Detta med foder

Fiorano

Trådstartare
I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev förordad low fat specialfoder från Hills i en månad. Sedan skulle hon kunna få vanligt fullfoder så länge det var under 9% fett men ännu hellre lägre.

Efter att hon var sjuk var det som att hon åldrades massor. Fräsch i kroppen men i princip senil och den selektiva hörseln blev extremt selektiv. Tänkte väl att det inte var så konstig att sjukdomen tog på henne eftersom hon var väldigt dålig. 14 år är ändå en aktsam ålder så klart att hon hör sämre och är i sin egen värld.

Sen dess har jag provat en massa olika våtfoder då hon föredrar det. Har gett Hills, Brit och RC men hund har inte haft så där superaptit på det. Så blev det lite kris en kväll, maten slut och jag köpte Ica Basic i en sån där mindre portionsförpackning. Skämdes lite att jag ens köpte det men 4% fett är bra för henne.

Lilla hund ä l s k a r budgetmaten. Så fortsatte ge det och plötsligt är hon tillbaka till hur hon var innan sjukdomen. Hon är mycket piggare, mer uppmärksam på mig, kan ha henne lös igen och hon har koll på var hon är osv. Hon sover även bättre och väcker mig inte varje natt för att få gå ut.

Jag förstår ju att Ica Basic är billigt av en anledning. Vilken? Hur kan det bli sån här skillnad? Jag är verkligen helt förbryllad över denna smått otroliga förändring av min hund.
 
Har inget att komma med om varför, men jag hade absolut fortsatt med fodret och njutit av sista tiden ihop med en pigg och glad hund. Jag har förändrat vissa saker med min 16åriga katt. Jag hoppas på att få ha henne i flera år till, men vi kompromissar om vissa saker och blötmaten köps numera på Ica, latz i gelé (hade föredragit i sås iaf). Enbart spisen och diskbänken är off limits. Vi diskuterar ännu om detta och har gjort i 16år, hon och jag.
 
Min gubbhund var galet kräsen och ville helst byta smak på sitt foder varannan dag. Varje gång vi hittade någonting vi trodde han älskade kunde det utan förvarning ratas totalt nästa dag. Den enda maten han glatt tuggade i sig oavsett humör var dedär sliskiga Cesar-paketen från Coop!! Han blev så käck och rivig, ibland misstänker jag att smaktillsatsen i budgetfoder är rent kokain :cautious:

(När hans lilla hjärta började ge upp levde han på en lyxdiet av entrecôte upp till sin sista dag :grin:)
 
Min gubbhund var galet kräsen och ville helst byta smak på sitt foder varannan dag. Varje gång vi hittade någonting vi trodde han älskade kunde det utan förvarning ratas totalt nästa dag. Den enda maten han glatt tuggade i sig oavsett humör var dedär sliskiga Cesar-paketen från Coop!! Han blev så käck och rivig, ibland misstänker jag att smaktillsatsen i budgetfoder är rent kokain :cautious:

(När hans lilla hjärta började ge upp levde han på en lyxdiet av entrecôte upp till sin sista dag :grin:)

Ja 😅
Harry blir helt galen av stinkig budgetmat på burk. Vi ger det i fryst i Kong när han ska vara ensam för att ensamtiden ska vara något positivt. Det har verkligen varit ett vinnande koncept 😁

@Fiorano med tanke på hennes ålder hade jag låtit henne äta det hon gillar, det viktigaste är att de äter alls 😊
 
ICA är ju en livsmedelskedja som i princip har monopol på matmarknaden. Vill man ha in sina varor där så gäller det att kunna sälja till priser som ICA är intresserade av. ICA har ju dessutom "sina egna varor" vilket allt som oftast är en matproducents produkt förpackat i ICA-förpackningar, som ICA sedan köper till stora volymer och låga priser. Vad jag försöker säga är att det antagligen inte är skräp i bara för att loggan och priset skvallrar om det. Släng det dåliga samvetet. Härligt att vovven är tillbaka! :heart
 
Totte älskade den också 😁 han fick den med sitt torrfoder som han inte tyckte var jättegott, han hade samma diagnos som din tjej!
 
Googlade och jag hittar inte heller någon innehållsförteckning.
JÄTTEskumt.
Ja. Jag försökte hitta burken på min maxi, men där hade de bara kattvarianten. Jag ska åka till den andra maxi nästa gång och se om jag kan hitta en innehållsförteckning där. Jag vill ju gärna både ha analys och innehållsförteckning.

Det betyder ju inte att fodret måste vara dåligt på något sätt. Men det känns ju en gnutta oseriöst.

Kan ju vara så att leverantörer budar för att få sälja till Ica, och att det därmed byts leverantör och därmed innehåll ganska så frekvent kanske? Det är enda halvvettiga orsaken jag kan komma på till att det är så svårt att hitta en innehållsförteckning.
 
Googlade och jag hittar inte heller någon innehållsförteckning.
JÄTTEskumt.

Ja. Jag försökte hitta burken på min maxi, men där hade de bara kattvarianten. Jag ska åka till den andra maxi nästa gång och se om jag kan hitta en innehållsförteckning där. Jag vill ju gärna både ha analys och innehållsförteckning.

Det betyder ju inte att fodret måste vara dåligt på något sätt. Men det känns ju en gnutta oseriöst.

Kan ju vara så att leverantörer budar för att få sälja till Ica, och att det därmed byts leverantör och därmed innehåll ganska så frekvent kanske? Det är enda halvvettiga orsaken jag kan komma på till att det är så svårt att hitta en innehållsförteckning.
Screenshot_20230816_191111_com.android.chrome.jpg
 
Varför skulle du ha dåligt samvete för att du har hittat hundmat som hunden gillar och dessutom verkar må bra av?

Jag är snarare ganska skeptisk till alla "fina" märken på hundmat som säljs snordyrt med diverse veterinära argument... :cautious:
Billiga foder brukar innehålla mest spannmål. Jag är inte anti spannmål i sig, men jag har svårt att se hur det kan vara gynnsamt för en hund att äta 90% spannmål liksom.

Med det sagt, funkar det bra för TS så ska hon såklart fortsätta. På en äldre hund är det ju det viktigaste att de äter.
 
Billiga foder brukar innehålla mest spannmål. Jag är inte anti spannmål i sig, men jag har svårt att se hur det kan vara gynnsamt för en hund att äta 90% spannmål liksom.

Med det sagt, funkar det bra för TS så ska hon såklart fortsätta. På en äldre hund är det ju det viktigaste att de äter.
Det gällde visst blötfoder så är nog inget spannmål i 🙂 inte enligt innehållsförteckningen i vart fall.
 
Billiga foder brukar innehålla mest spannmål. Jag är inte anti spannmål i sig, men jag har svårt att se hur det kan vara gynnsamt för en hund att äta 90% spannmål liksom.

Med det sagt, funkar det bra för TS så ska hon såklart fortsätta. På en äldre hund är det ju det viktigaste att de äter.
Blötfodret det gäller innehåller dock inte spannmål. Dock socker vilket är onödigt.
 
I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev förordad low fat specialfoder från Hills i en månad. Sedan skulle hon kunna få vanligt fullfoder så länge det var under 9% fett men ännu hellre lägre.

Efter att hon var sjuk var det som att hon åldrades massor. Fräsch i kroppen men i princip senil och den selektiva hörseln blev extremt selektiv. Tänkte väl att det inte var så konstig att sjukdomen tog på henne eftersom hon var väldigt dålig. 14 år är ändå en aktsam ålder så klart att hon hör sämre och är i sin egen värld.

Sen dess har jag provat en massa olika våtfoder då hon föredrar det. Har gett Hills, Brit och RC men hund har inte haft så där superaptit på det. Så blev det lite kris en kväll, maten slut och jag köpte Ica Basic i en sån där mindre portionsförpackning. Skämdes lite att jag ens köpte det men 4% fett är bra för henne.

Lilla hund ä l s k a r budgetmaten. Så fortsatte ge det och plötsligt är hon tillbaka till hur hon var innan sjukdomen. Hon är mycket piggare, mer uppmärksam på mig, kan ha henne lös igen och hon har koll på var hon är osv. Hon sover även bättre och väcker mig inte varje natt för att få gå ut.

Jag förstår ju att Ica Basic är billigt av en anledning. Vilken? Hur kan det bli sån här skillnad? Jag är verkligen helt förbryllad över denna smått otroliga förändring av min hund.
Ica basics blötfoder innehåller 30% fett omräknat på torrsubstans, samt socker, vilket kan förklara varför många hundar gillar det. Tyvärr lämpar det sig inte alls för en hund med pankreatit då fetthalten är så hög.
Ska man jämföra näringsvärdena för torrfoder med blötfoder eller färskfoder måste man alltid räkna om till torrsubstans först (finns kalkylatorer på nätet om man inte vill räkna om själv med formler). 5,5% fett i det angivna fodret är omräknat 30% vilket är långt över 10% man brukar säga är gränsen för pankreatit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp