Diabetes på häst

Sv: Diabetes på häst

Jag jobbar med en häst som rätt nyligen blivit diagnosticerad med diabetes (ej IR). Hon får medicin varje morgon (samma som människor) 125 stycken 200mg tabletter, samt att blodvärdet kollas varje morgon. Vet har rek fri tillgång på hö, inget kraft förutom lite lite lucern (stärkelsevärdet ligger precis på gränsen).

Nu vidarebefodrar jag bara andrahandsinformation.

Hästen dricker och kissar mkt mer än ngn annan häst i stallet, och gjorde även innan hon fick diagnosen.
 
Sv: Diabetes på häst

Ang tabletterna, jag vet det är andrahandsinfo, men OM det är metformin (eller glucophage) hästen får, så är det både mer hanterbart antal tabletter och billigare totalt om veterinären skriver ut i 850 mg:s tabletter istället för 200 mgs tabletter. Kan vara värt vidarebefodra till hästägaren.

(Det finns i 1000 mgs tabl med, men då blir det dyrare)
 
Sv: Diabetes på häst

Jag fick metformin 850mg tabletter. Och det är totalt 9 om dagen hon ska få.

Hon knaprade i sig dom ur handen idag, hoppas det fortsätter så.
Och igår invigde hon nya hagen. Blev bra, ungefär som en paddock i storleken, lite större och fyrkantigare. Den är placerad i mitten av alla hagarna så hon är mer centrerad nu och har hästar runt omkring sig hela tiden. Hon var jätteglad och taktade ut till hagen
 
Sv: Diabetes på häst

Jag fick svaren idag. Det var lite dålig mottagning så jag hörde lite dålgit. Men ett värde på 9,2 hade hon. Enligt veterinären indikerade det på diabetes när man hade under 10, hade man under 5 var det diabetes.
Men hon fick diagnosen diabetes och ska äta 4½ tablett (hörde tyvärr inte vad medicinen hette) 2 gånger om dagen, så 9 tabletter totalt.

Jag tror tyvärr att din veterinär har lite dålig koll på det här.

Det värde som du har fått måste vara ett G:I-värde, dvs. glukosvärdet dividerat med insulinvärdet. Be att få både glukosvärdet och insulinvärdet för din häst. Insulinvärdet är det mest intressanta.

Ett G:I värde på 9,2 är inte alls så farligt. Man brukar göra följande tolkning av G:I-värden:

Om G:I kvoten är lägre än 4,5 så anses hästen vara allvarligt insulinresistent. Om G:I kvoten är mellan 4,5 och 10 så anses hästen vara lätt IR. En G:I kvot över 10 anses vara normalt.

En häst har inte diabetes bara för att G:I kvoten är lägre än 4,5. Glukosvärdet måste vara långt över 100 för att man ska tala om diabetes och detta är mycket sällsynt hos hästar. Hästar har mycket lättare för att producera insulin än människor.
 
Sv: Diabetes på häst

Hur påverkar det henne att äta diabetesmedicin om hon är IR?
 
Sv: Diabetes på häst

Jag jobbar med en häst som rätt nyligen blivit diagnosticerad med diabetes (ej IR). Hon får medicin varje morgon (samma som människor) 125 stycken 200mg tabletter, samt att blodvärdet kollas varje morgon. Vet har rek fri tillgång på hö, inget kraft förutom lite lite lucern (stärkelsevärdet ligger precis på gränsen).

Hästen dricker och kissar mkt mer än ngn annan häst i stallet, och gjorde även innan hon fick diagnosen.

Mycket märklig diagnos. Att en häst skulle ha diabetes men inte vara IR tror jag helt enkelt inte på. Tyvärr blandar veterinärer ofta ihop begreppen.

Här är några vanliga kännetecken för Cushings:

“Common clinical signs include weight loss; a long, thick hair coat and delayed shedding; increased frequency of drinking/urination; and chronic laminitis (an inflammation of the laminae--the interlocking leaflike tissues attaching the hoof wall to the coffin bone). A loss of muscle mass along the horse's topline and sagging abdominal musculature can also cause the affected horse to develop a pot-bellied appearance.”

Att hästen dricker och kissar mkt är en vanlig symtom för cushingshästar. Cushings är nog mycket vanligare bland hästar än man tror. Man gjorde en undersökning på Helsingfors hästsjukhus för några år sedan och konstaterade att för 90% av de fånghästar som kom in till kliniken så var orsaken till sjukdommen endokrinopatisk, dvs. en hormonell obalans. Två tredjedelar av dessa diagnostiserades som IR och den andra tredjedelen som cushings. Förmodligen var antalet i verkligheten ännu större eftersom man endast gjorde ACTH-test på hästar med lång päls.

http://www.equinescienceupdate.com/articles/ppidirlam.html
 
Sv: Diabetes på häst

Hur påverkar det henne att äta diabetesmedicin om hon är IR?

Vad är det för medicin hon får? Är det metformin?

Det finns några studier av effekten av metformin hos häst. Tyvärr så pekar resultaten åt olika håll. Det ser ut att hjälpa en del hästar men har ingen effekt hos andra. Det verkar hjälpa vid akut laminitis men det verkar inte vara en långvarig lösning. Metformin kan aldrig ersätta en balanserad foderstat och motion.
 
Sv: Diabetes på häst

Gud vad fin han är!!! (som smal:-)).

Kände inte igen honom, har ju mest sett dom "feta" bilderna.

/Lavinia, fundersam
 
Sv: Diabetes på häst

Mycket märklig diagnos. Att en häst skulle ha diabetes men inte vara IR tror jag helt enkelt inte på. Tyvärr blandar veterinärer ofta ihop begreppen.

Insulinresistens innebär att cellerna inte kan svara normalt på insulinsignalen. Det är signalerna från det att insulinet kommer fram till cellerna till det att sockret har transporterats in som inte fungerar som de ska. Men en IR person eller häst kan producera insulin (vissa av dem i alla fall). Diabetes beror vad jag förstår på att kroppen inte kan tillverka tillräckligt med insulin vilket då gör att insulinsignalen blir svagare och sockret kommer inte att transporteras in tillräckligt snabbt. Det är alltså inte exakt samma "fel" i kroppen men det ger samma resultat dvs höga blodsockerhalter. Även om IR ofta anses vara ett förstadium till diabetes typ2.

Sedan kan ju hästar producera mkt mer insulin vilket leder till att det är ovanligt med hästar som har diabetes och speciellt ovanligt med diabetes typ 1 dvs ungdomsdiabetes. Jag läste en artikel i the Horse för ett tag sedan med ett föl som hade fötts med diabetes typ 1. Jag vet inte om den överlevde.

Men - rent teoretiskt i alla fall så är det vad jag förstår inte alls omöjligt att man kan vara diabetiker utan att man är insulinresistent. Detta enligt de definitioner som finns av de två begreppen, å som jag har förstått dem.

Därmed inte sagt att ts häst helt tvärsäkert har diabetes. Men det är ju en veterinär som har testat den och jag som sitter hemma i soffan med min dator och aldrig har sett hästen och dessutom inte alls är veterinär har mkt svårt att tänka mig att påstå att det är helt omöjligt.

Även om jag kan hålla med om att det verkar lite märkligt.
 
Sv: Diabetes på häst

Sedan kan ju hästar producera mkt mer insulin vilket leder till att det är ovanligt med hästar som har diabetes och speciellt ovanligt med diabetes typ 1 dvs ungdomsdiabetes. Jag läste en artikel i the Horse för ett tag sedan med ett föl som hade fötts med diabetes typ 1. Jag vet inte om den överlevde.

Men - rent teoretiskt i alla fall så är det vad jag förstår inte alls omöjligt att man kan vara diabetiker utan att man är insulinresistent.

Är för dåligt insatt i om hästar kan få typ 1 diabetes. Det som skiljer mellan typ 1 och typ 2 är att i typ 1 finns ingen produktion av insulin alls. Människor får insulinsprutor, livet ut. Men hästar? I typ 2 finns en produktion men som inte är tillräcklig, du skrivit. TS häst som blivit ordinerad metformin, som "stärker insulinets effekt".

Skulle det inte kunna vara så att TS veterinär bara vill förenkla lite genom att säga diabetes? Den veterinär som var ute hos min fångponny, sa att han hade diabetes. Detta bara pga. fången och hullet! Nu tolkade jag det som att hon försökte förenkla det för mig. Annan veterinär som undersökt ponnyn har sagt IR!
 
Sv: Diabetes på häst

Jag skulle nog tippa på att hon förenklar det hela för sig själv.
Jag ifrågasatte lite om IR men fick inga konkreta svar.

Jag utgår själv ifrån att hon har IR. Det var därför jag undrade lite hur metaforminet påverkar henne om hon inte har diabetes.
 
Sv: Diabetes på häst

Jag utgår själv ifrån att hon har IR. Det var därför jag undrade lite hur metaforminet påverkar henne om hon inte har diabetes.

Du kan själv läsa på FASS om metformin:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19960927000041&DocTypeID=3&UserTypeID=0

“Metformin har 3 verkningsmekanismer:
1. Reduktion av leverns produktion av glukos genom att hämma glukoneogenesen och glykogenolysen.
2. Genom att öka insulinkänsligheten, förbättra perifert glukosupptag och glukosutnyttjande i muskulaturen.
3. Fördröjning av intestinal glukosabsorption.
Metformin stimulerar intracellulär glykogensyntes genom att inverka på glykogensyntetas.
Metformin ökar transportkapaciteten av alla typer av membranglukostransportörer (GLUT).”

Det är främst punkt 2, dvs. ökad insulinkänslighet, som är intressant för din IR-häst.

Det största problemet med metformin verkar vara den låga biotillgängligheten. Endast ca. 5% tas upp av hästen om det ges på “fastande mage”. Ger man det tillsammans med foder är biotillgängligheten ännu lägre, ca. 3%.

De studier som har gjorts på hästar har gett olika resultat. Denna studie fann ingen positiv effekt alls:

www.equinescienceupdate.com/articles/nbmir.html

“No benefit in metformin IR study”

I denna engelska studie fann man dock en positiv effekt:

http://equinescienceupdate.blogspot.com/2011/03/no-benefit-in-metformin-ir-study.html

“The effect of metformin on measurements of insulin sensitivity and beta cell response in 18 horses and ponies with insulin resistance.

CONCLUSIONS:
Metformin is safe and appears to increase IS in equids.”
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 552
Senast: Sirap
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
684
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp