Detta med samsovning (med partner)

et_flickan

Trådstartare
Varför blir det ett jäkla ifrågasättande så fort man inte delar säng eller ens rum med sin partner? Jag har tänkt på det länge.

Vi slutade sova i samma rum för flera år sen pga helt olika sömnrutiner. Jag ville ha datorn på och somna till den. Han ville ha mörkt och knäpptyst. Det kraschade alltså.

Självklart måste vårat val skämtas lite om också. Typ.
- hur blev erat barn till om ni inte sovit i egen säng? Hihi
- höhö, har ni varit gifta i 50 år eller?
Ungefär som vi tröttnat på varandra. För alla människor gillar att sova med andra människor, eller?
 
Jag ser inget konstigt med det alls. Jg föredrar egentligen att sova själv pga de flesta driver mig till vansinne när de ska sova. Hatar när någon rör sig, snarkar och håller på. Hade jag levt med en sån hade jag föredragit varsitt sovrum.
Nu lever jag ensam med mina djur, mannen jag dejtar sover som jag, helt stilla och tyst så honom kan jag sova med och tycka det är behagligt.
 
Alltså. Det fins personer som gillar att sova ära och personer som ine alls vill sova nära. Det finns personer som vill ha knäpptyst när de ska somna och pesoner som vill ha lite bakgrundsljud då.

Jag vill sova med hudkontakt. Exet ville ligga nära. I den aspekten var vi en perfekt match.

Tror inte det har med personlighetstyp eller kön att göra. Eller normer?
 
Alltså. Det fins personer som gillar att sova ära och personer som ine alls vill sova nära. Det finns personer som vill ha knäpptyst när de ska somna och pesoner som vill ha lite bakgrundsljud då.

Jag vill sova med hudkontakt. Exet ville ligga nära. I den aspekten var vi en perfekt match.

Tror inte det har med personlighetstyp eller kön att göra. Eller normer?

Jag tror normer. Då är jag lite normbrytare.

Jag sover dock med mitt barn på 2 år men det är mest för bekvämligheten. Sen kan det vara mysigt också, när hon ligger still och är tyst.
 
Hur kommer ämnet ens på tal, sådär till vardags?

Jag är totalt ointresserad av folks sovarrangemang och gissar att alla jag känner är lika totalt ointresserade av mina sovarrangemang.

Tror dock som @tanten att det har mer att göra med om man gillar sova nära och är som en klubbad säl eller om man är lättstörd när man sover och därmed vill sova själv, än normer/kön.

Det vore ju otroligt fånigt om man Vill sova nära sin partner, men beter sig "nä, jag ska sova själv i eget rum för att inte följa någon norm"
 
Det finns en som jag vill sova med. Annars vill jag sova själv. Mina föräldrar hade skilda sovrum. Båda lät som ett helt sågverk och den ene ville dessutom ha Tv:n på.
 
Hur kommer ämnet ens på tal, sådär till vardags?

Jag är totalt ointresserad av folks sovarrangemang och gissar att alla jag känner är lika totalt ointresserade av mina sovarrangemang.

Tror dock som @tanten att det har mer att göra med om man gillar sova nära och är som en klubbad säl eller om man är lättstörd när man sover och därmed vill sova själv, än normer/kön.

Det vore ju otroligt fånigt om man Vill sova nära sin partner, men beter sig "nä, jag ska sova själv i eget rum för att inte följa någon norm"

Det är väl mest när folk varit hemma hos oss och sett sambons sovrum som folk undrat och frågat.

Eller när vi bodde i lägenhet och svärmor tyckte vi skulle sluta vara så fjantiga och göra sambons rum till barnrum eftersom det är så man gör!

Jag gillar inte att sova nära. I alla fall inte med någon varm, snarkande vuxen. Gärna med mitt barn som sagt.

När det gäller normer tror jag att det här uppe i våran by är konstigt om man inte gör som många andra. Dvs det som är vanligt. Jag struntar ju i hur andra sover.
 
Vi sover i varsitt rum med ett barn var. Sen vi fick barn så tycker jag att det är en massa prat om hur och var alla sover. Vårt mål är dock att kunna flytta in i samma sovrum igen. Men jag har fått göra en del kompromisser för att det ska funka, främst om att det måste vara kolsvart för att min man ska kunna sova.
 
Jag sover i gästrummet ibland då min stackars sambo är extremt lättväckt och sovande jag tar noll hänsyn till detta! :angel:
Ingen har kommenterat detta.
Däremot blir folk väldigt kränkta å mina vägnar då jag sover med igentejpad mun. Galet va?! :eek:
Jag är en sån som sover med öppen mun och ”äter luftbuffé” om nätterna. För att skona min sambo kom jag på att jag helt sonika kunde tejpa igen munnen! Jag testade, trots sambon protester om att det var barbariskt och jag skulle kunna kvävas, och hör och häpna: jag har aldrig sovit så gott! (Senare upptäckte jag att ”sleep tape” tydligen är en grej som fler människor håller på med..)

Men ja, detta har folk enormt mycket åsikter om!
 
Jag sover i gästrummet ibland då min stackars sambo är extremt lättväckt och sovande jag tar noll hänsyn till detta! :angel:
Ingen har kommenterat detta.
Däremot blir folk väldigt kränkta å mina vägnar då jag sover med igentejpad mun. Galet va?! :eek:
Jag är en sån som sover med öppen mun och ”äter luftbuffé” om nätterna. För att skona min sambo kom jag på att jag helt sonika kunde tejpa igen munnen! Jag testade, trots sambon protester om att det var barbariskt och jag skulle kunna kvävas, och hör och häpna: jag har aldrig sovit så gott! (Senare upptäckte jag att ”sleep tape” tydligen är en grej som fler människor håller på med..)

Men ja, detta har folk enormt mycket åsikter om!

Det låter ju onekligen lite läskigt men samtidigt så har man ju en näsa att andas med så är man inte förkyld så borde ju kroppen använda den istället för att låta sig kvävas. Annars borde man ju vakna innan 😁

Påminner mig om en kollega som bröt näsan. Mitt i natten vaknade hen i panik av att inte kunna andas, sen kom hen på att det faktiskt går att andas genom munnen också 🙄😂
 
Man låser sovrum nummer två när man får gäster så kan ingen komma å ställa frågor :sneaky:
Trivs bra med å soca med min kille men skulle vi flytta ihop i framtiden så skulle det defenitivt kunna bli tal om två sovrum då han iaf just nu jobbar mest nattskift när han jobbar. Vilket inte skulle funka med ett sovrum.
 
Jag sover i gästrummet ibland då min stackars sambo är extremt lättväckt och sovande jag tar noll hänsyn till detta! :angel:
Ingen har kommenterat detta.
Däremot blir folk väldigt kränkta å mina vägnar då jag sover med igentejpad mun. Galet va?! :eek:
Jag är en sån som sover med öppen mun och ”äter luftbuffé” om nätterna. För att skona min sambo kom jag på att jag helt sonika kunde tejpa igen munnen! Jag testade, trots sambon protester om att det var barbariskt och jag skulle kunna kvävas, och hör och häpna: jag har aldrig sovit så gott! (Senare upptäckte jag att ”sleep tape” tydligen är en grej som fler människor håller på med..)

Men ja, detta har folk enormt mycket åsikter om!

Och där var jag tvungen att googla sleep tape :rofl:

Man lär sig något nytt varje dag :D
 
Jag sover i gästrummet ibland då min stackars sambo är extremt lättväckt och sovande jag tar noll hänsyn till detta! :angel:
Ingen har kommenterat detta.
Däremot blir folk väldigt kränkta å mina vägnar då jag sover med igentejpad mun. Galet va?! :eek:
Jag är en sån som sover med öppen mun och ”äter luftbuffé” om nätterna. För att skona min sambo kom jag på att jag helt sonika kunde tejpa igen munnen! Jag testade, trots sambon protester om att det var barbariskt och jag skulle kunna kvävas, och hör och häpna: jag har aldrig sovit så gott! (Senare upptäckte jag att ”sleep tape” tydligen är en grej som fler människor håller på med..)

Men ja, detta har folk enormt mycket åsikter om!
Vilken tejp använder du? Har en beställning på apotea men de har bara näsplåster, (vilka jag tejpar en rynka med på natten) . Har varit nyfiken på att testa ett bra tag!
 
Tycker ibland synd om min man, lite extra nu sen vi fick bebis. Vi sover i samma säng alla tre. Jag vill helst sova väldigt nära och bebis med. Vi kryper liksom efter min man i sömnen som vill ha lite egen plats, men med oss två som jagar på honom har han gett upp det lite :laugh:

Har full förståelse för folk som delar på sig när man sover. Högljudd snarkning feks hade jag blitt galen på :nailbiting:
 
Vilken tejp använder du? Har en beställning på apotea men de har bara näsplåster, (vilka jag tejpar en rynka med på natten) . Har varit nyfiken på att testa ett bra tag!
Jag använder vanlig kirurgtejp. Den tunna, vita sorten. Har testat annan men de släpper om nätterna (förmodligen pga all buffé jag försöker äta :D ). Kirurgtejpen har mycket mer klister så måste ha lypsyl.
För mig har det varit fantastiskt faktiskt. Sover mycket sämre utan! Trodde jag skulle vakna av det då jag alltid blivit täppt i näsan när jag sover men det blir man tydligen inte när man andas genom nästan :angel:
 
Jag använder vanlig kirurgtejp. Den tunna, vita sorten. Har testat annan men de släpper om nätterna (förmodligen pga all buffé jag försöker äta :D ). Kirurgtejpen har mycket mer klister så måste ha lypsyl.
För mig har det varit fantastiskt faktiskt. Sover mycket sämre utan! Trodde jag skulle vakna av det då jag alltid blivit täppt i näsan när jag sover men det blir man tydligen inte när man andas genom nästan :angel:
Nu har jag beställt, köpte både 2,5 cm bred och 5 cm bred. Men lypsyl under alltså... Annars blir det ovanligt tyst på mitt kontor 🤭
 
Det låter ju onekligen lite läskigt men samtidigt så har man ju en näsa att andas med så är man inte förkyld så borde ju kroppen använda den istället för att låta sig kvävas. Annars borde man ju vakna innan 😁
Jag har varit mouth breather i vaket tillstånd i typ hela mitt liv. Ingen berättade för mig när jag växte upp att man kan andas med näsan :angel: Jag trodde jag skulle kvävas när jag försökte lära om mig.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 629
Senast: Nicknytt
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 701
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 956
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 048
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp