Bukefalos 28 år!

Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Mli

Trådstartare
Vi bor på en gård med 8 katter som har haft fri tillgång till stallbyggnader, förådsbyggnader och boningshuset via kattluckor. Men nu så åker dom ut från huset, nu orkar jag inte mer.

Dom är inte rumsrena för fem öre - har kissat ner hela huset. Från början var det bara en av katterna som kissade inomhus och det hände bara i bland. Men nu har det bara eskalerat och ALLA katter använder huset som toalett. Tre av katterna kissar minst en gång/vecka i soffan. En kissar i vår säng om vi har glömt att stänga dörren till sovrummet. Två av hankatterna och en hona går och stänker för att märka revir. En av hankatterna slåss med en av hankatterna så att dom kissar och bajsar under slagsmålet - vilket brukar vara i köket, hallen eller på matsalsmattan.

Sen jag gick upp i morse har jag fått torka upp "slagsmålskiss" och tre pölar. Min dotter som nu kryper har jag fått tvätta bort kattkiss ifrån två ggr, samt att dom har kissat på hennes nya leksakssynt.

Jag orkar inte mer...

Ska nu stänga till husets kattluckor och ge dom mat i stallet istället, men hur gör man det smidigast? Det är inte alla katter som är vana vid att vara i stallet, vissa av dom trevligaste katterna har jag fött upp på flaska och dom lämnar sällan soffan eller sängen.

Känns så taskigt att slänga ut alla när dom är vana vid att vara inomhus, men jag orkar verkligen inte med detta mer. Alternativet är omplacering eller somna hos veterinären. Just nu känns det iofs som om jag hade kunnat vrida nacken av dom själv.

Är det nån som har haft samma problem som kan berätta hur era katter reagerade på att inte få komma in? Kan ju tillägga att alla är friska och välmående och kastrerade.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Det låter som att ni har lite för många katter på för liten yta. Det blir för stor kamp om reviret, en konstant märkandefas för alla 8. Att kissa och bajsa öppet är ett sätt att markera att HÄR BOR JAG. Och om en gör det, så ska den andra markera över, precis som när de skvätter på träd, buskar etc. Det hela slutar med ett hem som är fullt med avföring och kiss, och ingen av kattern är i harmoni med situationen.

Den enda lösningen jag har, är att du antingen gör dig av med ett par katter genom att placera ut dem i andra hem. Alternativet är att som du säger, börja mata dem i stallet. Då har de större yta att röra sig på. Det lättaste sättet att vänja dem vi detta är nog att du matar utanför huset först, längre o längre ner mot stallet. Antingen det, eller så matar du i stallet o bär dit katterna så de förstår att det är där maten finns. Du kommer nog att få bära en hel del då :crazy:

Det är även bra om du placerar ut mat i stallet, även om du matar vid huset, då går djungeltelegrafen mellan katterna o de kommer söka sig dit för att äta när skålen vid huset är tom. Det är ingen nackdel att mata på flera ställen. Det blir mindre konkurrens vid maten då, mindre slagsmål och alla får mat, ingen bortskuffad.

I övrigt kan jag bara önska lycka till.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

jobbigt läge..katterna verkar ju långt ifrån harmoniska :(
men du har inte testat feliway?
har hjälp många...
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Jag funderade på att testa Feliway förut när det handlade om bara en katts beteende. Men att sätta upp sån i varje rum i hela huset blir för dyrt, och jag orkar inte hålla på med detta längre.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Jag ska testa med att ställa maten utanför huset, och i stallet. Så kanske dom hittar dit själva. Det är ju inte många meter det handlar om.

Jag vet att det är ett revirbeteende, och tyckte synd om den katten som visade detta först. Men nu när ALLA har börjat... suck...

Om det handlade om en vanlig villa med tillhörande tomt så hade jag tyckt att det var för liten yta och aldrig skaffat så många katter. Men i detta fallet så tyckte vi att dom hade stor yta och att det inte borde vara några problem.

Jag ska höra mig för med släktingar och se om dom vill adoptera några av katterna. Men då blir dom säkerligen innekatter - vet inte om jag vill det.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

När väl en katt börjat urinmarkera är det lätt att de andra hänger på så tyvärr måste man vara väldigt snabb med att stävja sådant beteende. Det låter inte som att ni har en harmonisk kattgrupp och att problemen kommer från det. Stänger ni ut katterna från hemmet stänger ni visserligen ut problemet från hemmet, men ni löser inget problem. Risken är att någon katt/några katter kommer flytta på eget bevåg om ni stänger ute dem helt så jag skulle också rekommendera att ni försöker omplacera några av dem. Försök hitta källan till oro, har ni tur så är det bara en katt som ställer till med oreda och då kan det räcka med att omplacera den katten.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

katter är inga flockdjur så 8st är tyvärr för många.
finns det kanske några du kan tänka dig omplacera/ta bort för att kunna behålla några?
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Gick det ganska snabbt från det att en katt kissade inne tills alla kissade inne?
varifrån kommer katterna?
Jag tänker på om det är kattmamma med ungar som stannat kvar eller är det 8 katter tagna från olika håll..
Verkade det som de höll sams förut?
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Hmm du kanske skulle ha tänkte dej för från första början med.....
8 katter är nog ganska många och som tidigare nämts kan bero på att de känner att de måste markera sitt revir hela tiden. Så det är ju mer ditt eget fel att du har det här problemet nu än katternas!

Jag och min sambo tog i januari om en katt tjej som då var 5 månader nu ska hon snart fylla ett år som hade samma problem med att hon kissade på fel ställen. Men när hon fick flytta från sin gamla familj som hade flera katter och hund och kom till oss har det bara hänt några gånger och de har varit protester mot saker hon inte gillat har vi kommit på annars är hon nu mera jätte duktig på att gå på lådan.

Mitt förslag om du nu verkligen vill bli av med dem är att sätta ut dem på annons och var då ärlig med varför! Eller lämna dem till katthem eller liknande men samma där informera om problemet det är din skylldighet.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Det är en kattmamma med 4 ungar (honor) från samma kull -04, sen är det två hankatter och en halvvild okastrerad hankatt som flyttat in. Bråken är alltid mellan kattmamman och den ena kastrerade hannen.

En av kattungarna, kattmamman och vildkatten är borta långa perioder och kommer mest in för att äta upp sig mellan varven. Så det är bara fem av katterna som bor här jämt.

Den katten som började kissa inne började med det för ett par år sedan. Sen har dom andra hakat på succesivt men det har aldrig varit så illa som det senaste halvåret.

Räknade ut att på det senaste året har dom kissat sönder saker inomhus för ett värde av över 50 000kr.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Jag är uppvuxen med många katter, har bekanta som har många katter men som aldrig har detta problemet. Hade jag vetat att just mina katter skulle kissa ner allt och känna sig trängda så hade jag aldrig behållt alla kattungarna. Så lätt att vara efterklok. Vi hade räknat med att dom skulle vara mer ute i stallarna än inne i soffan.

Om jag skulle få välja så skulle jag givetvis vilja behålla alla katter - dom är ju familjemedlemmar. Därför så testar jag med att flytta ut kattmaten i stallet i första hand och sen under sommaren så försöker jag placera om den katten som trivs minst hos oss. Och sen får vi se hur det går till vintern - det blir ju kallt i stallet eftersom jag inte har hästarna där inne längre.

Vet dock några som har satt upp "grislampor" dvs värmelampor och lagt filtar under så katterna inte skulle behöva frysa när det är som kallast på vintern.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Nej, ve och fasa.... hellre stallkatter än innekatter... Hur f-n resonerar man då?? Jag bara undrar?? Fråga katten i vinter; Ute i snön eller gosa i varm säng?? Svårt val....:mad: :mad:
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Nej, ve och fasa.... hellre stallkatter än innekatter... Hur f-n resonerar man då?? Jag bara undrar?? Fråga katten i vinter; Ute i snön eller gosa i varm säng?? Svårt val....:mad: :mad:

:crazy:
Menar du allvar?

Ja jag vet :idea: Vi frågar katten (ROVDJURET) om den vill få utlopp för sina naturliga beteenden eller vara någons gosekatt vid behov, när människan väl är hemma
Svårt val? Skulle inte tro det...
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Ja, jag har frågat min ena katta varför hon hellre har varit stallkatt hela vintern än innekatt och hon ger mig inget vettigt svar !

Allvarligt talat - katten får komma och gå som hon vill och senaste vintern - ända sen förra sommaren väljer hon stalllivet hon får naturligtvis komma in när hon vill, men hon kommer in äter och går ut. Jag tror att hon har boat in sig på loftet för hon luktar loft !
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Haha. katter tänker inte redigt som människor.
På stället jag jobbade finns 20-30 UTEkatter. Finns en liten bortskämding som får komma in då och då.
Dom andra klarar sig alldeles urmärkt. Det viktigaste är ju att man verkligen låter katten ha tillgång till att komma in överallt på vintern, så de slipper ligga ute i snön och frysa.

Hö och halm uppskattar alla stall/ladugårdskatter.. ;)
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Naturliga beteenden, ja men TS skrev ju att det kunde bli kallt i stallet för det fanns ju inga hästar där längre..... då anser jag att de grundläggande behoven inte är uppfyllda!! Kalla kissar som dessutom inte ens får komma in i huset på dagen som dom är vana... annars är jag oxå för att ha katter ute, alla mina 5 är ute och inne via kattlucka.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Jag skulle nog säga att dina katter inte kan samsas på denna yta. Får de mat på ett och samma ställe? Är de rumsrena i stall, lador etc där de också har tillgång att gå in?

Efter som att de väljer att vistas allihop på en yta där de tydligen inte finns plats för alla 8 så måste det ju vara ngt där som de söker sig till. Mat ex.vis.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

:crazy:
Menar du allvar?

Ja jag vet :idea: Vi frågar katten (ROVDJURET) om den vill få utlopp för sina naturliga beteenden eller vara någons gosekatt vid behov, när människan väl är hemma
Svårt val? Skulle inte tro det...
Att vara ute i den svenska vintern, med snö, är inget naturligt för katten alls. Katter ingår inte i den nordiska faunan.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Vet dock några som har satt upp "grislampor" dvs värmelampor och lagt filtar under så katterna inte skulle behöva frysa när det är som kallast på vintern.

Det tänkte vi göra här hemma som fått oönskad tillökning. Grannen har så många katter de flytt åt alla håll och en mamma har kommit till oss för att föda sina tre bebisar. Två av dem ska bli stallkatter medan jag och min kille ska ta en av dem. Men vi tänkte sätta upp en värmelampa och ha lite filtar under eller så för värmens skull :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 160
Senast: AnneB
·
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Sol
·
Katthälsa Är man en vidrig människa för att man seriöst överväger att ta bort sina katter som kissar tamefan överallt? Vi pratar inte...
2
Svar
30
· Visningar
12 537
Senast: brukshund
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp