Bukefalos 28 år!

A

ankans

Tog hand om en stackars undernärd och ohanterad shettis korsning i somras och han dricker och kissar ovanligt mycket. Hade vet ute och fick följande diagnos:
"Symptom på Polyuri/Polydipsi"
"Nefrotiskt syndrom?"

Vet lite osäker för det är ingen vanlig sjukdom på häst, däremot förekommer den på hundar. Det är alltså ett njurproblem som inte är pg a infektion. Ska lämna urinprov denna vecka, blod provet visade låga värden på HCT, ALB och UREA, vad nu det står för.

Någons som hört talas om denna sjukdom tidigare och som eventuellt vet vilken behandling hästen fick? jag fick uppfattningen om att det är behandling livet ut som gäller men som sagt innan behandling ska ett urin prov tas.
 
För att uttrycka det mycket enkelt: hästen har ett sjukdomstillstånd i njurarna. Riktigt vad för sorts sjukdom är din vet. osäker på men det är inte helt ovanligt på hästar som går på lösdrift av ngn anledning./ Hundar som fodras med torrfoder och inte har tillgång till vatten ordentligt drabbas ibland av detta (njurinflammation)/
För att njurfunktionen ska hållas igång kräver det att djuret har tillgång till den mängd vatten som behövs, annars blir urinen väldigt koncentrerad, luktar illa och till slut drabbas djuret av funktionsstörningar i njurarna, så kan man uttrycka det i all korthet.
 
Tack! Det förklarar ju hur han fått det, han gick på lösdrift i princip från födsel tills vi tog honom. Nu har han en 30 liters balja vatten som är slut vid sex på morgonen, trots att den fylls på vid kvällsfodring 2130.

Två gånger har han drabbats av skakningar, det har hänt när han kommit in från hagen på kvällen, och vattnet av någon anledning varit tillgängligt ute, t ex för att det fryst. Fick höra av någon inom vården som behandlat patienter med liknande symptom, att de kan bli uttorkade och kroppstemperaturen kan falla om de blir utan vatten. Nu är urinprovet lämnat och jag väntar på svar och behandlingsråd.

Det är synd om den lille parveln, men förhoppningsvis så kan han leva med detta om han får medicinering, det som oroar mig är att proteinvärdena är dåliga, men jag antar att eventuell medicinering kan hindra proteinet från att bli utkissat. Frågade vet om jag skulle öka fodergivan men han tyckte jag skulle avvakta eftersom hästen inte är mager, vilket tydligen är vanligt att dom är när de har dessa symptom.

Återigen, tack för svaret!
 

Liknande trådar

Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 976
Senast: TantAgda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
4 997
Senast: CarEr
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: Lime
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp