Diagnosers patella?

Hästen i fråga är alltid i början av passen spänd, och ”rycker till” i benet. I början var det att benet låste sig i början när vi skulle trava (tidigare var det så att han nästan satte sig på rumpan men inte så illa nu). Mu är det enbart i början av passen i skritten. Jag vet inte vad skillnaderna på det ni skriver är, har aldrig haft en häst med patellablabla innan. I nedförsbackar klockar det till i bakbenet och ”rycker” upp. Värst är när han vilat dagen innan. Eller inte jobbats i all gångarter. Gör inget dock när han stått på gången och ska börja gå. Utan det är enbart i ridningen nu. Ibland låter han också när han gör så med bakbenet, typ stonckar till.
 
Jag kan inte säga något om mindre symptom. Min minishettis hade patellaupphakning (opererad nu), men det var extremt tydligt vad det handlade om - stod hon på box en natt kunde hon inte över huvud taget böja på ena bakbenet förrän vi i princip kommit fram till hagen. Hon kunde gå 100 meter där kanske 4 steg INTE var med helt låst bakben. Hon kunde trava och galoppera i hagen med bakbenet släpandes. (jag var hos veterinären och fick först rekommendation att försöka träna och muskla henne, eftersom hon var så ung, men när träningen inte hjälpte blev det operation)
 
Jag kan inte säga något om mindre symptom. Min minishettis hade patellaupphakning (opererad nu), men det var extremt tydligt vad det handlade om - stod hon på box en natt kunde hon inte över huvud taget böja på ena bakbenet förrän vi i princip kommit fram till hagen. Hon kunde gå 100 meter där kanske 4 steg INTE var med helt låst bakben. Hon kunde trava och galoppera i hagen med bakbenet släpandes. (jag var hos veterinären och fick först rekommendation att försöka träna och muskla henne, eftersom hon var så ung, men när träningen inte hjälpte blev det operation)
Jag har tränat hästen i 4,5 månader och de blir inte bra , köpte den för 170.000 och jag har inte betalat för att rehabilitera en häst :( därför jag undrar vad det är för undersökning man måste göra för att fastställa en diagnos
 
Jag har tränat hästen i 4,5 månader och de blir inte bra , köpte den för 170.000 och jag har inte betalat för att rehabilitera en häst :( därför jag undrar vad det är för undersökning man måste göra för att fastställa en diagnos

Ring din veterinär om du misstänker nåt fel med hästen. Om du köpte en häst för 170' borde du väl dessutom rimligen ha besiktat den? Var den okej då?
 
Mycket kan hända på 4,5 månader. Oavsett hur mkt du köpt hästen för så är den ett levande djur så saker händer och hästar har olika förutsättningar och behöver olika hjälp för att må toppen. Min gissning är att den pga ryttarbyte tappat stabiliserande muskler kring knät och då syns patellaproblemen. Min hade patellaluxuation (kostade 150 för 6 år sen så typ som din), och han rehabtränade två pass i veckan och hade ett strikt schema för att funka. Vattenträning, tömkörning över låga bommar osv. Casp gick också genom röntgen ua men hade tyvärr ledband som behövde lite hjälp och de syntes först på ul.

Det är vad det är och du har en häst och inte en sportcykel...
 
Mycket kan hända på 4,5 månader. Oavsett hur mkt du köpt hästen för så är den ett levande djur så saker händer och hästar har olika förutsättningar och behöver olika hjälp för att må toppen. Min gissning är att den pga ryttarbyte tappat stabiliserande muskler kring knät och då syns patellaproblemen. Min hade patellaluxuation (kostade 150 för 6 år sen så typ som din), och han rehabtränade två pass i veckan och hade ett strikt schema för att funka. Vattenträning, tömkörning över låga bommar osv. Casp gick också genom röntgen ua men hade tyvärr ledband som behövde lite hjälp och de syntes först på ul.

Det är vad det är och du har en häst och inte en sportcykel...
Problemet är att detta är inget som har kommit under tiden!! Utan det har varit sedan dag 1! Så att det ska hända under en natt är omöjligt. Oavsett om det hänt pga ryttarbyte, så är det en defekt.
jag köpte inte en häst för att rehabträna den. Jag har även en bra dialog med säljaren.
Och jag vet att det är ett levande djur men detta var inte min ursprungliga fråga utan hur man undersöker patella

så ditt svar är, att det syns på UL eller röntgen?
 
Är det patellaluxuation så syns det i vissa fall en misstanke på röntgen men UL behövdes i vårt fall för att se vidden av problemet. Är det en upphakning så syns det vad jag tror redan på vanlig röntgen.

Hur du beskriver rörelsestörningarna låter det mer som någon sorts tuppspattsliknande?

Om den alltid haft det, men säljaren har dolt det får du prata med denne om prisavdrag tycker jag. Borde du sett det redan på provridning så är det tyvärr som det är. Eller så får du sälja den till någon som uppskattar den.

Men: även helt friska hästar behöver rehab och återhämtning för att hålla. De är som sagt levande djur.
 
Är det patellaluxuation så syns det i vissa fall en misstanke på röntgen men UL behövdes i vårt fall för att se vidden av problemet. Är det en upphakning så syns det vad jag tror redan på vanlig röntgen.

Hur du beskriver rörelsestörningarna låter det mer som någon sorts tuppspattsliknande?

Om den alltid haft det, men säljaren har dolt det får du prata med denne om prisavdrag tycker jag. Borde du sett det redan på provridning så är det tyvärr som det är. Eller så får du sälja den till någon som uppskattar den.

Men: även helt friska hästar behöver rehab och återhämtning för att hålla. De är som sagt levande djur.
Mycket kan de göra för att de inte ska synas på provridning. Exempelvis rida den ordentligt innnan för att mjuka upp hästen i alla gångarter. För då är det inga problem. Utan bara i början av passen eller när den vilat.
fast vänta här, vart har jag skrivit att jag inte uppskattar den? Jag har dragit mig för detta länge för jag tycker lm hästen och situationen är jobbig som den är. Det är självklart att jag mest av allt önskar att allt blir bra men som du skriver så är det såhär och jag vill finns en lösning.
Har ingen koll på tuppspatt heller men spatt visas väl på röntgen ?
 
Min röntgades, inte för att fastställa att det handlade om patellaupphakning utan för att undersöka så att det inte var något fel på röntgen som gjorde att hon inte skulle kunna bli bra. Det var inget på plåtarna som visade att upphakningen inte skulle kunna försvinna med ålder och träning.
 
Min var röntgad när jag köpte den, nyligen. Men enbart från sidan på patellan. det ingick i export röntgen. Men det är alltså framifrån på patella som man ser ev avvikelse tex upphakning ?
 
Min var röntgad när jag köpte den, nyligen. Men enbart från sidan på patellan. det ingick i export röntgen. Men det är alltså framifrån på patella som man ser ev avvikelse tex upphakning ?

Lite osäker på hur bilden tas för det var längesedan hos mig.
Hade rådfrågat din veterinär. Var hästen fullt igång när den köptes? En del hästar som vilat länge försvinner det på när dom kommit igång och musklat upp sig. Samma med unghäst, det kan försvinner näR hästen blir äldre..
Testat b-vitamin?
 
Lite osäker på hur bilden tas för det var längesedan hos mig.
Hade rådfrågat din veterinär. Var hästen fullt igång när den köptes? En del hästar som vilat länge försvinner det på när dom kommit igång och musklat upp sig. Samma med unghäst, det kan försvinner näR hästen blir äldre..
Testat b-vitamin?
Ja men väldigt tunn. Men har nu ridit nästan 5 mån och det blir inte bra.
har testat de mesta, uträknad fosterstart beräknad av foder rådgivare, flera tillskott mm mm.. blir snarare mer problem :(
 
Ja men väldigt tunn. Men har nu ridit nästan 5 mån och det blir inte bra.
har testat de mesta, uträknad fosterstart beräknad av foder rådgivare, flera tillskott mm mm.. blir snarare mer problem :(

Hade den inga muskler då heller?
Låter inte så bra. Hoppas du kan få svar av din veterinär.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
765
Hundhälsa Är det vanligt att man göra en reoperation av patella efter endast tre år? 2020 så genomgick min bullterrier en sådan op. och de gjorde...
Svar
4
· Visningar
690
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej! Någon i gruppen som gjort en patella luxation operation på sin hund hos Märsta veterinärklinik? Jag har en Yorkshireterrierhane på...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: tanten
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp