Diabetes på häst

Ajda

Trådstartare
På måndag inväntar jag svar på blodproverna om min shetlandsponny har diabetes.

Mycket kortfattat.
Hon fick kraftig fång förra året maj/juni och då startade cirkusen. Vi lyckades häva det och hon röntgades i slutet av sommaren u.a. Under hösten fick hon värme och puls några gånger.
I år fick hon lindriga symtom i juli (inget bete, gick kvar i vinterhagen med munkorg) som hävdes snabbt. Men det blev ju en fångruta. Hon är röntgad i år också u.a.
Får fångkänning (värme och puls) av minsta lilla foderbyte. Hon får hö och halm enbart. Försökte vänja in henne försiktigt på hösilage, men då kom värmen och pulsen på ett par dagar. Vi har försökt slussa ut henne i vanliga vinterhagen med munkorgen först 20 min om dagen som jag ökade på. Gick bra till 1,5 timme, då kom pulsen och värmen igen.
Symtomen försvann på 1-2 dagar när hon enbart fick gå i fångrutan igen.
Såklart stressades inte detta, och det var precis nyligen detta skedde. Innan hade hon varit stabil sen hösilaget som bara varade 1-2 dagar med puls och värme. Alla symtom försvinner mycket snabbt på henne eftersom jag har stenkoll på hovarna och upptäcker det snabbt och det har varit det enda sen juli.

Jag vet inte om det här har betydelse, men sista veckorna har hon börjat dricka väldigt mycket och kissar därefter. I stort sett dricks en hel hink upp på nätterna och jag mockar ur nästan hela boxen varje dag på pink. Hon har aldrig druckit såpass på nätterna innan. Förr brukade hon ha druckit ca 5-15cm av vattnet ur en murarhink. Nu är det tomt eller ett par cm kvar på bottnen. Hon har vatten ute också såklart och det dricks mycket där med.

Veterinären tror på diabetes och blodproverna togs förra fredagen. Skulle fått svar igår eller idag, men SLU hade inte analyserat det så måndag antar jag att domen kommer.

Om hon har diabetes förstår jag att det behandlas med tabletter? Hur kommer hennes liv kunna förändras av det? På vilket sätt hjälper tabletterna?Det jag känner nu är att jag hoppas hon ska kunna gå i vinterhagen som vanligt hela året förutom sommaren/perioden då gräset drar iväg. Då är jag mer införstådd att hon ska ha ett begränsat utrymme med mindre gräs och munkorg.
Känns som det börjar bli riktigt dålig livskvalitet nu om hon ska behöva gå halvåret i en ruta i år igen.


Sen har jag försökt hitta info om diabetes på häst på internet men hittar inte så mycket. Är diabetes och IR samma sak? Vad jag förstått när jag läser om det är att även om hon får tabletter så kommer vi stå på samma ruta. Hon får fortfarande inte är något socker, inget bete osv. Och jag antar att fångrutan fortfarande är aktuell i allra högsta grad :(

Jag vill veta allt om diabetes på häst!
 
Senast ändrad:
Sv: Diabetes på häst

Tråkigt med din häst!

så här har jag förstått det - efter att ha läst ett antal utländska vetenskapliga artiklar i ämnet:
Insulinresistens är ett förstadium till diabetes både hos människor och djur. Det innebär att insulinet inte fungerar som det ska (superenkelt förklarat).

Människor utvecklar därefter ganska snabbt (har ingen tidsuppfattning) diabetes vilket betyder att bukspottskörteln har blivit utmattad och inte kan tillverka tillräckligt med insulin.

Hästarnas bukspottkörtel kan av ngn anledning producera mkt mer insulin och det tar pga detta mkt längre tid för en häst att utveckla diabetes. En IR häst har, till skillnad mot en människa, ofta ganska normala blodsockervärden.

Så hästar med diabetes bör vara mkt sällsynta.

Min egen erfarenhet av min egen fångponny är att det tar tid innan symptomen försvinner - och tid ----- det är lång tid dvs månader.

Om hon nu ska äta tabletter s hade jag samtidigt gjort allt jag hade kunnat för att minska sockret i foderstaten.

Min ponny var troligtvis IR. Jag minskade sockret, minskade energimängden, gick ut med henne så promenader som blev längre. Hon gick till sist ner i vikt och har hittills, peppar peppar inte fått ett återfall.

Men - hon går på begränsat bete med munkorg och står alltid inne på nätterna. Man kan säkert diskutera ett ev livsvärde i detta - men ärligt talat - jag bryr mig inte. Jag vill behålla min ponny i livet utan återkommande anfall. Det har nu gått tre år.

Men det är den verklighet man lever i - som fånghästägare - om man inte orkar - vilket jag mkt väl förstår - så ska man kanske välja ett annat alternativ (dvs välja att avsluta det hela)

Men
Lycka till med din häst!
 
Sv: Diabetes på häst

Jag vet inte om det här har betydelse, men sista veckorna har hon börjat dricka väldigt mycket och kissar därefter. I stort sett dricks en hel hink upp på nätterna och jag mockar ur nästan hela boxen varje dag på pink. Hon har aldrig druckit såpass på nätterna innan. Förr brukade hon ha druckit ca 5-15cm av vattnet ur en murarhink. Nu är det tomt eller ett par cm kvar på bottnen. Hon har vatten ute också såklart och det dricks mycket där med.

SÅdär var min en period, jag kopplade det samman med hans IR (insulinresistens, det jag antar du menar med diabetes). Det gav sig spontant dock. Hans IR går dock i vågor, och sämst är han när höst bryter över i vinter och vinter i vår. Lättast hålla i hull sommartid, dvs man märker tydligt hur han drar ner metabolismen inför vintern. Perfekt överlevnadsstrategi i det vilda - inte alls så bra i fångenskap. Han fick 'helt utan anledning' (utom IR) fång i februari, 1 meter snö, inget ändrat i fodret etc 2010.

Sedan juli 2010 står han på metformintabletter. Det de gjort är att just dämpa hans IR. Han kan inte äta mer eller nåt sånt, men de sista fettdepåerna försvann. Han var bantad och smal när han började med metformin men hade depåer som inte ville ge sig. De försvann nästan helt med metformin (viss mankamsdepå dras vi stadigt med).

Han har varit smal, fångfri osv sedan 2010 men jag kan INTE ta bort metformintabletterna på honom - då kommer blixtsnabbt (en vecka) depåer och mankammen blir hård. Så där är skillnaden hos oss, dvs det är STOR skillnad på hans IR med/utan.

STÖRST skillnad har bantningen, att hålla honom i bra (smalt) hull samt att närmast RABIAT fodra socker och stärkelsefattigt gjort. Och undvika gräs så långt det går OCH hårt begränsa gräset. Det finns olika sätt, jag har innan valt att klippa hagen superkort med gräsklippare OCH ha munkorg så de helt enkelt knappt får i sig mer än ett litet strå i kvarten, och KORTA dagar ute. Nu i år så lyckades jag med hjälp av torkan ta kål på gräset, och kan nu erbjuda helt gräsfritt och munkorgsfritt. Annars har han gått med munkorg tills snön legat djup, och sett till det inte finns massa gräs gräva upp.

KORT gräs är dock en riskfaktor då det är sockerrikare och stressat, men jag har valt att sikta på att begränsa MÄNGDEN, dvs 'farligare gräs' men de får i sig mindre totalt. Dock har jag stall hemma, och möjlighet (mha hästvakt) ha NOGA koll på ev tappade munkorgar.

Jag fodrar också jämna givor över hela dygnet, dvs ingen 'stor kvällsgiva' och inte mer än 4 h mellan fodringarna, för att hålla blodsockret så jämnt det går.
 
Sv: Diabetes på häst

Tack för ditt svar :bow:

Ang hennes symtom så har dom i år gått över snabbt. Jag tror det är för jag stått i givakt och varit beredd. Förra året var det väldigt segdraget. Hon har fått vila. Motionerats utefter hennes förutsättningar.
Hon är inte tjock. Fick nacke och lite depåer i somras, dom är helt borta nu även nacken.

Menar du att hon varit IR nu innan hon fått diabetes (om det är det hon har)?
Hon har enbart blivit fodrad med hö/hösilage största delen av hennes 11åriga tid i min ägo. Förr fick hon lite betfor och havre för att få något i krubban när dom andra fick, mend et slutade jag med för 1,5 år sen. Jag har undvikit socker så mycket jag kunnat.
Det enda socker jag vet om att hon ätit har väl varit det i gräset som hon reagerade emot i somras.
Får en häst diabetes pga dåligt skött IR?
 
Senast ändrad:
Sv: Diabetes på häst

Tackar för ditt svar också :)

Ja hon får jämn högiva 4 ggr om dagen. Begränsat med hö pga att hon inte får bli tjock och så har hon fri tillgång på halm hela natten som hon äter mycket utav. Är ute ca 7-17 den här tiden på året. Ungefär alltid sålänge det är ljust, så längre ute vår /sommar.

Det känns sådär att läsa era svar. Jag hade hoppats på att kunna erbjuda ett drägligt liv. Helst utan munkorg vinterhalvåret, men jag får nog vara glad om hon ens tar sig ut i vinterhagen med munkorgen.
Det svåra nu är att hon är så het på gröten sas. Hagen är helt nerbetad förutom på bajsställena där det är mer gräs. Frallan (shettisen) är ju manisk i gräs så hon ställer sig där med sin munkorg, även om hon fått sitt em hö precis innan.
 
Sv: Diabetes på häst

Nu vet jag inte om vår är IR via prover men jag har valt att behandla honom så eftersom han har alla symptom. Han fick fång i februari i år efter att ha stått på boxvila pga en annan skada. Han som alltid varit svårfödd blev helt plötsligt tjock (fick depåer alltså) och fick fång. Allt gick väldigt fort. Jag kände på mej att något inte stod rätt till och hästen var lite stel men inget annat. Jag tog in dem för att hovslagaren skulle komma och då gick han normalt och en timma senare när hovslagaren kom så gick han med dubbelslag och mankammen var stenhård.

Han har sedan han fick gå ut gått i en uppgrusad hage. Jag provade i slutet på juli att med munkorg släppa på magert gräs men det gick inte utan han blev varm i hovarna direkt. Någon puls har han aldrig haft.
Han får alltså gå i uppgrusad hage utan gräs året runt och fodras med hö.
Jag har bantat honom ca 100 kg så att alla fettdepåer har försvunnit och han ser i mina ögon fruktansvärd ut. Han har ju tappat alla muskler och revbenen syns tydligt. Jag försökte höja hö´t med ett kg men då kom fettdepåerna genast tillbaka.

Det finns ingen möjlighet för dej att grusa upp en hage så att hon kan få en lite större hage än bara en ruta? Helt utan gräs tror jag är lösningen för många av de här hästarna.

Jag funderade mycket på det här med livskvalite och jag trodde att han skulle bli helt omöjlig när han inte fick gå på gräs men det har gått rikigt bra. Han har livslust och mår i dagsläget bra. Det är det viktiga för mej även om det här är långt ifrån den hästhållning jag vill ha.
 
Sv: Diabetes på häst

Hur ska man undvika socker? vad ska man ge då?

Man analyserar hö´t så att sockerinnehållet är under 10%. Man ger inget spannmål och ingen betfor. Möjligtvis urvattnad betfor men det fungerade inte på våran. Man ser helt enkelt till att inte ge något som innhåller onödigt socker som äpplen, morötter osv. Färdigfoder är nästan helt omöjligt. Jag har inte hittat något som är ok ur IR synpunkt, inte ens de foder där tillverkaren marknadsför det som fångfoder.
 
Sv: Diabetes på häst

Tyvärr kan jag inte grusa upp en hage då jag bara är inackorderad. Hennes ruta är inte en ruta ala boxstorlek utan en ruta som är ca 40kvm. Så hon har ju liten möjlighet att iallafall strosa runt litegrann. Men jag vill inte behöva ha det såhär mer. Att hon ska få stå och glo ensam och bara titta på dom andra hästarna när dom går och betar.

Jag hatar att om det inte vore min häst som stod såhär utan någon annans hade jag haft en helt annan åsikt. Då hade jag absolut inte tyckt det är något att fortsätta med, men nu är ju det här MIN lilla. Jag ser ju hennes gnista i ögat och det gör så ont i mig att behöva ha det såhär, men jag vill inte ge upp riktigt än. Hon fungerar ju jättebra rent motionsmässigt när hon går i rutan. Och är som vilken piggelin som helst. Men det är ju inget liv... Hon tillbringar ju den mesta tiden av dygnet i hagen och boxen.
 
Sv: Diabetes på häst

Man analyserar hö´t så att sockerinnehållet är under 10%. Man ger inget spannmål och ingen betfor. Möjligtvis urvattnad betfor men det fungerade inte på våran. Man ser helt enkelt till att inte ge något som innhåller onödigt socker som äpplen, morötter osv. Färdigfoder är nästan helt omöjligt. Jag har inte hittat något som är ok ur IR synpunkt, inte ens de foder där tillverkaren marknadsför det som fångfoder.

Det innebär att man enbart kan fodra med hö då alltså?
om man har en häst som är svårfödd då eller det finns inga svårfödda fång/ir hästar?

mineraler och sånt då? de tillsätter säkert socker där med...
finns det något kratfoder som inte innehåller socker?
lusern utan melass?men det är ju inte kraftfoder..
 
Sv: Diabetes på häst

Det innebär att man enbart kan fodra med hö då alltså?
om man har en häst som är svårfödd då eller det finns inga svårfödda fång/ir hästar?

mineraler och sånt då? de tillsätter säkert socker där med...
finns det något kratfoder som inte innehåller socker?
lusern utan melass?men det är ju inte kraftfoder..

Jo det finns svårfödda IR hästar även om de är i minoritet och givetvis så är det svårt med foder då. Mineraler får man ju också kolla så att det inte är en massa socker i. Det mineralfodret jag ger innehåller bärsubstans som bindemedel och det verkar just våran häst tåla.
Jag vet inte hur det är med färdigfoder, det är nog ganska hopplöst. Jag ger mina 1 dl soja var för att få upp proteinet då detta är lite lågt på vårt hö. Lusern utan melass är ju ett val om det inte blir för mycket energi då men jag har läst om endel som ger enbart halm och lusern och alltså inget hö för att få det att fungera.
 
Sv: Diabetes på häst

delvis kl

Diabetes är väldigt sällsynt hos häst. Däremot är insulinresistens vanligt. Förmodligen är det det din häst har. Behandlingen är främst diet, max 10% socker+stärkelse och motion. Enligt det jag läst så finns det ingen forskning på att ge metformin till hästar, det är ingen anerkänd behandling, även om det verkar fungera på vissa så vet man väldigt lite om ev biverkningar och långtidseffekter.

Sen finns ju alltid en risk att hästen har andra problem som leder till IR, ffa cushings. Då hjälper det i princip inte samma hur lite socker hästen får, den måste få medicin också.

Har du sockeranalys på ditt hö?? Blötlägger du? Som sagt socker+stärkelse bör vara under 10%, eller WSC+stärkelse under 12%. Mitt är 10,2% så det är egt godkänd att fodra med, men jag blötlägger ändå för säkerhets skuld.

Man skall heller aldri svälta en IR häst, då förvärras IR! Minst 2% av idealvikt bör hästen få. Ge inte olja, för mkt fett förvärras också tillståndet samt för mkt omega 6.

En häst som är väldigt IR eller har cushings kan vara svårfödd. Min är svårfödd, men han har som sagt cushings samt är arab och en typ av häst som är väldigt vaken och gör av med mkt energi (och motioneras).
 
Sv: Diabetes på häst

Fast (rätt) olja rekommenderas faktiskt i UK just om man (vilket förvisso är sällsynt) att ge om man måste addera mer MJ till en IR. Alltså om bara grovfoder inte räcker. Nu är lättfödda IR sällsynt, men bara som kommentar.

*KL/mer svar på ursprungsfrågan*

Min har btw fått linfröolja utan minsta (synlig) inverkan på sin IR, dvs ingen försämring (ingen förbättring heller men inte därför jag gav det).

I övrigt så målet är silage och bara silage. Blandar pulver etc i melassfritt lucern i minimängd.

Dock t ex förra året tvingades jag proteinkomplettera. Potatisprotein är helt okej till IR-häst t ex. Haken med min är att han ledsnar på krubbmat och man måste 'byta' med jämna mellanrum. Linfrökaka, potatisprotein, proteinmineral (innehåller 3½% melass dock) och solrosfrön (det är lite si och så med dem dock hur de anses) har fungerat bra. Soja är lite omdiskuterat till IR, min tål dock inte soja rent magmässigt så kan inte uttala mig om det skulle påverkat hans IR, däremot vet jag flera andra med IR som ger soja (i vettig mängd) utan problem.

Han har också ätit Happy Hoof, som dock INTE är sockerfri utan ett ex på ett färdigfoder riktat mot en målgrupp det inte är helt lämpligt för. Men visst, det är bättre än många alt. I mitt fall blev det ju dock att ställa en liten ökad risk mot proteinbrist, dvs få i kraken maten eller ej.

Men är ju högst individuellt. Jag undviker in absurdum socker, så inga äpplen/morötter/melassade mineraler etc. Men i ett 'krisläge' har jag frångått det och gett t ex nämna proteinmineral och happy hoof. Mängderna är ju dock mycket små. Målet är silage och silage allena och de flesta år fungerar det fint,bara jag får högt nog protein. Förr blandade jag med halm fick underlättar enormt, men kan inte det längre.

ETT undantag för socker gör jag, efter mycket vånda och funderande. Han får ett ledtillskott som dessvärre ger honom 10 gram socker/dag. Jag ser dock till, och har lärt mig, att ligger fodringarna jämnt i lika stora portioner spritt över dygnet och med max 4 h mellan fodringarna, så tål han t ex silage med högre sockerhalt än rek, sålänge TOTALSOCKRET håller sig under en viss nivå.
 
Sv: Diabetes på häst

På måndag inväntar jag svar på blodproverna om min shetlandsponny har diabetes.

Jag tror inte din ponny har diabetes men hon är säkerligen insulinresistent och kanske även har cushings syndrom.

Jag vet inte om det här har betydelse, men sista veckorna har hon börjat dricka väldigt mycket och kissar därefter. I stort sett dricks en hel hink upp på nätterna och jag mockar ur nästan hela boxen varje dag på pink.


Detta är ett tecken på cushings syndrom. Återkommande fångkänning likaså. Du borde testa henne för cushings. Har hon cushings så måste hon ha medicin mot detta. Problemet är att du kan inte göra standardtestet för cushings som är ”dexametason suppression test” eftersom din ponny är fångkänslig. I ditt fall måste du göra ett ACTH test. Tyvärr vill inte det Klinisk Kemiska Laboratoriet i Uppsala gärna göra ACTH test av häst av någon anledning (hund går däremot bra!). Vissa veterinärer skickar på grund av detta blodprov till Tyskland istället.

Cushing drabbar oftast (men inte alltid) lite äldre hästar.Hur gammal är din shettis?
 
Sv: Diabetes på häst

Det här med att hon testas för diabetes är det min veterinär som säger. Det är inte jag som förvränger.
Hon har även (veterinären alltså) bollat lite om det kan vara cushing. Men hon är bara 13 år och hon har inte andra symtom på cushing. Hon sätter och fäller sin päls alldeles normalt. Inga fettdepåer ovanför ögonen. Inga andra depåer på kroppen om hon inte blir tjock. Banatar man henne försvinner depåerna.
Men OM det är cushing, så borde inte proverna som tagits nu visa något?
 
Sv: Diabetes på häst

Jag har ett russ som fick fång februari 2010, blodprov togs på henne och hon visade sig vara Insulinresistent.
Hon äter nu medicin morgon och kväll och mår jättebra, tar blodprov på henne med jämna mellanrum (6.e-9.e vecka) för att hålla koll på insulinhalten och anpassa medicineringen därefter.
Nu i somras har hon t.om fått gått i gräshage (inget bete, men det finns gräs att pilla med).
Fodrar med hösilage/hö med lågt sockerinnehåll (max 10%) samt lite lite omelasserad betfor.
Din häst kommer nog bli hjälpt med medicin och chansen är ganska stor att hon kan leva ett drägligt liv.
 
Sv: Diabetes på häst

*KL*

Ang Cushings så det KAN drabba yngre hästar med, och UTAN att de får den lockiga pälsen och de andra symptomen.

Vi diskuterade testa min L för cushings ett tag men kunde sen stryka det ändå. Han var ung då, men det finns så unga cushingsfall som 4 år gamla (unga) hästar.
 
Sv: Diabetes på häst

Det känns sådär att läsa era svar. Jag hade hoppats på att kunna erbjuda ett drägligt liv. Helst utan munkorg vinterhalvåret, men jag får nog vara glad om hon ens tar sig ut i vinterhagen med munkorgen.
Det svåra nu är att hon är så het på gröten sas. Hagen är helt nerbetad förutom på bajsställena där det är mer gräs. Frallan (shettisen) är ju manisk i gräs så hon ställer sig där med sin munkorg, även om hon fått sitt em hö precis innan.

Ang drägligt liv...

283434_120848438011138_100002579461412_128917_4214798_n.jpg


264885_100942716668377_100002579461412_5281_3012593_n.jpg


224509_120883228007659_100002579461412_129035_6334862_n.jpg


264918_100440273385288_100002579461412_2048_1457815_n.jpg


304064_146287828800532_100002579461412_219130_1400803639_n.jpg


Jag lovar att han, trots att det ur människosynpunkt känns 'tungt' hellre väljer att ha det såhär och se ut såhär
310950_146287165467265_100002579461412_219125_1290697501_n.jpg


Än bete, långa dagar i hagen och se ut såhär, stå på sin andra månad boxvila, med fång och gipsade framfötter (han har sett ännu värre ut när han fick fång)
282463_120839771345338_100002579461412_128887_4177594_n.jpg
 
Sv: Diabetes på häst

Nu förstår jag inte ritkigt... din häst ser ut att leva ett väldigt bra liv på dina bilder (förutom sista då). Det är ju ungefär så jag vill att min också ska ha det!

Om du menar att din häst hellre står i en liten grusad hage och sen är frisk än går fritt i större hagar och kan pilla och äta och få ont är jag inte beredd att hålla med. Hästarna lever i nuet och min ser ju bara just nu att hon står i en tråkig ruta, hon förstår inte att hon blir sjuk av att äta gräset. Får hon gå smo vanligt är hon lycklig DÅ men inte glad SEN när hon får ont. Men hon ser ju inte sambandet med att hon fått ont av hagvistelsen utan bara att det gör ont i hovarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Diabetes på häst

Och det är så han HAR det, därför jag la ut just bilder.

Han är IR, han medicineras med metformin, han står på en EXTREMT begränsad diet (nära minimiTS), han får sommartid gå på ytterst lite gräs MED munkorg så han knappt får i sig något, och korta dagar (max 10 - 18). Alt på inget gräs (när det kommer dithän) utan munkorg men med hårt begränsade givor silage. När snön ligger djup och inget gräs finns att gräva upp får han gå utan munkorg och längre dagar. Samma strikta diet (han får mat var 4e h, silaget är slut på 20 minuter/gång, resten av tiden har han inget att äta) vintertid med dock.

Jag har fått skjuta heliga kor på löpande band. Hästar ska gå ute så mycket som möjligt t ex. Tidigare skulle det vara otänkbart för mig att ha inne 18 - 10, inget bete, inget gå ute dygnet om, otänkbart att de skulle ha så kort tuggtid, otänkbart att ge minimiTS osv osv. Dvs jag skulle känt 'vad är det för liv, stackars häst/ar'.

Men, det är det liv som krävs - och nu passar det givetvis inte alla individer rent mentalt stå inne så mycket osv. Men trots att det går emot allt jag *egentligen* tycker och 'tror på' ang hur hästar ska ha det, men är vad som krävs även om det skär i hjärtat ibland - så hästarna talar sitt tydliga språk. De HAR ett värdigt liv som de trivs med. TROTS alla 'icke-optimala' (ur ett generellt perspektiv) saker.

Dvs ett liv utan gräs/med knappt något gräs, munkorg, strikt diet, korta dagar ute stor del av året osv osv - det behöver inte vara ett dåligt liv alls.

DU skrev att 'du hade hoppats kunna erbjuda ett drägligt liv' men att mitt och (tror jag det var) Forest Autumns svar inte gav så mycket hopp om det. Så, jag tänkte visa lite bilder helt enkelt på ett liv så som jag beskrev det kan vara/är. Lite pepp helt enkelt =)

Såg ditt tillägg så gör ett eget. JA, jag menar att de kan leva ett fullvärdigt liv trots liten hage, trots grushage etc. GIVETVIS vill de hellre käka grönt gräs och gå i stora hagar, och förstår inte konsekvensen. Men de lever just i nuet, och är dessutom ofta anpassningsbara. Och att pilla t ex ÄR viktigt, märks tydligt. Men mina är lyckliga över att pilla efter de där enstaka grässtråna de får in i munkorgen sommartid (jag klipper som sagt gräset, så de går på gräs, men får i sig ett strå i kvarten typ. Alt är att gräset är så söndertrampat och sönderbränt att det inte finns något och de utan munkorg går och letar och får tag i ett grässtrå i kvarten).

Men de kan pilla strösslat hö/silage, de kan pilla med att barka träd, de kan roa sig med att gräva i snön efter det där enstaka grässtrået som kanske gömmer sig där. De födosöker, och DET är det viktiga för dem. Inte att just 'äta gräs'. Alltså rent måendemässigt.

Sen, sjukruta är ju aldrig roligt, men du kommer ju förhoppningsvis hitta en lösning där hon INTE behöver ha en miniruta hela tiden. Utan hade stor nog att galoppera i osv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Senast: Sirap
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
684
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp