Sryoqwe

Trådstartare
Vilken/ vilka dialekt (-er) har du fått höra att du pratar? Jag har fått höra att jag pratar kalmarländska och så var det en som glatt frågade om jag kom från småland. Har bara varit på de platserna enstaka gånger och har ingen släkt därifrån. Har även fått frågan om vilket land jag kommer från några gånger, bott i Sverige hela tiden och har svenska som modersmål :laugh:
 
Mest har det varit om jag inte sagt nått "Du är inte härifrån va..?" , dom hör är en dialekt men svårplacerad då jag inte pratar så mycket dialekt när inte är i Väster Götland. Måste göra mig förstådd ;):rofl:

Men prata med mamma, dock allra helst med min syrra då går inte tveka på att jag kommer ifrån Väster Götland :rofl:
 
Skånska :cautious: Även om jag bor på promenadavstånd till skånska gränsen så är jag ändå stolt bleking! Har kvar lite av pappas urvattnade hälsingedialekt och en liten gnutta listerländska slinker med ibland men eftersom jag umgåtts mycket med skåningar så har det tyvärr smittat av sig en del och jag kommer på mig själv att uttala ord och fraser fel med jämna mellanrum, vilket faktiskt stör mig rätt mycket för det känns som jag har förlorat lite av min identitet när dialekten har ändrats
 
De flesta ger vaga gissningar om "mellansverige" och "rikssvenska", en handfull gissar norrländska. Boendes i Skåne så är ju allt norr om Hallandsåsen just "Norrland" så jag får väl ge allihop en halv poäng. Misstänker att förvirringen beror på att jag inte lever upp till karikatyren; har varken snobbig Lidingödialekt eller bred Söderslang. För de som faktiskt vistats i Stockholm någon längre tid så är jag dock rätt tydlig i min dialekt, trots närmare åtta år nere i södern.
 
De flesta som hör mig prata hör direkt att jag är norrlänning. De som kommer från samma län hör direkt från vilken kommun jag kommer ifrån och de som bor i samma kommun hör direkt vilken socken jag kommer ifrån. Min dialekt är inte vacker men den är en del av min identitet och jag är stolt över den och försöker lära mig fler gamla udda ord som de äldre brukade använda.
 
Vilken/ vilka dialekt (-er) har du fått höra att du pratar? Jag har fått höra att jag pratar kalmarländska och så var det en som glatt frågade om jag kom från småland. Har bara varit på de platserna enstaka gånger och har ingen släkt därifrån. Har även fått frågan om vilket land jag kommer från några gånger, bott i Sverige hela tiden och har svenska som modersmål :laugh:
Jag bryter på västgötska och småländska, vet många som gissar på att jag kommer från Tranemo/Limmared men så är inte fallet, en tyckte jag pratade som de gör i Skara/Skövde, men definitivt inte.
Pratar ingen ren dialekt längre. :p
 
Har blivit knackad på ryggen av en som var helt konfunderad efter att ha försökt placera min dialekt.
Då pratade jag tierpsdialekt, norrländska, dalslänschka, göteborgska och nåt mer.
Han hade lyssnat i 10 minuter utan att kunna placera mig.
Mamma var norrlänning, jag är uppväxt utanför Tierp, bott i Uddevalla och Dalsland och bott med en göteborgare.
Nu är det Kopparbärsdialekt.
 
Två har frågat om jag kommer från Grekland, en har frågat från vilket land jag kommer ifrån, alla med tanke på min dialekt och mitt utseende. Tror att de flesta helt klart verkar höra att jag är skåning, men eftersom jag inte pratar bred skånska placeras jag inte så lätt varifrån Skåne jag kommer. Någon har undrat om jag bott länge utanför Skåne eftersom dialekten är lite "utblandad".

Jag pratar skånska, som sagt är den ju inte bred och kanske inte "tydlig" eftersom jag använder svenska ord istället för renodlade skånska, men melodin finns ju ändå där. Det grekiska/utländska i mitt utseende ska enligt de tre alltså vara mina gröna ögon, gula hudton och ljusbruna hår samt markerade ögonbryn- "Du ser inte svensk ut om du förstår hur jag menar".

Nej, pappa var dansk och mamma svensk. Mamma cendrefärgat rakt hår och gröna ögon med släkt ifrån Sölvesborg och Malmö och pappa var mycket mörk i huden men inte mörkhyad, blåögd (i en familj med 5 av 7 barn med bruna ögon och föräldrar med bruna ögon), mörkt, nästan svart typ afrokrull till hår, och från Lolland, Danmark. Varken Danmark eller Sverige är ju Grekland så jag kanske är bortbytt på BB om man nu inte kan se ut så här i Danmark och Sverige förstås :D Fnissade i alla fall förvånat när jag fick höra det!
 
Ni som säger att ingen skulle ta fel på vart ni kommer ifrån, var inte så säkra på det. Jag är nämnligen helkass på att känna igen dialekter :p
Är en i stallet som tydligen pratar tydlig skånska, det visste jag inte. Pratar någon rejält bred skånska (alltså typ danska) eller grov norrländska kan jag möjligtvis känna igen det. Även om någon bryter på norska/ finska/ tyska men inte vilket av språken, bara att det inte är rent.
 
Jag har fått höra att jag pratar kalmarländska
Kalmarländska? :confused: Från Kalmarlandet? :p (det brukar kallas kalmaritiska) ;)

Jag har svårt att tro att någon missar att jag är smålänning och min dialekt är finslipad kalmaritiska, vilket däremot kanske är svårare att avgöra eftersom jag jobbar på att rikssvenskifiera den... Rikssvenska på småländska, det är grejer det, vetni! :laugh:

Båda mina döttrar, födda och uppvuxna några mil från Kalmar, har fått med sig tungspets-R från sin far och mormor och jag skulle säga att de inte har någon utpräglad dialekt. MEN, båda två har fått frågan om varifrån de kommer ursprungligen... :eek: Och det kan ju tyckas lite märkligt med tanke på att man får leta många generationer bakåt innan man hittar någon som inte är född och uppvuxen i Sverige.
 
Jag är dialektväxlare, kanske inte så konstigt med mamma frånöstergötland, pappa värmlänning, uppväxt i väster götland o skåne, enda stället jag inte skiftar dialekt på numera är skåneland, har blitt nog retad för mina ö o r :D
Dom flesta gissar mig som 08 även här hemma, måste vara dom 18 åren på bla Lidingö
 
Ni som säger att ingen skulle ta fel på vart ni kommer ifrån, var inte så säkra på det. Jag är nämnligen helkass på att känna igen dialekter :p
Är en i stallet som tydligen pratar tydlig skånska, det visste jag inte. Pratar någon rejält bred skånska (alltså typ danska) eller grov norrländska kan jag möjligtvis känna igen det. Även om någon bryter på norska/ finska/ tyska men inte vilket av språken, bara att det inte är rent.
Skånska är faktiskt väldigt många dialekter. Bred danska som du skriver är bara en av dem egentligen, så jag förstår att det inte alltid är lätt att placera. Mellanskåne har väl den mest neutrala skånskan, lite nedtonad och inte så bred som de i Malmö, de i Helsingborg, de i Kristianstad, de i Ystad osv. Jag som bor här tycker ändå att mellanskånskan märks, men kan förstå att den kan vara svår att placera, och norröver i Skåne är det inte lätt att alltid skilja skånskan från blekingska faktiskt.

Jag bodde två år i Oxelösund i Sörmland och där reagerade många på min dialekt. Vad jag reagerade på var avsaknaden av andra dialekter än sörmländska. I Skåne är vi så vana vid att likväl som vi möter en skåning möter vi en stockholmare, en värmlänning, en norrlänning, östgöte osv. Men där var det sörmlänningar för hela slanten i stort sett. Inte konstigt att folk reagerade när jag öppnade munnen kanske...

(i mitt jobb som medicinsk sekreterare när jag väljer diktat av läkare och skriver det de säger så väljer jag bort de som talar skånska och väljer de med annan dialekt... jag har svårt att höra och förstå vad de säger :o )
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 163
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 794
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp