Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

H

Hoppalong

Hej !

Nu har jag tänkt på det här i flera år och nu tycker jag att räcker detta med lagen om att hästar får bara vara ute max 16 timmar per/dygn.
Jag tycker ni ska ompröva lagen för inte bygger ni vindskydd åt älgarna i skogen och hästarna är lika mycket vilda djur som älgarna i skogen.
Och ge mig inte det att nu är de inte vilda hästar för de skulle bli vilda så fort man släppte dem fria, det är den enda skillnaden på häst och älg är att vi håller dem fångna.
Jag tycker om er lag när det gäller folk som inte tar hand om sina hästar alls men när det gäller vi som verkligen tar hand om våra djur drabbas av att inte få vara ute dygnet runt när vädret är fint.
Jag kan tycka att nu är det så fint ute så mina hästar kan få vara ute och då ska jag kunna det men går inte pga denna idiotiska lag med 16 timmar/dygn.
Varför ska mina hästar få drabbas av denna lag när de egentligen skulle gå ute som vildhästar dygnet runt i vilket väder som helst om de var vildhästar.
Här tycker jag att lagen får vara lite flexibel och att man får dömma från fall till fall om ägaren har ett bra omdöme eller ej.
Jag har varit med om att jag har haft inspektörer ute och kollat om hästarna varit ute dygnet runt och det enda de pratade om var ligghall mm.
Men inget ljud om hur hullet var på hästarna eller om de fick mat och vatten de tittade inte ens under täcket på hästarna vilket jag tyckte var dåligt.
För om hästarna har mat och vatten och ett bra hull så skulle det inte göra något om de var ute när det var 3 minus ute och det var stjärnklart och fint ute.
Då kanske ni ska sätta en lag om hur länge en häst får stå inomhus också för det är många hästar som knappt får vara ute alls istället...om det nu inte finns en sån för jag har inte läst alla regler som finns.
Vad ska behövas för att denna idiotiska lag försvinner eller blir omformulerad så att det inte blir ett tabu att ha hästarna ute när vädret tillåter??
Jag vet att det är fler hästägare som tycker lika som mig och jag skulle gärna skrapa ihop protest listor om det skulle behövas för att ni ska ompröva eller omformulera denna lag så det passade alla även de hästar som inte har det bra.
Sen fattar jag inte att ni inte åker runt och tittar på ridskolorna som har pyttehagar till sina hästarn när de går ute på dagen.

Nu har jag hört att ridskolan i #### ska ha sådan hagar till sina hästar när de är ute.

Och det är tillåtet?

Och det har jag sett även på privatstall att de har boxhagar till hästarna sen klagas det när hästar får gå ute fast det inte finns något vindskydd (vissa nätter) ja det är ju så man kliar sig i huvudet ibland och undrar om det verkligen är hästkunnit folk som sitter på dessa poster!!!

Ja, Jag är en hästägare som är besviken på systemet vi har här i sverige och våra djur ska ändå ha det bra här, och då så behandlar vi våra hästar som om det skulle vara människor istället för djur och i vissa fall och tvärs om.

Mvh hoppalong
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Ditt brev är lite rörigt och illa skrivet, jag är inte säker på att jag förstår vad du vill med det... Vill du alltså att hästar ska få gå ute dygnet runt utan att behöva ha ligghall? I mina ögon är det jättefel. Våra domesticerade hästar har varit just domesticerade i tusentals år, de går inte att jämföra med vildhästar vad gäller tålighet längre. Individer som klarar att gå ute dygnet runt utan skydd finns såklart, likaså raser som är tåligare, men ingen häst ska behöva gå ute jämt utan att bli erbjuden en varm och torr plats att lägga sig ner och sova på. Det har ingenting med små hagar att göra, det är två skilda frågor.

Men jag kan som sagt ha missförstått vad frågan i brevet var, jag förstod inte riktigt.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Vissa raser och individer klarar sig såklart jättebra utan vindskydd men för de som inte klarar sig utan skydd är det ju en väldigt bra lag. De kan ju inte gärna skriva i lagen att "vindskydd behövs till arabiska fullblod men inte till shetlandsponnier" ;)
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Förlåt, men ditt brev var så rörigt skrivet att jag faktiskt inte förstod din poäng över huvud taget!

Ja, vildhästar klarar sig lika bra i det fria som en älg. Men dina hästar är nog inga vildhästar, och dessutom har jag väldigt svårt att tänka mig att din hage erbjuder samma möjlighet till vind- och regnskydd som den fria naturen gör. Eller du har enorma hagar med både skog och kuperad terräng?
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Ligghallskravet är för hästarnas skull. Smäll upp en ligghall om det stör dig?

Som Praefatio säger, man kan inte jämföra vildhästar och domesticerade hästar på det viset. Givetvis måste de få möjlighet kunna ligga ner på en torr plats. På sommaren är det väl ok eftersom är varmt, det är väl från 1 oktober man inte får ha dem ute utan ligghall.

Låter någon mer insatt ta varför lagarna är uppbyggda som de är. Att vi fått lagar som tex att man "måste använda utbildad hovis", ligghall, etc tycker jag är bra. Lagarna är till för att ge hästarna ett bättre liv.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Förlåt, men ditt brev var så rörigt skrivet att jag faktiskt inte förstod din poäng över huvud taget!

Ja, vildhästar klarar sig lika bra i det fria som en älg. Men dina hästar är nog inga vildhästar, och dessutom har jag väldigt svårt att tänka mig att din hage erbjuder samma möjlighet till vind- och regnskydd som den fria naturen gör. Eller du har enorma hagar med både skog och kuperad terräng?

Dessutom är ju fråga om hur bra älgarna mår under vintern. Visst överlever de, men faktum är att många vilda djur faktiskt svälter/fryser ihjäl om det blir en riktigt kall och snörik vinter.

En "hästmänniska" jag kom i kontakt med för några år sedan hävdade bestämt att man aldrig skulle ge hästar något proteintillskott, för de klarar sig bra på 4 gram protein per dag. Ja, totalt 4 gram protein per dag åt en 500 kg häst, inte 4 gram per kg foder eller liknande! :cool:

Det kanske stämmer, men vill vi ha hästar som överlever eller vill vi ha hästar som mår bra? Stor skillnad i mina ögon, faktiskt...
Speciellt som vi kanske vill kunna ställa krav på våra hästar att orka bära runt oss.

Ur vissa synvinklar behöver vi se på våra hästar som vilda djur med instinkter, men i andra måste vi inse att de faktiskt inte är vilda djur. :)
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Våra domesticerade hästar har varit just domesticerade i tusentals år, de går inte att jämföra med vildhästar vad gäller tålighet längre. Individer som klarar att gå ute dygnet runt utan skydd finns såklart, likaså raser som är tåligare, men ingen häst ska behöva gå ute jämt utan att bli erbjuden en varm och torr plats att lägga sig ner och sova på. Det har ingenting med små hagar att göra, det är två skilda frågor.

Hur länge har vi haft stall åt hästarna på det viset vi har nu? Inte särskilt länge? Islandshästen t.ex går ute dygnet runt året runt på Island, de flesta stödfodras på vintern och de som är i träning hålls på stall, men merparten har inte tillgång till ligghallar.

På Lojstahed har vi gotlandsruss, jag vet inte hur det gått med vindskydden där, om de fått dispens, men de har länge levt ungefär som islandshästarna. Andra länder har liknande "reservat" för sina inhemska hästar, tror det gäller för New Forest och Dartmoor.

Visst finns det genom domesticerade hästar, men troligen är hästen en art som om man bortser från trafik och annat otyg faktiskt skulle klara sig okej utan mänsklig inblandning. Vissa raser/individer bättre än andra dock. Man har avlat på egenskaper som inte är långt ifrån vad som behövs i naturen, och inte som kor stora juver och mycket mjölk, eller hundar utseende, höns värpa många och stora ägg.....

I och för sig håller jag med dig att hästar bör erbjudas skydd, men motivet att hästar är domesticerade håller dåligt. De flesta klarar sig bra med naturligt skydd och bra med mat. Sommartid är det mer motiverat med lösdrifter/vindskydd, då är det ofta mycket mer populärt att komma undan från insekter och värmen.

Hade hästar fått uttala sig om djurskyddslagen kan jag garantera att åtminstone islandshästar skulle röstat för en lag om trevliga mörka svala vindskydd.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Förlåt, men ditt brev var så rörigt skrivet att jag faktiskt inte förstod din poäng över huvud taget!

Ja, vildhästar klarar sig lika bra i det fria som en älg. Men dina hästar är nog inga vildhästar, och dessutom har jag väldigt svårt att tänka mig att din hage erbjuder samma möjlighet till vind- och regnskydd som den fria naturen gör. Eller du har enorma hagar med både skog och kuperad terräng?

Håller med i varenda ord!

Ang det fetmarkerade är det något man gärna "glömmer bort" i sådana här diskussioner. Det är skillnad på ute och ute.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Men sanningen är ju att som flera säger så kan man inte dra vildhästparallellen...

Kolla bara på fallet i Ljungkile för ett par veckor sedan ( Fallet är äldre, nått år men dommen kom nyss) Där hade en man släppt ut två Islandshästar i skogen sedan han flyttat. De klarade sig inge vidare och de ska väl ändå räknas till de tåliga raserna? Det var både undernärda, hade exem, fång, spräkt hov mm. Det är så vildhästars liv ser ut och ingenting jag åtminstånde skulle vilja glorifiera.

Den hästhållning och lagar vi har idag är ju framtagen på århundranden av lärdom av misstag och nya kunskaper. Låt oss inte backa tillbaka.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Ja det var väldigt rörigt skrivet.

Jag förstår hur du menar, jag har ingen möjlighet att "smälla upp en ligghall" då mina hagar inte är min egen mark. Och ibland känns det lite larvigt att inte hästarna kan få vara ute längre (å andra sidan sitter väl inte någon liten tomtenisse och klockar när dom går in och ut) Men jag förstår samtidigt att sådana här lagar kommer till. På grund av folk som inte tar han om sina djur. :mad:
Jag vet att mina hästar mår bra och att jag tar hand om dom på ett bra sätt och om dom inte alltid är inne sina 8 timmar varje dag så är det inget jag ligger sömnlös av. Dom kommer in varje dag och dom fodras och vattnas efter konstens alla regler. Men det är ju bra att det finns lagar och bestämmelser för alla människor har inte sunt förnuft.

Jag håller dock med dig att det borde finnas lagar som förbjuder hästar att stå inne alldeles för många timmar också. Vilket jag tror är vanligare än att hästar går ute för många timmar.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Jag begriper inte varför man har hästar när man nu är så emot att ta hand om dom? Ni som tycker att man ska jämföra med vildhästar har inte sett hur vildhästar har det. Dom springer inte omkring i en tomtebolycka utan vildhästarna kämpar för att överleva och att önska våra hästar det livet är inget annat än djurplågeri.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Åh andra sidan hade väl inte TS tänkt släppa ut hästarna utan mat och tillsyn och sluta sköta om dem eller? Visst är ursprungsinlägget rörigt men enda skilnaden hon ville ha är att slippa vindskydd, inte propsade hon på att sluta fodra och sköta hästarna eller?
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

*kl*
Att olika raser har anpassats till sitt område verkar också gått folk förbi. Vill vi ha hästar ute dygnet runt så funkar det ju fint med sådana hästar som redan anpassat sig till vårt klimat dvs fjordhästar, islänningar, russ osv.
P.R.E, fullblod och araber har haft andra urvalkriterier när det gäller överlevnad än att klara underkylt regn och drivis och har därmed inte breda kroppar och/ eller päls som en brunbjörn. Utan vår hjälp hade de flesta av dem gått under i en svensk vinter.

Tycker lagen om ligghall är bra. Det gör att folk utan omdöme inte kan lämna hästar som inte klarar av det ute vind för våg hela vintern igenom
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

jag kan hålla med till viss del , men tycker att din jämförelse med älgar känns konstig .Dina hästar får ju inte springa fritt i skogen som älgarna gör , och då har dom även mjlighet att söka skydd på ett sätt som dina hästar inte kan göra.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

...för att inte tala om att älgar och hästar är två helt olika arter. Som att jämföra katter med lodjur...
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

*KL*
Mina hästar har tillgång till ligghall men de går i stora hagar som erbjuder naturligt skydd och väljer själv att hellre vara ute än inne i hallen på vintern. På sommaren är ligghallarna väldigt poppis mitt på dagen men på vintern nja då är det inget de har som första val så att säga. Blir det halt eller hårt ute ja då kan hallarna användas som lekplatser.
Detta är så att säga ute hästarna som tycker detta, Sedan har några hästar sominte passar för att vara ute i någon större omfattning på vintern. Dessa går nästan direkt från stallet ner i lösdrfiten och stannar där tills de får komma in igen.

Så just den regeln hör väl inte inte till de som kan diskuteras. För det står ju att dom ska ha tillgång till, sedan är det upp till hästarna att välja om dom vill. Samma med utevistelse i hagar som hästen kan utnyttja sina naturliga gångarter i. Det finns ju inget som säger att de måste göra det bara att som ska kunna göra det.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Delvis kl

Ett vanligt argument som jag ofta hör är att "mina hästar utnyttjar ändå inte vindskyddet". I våras var jag hos en av Sveriges största islandshästuppfödare och han sa att han tidigare hade tänkt samma sak, att vindskyddet var onödigt för det användes inte. Nu hade de däremot ett annat vindskydd till hingstgruppen som användes mycket flitigt året runt. Skyddet var från början gjort till ett annat djurslag och hade glespanel, flera stora ingångar m.m. Jag tror att utförandet på vindskyddet spelar oerhörd roll för hur mycket det används. Bara det att hästar gärna vill kunna se sig omkring för att upptäcka fara! Fler borde bygga med vindväv eller glespanel så kanske hästarna skulle använda skydden.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

För att vara uppriktigt och konstruktiv så tror jag inte att ditt brev kommer att påverka ett dugg.

1. Det är rörigt skrivet och dåligt formulerat vilket bidrar till att man inte blir tagen på allvar.
2. Stavfel, felformuleringar och användandet av ord som inte finns drar ner helhetsintrycket enormt.
3. Du upprepar ordet "idiotiskt" otaliga gånger vilket också bidrar till att man inte blir tagen på allvar.
4. Du drar paraleller mellan hästar och älgar fast det i själva verket är två från varandra helt skiljda arter med oerhört få likheter.
5. Du påstår att dina hästar lika gärna kunde vara vilda, vilket är helt fel!

Dina hagar ger inte tillräckligt med skydd och rörelsefrihet såvida du inte har hagar på sisådär 100 hektar så att hästarna kan ströva och söka skydd. Hade du släppt ut dem i skogen hade de förmodligen dött av svält eller frusit ihjäl trots tillräckligt stora ytor. Dagens hästar har varit domesticerade i tusentals år och är inte att jämföra med en vildhäst. Dessutom finns det kanske en anledning att hästar inte lever vilda i den här delen av världen? Vildhästar finns mig veterligen på platser med ett helt annat klimat än det vi har i Sverige idag.

Tillägger att jag inte tycker att man ska skriva brev till myndigheter på egen hand utan att försäkra sig om att man kan formulera budskapet så att det når fram och med meningar som är någorlunda korrekt. Stavningen kan man lätt kontrollera i ett av många stavningsprogram som finns på de flesta datorer. Korrekturläsning samt att be någon annan läsa igenom innan man trycker på sänd är ett bra tips.

Mvh JV
 
Senast ändrad:
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Så du menar att du mailat till länsstyrelsen och bett dem försämra villkoren för hästarna i Sverige genom att ta bort krav på ligghall...?

Rid in en älg.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 259
Senast: Araminta
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 917
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 047
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 386
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp