Detta med kennelnamn - hur välja?

Ramona

Trådstartare
Nu är det dags för mig att skaffa mig ett kennelnamn, men jag går bet. Hjälp mig komma på någonting bra!
Jag bor på arrenderad gård, så jag vill inte ha någonting som är relaterat till gårdsnamnet, ifall jag inte bor kvar. Min kaninuppfödning har gårdsnamnet som prefix, men där kan jag ändra namnet vid behov, det kan jag inte med kennelnamnet.

Så vad väljer man? Jag har en ponnyuppfödning jag av en händelse döpt till What's Up Whynnie och skulle tänka mig What's Up som kennelnamn. Men Whatsup är redan upptaget, så jag antar att jag inte kommer att få det godkänt. En gång i tiden hade jag Miraco's som namn på både hästar och hundar, men det är relaterat till mitt ex, så det vill jag inte använda mig av nu när det bara är jag. Jag vill ju ändå ha någonting som är personligt för mig och inte bara typ Flying Highs eller Little Rocks.

Tips på hur man ska tänka så man kommer fram till ett unikt och bra namn jag kan leva med resten av mitt liv?
 
Kan du inspireras av hundrasen?
Jag har ännu inte registrerat ett kennelnamn men jag har kommit på ett namn, som inte finns och som inte betyder något.
Har tagit första bokstäverna i min ras och satt ihop det med sista bokstäverna i ett viktigt ledord i mitt liv. Det bildade ett ord som inte existerar.

Nackdelen är att man kanske låser sig lite vid en ras, men det kanske är bättre än att låsa sig till en person eller en plats?
 
Nu är det dags för mig att skaffa mig ett kennelnamn, men jag går bet. Hjälp mig komma på någonting bra!
Jag bor på arrenderad gård, så jag vill inte ha någonting som är relaterat till gårdsnamnet, ifall jag inte bor kvar. Min kaninuppfödning har gårdsnamnet som prefix, men där kan jag ändra namnet vid behov, det kan jag inte med kennelnamnet.

Så vad väljer man? Jag har en ponnyuppfödning jag av en händelse döpt till What's Up Whynnie och skulle tänka mig What's Up som kennelnamn. Men Whatsup är redan upptaget, så jag antar att jag inte kommer att få det godkänt. En gång i tiden hade jag Miraco's som namn på både hästar och hundar, men det är relaterat till mitt ex, så det vill jag inte använda mig av nu när det bara är jag. Jag vill ju ändå ha någonting som är personligt för mig och inte bara typ Flying Highs eller Little Rocks.

Tips på hur man ska tänka så man kommer fram till ett unikt och bra namn jag kan leva med resten av mitt liv?
Man kan ju tex försöka fundera på vad man har för avelsmål och fundera på något namn som anknyta till det.
 
Jag ville ha något som ”representerade” mig men som ändå inte var så tydligt. Jag är lite my little pony-nörd och har både kläder o tatueringar med dem, många i min närhet förknippar mig med my little pony. Jag tog helt enkelt ett ord/en sak ur my little pony-världen till mitt kennelnamn. Ett ord som inte är uppenbart vad det är för något om man inte själv är insatt.
 
Jag tycker att man ska välja ett namn som betyder något för en och kanske inte knyter för mycket till en specifik ras. Mitt kennelnamn, Gurkans, är från namnet på min första chow chow. Hon var tänkt att bli min stamtik, men hon blev aldrig någon avelstik. Nu lever hon ändå för alltid vidare i min avel genom sitt namn.
 
Nu har jag ju kattuppfödning men mitt stamnamn är efter en favoritlåt 😁
Hillbilly Hearts 🤪
Har ju efter en diskussion här på hundforumet förstått att vissa tycker att det betyder idiot. Men för mig står det för lantis hjärtan och det är precis vad vi är❤️🌲
 
Finns det någon plats/person/hund som verkligen gjort avtryck som du gärna skulle "ha med dig" som du kan leka med ord runt?
Nu kanske du inte vill ha det ändå, men jag gissar att typ Ramona's är upptaget?

Annars är det väl om du vill ha något som startar med What's men inte just What's up?
Tillåter de specialtecken i kennelnamn förresten? Vet inte om jag sett något sånt, men jag är inte speciellt inne i hundsvängen alls. Inte haft så mycket kennel koll senaste 20 åren typ 😇.
 
En annan sak, undvik apostrof i kennelnamnet, speciellt om namnet är på svenska. I svenskan har vi inte apostrof före genetiv-s. Dessutom är det extremt få som klarar av att skriva apostrof på ett tangentbord och istället skriver accenttecken... Resultatet är att de har klara problem med att söka på kennelnamnet eftersom sökningar på nätet eller i databaser måste vara med rätt tecken annars får man inga träffar.
Mitt kennelnamn skulle ju ha sett jättetöntigt ut med apostrof.... Gurkan's (eller som de flesta väljer att felskriva med accent istället för apostrof: Gurkan´s...). Gurkans är mycket snyggare och dessutom korrekt i svenskan.
 
En annan sak, undvik apostrof i kennelnamnet, speciellt om namnet är på svenska. I svenskan har vi inte apostrof före genetiv-s. Dessutom är det extremt få som klarar av att skriva apostrof på ett tangentbord och istället skriver accenttecken... Resultatet är att de har klara problem med att söka på kennelnamnet eftersom sökningar på nätet eller i databaser måste vara med rätt tecken annars får man inga träffar.
Mitt kennelnamn skulle ju ha sett jättetöntigt ut med apostrof.... Gurkan's (eller som de flesta väljer att felskriva med accent istället för apostrof: Gurkan´s...). Gurkans är mycket snyggare och dessutom korrekt i svenskan.
Detta är min pet peeve! När uppfödare inte ens skriver rätt heller, och man inte bara kan kopiera kennelnamnet blir det extra irriterande...

Håller verkligen med! Hålla sig till det språket man använder sig av grammatiska regler är alltid det bästa!
 
En annan sak, undvik apostrof i kennelnamnet, speciellt om namnet är på svenska. I svenskan har vi inte apostrof före genetiv-s. Dessutom är det extremt få som klarar av att skriva apostrof på ett tangentbord och istället skriver accenttecken... Resultatet är att de har klara problem med att söka på kennelnamnet eftersom sökningar på nätet eller i databaser måste vara med rätt tecken annars får man inga träffar.
Mitt kennelnamn skulle ju ha sett jättetöntigt ut med apostrof.... Gurkan's (eller som de flesta väljer att felskriva med accent istället för apostrof: Gurkan´s...). Gurkans är mycket snyggare och dessutom korrekt i svenskan.
Tack! Det här stör mig så vansinnigt så jag blir helt lycklig över att det tas upp :p
 
Detta är min pet peeve! När uppfödare inte ens skriver rätt heller, och man inte bara kan kopiera kennelnamnet blir det extra irriterande...

Håller verkligen med! Hålla sig till det språket man använder sig av grammatiska regler är alltid det bästa!
Eller uppfödare som säger att kennelnamnet är "Hund och Tass" när det registrerade namnet faktiskt är "HundOchTass" eller "HundOTass" :cautious:
 
Nu är det dags för mig att skaffa mig ett kennelnamn, men jag går bet. Hjälp mig komma på någonting bra!
Jag bor på arrenderad gård, så jag vill inte ha någonting som är relaterat till gårdsnamnet, ifall jag inte bor kvar. Min kaninuppfödning har gårdsnamnet som prefix, men där kan jag ändra namnet vid behov, det kan jag inte med kennelnamnet.

Så vad väljer man? Jag har en ponnyuppfödning jag av en händelse döpt till What's Up Whynnie och skulle tänka mig What's Up som kennelnamn. Men Whatsup är redan upptaget, så jag antar att jag inte kommer att få det godkänt. En gång i tiden hade jag Miraco's som namn på både hästar och hundar, men det är relaterat till mitt ex, så det vill jag inte använda mig av nu när det bara är jag. Jag vill ju ändå ha någonting som är personligt för mig och inte bara typ Flying Highs eller Little Rocks.

Tips på hur man ska tänka så man kommer fram till ett unikt och bra namn jag kan leva med resten av mitt liv?
Jag är otroligt nyfiken på vilken hundras du ska föda upp/föder upp?
 
Jag är otroligt nyfiken på vilken hundras du ska föda upp/föder upp?
Jack Russell terrier. Haft jrt oavbrutet sen 1999 så det är inget nytt. :)
Men de två kullarna jag har registrerat i skk är chihuahua, då jag i Sverige varit medlem i JRTC innan, men nu köpt en SKK-reggad tik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp