Detta med barnförsäkring (och gravidförsäkring)

Mammadutt

Trådstartare
Jag har försökt sätta mig in i bolagen nu ett tag eftersom jag inte är nöjd med TH. Detta främst för att de inte skyddar barn/unga vuxna som drabbas av psykisk ohälsa eller ätstörningar.

Men ju mer jag analyserat desto mer irri har jag blivit att jag ens hade gravidförsäkringen där, fick inte ett ruttet öre. Och då drabbades jag ändå av allvarlig livmoderinfektion.

Jag velar mellan Piteortens (Dina Försäkringar Nord), Skandia och Förenade Liv (via makens fack).

Folksam går tyvärr också bort då de inte kan uppfylla kraven på skydd vid psykisk ohälsa och det är i mina ögon större risk att barn/tonåringar drabbas av det än blir medicinskt invalida.

Vet inte om jag är onödigt tjorvig, och jag har en tendens att försäkra allt och inget. Vill inte ens veta hur många tusen vi lägger per månad i försäkringar på hus, bil, djur, barn, oss själva, prylar...

Jag skulle gärna vilja ha lite bollar att bolla gällande detta. Vad har ni, varför och hur ser ni på vikten av att ha detta skydd?

Jag kan som en liten parantes säga att jag själv hade Förenade Livs barnförsäkring och är OERHÖRT tacksam, även om det "bara" var lägsta skyddet via dom. Eftersom jag tyvärr är bedömd som ekonomisk invalid.

Sitter och beställer hem alla papper nu, har haft några veckor med mejlkorrenspondens med de olika bolagen för att försöka hitta vad jag tycker är mest passande försäkringen.

Och hur har ni gjort det med livförsäkring och efterlevandeskydd när ni är föräldrar. Vad är lagomt, vad är för mycket att vara försäkrad för? Själv har jag bara fått teckna 500.000 på mig själv då jag nekas över allt annat som kroniskt sjuk.

Men maken är kanske på gränsen till överförsäkrad? Han har 800.000 på bankförsäkring (lösa huslån vid dödsfall), via facket typ samma (+dubbelt om det händer under tjänst), + 7000 kr i månaden i 5 år i efterlevandeskydd + 2 mille hos Skandia... sen får barn via FK om förälder avlider va? Är det too much? Är jag over the top? Vill känna att jag kan erbjuda vårat barn fortsatt trygg uppväxt även om han skulle förolyckas. (Nej jag har inga mordplaner, kanske låter så hahahaha :rofl: )

Sorry den röriga tråden, men hoppas fler vill bolla och diskutera denna fråga som för mig är oerhört viktig :laugh:
 
Sv: Detta med barnförsäkring (och gravidförsäkring)

kolla hans avtal så att det inte står någonstans att man inte får något om det utbetalas något från annat försäkringsbolag( står nog inte i alla försäkringar, men minns en gång när jag funderade teckna något så stod det så, men jag är bara i 20 årsåldern så:P)
 
Sv: Detta med barnförsäkring (och gravidförsäkring)

just det, har en kompis vars sambo dog och lämnade henne själv med barn, hon får pengar upp till en viss ålder eller om hon gifter sig tror jag det är...
 
Sv: Detta med barnförsäkring (och gravidförsäkring)

Ja vi har efterlevandeskydd och får engångsbelopp som går att få från samtliga bolag. =)
Jag önskar att jag kunde försäkra mig själv lika mycket men det är omöjligt för igenom. Har Skandia kvar att försöka hos. Han klarar sig dock ekonomiskt själv, vilket jag inte gör utan försäkringar då jag är sjukpensionär.

Vilken dyr djungel man är och vandrar i :-P
 
Sv: Detta med barnförsäkring (och gravidförsäkring)

Vi är vardera försäkrade för ca 1,3 miljoner + tgldelen (ca 250.000) från kollektiva försäkringar. Vi har inget låneskydd, vi ville hellre ha ett fast belopp som inte sänktes i takt med amorteringarna eftersom vi har amorterat rätt friskt.
När det gäller barnförsäkringar så finns det ju undantag i de flesta barnförsäkringar. Och även om det inte finns nu så kan det ändras på bara något år. Barnförsäkringar är ju lite speciella, det är oftast inte så smart att byta bolag, händer det barnet något efter att man bytt och sjukdomen är av sådan art att den troligtvis uppstått före bytet får man inte en krona.

Våra barn är överförsäkrade, har både individuell barnförsäkring (olycksfall/sjuk) samt barnförsäkring inom mina kollektiva försäkringar.
 
Sv: Detta med barnförsäkring (och gravidförsäkring)

Vi är vardera försäkrade för ca 1,3 miljoner + tgldelen (ca 250.000) från kollektiva försäkringar. Vi har inget låneskydd, vi ville hellre ha ett fast belopp som inte sänktes i takt med amorteringarna eftersom vi har amorterat rätt friskt.
När det gäller barnförsäkringar så finns det ju undantag i de flesta barnförsäkringar. Och även om det inte finns nu så kan det ändras på bara något år. Barnförsäkringar är ju lite speciella, det är oftast inte så smart att byta bolag, händer det barnet något efter att man bytt och sjukdomen är av sådan art att den troligtvis uppstått före bytet får man inte en krona.

Våra barn är överförsäkrade, har både individuell barnförsäkring (olycksfall/sjuk) samt barnförsäkring inom mina kollektiva försäkringar.

Försäkringen vi har kopplat till banken är fast och inte så att den löser lånet per automatik utan man får göra som man vill.

Jag vet risken med att byta barnförsäkringsbolag men med tanke på att de sjukdomar jag är mest rädd för skulle ge 0 kr från nuvarande så är det värt en chansning. Vi kommer ha två bolag har vi bestämt. Fackets (förenade Liv) + Skandia. Kostnaden blir inte såååå mkt mer men täcker betydligt mer omfattande.
 
Sv: Detta med barnförsäkring (och gravidförsäkring)

Försäkringen vi har kopplat till banken är fast och inte så att den löser lånet per automatik utan man får göra som man vill.

Det lät ju intressant, det vanliga brukar ju vara att den är kopplad till lånet men det finns säkert andra sorter också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp