Bukefalos 28 år!

Detta med bil..

Julienne

Trådstartare
Jag letar ny bil men ingen matchar mina önskningar som jag kan hitta :(

Jag söker en rel liten bil då jag vill ha låg bensin/diesel förbr. Har idag ca 0,7 diesel, skatt 2300kr. Söker nån med mindre.

Jag vill ha god säkerhet i bilen och den ska inte vara från stenåldern utan vill ha en rel ny med lite praktiska funktioner så som ac (ett krav!) gärna klimatanläggning, elspeglar och elhissar, fjärrstyrt centrallås ett krav, gärna dieselvärmare men är bara en lyx om det finns.

Kollat endel på transportstyrelsen men de siffrorna är ju så missvisande.. Min bil ska enligt de siffrorna ligga på 0,58 blandad vilket är omöjligt.

Har ni några bra förslag? Känner mig uppgiven :(
 
Nu är visseligen min nyare och ganska dyr att köpa, men tipsar ändå, Seat Ibiza. Har en 2012a. Skattefri i två år till, sen 400 kr/år. Dricker inte mycket, åker nog runt 60 mil på 40 liter eller så. Vilket blir ett snitt på ca 6,5L/100 km, men då åker jag mycket, dels stadskörning och även mycket motorväg och jag är kass på att hålla hastigheten = lite för tung på foten :p Helt klart mer värd sina pengar än den Saab 9000 jag hade innan...
 
Jag är mkt nöjd med min ford focus -10, diesel. Skatt 1088 (miljöbil så har ytterligare ett år innan jag betalar skatt alls)
Kör jag landsväg drar den 0,45 blandad körning 0.5-0.53
Den är byggd på volvo så är säker. Annars hade jag inte fått köpa för pappa. ;)
Den är inte minsta storleken, men då tror jag inte heller man får säker bil. Man kan åka 5 vuxna men inget man vill göra längre tid. Bagaget är tillräckligt för att få plats med allt när jag kör häst. Där är problemet. På min är det endast 1200 kg bruttovikt på släpet. Så nästa år måste jag byta för att få köra hästen. Men om du inte kör häst har jag inga nackdelar alls på bilen.
 
Tack för tips!

Såg dock att jag glömde den allra viktigaste punkten som gör allt ännu svårare, det MÅSTE vara 4wd.. :crazy:
 
Tack för tips!

Såg dock att jag glömde den allra viktigaste punkten som gör allt ännu svårare, det MÅSTE vara 4wd.. :crazy:

Det gör det hela värre!! Ta bort permanent fyrhjulsdrift direkt. Det är för dyrt att åka runt med vad jag förstått.
Svärmor har en Subaru, vilket modell vet jag dock inte dessvärre. Den är lite mindre än min. Drar inte så farligt mkt diesel heller.

Edit: nu när jag kollar på Subarus hemsida verkar det som det är permanent fyrhjulsdrift som gäller på dem..
 
Det gör det hela värre!! Ta bort permanent fyrhjulsdrift direkt. Det är för dyrt att åka runt med.
Svärmor har en Subaru, vilket modell vet jag dock inte dessvärre. Den är lite mindre än min. Drar inte så farligt mkt diesel heller.

Har en Subaru outback idag, är helt ok nöjd, skulle önska lite mer "roliga pryttlar" och lägre dieselförbr. De är ju permanent 4wd och outback stor bil såjag trodde det skulle bli lätt att hitta en som drog mindre.. Men ack så fel jag hade..
 
Tyvärr är det väl så att du har en ganska bränslesnål bil trots allt..
Min 140 hk dieselgolf 4wd drar runt 0,58-0,70 l/mil (0,87 med 670 kg häst i släpet). Ska den dra under 0,6 får man aldrig köra fortare än 100 km/h och helst inte över 90 km/h och inga korta sträckor med kallstarter.
Hur mycket kör du per år? Kör du 2000 mil per år blir besparingen knappt 6000 kr per år om du sänker förbrukningen med 2 dl/mil, det är små pengar i ett bilägande (oftast kostar det ju en del att byta bil dessutom).
 
Har en Hyundai i30 kombi, diesel (finns halvkombi också) 2009 som drar 0,53 blandad körning. Har för mig att de ligger ännu lägre nu om man köper en nyare årsmodell. Med släp går den upp ngt men absolut inte i närheten av litern eller så. Stark motor som enkelt klarar av både stort släp och stor häst. Behöver man inte så stor motor så sjunker bränsleförbrukningen ännu mer.

De ligger ganska lågt i pris på begagnatmarknaden och är ett av de billigaste märkena när det kommer till service och reparationer av de bilar vi har haft.

Såg ni att du måste ha 4wd. Om jag inte minns helt fel så är Hyundais bilar som regel med urkopplingsbar sådan. Förbrukningen höjs ju något men i jämförelse med att ständigt köra runt med 4wd är det inte så farligt.

Själva funderar vi på att byta upp oss till en ix35 inom kort :-)
 

Liknande trådar

Äldre Nu bukefolk ska vi se om ni kan hjälpa mig, jag skulle vilja byta bil så jag slipper de där 2000kr per månad i avbetalning.. Krav...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 497
Senast: Julienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp