BulletForMyValentine

Trådstartare
Hör egentligen till U men tror tråden passar bättre här:)

Ni som har diabetes, vad gjorde att du misstänkte diabetes? Symptom?
Hur går en undersökning/ utredning till för att få reda på om man har det? Medicinering? Vad ska man tänka på när man har diabetes?
Framför allt, hur mår du nu jämfört med innan diagnos/medicinering osv?

//B
 
Sv: Diabetes

Nu är det ett helt århundrade sedan jag diagnosticerades men jag svarar ändå.

Att ställa diagnos är superenkelt. Man tar ett blodsocker. Det kan en kompis med diabetes hjälpa dig med. Jag kollar mitt blodsocker flera gånger varje dag. Det är enkelt.

Diabetes är i vardagen mest ett praktiskt problem. Du bär med dig insulinspruta och blodsockermätare vart du än går. Du ser till att äta som man ska (fuska med maten funkar inget vidare med diabetes). Du kan inte missköta hälsan hur som helst.

Lever du skapligt hälsosamt idag med vettig mat på vettiga tider samt vettigt med motion så kommer ditt liv inte att ändras nämnvärt.
 
Sv: Diabetes

Hör du till U så kanske du inte har typ 2 diabetes (som jag)?
Jag tar inga sprutor utan Metformin och Yanuvia håller min diabetes i någorlunda schack. Jag (som typ 2) behöver inte heller vara särskilt noga med maten och mattider.


Symptom är väl ökad törst om jag kommer ihåg rätt. (Har haft det en lång tid så ...)

Brukar ligga runt 6-7 med medicinering och det känns helt ok för mig (även om ideal siffran är under 5)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 363
Senast: Tora
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 986
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 914
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp