Bukefalos 28 år!

C

cano

Hej! :)
Jag skulle vilja be om lite råd angående våran kattunge på 14 veckor! Han fick avmaskningsmedel av mig förra veckan och efter det så har hans mage pajat totalt! Han fick enbart fiskbullar, majsvälling och nötfärs i ca. 4-5 dagar och avföringen såg bra ut igen så vi började ge honom av den mat han åt innan, men tyvärr så gick det inte utan han blev lös i magen igen! Jag misstänker att det eventuellt kan ha gått lite för fort vid tillvänjningen av den vanliga maten pga. att det var sonen (14 år) som utfodrade katten eftersom jag jobbade. Katten äter (skonkost igen), dricker och är oförskämt pigg och allert!! :angel:

Min fråga till er är om ni har något tips/råd hur jag ska gå tillväga för att få honom att funka i magen igen? Jag har naturligtvis funderat på om han behöver till veterinär, men vad kan de i så fall göra för honom? Jag var i telefonkontakt med veterinärkliniken i förra veckan och då tyckte de att vi kunde avakta eftersom han var pigg och inte uttorkad.
Mvh. Camilla
 
Sv: Diaré!

Vad får han för mat i vanliga fall? Foderallergier är ju inte ovanligt heller... Annars är det nog som du säger foderbytet. Tandbytande kattungar kan också bli risiga i magen, men det känns lite väl tidigt.

Min ungkatt fik diarré i början av veckan, och eftersom hon matvägrar totalt när hon mår dåligt fick vi åka till vet direkt. (Katter måste äta, gör de inte det får man tvångsmata dem, för risken för skador på kroppen är stor.) Hon fick dels antibiotika eftersom vi gissade på bakterieproblem, dels ett receptfritt preparat som lugnar magen (diarsanyl heter det, det skulle du kunna köpa direkt och ge, behöver inte ta med katten till vet för det)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 312
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 552
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp