Diabeau eller egen hingst???

token

Trådstartare
Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år.
Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad jag vet. Har inte sett henne hoppa heller då hon köptes nyss och dessutom är halt så är ej ridbar. Väldigt ädel modell av häst, liten, är enligt horsetelex 1,62 men ser allt mindre ut... Otroligt vettig i psyket när det gäller hanteringen iaf...Enl säljaren var hon fin att rida och hoppade bra.. Köpte henne för att betäcka med en hingst vi har här hemma som ägs av svärfar men har ändå smått börjat kika på Diabeau...
Lämnar han stort eller smått??? vill absolut inte ha en liten häst...

det andra stoet är ett rent fullblod, 161 hög, lite grövre modell än det andra stoet. Rör sig trevligt, luftig välbalanserad galopp. Hoppar riktigt bra med superbra teknik bak. Rädd om sig och schysst på hinder, inte tittig. Väldigt väldigt trevlig häst både hanterings o ridmässigt, superpsyke skulle jag säga.
Denna är svår att se tydliga brunster på vilket kan bli värre vid naturlig betäckning...

samma där, Diabeau eller den egna???

Om man ska satsa på egna på en av dom och Diabeau på den andra, vem skulle ni valt till vem??

den vi har här hemma är e: cento-Lord

Tacksam för tips
 
Senast ändrad:
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Du kanske ska börja med att fundera vad du har för avelsmål....?

Och vad du har för avelsmatrial .
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Köpte ni inte den hingsten för att den enligt dig var så sjukt bra? Du skulle ju tillochmed sälja betäckningar på honom.
Hur ska du kunna motivera andra att använda hingsten om du inte själv gör det?
Varför köpte ni en hingst om du inte ska använda den?
Ditt mål var ju att ta fram svårklasshästar, det gör man väldigt sällan genom "buskavel" där inblandade inte vet vad de håller på med.

Ju mer du skriver märkliga frågor om detta "ärendet", desto oseriösare framstår du.
Mitt råd är, sälj hingsten och kontakta någon som kan avel för rådgivning om hingst till dina ston om du vill ha ut bra avkommor.
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Köpte ni inte den hingsten för att den enligt dig var så sjukt bra? Du skulle ju tillochmed sälja betäckningar på honom.
Hur ska du kunna motivera andra att använda hingsten om du inte själv gör det?
Varför köpte ni en hingst om du inte ska använda den?
Ditt mål var ju att ta fram svårklasshästar, det gör man väldigt sällan genom "buskavel" där inblandade inte vet vad de håller på med.

Ju mer du skriver märkliga frågor om detta "ärendet", desto oseriösare framstår du.
Mitt råd är, sälj hingsten och kontakta någon som kan avel för rådgivning om hingst till dina ston om du vill ha ut bra avkommor.

Den ÄR sjukt fin. Men det betyder inte att ALLA våra ston ska betäckas med samma hingst för det. För mig är just det buskavel, att bara betäcka utan att ha någon plan och där man struntar i att sto o hingst matchar.

Jag har tagit fram flera unghästar från noll till MSV och även en från noll till svår klass så jag vet vad jag gör. Däremot ville jag kanske ha synpunkter och TIPS inte massa strunt som här...

Men det kanske är som en bekant sa, skriv aldrig något på bukefalos det är så mycket skit och strunt där så lägg ner det.. Kanske hade han rätt.
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Du kanske ska börja med att fundera vad du har för avelsmål....?

Och vad du har för avelsmaterial .

Målet är att ta fram hästar till dom stora klasserna. Vi har 2 ston till som ska betäckas och dom är perfekt till egna hingsten men det är dom 2 ovan jag är lite osäker på. Den ena (fullblodet) kan vara svår på naturlig betäckning också och jag vill absolut inte ha en skadad hingst.

Hingsten som vi har hade jag mer än gärna haft en kopia av då han har allt en hopphäst ska ha...MEN som sagt fullblodet kan vara svår på naturligt. Den andra har ju riktig toppstam och hade jag tagit Diabeau där o fått ett stoföl hade jag då den är 3 kunnat betäcka med våran hingst......tvärtom går ju också men i år står ju Diabeau här och lite därav mina funderingar.
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Att du har tagit fram en unghäst till svår klass gör inte per automatik att du kan avel och på det sättet, att välja sto och hingst, kan få fram svårklasshästar. Det finns åtskilliga duktiga ryttare som tar fram häst på häst på häst från noll till svårklass. De avlar ändå inte fram sina egna hästar.

Problemet är att du startar trådar med frågeställningar många går emot, och när tillräckligt många argumenterar mot dig tar du bort dem. Sånt stärker inte direkt upp intrycket
 
Senast ändrad:
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Att du har tagit fram en unghäst till svår klass gör inte per automatik att du kan avel och på det sättet, att välja sto och hingst, kan få fram svårklasshästar. Det finns åtskilliga duktiga ryttare som tar fram häst på häst på häst från noll till svårklass. De avlar ändå inte fram sina egna hästar.

Problemet är att du startar trådar med frågeställningar många går emot, och när tillräckligt många argumenterar mot dig tar du bort dem. Sånt stärker inte direkt upp intrycket

Jag tar inte bort något...däremot vet jag att moderatorn gjort det om det blir skitsnack och det är ju helt rätt...inget jag kan påverka.

Jag säger inte att jag vet o kan allt, det är ju därför jag vill ha tips...
Helt ärligt så fattar jag inte VAD som var så fel i min fråga ?????
Är det att jag vill ha tips på hingst som är så fel??? Är det fel att jag inte vill använda egen hingst på uteslutande ALLA ston???

Hingsten är superfin, skulle gärna ha 10 sådana men eftersom jag inte är duktig på avelsbiten än, har ju precis börjat så hjälp mig istället för att tracka ner då ;)
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år.
Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad jag vet. Har inte sett henne hoppa heller då hon köptes nyss och dessutom är halt så är ej ridbar.
Tacksam för tips

Jag undrar mest om stoet är kollat av en veterinär som tycker att hon inte far illa av att bli tung när hon är halt.
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Jag undrar mest om stoet är kollat av en veterinär som tycker att hon inte far illa av att bli tung när hon är halt.

hon var kollad av tidigare ägare och rekommenderad att gå till avel. Hon är inte halt rakt ut heller så ingen fara
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år.



det andra stoet är ett rent fullblod, 161 hög, lite grövre modell än det andra stoet. Rör sig trevligt, luftig välbalanserad galopp. Hoppar riktigt bra med superbra teknik bak. Rädd om sig och schysst på hinder, inte tittig. Väldigt väldigt trevlig häst både hanterings o ridmässigt, superpsyke skulle jag säga.
Denna är svår att se tydliga brunster på vilket kan bli värre vid naturlig betäckning...


den vi har här hemma är e: cento-Lord

Tacksam för tips

Stam på fbl-stoet?
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Innan jag skulle sätta stoet i avel skulle jag kolla varför hästen är halt. Hur halt är stoet? Ärftligt eller trauma? Hur påverkas stoet när hon bli tung?

Du får sen läsa på om de olika hingstarna, hur de ser ut och vad de har gjort och hur de nedärver sig. Hur lika/olika är hingstarna?
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Innan jag skulle sätta stoet i avel skulle jag kolla varför hästen är halt. Hur halt är stoet? Ärftligt eller trauma? Hur påverkas stoet när hon bli tung?

Du får sen läsa på om de olika hingstarna, hur de ser ut och vad de har gjort och hur de nedärver sig. Hur lika/olika är hingstarna?

stoet fick en spark för mer än ett år sen så det är inte ärftligt. Hon kommer funka bra som avelssto men kommer troligen inte kunna ridas mer.

Ena hingsten vet jag ju rätt mycket om eftersom vi har honom här. Han lämnar också ganska samma typ, dom jag har sett påminner mycket om varandra, snabba upp från backen, rädda om sig, bra teknik, supergalopp. Kanske inte blir så jättestora och bägge stona är ju små tyvärr.

Tänkte att det kunde vara kul att utbyta tankar och ideer här :)
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

om man kollar på horsetelex så kan man ju typ "provbetäcka" alltså se kommande föls stam. Ganska kul att se hur det blir med olika hingstar.

Om man bara kollar på stammen så kan det ju bli ruskigt bra med den egna vi har. I stoets stam finns ju Quasimodo Z, Quidam de revel, Galoubet A, Sandro Z, Jalisco B nära....Många av stona har dessutom också gått 1,60

På hingstens sida har vi Cento, capitol, Lord, Cor de la bryere + flera ston med svårklassmeriter.

Borde ju bli en höjdare enl pappren iallafall. Bara hoppas på hingstföl ;)


Någon som har bra koll på stammar?? om dessa kombinationer brukar bli bra?
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

KL

Jag tycker att du ska passa på nu när Diabeau finns i Sverige. Din egen hingst kan du ta nästa år till dessa två.
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Jag tycker cirkus ger ett bra råd där. Man vet aldrig hur länge hingstarna blir kvar och tillgängliga. Jag har själv gått i den fällan, valde inte Connaiseur hans första år och sen såldes han till Kanada (tror jag det var) så nu sitter jag och ser hur fina hans avkommor blir och önskar jag hade slagit till.

Diabeau verkar lämna väldigt många olika storlekar, i alla fall i Sverige men han snittar nog på kring 165 på sina avkommor som visats. Två är omk 155cm och en är en bjässe på 175, de övriga visade är mellan 165-169. Han verkar lämna nätta hästar med bra längd på halsen, men inte så jättestark överlinje alla gånger. Oftast 7-8 på galopp och 7-9 på hopp. Såg inte en enda med sämre än 7 på extremiteter och har ett par med 8 så han verkar ju lämna ganska bra ben.

Själv skulle jag lägga honom på ett normalstort sto som inte är för rakhasig och som inte själv är betydande överbyggd eller sänkt i ryggen. Stoet rör sig ok i alla tre gångarter och som hoppar bra.
Jag tror diabeau tillför lätthet, högställdhet, bra huvud/hals/bål och galopp. Jag tror han kan förbättra bakbensteknik och han ser ut att ha ett bra och sansat temperament.

Ps. är ingen expert på hopphingstar så detta är inte gospel, mer observationer.
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Jag tycker cirkus ger ett bra råd där. Man vet aldrig hur länge hingstarna blir kvar och tillgängliga. Jag har själv gått i den fällan, valde inte Connaiseur hans första år och sen såldes han till Kanada (tror jag det var) så nu sitter jag och ser hur fina hans avkommor blir och önskar jag hade slagit till.

Diabeau verkar lämna väldigt många olika storlekar, i alla fall i Sverige men han snittar nog på kring 165 på sina avkommor som visats. Två är omk 155cm och en är en bjässe på 175, de övriga visade är mellan 165-169. Han verkar lämna nätta hästar med bra längd på halsen, men inte så jättestark överlinje alla gånger. Oftast 7-8 på galopp och 7-9 på hopp. Såg inte en enda med sämre än 7 på extremiteter och har ett par med 8 så han verkar ju lämna ganska bra ben.

Själv skulle jag lägga honom på ett normalstort sto som inte är för rakhasig och som inte själv är betydande överbyggd eller sänkt i ryggen. Stoet rör sig ok i alla tre gångarter och som hoppar bra.
Jag tror diabeau tillför lätthet, högställdhet, bra huvud/hals/bål och galopp. Jag tror han kan förbättra bakbensteknik och han ser ut att ha ett bra och sansat temperament.

Ps. är ingen expert på hopphingstar så detta är inte gospel, mer observationer.


Tack för tips :)


Det sto du beskriver att du skulle ta till honom låter exakt som ett annat sto jag har :D

Fullblodsstoet är lite högre bak, hon har ganska kort hals med dålig överlinje.
Riktigt bra galopp, bra hoppteknik, speciellt bak. Enormt trevligt psyke.

det andra stoet däremot hon är mer rak i ryggen o inte överbyggd alls, lite bättre överlinje men något kort hals kan jag tycka. Väldigt ädel häst, trevligt psyke det lilla jag sett. Låg i rang. Enligt den jag köpte av var hon snabb upp från marken, bra teknik, rädd om sig.

Jag har ju också tänkt som så att Diabeau står ju här nu, nästa år är försent liksom. Våran hingst finns ju förhoppningsvis kvar här. Jag vill ju betäcka åtminstone ett av dessa ston med våran hingst ändå...frågan är ju vem??
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

KL

Jag tycker att du ska passa på nu när Diabeau finns i Sverige. Din egen hingst kan du ta nästa år till dessa två.

jo men exakt så jag tänkt också....
blir det dessutom ett stoföl så kan jag ju betäcka den sen med min också om han är still going strong så att säga om sisådär 4-5 år ;)

Gillar ju Clintonhästarna
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 816
Senast: Dopy
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp