Detta med att köpa häst.

Stora marker för mig är att du har tillräckligt med mark för att kunna variera hage när den ena blir upptrampad. För mig är det helt otänkbart att ha hästar i leriga hagar (lera så går över hovarna, ytlig lera på ett par cm är ofta svårt att vara helt skonas från)
Har man inte tillräckligt stora hagar för att kunna ha torrt så tycker jag att det är bättre med hårdgjorda hagar (grusade).

Nordsvenskar hör till de tyngre här omkring och oftast dubbelt så dyra att sko och verka. Samma med tinker, ardenner som jag oxå haft.

Vi har haft hbl på ca 170cm med vikt på ca 600 och kallblod på 145/155 med ungefär samma vikt och kallbloden har förstört mkt mer än vad hbl gjort. Trots samma vikt...
Jag håller med om problemet med lera, och din definition av vad som är besvärande lera.

Men jag håller absolut inte med om att "kallblod" skulle riva sönder ytskiktet i hagar mer än "andra hästar".

Jag har hållit grupper med Araber, och fullblodskorsningar (som inte räknats som SWB), i samma hagar (men inte samtidigt) som Nordsvenska Brukshästar, och det har blivit ungefär lika mycket (eller lite) påverkan på hagarna under höst/vinter.

Under ett flertal år, hyrde jag ut stall- och lösdriftsplatser, och höll samtidigt egna Nordsvenskar, där i synnerhet ston med föl inte gick i blandad flock med valacker.

Jag har heller aldrig fått betala mer, vare sig för skoning eller verkning av Nordsvenska Brukshästar, jämfört med t.ex. Araber eller travare.
 
Jag håller med om problemet med lera, och din definition av vad som är besvärande lera.

Men jag håller absolut inte med om att "kallblod" skulle riva sönder ytskiktet i hagar mer än "andra hästar".

Jag har hållit grupper med Araber, och fullblodskorsningar (som inte räknats som SWB), i samma hagar (men inte samtidigt) som Nordsvenska Brukshästar, och det har blivit ungefär lika mycket (eller lite) påverkan på hagarna under höst/vinter.

Under ett flertal år, hyrde jag ut stall- och lösdriftsplatser, och höll samtidigt egna Nordsvenskar, där i synnerhet ston med föl inte gick i blandad flock med valacker.

Jag har heller aldrig fått betala mer, vare sig för skoning eller verkning av Nordsvenska Brukshästar, jämfört med t.ex. Araber eller travare.
Mycket intressant ämne detta med storlek på hästhagar.
Börjar fundera på om min hage är för liten? Det ingår en st.hästhage på min fastighet,och den är på en (1) hektar.

Är detta för litet för två hästar?
Det är ju inte jättestort enligt mitt tycke,men vad säger ni?
Marken består av betesmark. Inte skogsmark.
 
Du kommer inte kunna ha sommarbete utan du måste fodra året om.

Man brukar säga 1ha per stor häst för att betet ska räcka men det beror ju helt på vad som växer/när det är sått mm

Vad är det för ? Lera eller sand? Är det dränerat?

Jag har just nu 3 stora hästar (vikt ca 700kg/st) inackoderade på min mark. De har knappt 1ha att gå på och har gjort det i snart 2 månader., flyttar nu strax.
Jag hade inte viljat ha kvar dom längre än så för det blir alldeles för upptrampat och lerigt för att det ska vara bra hästhållning och då har de bara gått där 2 månader, hur det skulle bli om de skulle gått där året om vill jag inte ens tänka på
 
Du kommer inte kunna ha sommarbete utan du måste fodra året om.

Man brukar säga 1ha per stor häst för att betet ska räcka men det beror ju helt på vad som växer/när det är sått mm

Vad är det för ? Lera eller sand? Är det dränerat?

Jag har just nu 3 stora hästar (vikt ca 700kg/st) inackoderade på min mark. De har knappt 1ha att gå på och har gjort det i snart 2 månader., flyttar nu strax.
Jag hade inte viljat ha kvar dom längre än så för det blir alldeles för upptrampat och lerigt för att det ska vara bra hästhållning och då har de bara gått där 2 månader, hur det skulle bli om de skulle gått där året om vill jag inte ens tänka på
Om det är lera eller sand,är svårt att svara på,då det växer gräs där nu och en bonde samlar in hö på marken varje år.
Men ytan låter ju tveklöst som att den är i minsta laget.....Får ha små shettisar istället för nordsvensk brukshäst,som jag egentligen hade velat ha......O_o
 
1 h tycker jag personligen låter lite för 2 stora hästar men verkligheten är ju också att alla inte har möjligheten att ha oändligt med mark.
 
1 h tycker jag personligen låter lite för 2 stora hästar men verkligheten är ju också att alla inte har möjligheten att ha oändligt med mark.
Tänkte i så fall ha en nordsvensk och en liten shettis på min hektar. Så alltså inte två stora hästar. Är detta fortfarande för liten storlek på marken då?

Ja jag är lite fascinerad av hur folk kan ha så stora hagar till sina hästar....Hur har de råd att köpa så stora marker? Jag menar,bara att ha hästar kostar ju pengar...
 
Tänkte i så fall ha en nordsvensk och en liten shettis på min hektar. Så alltså inte två stora hästar. Är detta fortfarande för liten storlek på marken då?

Ja jag är lite fascinerad av hur folk kan ha så stora hagar till sina hästar....Hur har de råd att köpa så stora marker? Jag menar,bara att ha hästar kostar ju pengar...

Mark norrut är generellt billigare än tex i Skåne..
Kommer det att vara den enda hagen du har då? Alltid bra att kunna växla hagar och låta dem vila lite i mellan. En nordsvensk gör helt klart mer åverkan på marken än en shettis 😁
 
Mark norrut är generellt billigare än tex i Skåne..
Kommer det att vara den enda hagen du har då? Alltid bra att kunna växla hagar och låta dem vila lite i mellan. En nordsvensk gör helt klart mer åverkan på marken än en shettis 😁
Jag har även lite mark runt mitt bostadshus jag tänkte ha som en "avbytarhage" isåfall. Så det blir två hagar jag har hästarna på,men ingen av dem är särskilt stora tyvärr. Speciellt inte hagen runt mitt bostadshus. Den blir bara på 1250 kvm.... :(

Börjar nästan kännas som att min drömgård är lite för liten.....Förra ägaren hade hästar på denna gård för många år sedan,men redan då måste ju hagen ha varit för liten,tänker jag? Den på en hektar?

Förra ägaren kan ju inte heller haft fler hagar när han hade sina hästar här?
 
Jag har långt ifrån 1 hektar per häst. Hälften kanske. Dela på tre hagar.
Funkar utmärkt ändå.
De har gott om plats att springa på och ströva på. Det blir ju inga frimärkshagar precis.

Jag stödfodrar gärna då jag har en aning mer kontroll över matintaget/hullet. Och hästarna har inte behovet av bete på det viset.
De har gräs året runtoch naturligtvis mer om sommaren, så de har alltid att äta på.
Men mycket är naturbete och det gör ingenting att gräset inte är tätt och knähögt..

Mina marker är blandat lera och sand och jag skiftar hagar så de inte slits för häftigt.
En är ren vinterhage. Och det enda som är preppat är marken utanför lösdriften. Resten håller sej helt ok.
 
Jag har långt ifrån 1 hektar per häst. Hälften kanske. Dela på tre hagar.
Funkar utmärkt ändå.
De har gott om plats att springa på och ströva på. Det blir ju inga frimärkshagar precis.

Jag stödfodrar gärna då jag har en aning mer kontroll över matintaget/hullet. Och hästarna har inte behovet av bete på det viset.
De har gräs året runtoch naturligtvis mer om sommaren, så de har alltid att äta på.
Men mycket är naturbete och det gör ingenting att gräset inte är tätt och knähögt..

Mina marker är blandat lera och sand och jag skiftar hagar så de inte slits för häftigt.
En är ren vinterhage. Och det enda som är preppat är marken utanför lösdriften. Resten håller sej helt ok.
Vad har du för hästar?
 
1 ha räcker absolut för en shettis och en nsv. Du kan hårdgöra marken vid grinden och fodringsplatsen om det blir för lerigt.

Skulle min lättfödda irländare knalla runt på 1 ha bete skulle han bli smällfet.
 
Jag tycker inte 1 ha är för lite heller. Vår vinterhage är drygt 1,2 ha, lösdrift med 3 stora hästar. Vår hage är på både gammal åker och skog, delar av den där det går mycket vatten blir lerig. Kräks på leran. Men det är en liten del i det stora, annars är den torr och fin. Hårdgjort och grusat runt ligghall och matplats, samt en lite väg över de blötaste partierna från ligghallen ner ut i den torra delen av hagen. Ännu mer grus skall på över större ytor.

Självklart kan man inte räkna med bete sommartid, men ändå tillräckligt för att det skall kunna växa en del gräs. Men om man kan stödfodra även sommartid, underhålla hagen (mocka ur med jämna mellanrum) samt hårdgöra en del ytor som slits så tycker jag inte det är för lite :=
 
Det låter bra att en hektar inte verkar vara för litet för en nordsvensk och en mindre häst.
Men på sommarbetet får jag nog hyra in mig någonstans,verkar det som,men det får väl gå det med :) .

Då var det nästa lilla bekymmer jag måste ta tag i :arghh:
Har forskat lite och kommit fram till att miljön i stallet inte får vara för fuktig för hästarna. Jag har mätt luftfuktigheten i mitt stall,och kommer fram till slutsatsen att jag har runt 88 % luftfuktighet och det får inte vara över 80 %.......

Detta får mig att börja ifrågasätta om jag verkligen kommer kunna ha hästar i en så fuktig miljö?
Vad säger ni om detta?

I värsta fall får jag bygga lösdrift och ej använda stallet alls...vilket såklart inte känns så kul.....här har man köpt sin dröm hästgård, och så kan jag ej använda stallet,utan får bygga lösdrift istället......:banghead:
 
Det låter bra att en hektar inte verkar vara för litet för en nordsvensk och en mindre häst.
Men på sommarbetet får jag nog hyra in mig någonstans,verkar det som,men det får väl gå det med :) .

Då var det nästa lilla bekymmer jag måste ta tag i :arghh:
Har forskat lite och kommit fram till att miljön i stallet inte får vara för fuktig för hästarna. Jag har mätt luftfuktigheten i mitt stall,och kommer fram till slutsatsen att jag har runt 88 % luftfuktighet och det får inte vara över 80 %.......

Detta får mig att börja ifrågasätta om jag verkligen kommer kunna ha hästar i en så fuktig miljö?
Vad säger ni om detta?

I värsta fall får jag bygga lösdrift och ej använda stallet alls...vilket såklart inte känns så kul.....här har man köpt sin dröm hästgård, och så kan jag ej använda stallet,utan får bygga lösdrift istället......:banghead:
Vad var luftfuktigheten ute när du mätte?
 
Det låter bra att en hektar inte verkar vara för litet för en nordsvensk och en mindre häst.
Men på sommarbetet får jag nog hyra in mig någonstans,verkar det som,men det får väl gå det med :) .

Då var det nästa lilla bekymmer jag måste ta tag i :arghh:
Har forskat lite och kommit fram till att miljön i stallet inte får vara för fuktig för hästarna. Jag har mätt luftfuktigheten i mitt stall,och kommer fram till slutsatsen att jag har runt 88 % luftfuktighet och det får inte vara över 80 %.......

Detta får mig att börja ifrågasätta om jag verkligen kommer kunna ha hästar i en så fuktig miljö?
Vad säger ni om detta?

I värsta fall får jag bygga lösdrift och ej använda stallet alls...vilket såklart inte känns så kul.....här har man köpt sin dröm hästgård, och så kan jag ej använda stallet,utan får bygga lösdrift istället......:banghead:
Vad har stallet för ventilation?
 
Borde jag mäta utomhus också? Varför det? :)

Om det regnar ute eller är mkt fuktigt så kan det påverka så det blir fuktigare inomhus. Så testa att mäta vid flera tilfällen.

Här jag bor räknar man 0,5 ha/häst för sommarbete, då gäller det "svårfödda" hästar som varmblod. Om din hage är dyrkad mark så borde det vara mera än tillräckligt med bete för en Nsv och en shettis, som båda är lättfödda raser. :)
 
Om det regnar ute eller är mkt fuktigt så kan det påverka så det blir fuktigare inomhus. Så testa att mäta vid flera tilfällen.

Här jag bor räknar man 0,5 ha/häst för sommarbete, då gäller det "svårfödda" hästar som varmblod. Om din hage är dyrkad mark så borde det vara mera än tillräckligt med bete för en Nsv och en shettis, som båda är lättfödda raser. :)
Vad menas med "dyrkad" mark? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 397
Senast: Sootie
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp