Diabetes??

B

**BORTTAGEN**

Vi har en pyrenéer tik på 9 år som har haft två kullar(96 & 99) och som på äldre år har fått svårt för att hålla sig inne. :crazy: Nu är det så att hon börjat dricka väldigt mycket periodvis också och det kan ju vara tecken på (ålders?)diabetes..eller? Har någon någon aning om vad man har för behandling för hundar med sockersjuka och vad är egentligen symptomen för det?! :confused:

9 år är ju mycket för en så stor ras som pyrenéer och vi har börjat undra hur länge till hon kommer finnas..:cry:
Har förlorat en stor del av hörseln också.. :(

Tacksam för alla svar!

:bump:
 
Jag var inne för samma problem med min tik häromdagen.

Dom tog prover mm och förmodligen är det diabetes. :crazy:

Tycker du ska kolla upp det så snart du kan. Mår hon så dåligt av det tycker jag det är bäst att låta henne vandra vidare.

Kram till dig och Lycka till!
 
Vår pyrenee gick bort då han var åtta och mer än tio år brukar de inte bli. Det är en stor ras och med det följer kortare livslängd.
Ta dock inte ut något i förskott utan så länge hunden är pigg och mår bra är det ingen fara. Hörseln kan de klara sig utan.

Kolla upp din hund hos vet. för stort intag av vatten och svårighet att hålla sig kan vara tecken på diabetes. Någon annan tipsade om urinstickor som man kan köpa på apoteket och på så vis själv kolla hundens blodsockerhalt.
 
Kolla upp det hos veterinären för
det kan även vara Cushing eller något
annat. Det kan vara bra att mäta hur mycket
hunden dricker/dag så att man har en
uppfattning om det.
 
Så där blev min hane också för några månader sedan, drack jätte mycket och hade svårt att hålla tätt.

Vi började vår undersökning hos veterinären, och en efter en ströks alla tänkbara sjukdommar.
Inte Diabetes, inte Crushing ...

Tillslut fanns det inget mer att söka på ( plånboken blev väl tunn )

Problemet sitter i psyket på honom, han "tror" att han måste dricka hela tiden.
Efter alla besök fick en han 1 liter om dagen att klara sig på och nu kan han dricka normalt igen ..

Så det kan vara så enkelt, men det är värt att kolla upp då det kan vara diabetes.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 220
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp