Detta med att köpa häst.

Även lösdrifter ska mockas och skötas. El ska dras ut för att ha belysning, vatten (frostskadat) och hårdgjorda ytor som inte trampas sönder (fodringsplats). Det kan vara rätt slitigt att mocka ut lösdrifter beroende om man ska köra med traktor eller om man ska köra med skottkärra från hallen till dynghögen.

Sedan ska det ju finnas en plan för mockning av hagar också, om det är så att man kör sönder högarna eller man plockar upp dem.
Mockar min ligghall på våren med hjälp med traktor, under vintern är det bädd och jag fyller på med halm vid behov så mockar inte under vintern utan kiss och bajs får brinna under ett lager av ren halm.
 
Och det är nog det man måste. Älska jobbet och pysslet runt omkring och inte bara se det som ett stort arbete :) Jag känner samma sak. Jag älskar att ha mina hemma och jag älskar jobbet och pysslet runt omkring. I perioder mycket jobb men jag gillar det. Jag gillar ju inte att sitta still (det gör jag tillräckligt på jobbet:meh:) utan jag gillar att vara igång och fixa! Är man sån som person tror jag att det är oslagbart att ha hästarna hemma!

Ja precis. Det hänger mycket på hur man är som person helt klart :)
 
Klart du ska skaffa hästar nu när du har din drömgård!
Jag skulle aldrig kunna tänka tanken att ha mina inackorderade, har alltid haft eget stall. 3 olika ställen om jag räknar med när jag bodde hemma. För mig och min man ingår det i intresset att pyssla och greja på gården med allt runt omkring. Är ju mycket jobb även med andra saker som inte rör hästarna. Det är ju en livsstil liksom.
Tycker inte att vi har speciellt mycket reperationer, har byggt rejält och hållbart på en gång, men ett visst underhåll blir det ju så klart. Vi har byggt och tänkt efter så att allt blir så lättskött som möjligt.
Jag har också kallblod(fjording och shettis) och det stämmer att försäkringarna inte kostar speciellt mycket om jag jämför med annan ras jag haft innan. Dom äter heller inte speciellt mycket mat men där kan det istället bli i ett meck att just hålla ner hullet. Billigt att inte behöva ge så mycket foder, men istället måste man tänka till för att tillgodose tuggbehov osv.
 
Mockar min ligghall på våren med hjälp med traktor, under vintern är det bädd och jag fyller på med halm vid behov så mockar inte under vintern utan kiss och bajs får brinna under ett lager av ren halm.
Redan här blir jag tveksam nämligen.....Jag äger inte ens en traktor,så det blir svårt att mocka lösdriften tänker jag... jag var sambo med en bonde för många år sedan. Därför vet jag att en traktor kan komma upp i prisklassen 2-3 hundra tusen,så att köpa traktor är uteslutet för min del.....:(
 
Redan här blir jag tveksam nämligen.....Jag äger inte ens en traktor,så det blir svårt att mocka lösdriften tänker jag... jag var sambo med en bonde för många år sedan. Därför vet jag att en traktor kan komma upp i prisklassen 2-3 hundra tusen,så att köpa traktor är uteslutet för min del.....:(

Det finns ju mer en traktor behövs till. Inte sällan är det enklare att handla storbalar med strö och grovfoder. Småbalar finns alltid, men att t ex frakta genom hela landet känns ju dyrt och drygt. Med en traktor lyfter en lätt in en bal som sedan varar ett bra tag. Särskilt om en har lösdrift hade jag nog känt behov av en traktor att flytta utfodring, lägga ut bal, mocka etc. Vi hade som sagt Bobcat till en del, mem det går inte att ersätta fullt ut med traktor. Vi hyrde in t ex gödning av betet och putsning samt insådd (de året vi lade om delar av hagarna). Det går att hyra in det mesta men det blir dyrt om en inte kan göra saker själv i vardagen.
 
Redan här blir jag tveksam nämligen.....Jag äger inte ens en traktor,så det blir svårt att mocka lösdriften tänker jag... jag var sambo med en bonde för många år sedan. Därför vet jag att en traktor kan komma upp i prisklassen 2-3 hundra tusen,så att köpa traktor är uteslutet för min del.....:(

Vi har 3 olika traktorer på våran gård i olika prisklasser. Och du behöver absolut inte ha en traktor för 3-siffriga belopp för att sköta hästgården, vi använder faktiskt mest våran minsta och äldsta då den är så smidig. Den dyraste är mest av bekvämlighetsskäl när vi gör större arbeten som under höskörden och så, man klarar sig utan den komforten med :D
 
Klart du ska skaffa hästar nu när du har din drömgård!
Jag skulle aldrig kunna tänka tanken att ha mina inackorderade, har alltid haft eget stall. 3 olika ställen om jag räknar med när jag bodde hemma. För mig och min man ingår det i intresset att pyssla och greja på gården med allt runt omkring. Är ju mycket jobb även med andra saker som inte rör hästarna. Det är ju en livsstil liksom.
Tycker inte att vi har speciellt mycket reperationer, har byggt rejält och hållbart på en gång, men ett visst underhåll blir det ju så klart. Vi har byggt och tänkt efter så att allt blir så lättskött som möjligt.
Jag har också kallblod(fjording och shettis) och det stämmer att försäkringarna inte kostar speciellt mycket om jag jämför med annan ras jag haft innan. Dom äter heller inte speciellt mycket mat men där kan det istället bli i ett meck att just hålla ner hullet. Billigt att inte behöva ge så mycket foder, men istället måste man tänka till för att tillgodose tuggbehov osv.
Trevligt att läsa att du har kallblod,och att du bekräftar att de ej är dyra i försäkring:). Att de även är billiga i foder låter ju nästan för bra för att vara sant? Hur kommer detta sig? Javisst är det en livsstil att bo på en liten gård. Jag rehabiliterar mig från en utmattning just nu,så att bo på en gård mitt ute i skogen har verkligen fört mig framåt i mitt mående. Inser att jag nu saknar häst sällskap. Jag tycker också om att pyssla och greja,men eftersom jag bor ensam så känns det lite begränsande detta med att jag ej har någon traktor att mocka hagarna med. Är det så att man inte kan ha hästar på egen gård om man ej har traktor?
 
Trevligt att läsa att du har kallblod,och att du bekräftar att de ej är dyra i försäkring:). Att de även är billiga i foder låter ju nästan för bra för att vara sant? Hur kommer detta sig? Javisst är det en livsstil att bo på en liten gård. Jag rehabiliterar mig från en utmattning just nu,så att bo på en gård mitt ute i skogen har verkligen fört mig framåt i mitt mående. Inser att jag nu saknar häst sällskap. Jag tycker också om att pyssla och greja,men eftersom jag bor ensam så känns det lite begränsande detta med att jag ej har någon traktor att mocka hagarna med. Är det så att man inte kan ha hästar på egen gård om man ej har traktor?

Dom är överlag mer lättfödda helt enkelt, lägger på sig lättare. Dock är det ju lika viktigt med uträknad foderstat där dom får i sig allt dom behöver då kanske mest i form av mineraler och vitaminer utöver grovfoder.

Nja alltså jag vet flera som har små hästgårdar med typ 2 hästar som klarar sig utan traktor. Men då får dom ju kanske betala någon som hjälper dom ifall det någon gång behövs. Det underlättar ju mycket och vissa saker blir ju tyngre och bökigare utan traktor. Men det går absolut att vara utan.
 
Redan här blir jag tveksam nämligen.....Jag äger inte ens en traktor,så det blir svårt att mocka lösdriften tänker jag... jag var sambo med en bonde för många år sedan. Därför vet jag att en traktor kan komma upp i prisklassen 2-3 hundra tusen,så att köpa traktor är uteslutet för min del.....:(
Känns som att ta i lite att köpa en så dyr traktor för 2 hästar. Allt vi använder traktor till kan jag använda en gammal Volvo BM till från slutet av 60 talet +att den har användas till att ta in hö för 2 hästar och en ponny, fördelar dock MF från 80 talet då den är bekvämare och har fönster runt om, favoriten är dock en gammal MF från början av 50 talet men är inte så användbar då den inte går att sätta skopa eller gafflar på.
 
Jag tycker inte du ska bli avskräckt med från att skaffa häst, men det är ju inte alltid rosa skimrande. Vi/ jag har klarat oss utan traktor och har inte saknat det, men har o andra sidan behövt betala för den hjälpen. Te.x. hemkörning av hö/ hösilage/ halm och inlyftning, container som töms någon gång om året o.s.v.
Ber en annan granne om att putsa hagarna. Det blir ju lite meckigt, men två hästar hemma är ju fullt görbart, men man behöver gilla det runtikring. :)
 
Jag har haft eget stall i 5 år, med som mest 4 egnar hästar + ett par inhyrda. Vi hade aldrig någon traktor, utan jag fick höet hemlevererat och sedan trillade jag + en kompis balarna (300 kg) in i garaget innan de öppnades (plastat hösilage). Mockade allting för hand, lite jobbigt men inget problem.

Saker som kan underlätta skötseln (viktigt om du haft en utmattning!):
- Lösdrift och fri tillgång på foder - A och O för att slippa passa tider och bli uppbunden jämnt
- Helst så stor hage att den inte behöver mockas annat än vid fodret och i vindskyddet (minst 0,5 - 1 ha/häst)
- Grusad vid grind och foderbord
- Få hö/spån/halm hemlevererad i stora partier, och förvara det så nära stallet/hagen som möjligt
- Frostfritt vatten ut till hagen - kan vara bara en vattenslang som du kan ha inomhus på vintern
- Bra ljus (ev en bra pannlampa)
- Skötselplats för hästarna där utrustningen hänger, så man slipper släpa med sig saker rundtomkring

Nu hyr jag in mig på ett stall där man sköter allting med hästarna själva, förutom inkörning av hö. Min kompis som har två ponnys på lösdrift där spenderar i snitt 0,5 timme per dag i stallet om hon inte tränar någon av hästarna.
Så bli inte avskräckt, men planera väl! :)
 
Dom är överlag mer lättfödda helt enkelt, lägger på sig lättare. Dock är det ju lika viktigt med uträknad foderstat där dom får i sig allt dom behöver då kanske mest i form av mineraler och vitaminer utöver grovfoder.

Nja alltså jag vet flera som har små hästgårdar med typ 2 hästar som klarar sig utan traktor. Men då får dom ju kanske betala någon som hjälper dom ifall det någon gång behövs. Det underlättar ju mycket och vissa saker blir ju tyngre och bökigare utan traktor. Men det går absolut att vara utan.
Tänkte passa på att fråga dig som har kallblod,har de några sjukdomar/krämpor jag behöver se upp med? De kallblod jag har haft att göra med,har varit friska och sunda,men det var för många år sedan. Har det dykt upp något de senaste åren jag behöver känna till?
 
Tänkte passa på att fråga dig som har kallblod,har de några sjukdomar/krämpor jag behöver se upp med? De kallblod jag har haft att göra med,har varit friska och sunda,men det var för många år sedan. Har det dykt upp något de senaste åren jag behöver känna till?

Nä alltså dom kan ju få samma sjukdomar/skador som vilken häst som helst. Men ofta är det nog just foderrelaterade problem som kanske sticker ut lite extra med kallbloden som helt enkelt ofta har med övervikt att göra. Fång t.ex.
 
Jag tycker inte du ska bli avskräckt med från att skaffa häst, men det är ju inte alltid rosa skimrande. Vi/ jag har klarat oss utan traktor och har inte saknat det, men har o andra sidan behövt betala för den hjälpen. Te.x. hemkörning av hö/ hösilage/ halm och inlyftning, container som töms någon gång om året o.s.v.
Ber en annan granne om att putsa hagarna. Det blir ju lite meckigt, men två hästar hemma är ju fullt görbart, men man behöver gilla det runtikring. :)
Så ni har inte heller någon gödselplatta,utan mockar i containern? Hänger inte med på vad containern annars används till? :confused::)
 
Nä alltså dom kan ju få samma sjukdomar/skador som vilken häst som helst. Men ofta är det nog just foderrelaterade problem som kanske sticker ut lite extra med kallbloden som helt enkelt ofta har med övervikt att göra. Fång t.ex.
Ok. Så med andra ord gäller det att hålla hästen i fin form,så att den ej dras med övervikt. Tänkte mig att rida i skogen rätt mycket,plus ge rätt foder/fodermängd.
 
Så ni har inte heller någon gödselplatta,utan mockar i containern? Hänger inte med på vad containern annars används till? :confused::)
Ja precis, man slipper gjuta platta, men för ev. betala hyra för container + att de kommer och tömmer. Känner en som har två hästar och slänger upp allt på ett gallersläp som hon sedan (betalar) tömmer hos en bonde.
 
Ok. Så med andra ord gäller det att hålla hästen i fin form,så att den ej dras med övervikt. Tänkte mig att rida i skogen rätt mycket,plus ge rätt foder/fodermängd.
Får jag fråga hur mycket hästvana du har egentligen? Det verkar för mig som du ställer väldigt grundläggande frågor, vilket får mig att undra hur det ser ut med kunskaperna rent generellt.
 
Redan här blir jag tveksam nämligen.....Jag äger inte ens en traktor,så det blir svårt att mocka lösdriften tänker jag... jag var sambo med en bonde för många år sedan. Därför vet jag att en traktor kan komma upp i prisklassen 2-3 hundra tusen,så att köpa traktor är uteslutet för min del.....:(
Fast vi kör utan traktor så nog går det fast det blir lite slit, ca 3 hästar och uppåt 30 får/getter. Orsaken till att vi är utan traktor är att vi inte kan meka, stannar den en vacker dag skulle den kunna bli stående.
 
Får jag fråga hur mycket hästvana du har egentligen? Det verkar för mig som du ställer väldigt grundläggande frågor, vilket får mig att undra hur det ser ut med kunskaperna rent generellt.
Hyrde hästar och lånade hästar av kompisar i privatstall,plus ridit på ridskola många år. Stallet skötte fodringar,in och utsläpp. Hästvana plus ridvana allt som allt ca 20 år.

Men drömmen om en egen hästgård har alltid funnits där även sedan jag slutade med hästar.
Jag säger inte att jag är en hästexpert,men det jag inte kan,kan jag lära mig,tänker jag. Jag vet många som skaffat häst som haft mycket mindre hästvana än jag med mina 20 år.


Sedan när jag tänker efter,så de hästar jag hyrt/lånat har aldrig varit sjuka under den tiden jag hade dem. Så därav har jag inte fått mycket "träning" i hästens sjukdomar,nej. Men även det kan jag ju lära mig mer om,förstås. Och jag vill lära mig mer om det också. Därför skriver jag på detta forum.

Men det jag först försöker klura ut är ju om jag överhuvudtaget ska skaffa häst till min gård,och det ser lite mörkt ut utifrån den informationen jag fått av er här på forumet,so far. Det erkänner jag ju också i ett annat inlägg jag skrev.:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 412
Senast: Sootie
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp