Bukefalos 28 år!

Deuber & Partners sadlar - någon skillnad?

Frieserflicka

Trådstartare
Är det någon skillnad mellan de olika modellerna i Deuber & Partners sadeluprogram? Med tanke på hur de ligger på hästen, menar jag?

Jag har en Relvas med läderbom (K3) jag älskar att rida i! Tyvärr ligger den inte så bra på min frieser, som har kort lite svängd rygg, med hög manke och väl tillbakalagda bogblad.

Troligen är den aningen för vid i bommen, för den glider ner och trycket hamnar överst på "den lodräta delen" av bommen. Jag tror inte att hela problemet skulle lösas av ett inställbart framvalv, eftersom jag upplever att den är för smal i själva framvalvet (eller manken för bred :)), så att det blir tryck på nederdelen av mankens sidor. Ett annat bekymmer är att sadeln lättar i bakkant, eftersom ryggen är svängd.

Finns det någon annan modell som skulle kunna passa min häst? Men som ger samma känsla att rida i?

Jag har även funderat på en Star Trekk Espaniola, men tycker att det verkar krångligt med allt som går att byta ut. Är det samma känsla i en Espaniola som i en DoB? Någon som provat båda varianterna?

Tacksam för tips!
 

Liknande trådar

Utrustning Igår hade jag sadelutprovaren ute för att kolla av mina sadlar. Som jag redan misstänkt så låg inte allroundsadeln helt optimalt...
Svar
0
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp