Diagnos utan undersökning

Babybluiee

Trådstartare
Hej.. min foderhäst fick för ett par månader sen problem med sitt bakben, det började med mugg och när vi fått bort det mesta så blev övre kanten av hoven svampig i konsistensen.. hon tappade pälsen nere vid hoven och hoven började typ bukta ut lite som en ”muffintop”.. hon har inte varit halt eller så men jag har tyckt att hon tappar bakdelen och lägger in något steg där hon inte känns ren.. ( ett halt steg på en timmes pass eller så)

Veterinären skrev ut recept på penicillin efter sms kontakt, hon trodde det var svamp..

Hästen blev inte bättre..

Ett par veckor efter fick hon en omgång med penicillin till, samt antibiotika och en svampdödande kräm som skulle smörjas.. även detta fick hon via sms/samtal..

När hon sen var klar med behandlingen var hon helt plötsligt halt och hade ingen balans i bakdelen (nu var det inte bara i det svampiga benet utan kändes att det var i hela bakdelen)

Ägaren kontaktade samma veterinär som efter ett tag skickade att hon trodde det var en reaktion på kortisonet.. hästen fick boxvila och bota och var hon inte bättre efter ett par dagar skulle de boka en tid..
En vecka efter är hon fortfarande stel och bakbenet med ”svampen” är fortfarande inte helt ok..

Eftersom jag inte har något att säga till om i detta fall så vänder jag mig hit...
får verkligen en veterinär skriva ut massa recept bara med hjälp av bilder/sms? Känns galet i min värld :(
 
Nej en veterinär får inte skriva ut recept utan att undersöka djuret. Undantaget är p-piller till katt och vissa antiparasitära medel. Är verkligen illa att hen skrivit ut antibiotika utan att undersökning (penicillin är också ett antibiotika). Det är mot veterinärförbundets antibiotikapolicy. Svamp går dessutom inte att behandla med antibiotika.

Antibiotikabehandling ”för säkerhets skull”, utan diagnos eller som provbehandling utan stark misstanke om infektion i väntan på resultat av undersökning eller utredning, är aldrig acceptabel.
Från SVF riktlinjer för användning av antibiotika inom hästsjukvård


Blir den dessutom inte bra på insatt behandling borde verkligen bakterieodling gjorts innan man bytte antibiotika.
 
Det var det jag misstänkte, men sen blev jag osäker eftersom det finns appar där man kan få hjälp av med liksom :)

Tror jag kommer göra en anmälan för jag tycker oerhört synd om min lilla häst :/
 
I detta fallet har jag inget ansvar över hästen, hästen tillhör och används av ridskolan... men tro mig, jag har försökt få dem att ta henne till en veterinär i ett halvår om inte mer......
 
Jag håller helt med. Är Ts dessutom fodervärd så är det hen som har ansvaret för att hästen kommer under veterinärvård.
Har inget ansvar, hästen tillhör en ridskola och vi fodervärdar har INGET att säga till om när det gäller vård.. allt vi kan göra är att hjälpa till och framför när vi upptäcker skador och liknande
 
Har inget ansvar, hästen tillhör en ridskola och vi fodervärdar har INGET att säga till om när det gäller vård.. allt vi kan göra är att hjälpa till och framför när vi upptäcker skador och liknande
Då låter det mer som det som vanligtvis kallas för medryttare, deltidsfodervärd eller möjligtvis skötare då det är på en ridskola. En fodervärd har hela ansvaret och hela kostnaden för hästen. En medryttare har inget ansvar på det sättet mer än när hen själv har hand om hästen på sina dagar.
 
Då låter det mer som det som vanligtvis kallas för medryttare, deltidsfodervärd eller möjligtvis skötare då det är på en ridskola. En fodervärd har hela ansvaret och hela kostnaden för hästen. En medryttare har inget ansvar på det sättet mer än när hen själv har hand om hästen på sina dagar.
Ute hos oss heter det halvfoder, men det har inte med saken att göra egentligen.. det jag ville få bekräftat var om en veterinär verkligen får göra som denna har gjort.. jag försöker fortfarande få ägarna att ta henne till en veterinär såklart..
 
Ute hos oss heter det halvfoder, men det har inte med saken att göra egentligen.. det jag ville få bekräftat var om en veterinär verkligen får göra som denna har gjort.. jag försöker fortfarande få ägarna att ta henne till en veterinär såklart..
Jo det spelar roll att det är halvfoder för då hade min första kommentar inte varit relevant.
Idag med diverse veterinärappar har gränserna blivit mer flytande för vad är skillnaden på att prata med en veterinär i en app, visa upp djuret där eller skicka foto/film och prata med en veterinär man själv känner och som känner djuret? Jag tycker att det blir svårare att dra en tydlig gräns i och med veterinärapparna och efterfrågar tydligare regler kring vad de får och inte får göra. Att antibiotika inte ska ges utan undersökning/odling är dock helt självklart men det verkar inte som att reglerna kring vad en veterinär får/inte får göra är så glasklara nu som de var tidigare. Är det t ex okej för en veterinär ägaren känner och som känner djuret att rekommendera att hunden sätts på omeprazol utan undersökning? Omeprazol är receptfritt och ägaren kan utan att ens ha pratat med en veterinär ge djuret medicinen men gör det det hela okej?
 
Men om det är ridskolan som pratat med vet. kan det inte vara så att dom känner varann sen innan och därför anser vet. att hen kan skriva ut på bilder/sms? Det har jag varit med om många gånger med äldre veterinärer och ridskolepersonal/ägare. Tex den ägaren som bara ringde och bad att få ut med kortison för att själv kunna spruta i hasleden när en häst blev tjock i hasen...

För mig låter det helt galet att behandla svamp med antibiotika och jag skulle heller inte gissa att lite svamp i kronranden skulle göra att hästen tappar ben, kortison eller ej. Den borde definitivt undersökas noggrannare.
 
Veterinären skrev ut recept på penicillin efter sms kontakt, hon trodde det var svamp..

Ett par veckor efter fick hon en omgång med penicillin till, samt antibiotika och en svampdödande kräm som skulle smörjas.. även detta fick hon via sms/samtal..

När hon sen var klar med behandlingen var hon helt plötsligt halt och hade ingen balans i bakdelen (nu var det inte bara i det svampiga benet utan kändes att det var i hela bakdelen)

Oj, nu blev jag förskräckt! Skulle absolut kontakta en annan veterinär, som kommer UT!.
*Skrev veterinären verkligen ut penicillin mot (vad som tros vara) SVAMP? Penicillin tar bort BAKTERIER och är en helt annan sak än svamp...(behandlingen är helt olika)
* Penicillin är samma sak som (=en sorts) antibiotika.
* Kortisonet - är lite antiinflammatoriskt, var det i salvan eller vad?

Hur som... detta verkar vara en högst oseriös veterinär.
JAG tänker att en häst som har muggliknande utslag på sommaren:
1 ) har reaktion från solen (och/eller från växt i hagen) speciellt om den har vita ben?
2) kan ha ätit växt som gör att den blir fotosensibel för solen (typ av förgiftning)?
3) förgiftning av växt från hagen - speciellt om den är vinglig och då är det rätt allvarligt!!
 
Halvt OT: Hästar kan få mugg på sommaren. Min New Forest lyckades få det en torksommar. Han hade två vita och två svarta ben och fick mugg på de svarta. Sens moral: Underskatta aldrig en ponny, det lyckas med det mesta. :devil:
 
Kan berätta att hon har fått komma hem till mig då benet blivit sämre.. behandlar henne som om det var mugg och vill ni veta något fantastiskt? Det är bättre! Tur att man har bättre koll än veterinär/ägarna...... :) är bara så glad att hon är bättre :D
 
Men om det är ridskolan som pratat med vet. kan det inte vara så att dom känner varann sen innan och därför anser vet. att hen kan skriva ut på bilder/sms? Det har jag varit med om många gånger med äldre veterinärer och ridskolepersonal/ägare. Tex den ägaren som bara ringde och bad att få ut med kortison för att själv kunna spruta i hasleden när en häst blev tjock i hasen...

Jag hoppas VERKLIGEN att sådana avarter är påväg att försvinna. Vems är felet om ledsprutningen går fel på något vis? Man blir ju mörkrädd...
 
Jo det spelar roll att det är halvfoder för då hade min första kommentar inte varit relevant.
Idag med diverse veterinärappar har gränserna blivit mer flytande för vad är skillnaden på att prata med en veterinär i en app, visa upp djuret där eller skicka foto/film och prata med en veterinär man själv känner och som känner djuret? Jag tycker att det blir svårare att dra en tydlig gräns i och med veterinärapparna och efterfrågar tydligare regler kring vad de får och inte får göra. Att antibiotika inte ska ges utan undersökning/odling är dock helt självklart men det verkar inte som att reglerna kring vad en veterinär får/inte får göra är så glasklara nu som de var tidigare. Är det t ex okej för en veterinär ägaren känner och som känner djuret att rekommendera att hunden sätts på omeprazol utan undersökning? Omeprazol är receptfritt och ägaren kan utan att ens ha pratat med en veterinär ge djuret medicinen men gör det det hela okej?

Även veterinärer på veterinärappar omfattas av samma lagstiftning, så nej de får inte skriva ut recept efter en videokonsultation.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: mily
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 188
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 583
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp