på. Största närmaste stad är 12 mil härifrån....Det blir lite långt att köra till och från stallet om jag blir medryttare tänker jag....Har lusläst alla hästannonser. Finns inga medryttarhästar här i krokarna....
 
Köp häst säger jag !

Köp en trevlig läromästare och ett sällskap till den. Det kostar mycket att ha hästarna hemma och man är aldrig ledig, men jag undrar om det där med tiden stämmer angående att det tar mer tid när de är hemma? jag har aldrig haft häst inhyrd så jag vet inte.

Det jag vet är att eftersom hästarna är hemma kan jag lediga dagar lätt lägga 8 timmar på dem, hem och fika emellan , hämta något barn kanske, eller starta en tvättmaskin. Sen fortsätter jag mecka häst. Men på vardagar, om jag bara har tid att göra det allra viktigaste - då kollar jag enbart hälsostatus, samt ger mat och snabbmockar (bädd under). Det tar inte lång stund per dag. Och de dagar jag lägger 8 timmar, då är det ju inte rent arbete som att stängsla/skörda hö mm jag håller på med utan det kan vara att tex fota hästarna, bara mysa med dem, man rider en sväng mm.
Men det är dyrt att ha dem hemma eftersom man måste bekosta allt själv som stängsel, boxväggar, gödselhantering mm.

De flesta hästar numera har pass så det kommer säkert den du köper att ha.

Du har ju köpt din drömgård - det hade ju bara varit för sorgligt om du inte känner nu att du "vågar ta steget fullt ut" och köpa en häst. Alternativt att du kanske är fodervärd först?
 
Ang tidsåtgången så hänger mkt på hur smidigt du kan göra stallet.

Ha grovfodret nära både hagen och stallet, se till så att det helst kan köras in eller ställas på plats med maskin. Ju längre bort saker är desto mer tid tar det. Ha kraftfoderrum nära boxarna. Ha sadelkammaren och alla nödvändiga saker nära hästarna.

Jag har haft både eget stall och stått inhackorderad. Jag har hittills aldrig stått inhackorderad där jag har lyckats lägga mindre tid på hästarna än när jag hade eget.

Detta för att varenda stall har haft så osmidiga lösningar. Plus att jag aldrig vägde grovfodret när jag hade eget. Massor tid kan sparas på det. Mina hade ju fri tillgång så jag gav dem så att det räckte tills på kvällen bara.

Utsläpp tog 5-10 min, insläpp + mocking tog 20.

Jag kommer skaffa eget igen så fort jag får möjlighet. Vilket tyvärr kommer dröja.
 
Köp häst säger jag !

Köp en trevlig läromästare och ett sällskap till den. Det kostar mycket att ha hästarna hemma och man är aldrig ledig, men jag undrar om det där med tiden stämmer angående att det tar mer tid när de är hemma? jag har aldrig haft häst inhyrd så jag vet inte.

Det jag vet är att eftersom hästarna är hemma kan jag lediga dagar lätt lägga 8 timmar på dem, hem och fika emellan , hämta något barn kanske, eller starta en tvättmaskin. Sen fortsätter jag mecka häst. Men på vardagar, om jag bara har tid att göra det allra viktigaste - då kollar jag enbart hälsostatus, samt ger mat och snabbmockar (bädd under). Det tar inte lång stund per dag. Och de dagar jag lägger 8 timmar, då är det ju inte rent arbete som att stängsla/skörda hö mm jag håller på med utan det kan vara att tex fota hästarna, bara mysa med dem, man rider en sväng mm.
Men det är dyrt att ha dem hemma eftersom man måste bekosta allt själv som stängsel, boxväggar, gödselhantering mm.

De flesta hästar numera har pass så det kommer säkert den du köper att ha.

Du har ju köpt din drömgård - det hade ju bara varit för sorgligt om du inte känner nu att du "vågar ta steget fullt ut" och köpa en häst. Alternativt att du kanske är fodervärd först?
Jag är benägen att hålla med dig angående det där med tiden när man har hästarna hemma på gården. Det är ju onekligen så att om man har häst hemma på egen gård,så faller ju tiden bort att sitta och köra fram och tillbaks till stallet,helt klart. Att gå fem meter till stallet från bostadshuset tar max fem sekunder.

En sak till som dök upp i tanken är just gödselhantering,som du var inne på. Måste man ha tillstånd från kommunen att hantera gödslet från hästarna? Och var lägger jag det? En sådan har inte jag nämligen vid stallet. En gödselhög jag kan köra ut skiten när jag mockar? En sådan skapas automatiskt utanför stallet?
 
Jag är benägen att hålla med dig angående det där med tiden när man har hästarna hemma på gården. Det är ju onekligen så att om man har häst hemma på egen gård,så faller ju tiden bort att sitta och köra fram och tillbaks till stallet,helt klart. Att gå fem meter till stallet från bostadshuset tar max fem sekunder.

En sak till som dök upp i tanken är just gödselhantering,som du var inne på. Måste man ha tillstånd från kommunen att hantera gödslet från hästarna? Och var lägger jag det? En sådan har inte jag nämligen vid stallet. En gödselhög jag kan köra ut skiten när jag mockar? En sådan skapas automatiskt utanför stallet?
Finns det ingen gödselplatta kan du skaffa en container kanske ? Det är olika för olika kommuner vad som gäller så ring och hör vad som gäller i din kommun.
 
Tack för ditt svar. Mycket matnyttig information. Detta med försäkring till hästar. Jag ringde ett försäkringsbolag och hörde mig för vad det kostar att ha en häst försäkrad,och jag höll nästan på att trilla av stolen.

Den typen av häst jag söker,skulle enbart kosta högst 2000 kr om året.(!!) Det tyckte jag lät väldigt lite,med tanke på att hundförsäkringen i samma bolag kostade 5000 kr om året.

Och hästförsäkringen i det bolaget var mycket bra,tydligen. Ok om veterinärbesök är dyrt,men om försäkringen är så bra och billig,tänker jag att det inte kan bli så farligt dyrt? :) :bump:

Som sagt,jag bor mitt ute i skogen. Långt till allt. Finns inga hästar häromkring jag kan bli medryttare på. Största närmaste stad är 12 mil härifrån....Det blir lite långt att köra till och från stallet om jag blir medryttare tänker jag....Har lusläst alla hästannonser. Finns inga medryttarhästar här i krokarna....
Försäkring beror på massor av saker! Vilken ras, vad som ska ingå och om man vill ha liv. Jag tror tävlingshästen kostade mig 850kr i månaden och sällskapet typ 200-300. Men det framgår inte om du vill ha en kallblodstravare eller sporthäst. :)
Prova söka medryttarhäst på Facebook!
 
När red du aktivt senast? Jag tänker att om det också var många år sedan så kan några terminer på ridskola vara bra. Svårt att prova hästar om man är väldigt ringrostig.

Vad gäller tiden så lägger jag ca 2 timmar utspritt över dagen på hästarna de dagar jag inte rider eller gör något extra utan enbart det som måste göras varje dag. De dagarna jag rider tillkommer ungefär 2,5 timmar (jag rider alltså en häst då). Jag har två hästar och ett mycket lättskött stall. Jag väger t ex upp en rundbal hö åt gången vilket tar ca 2 timmar (då har jag hö uppvägt för i snitt 17 dagar) vilket besparar enormt mycket tid i vardagen. Jag har torvbädd vilket gör att jag inte lägger många minuter/dag och box. Jag har ca 4 meter mellan husdörr och stalldörr och utgång till hagen däremellan. Smarta lösningar så jag slipper bära vatten mer än det som är över i boxarna på morgonen t ex.

För mig är häst hemma i eget stall det enda jag kan tänka mig men visst tar det tid och kostar pengar men då gör jag också som jag vill.

Mina två lättfödda d-ponnyer kostar mig drygt 4000 kr/månad inklusive hovslagare (båda är helskodda, en har sulor runt om) försäkring, foder och strö. Då har jag möjlighet att köpa in hela årets höförbrukning så det blir väldigt billigt och samma sak med torven. Hovslagaren bor nära så ingen reseersättning där. Det som inte ingår är underhåll av stall och hagar, inte heller elen och vattnet ingår, det går alltså utöver de 4000 kr/månad. Inga träningar, tävlingar, avskrivning på transporten eller så ingår heller.

Vad gäller försäkring så är inte alltid billigast bäst. Man får jämföra vad försäkringarna gäller för och man bör ha mediciner med och hög veterinärvård. Veterinärvårdspriserna har ökat mycket de senaste åren vilket gör att man behöver en bra veterinärvårdsförsäkring som täcker mycket.
 
För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och krokig. Nu dessa första två åren har jag bara "bott in mig" och inte haft hästar.

Har inte haft hästar på många år,och jag hade faktiskt gett upp om att någonsin hitta min drömgård,men nu sitter jag alltså här.....Jag slutade med hästar för att jag tyckte det var för jobbigt och kostsamt att sitta och köra fram och tillbaks till och från stallet. Tog även för lång tid att köra till och från stallet.

Om jag skulle ha hästar,skulle jag ha dom på min egna gård,så jag slapp transport kostnader med bensin med mera.
Jag trodde detta var en utopi. En dröm jag aldrig någonsin skulle kunna uppfylla.

Men nu sitter jag alltså här. Stallet är litet. Rymmer bara två hästar,men ändock. Fantastiska ridvägar runtomkring,skapliga hagar. Behöver bara skaffa staket till.

Har som sagt inte haft häst på ett tag. Hur ska jag tänka om jag vill skaffa två hästar? Är ide´n ens lämplig när jag inte ridit på så länge,eller faller allt på plats när hästarna kommer till gården? Eftersom jag har det i "ryggmärgen".

Känner att jag behöver lite input om vad jag ska tänka på vid "tittandet på häst" så att säga. Ska jag köpa häst,eller bara hyra in hästar? Det blir ju att ta ansvar för hästarna ändå även om jag bara hyr,tänker jag.

Tex när jag hade häst,behövde man inget pass till hästen,som jag förstår att man behöver nu. Och om hästen jag köper saknar pass,så ska jag helst avstå från köp.

En annan sak också. Med hundar är det ju så att de senaste åren har de samlat på sig sjukdomar som inte fanns på 80-90 talen alls. Är det samma sak med hästar? Har det tillkommit nya åkommor på häst tex? Vad isåfall?

Tacksam för lite tankar och input på denna fråga. Är relativ ny på Buke. Visste inte riktigt var jag skulle posta tråden. Flytta den om jag postat fel.:)

Kan du inte sätta upp en lösdrift med hästar som kan gå på fri tillgång till hö?
Då slipper du all in-utsläpp och fodringar (utom ev kraftfoder).

Supersmidigt! Dessutom ser jag ingen poäng i att hästar över huvudtaget står på box...

Du kan väl ordna två hästar på foder (finns det möjlighet att köpa dem sen är det ännu bättre). Men framförallt fundera vad DU vill göra med dem.
 
Jag kan bara hålla med om att egen gård och hästar tar oändligt med tid och arbete. Förutom skötsel av hästar ska det stolpas, lagas staket, städas stall, repareras allt möjligt som man inte anade kunde gå sönder. Och alltid när man absolut inte har tid. Jag har haft mina hästar inackorderade långa perioder trots att jag har egen gård just för att spara tid och arbete.

Med det sagt går det ju till viss del att anpassa sina stallpass. Mina hästar går på lösdrift med i stort sett fri tillgång på grovfoder så jag mockar ligghallen ett par ggr/v (de använder den sällan) och fyller på mat och vatten två ggr om dagen. Då har jag hela dagarna fria till arbete/annat.

Nu kommer jag troligtvis ändå sälja min sista häst pga att jag inte hinner med ridning på den nivån jag önskar.

Jag har en jättebra inackordering (de växer inte på träd) som hjälper till vid reparationer, tar vissa fodringar etc. och jag kommer att kunna låna hennes hästar om ridsuget gör sig påmint.

Vi har tidigare hyrt ut stall och lösdrift på villkoret att hyresgäster sköter sig helt själva med alla stallpass, foderinköp, eventuella reparationer osv. Bor man på landet blir det annars på tok för mycket arbete trots att man tar så lite betalt att man i princip går back på att hyra ut.
 
Det enda jag inte gjorde när vi hade eget stall var att rida. Det hanns inte med tillsammans med heltidsjobb och allt som ska fixas i form av foder, strö, gödselhantering, gödning av bete, ogräsbekämpning av bete, halkbekämpning av hagar, prepp av paddock, staketfix, lagning i stallet, basvård av hästar och sedan alla små akutgrejor som dyker upp. Vi hade två ridhästar och en sällskapsponny.

Det kostar mycket pengar att hålla allt i ordning och det det är otroligt mycket jobb om man vill ha någon funktion i grejorna.
 
Det enda jag inte gjorde när vi hade eget stall var att rida. Det hanns inte med tillsammans med heltidsjobb och allt som ska fixas i form av foder, strö, gödselhantering, gödning av bete, ogräsbekämpning av bete, halkbekämpning av hagar, prepp av paddock, staketfix, lagning i stallet, basvård av hästar och sedan alla små akutgrejor som dyker upp. Vi hade två ridhästar och en sällskapsponny.

Det kostar mycket pengar att hålla allt i ordning och det det är otroligt mycket jobb om man vill ha någon funktion i grejorna.
Mycket av det du räknar upp är ju beroende på hur man lagt upp och hur man byggt. Samt hur mycket man lejer in.

Korta transportvägar är en sak. Vi hade nedsläp från skulle utanför stalldörren på logen. Samt all halm inne på logen Alltså bar vi väldigt korta sträckor. Gödselstack där den altid varit från när det var kostall. Dvs man öppnade dyngdörren och körde ut. Plattan tömdes med traktor.
En bekant med stort stall mockar i sin traktors stora skopa och kör sedan traktorn till dynstacken.

Välgjorda hagar sköter sig själva i hög grad. Man behöver inte "gå staketet" speciellt ofta. En bra stängselprovare avslöjar om det är något galet.

Kort sagt. Jag hävar att man kan underlätta mycket genom att anlägga och bygga smart.
 
Jag tillhör dom som föredrar att ha hästar hemma än inhyrda då jag tycker jobbet runt hästen är lättare hemma än dom stallen jag varit inhyrd i.

Foder och strö tar jag traktorn 2 till 3 gånger om året för att åka iväg och köpa.

Slå hagarna gör 2 gånger om året.

Kollar igenom stolpar vår och höst, enstaka gång behövs 1 eller 2 bytas och sedan knyta ihop tråden när älg gått igenom under brunst perioden.

Tömmer gödselstad och kör ut 1 gång år med traktor, tar ur bädden i ligghallen samtidigt.

Nästa år hoppas jag att jag införskaffat en mockmaskin till hagarna, behöver då köra 1 till 2 gånger i veckan.

Annars tar dagliga skötseln max 15 min morgon och kväll som är fodra, vattna och kolla ligghall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 283
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
586
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 617
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp