Liten

Trådstartare
Min häst är dålig i magen, och blir inte bättre. Det började med att det rann på bakbenen, men avföringen såg rätt ok ut. Nu, 10-14 dagar senare, har han stundtals riktig diarré. Han fiser en del. Han får inget kraftfoder, utan endast grovfoder (lucern vid behov, beroende på hur analysen ser ut). Fri tillgång på hösilage ute i hagen. Ute 14-18h/dygn. Han ser rundare ut än innan, då man tittar rakt framifrån, men revbenen känns lika tydligt som vanligt och sadelgjorden dras precis likadant som tidigare. Gaser? Uppsvälldhet?
Bortsett från diarrén är han som vanligt; pigg och glad, äter och dricker bra. Inga tecken på obehag, smärta eller liknande. Tänderna kollades i början av månaden.

Förra vintern blev han lös i magen (rann över bakbenen, men hyfsad ok avföring) då han under en period fick för lite grovfoder. Detta gick över då jag ökade grovfodermängden.

Vad vill jag ha ut av tråden? Idéer, tankar, förslag på åtgärder.. Behöver bolla lite!
 
Senast ändrad:
Sv: Diarré

Skulle göra en hygienanalys på grovfoder och vatten och se över hur vatten och grovfoder serveras.
 
Sv: Diarré

Kan vara att han fått i sig hygieniskt dåligt grovfoder. Behöver inte vara dåligt i balen utan kan bli dåligt där det serveras.
Jag hade provat bakjäst.
// Linda
 
Sv: Diarré

Pratade med min vterinär här om dagen och enligt henne är jättemånga hästar dåliga i magen i år. Vissa har riktiga diarreer och andra, som min, normala bollar men fiser bajsvatten. Hon rådde mig att avvakta, blir det värre ska jag stalla in några dagar och blir inte det bättre då så får det bli utredning. Hon tror att de dåliga magarna beror på att hästarna går och gräver efter gammalt grås i snön och äter. Men det kanske inte era gör som får mycket hö? Hon nämnde även att iskallt vatten inte gör det hela bättre.

Har hästen verkligen diarre så skulle jag köra på typ diarsanyl, och blir det inte bättre ringa veterinären.

Hur har hästen det med salt? Min häst kan inte ha fri tillgång till salt, då äter han hela tiden och får diarre.
 
Sv: Diarré

Jag vet inte hur mycket snö ni har hos er man de kan ju också bli dåliga i magen av om de äter en massa gammalt, visset gräs och liknande i hagen.
 
Sv: Diarré

Svarar alla i ett inlägg. (Tack för all input!)

Salt serveras i form av sten i boxen. Så har han haft det sedan i augusti.

Grovfodret i hagen serveras genom att balen öppnas (fyrkantsbalar. Mindre än stora rundbalar, men ändå stora). Det ligger inte på marken eller liknande. Luktar eller ser inte konstigt ut.

Vi har åtskilliga decimeter snö här. Min herre är för lat för att gräva upp det gräs som finns under, när det står en massa lättillgänglig mat i hagen.


Uppdatering:
Två av stallägarens hästar är också lösa i magen. Nu provas det med MagTarm i några dagar.
 
Sv: Diarré

Vill bara varna för att det kan ändrats akut.... Jag trodde jag skulle förlora min häst här om veckan...

Många i stallet hade diarré till och från,veterinären sa åt oss att avvakta eftersom så många hästar varit dåliga i hela länet så trodde h*n att det berodde på den superdåliga sommaren vi haft,har ju bara regnat och regnat,så allt var ju helruttet i marken... :grin:

Min gick i 5-6 veckor med diarré till och från,var inte så allt var diarré,utan kom vatten,sen halvlös bajs,sen vatten igen,men dagen innan jag fick ringa veterinären AKUT kl 20 på kvällen så hade allt förvandlats till en rinnig sörja bara.

Jag hade provat mag och tarm,och hade precis hunnit börja med ren bakjäst,men hade inte sett något resultat alls..

Hur som helst så gick han från ok till JÄTTEDÅLIG! Han bara låg helt utsträckt i boxen och bara skakade,hela hästen hoppade verkligen. Han orkade inte ens resa sig upp för att bajsa,utan han låg och det bara rann ur han. :cry: Och då hade jag 3 timmar tidigare funderat på om jag skulle ringa eller inte,för han åt lite segt och var inte särskillt intresserad av varken krubbskrammel eller hö,och han brukar vara väldans hungrig,så det gick från 0-100.

Han vart islangad 20 liter vätska direkt i magen,sen fick han 10 liter i dropp,veterinären trodde att skakningarna berodde på att han höll på att hamna i chock pga uttorkning... Det hade blivit -20 grader,men dom hade vatten i hagen,men han ville väll inte dricka när det var så kallt... Går dessutom en hel grupp så svårt att hålla koll på att jusst han drack. Och har dom diarré så går det ju snabbt att bli uttorkad.

Han fick även massa B-vitamin insprutat,samt nån pro-paste (Står så här om den: En starkt koncentrerad pasta, smaksatt med pepparmynta, i en avpassad munspruta för att förenkla den orala administration. Pastan används när djur kräver en snabb etablering av en frisk mikroflora i tarmen.)som han skulle ha tills den tog slut,räckte i 5 dagar har jag för mig,sen skulle han äta någon mer probiotika,några små små pellets i ytterligare en vecka. Magen var MYCKET bättre redan dag 2. Nu är den så gott som normal,och han äter och dricker igen. Men han bara låg och låg 2-3 dagar i boxen innan han kom igång riktigt,ville inte ha han ute i hagen heller då vi som sagt låg på minus 20-24 grader,och han ville mest ligga ner som sagt,så han fick vara ute korta stunder,och lite promenader runt ridbanan,men nu är han som vanligt igen tack och lov.

Veterinären som kom ut till mig sa att MAX 5-6 dagar med diarré innan man vill sätta in någon medicin,för deras slemhinnor/tarmar är så känsliga,så magen blir helt enkelt "trasig" sen. Se om du kan få tag på en sån där pro paste,vet inte om man som privatperson kan handla,eller om man måste gå genom veterinär,men den kostar ca 200:- har jag för mig det stog på räkningen. Och det är ju bättre att kontakta veterinären dagtid så du slipper ringa ut distriktaren "mitt i natten", vi hade henne ute mellan ca 21 och 00(sen skulle hon på nytt akutfall av kolik),och räkningen slutade på nästan 8000:-,hade vait bra mycket billigare att inte avvakta,och ta ut en på dagtid i stället....

Och håll koll så pållen dricker riktigt,nu är jag jättenoga med det.
 
Sv: Diarré

Grovfodret i hagen serveras genom att balen öppnas (fyrkantsbalar. Mindre än stora rundbalar, men ändå stora). Det ligger inte på marken eller liknande. Luktar eller ser inte konstigt ut.

Hur länge varar en bal? Jag vet inte, jag är nog "gammal" eller något;), men jag tycker det ser väldigt konstigt ut när man kör förbi hästhagar där det står stora hösilagebalar öppnade. Jag funderar alltid på hur länge de står där innan hästarna äter upp dem, och hur bra det är att de äter halvfruset hösilage. Men era balar går kanske åt för dagen?
 
Sv: Diarré

Ställer frågan igen, har det gjorts analys på de hygieniskavärdena på hästens foder?
Eftersom 90 % av dåliga magar hos hästar beror på just dåliga värden så kan jag för mitt liv inte begripa varför maninte kollar detta som första steg när man har en dålig häst. :confused:

Att behandla med diverse och ibland väldigt dyra preparat som bara tar bort symptomen under en kort tid utan att åtgärda orsaken är en gåta för mig. Vanlig bakjäst är en bra och billig sak att sätta in om hästen blir dålig. Men det gör inte hästen frisk utan man får ju leta efter orsaken också.
 
Sv: Diarré

I mitt fall så hade vi gett från samma åker enda sen i höstas,och det började för oss i slutet av en bal, men vi hade precis avmaskat,samt att första frosten kommit,så veterinären trodde det berodde på det,att det var det som drog igång det. Plus att dom andra hästarna i stallet som var dåliga inte äter samma grovfoder,utan alla fyra hästar som varit mest dåliga äts det tre olika grovfoder.
 
Sv: Diarré

Jag har aldrig gjort en hygienanalys men funderar på att skicka in. Hur funkar det? Kan man vara hyfsat säker på att analysen gäller för hela partiet? Vi har ca 3 ton 45-kilosbalar så det är ju ett gäng. Dock är det nog det finaste hösilaget jag sett, har inte ens sett jäst i någon bal och det luktar kanongott. Riktigt tjockt med plast och pallarna är rejält embalerade. Men man vet ju aldrig!

Min häst blev dålig när vi gav förra partiet och där hade det varit möss och ätit plast så vi fick slänga en massa, och risken är ju att vi fodrade med någon bal som inte var helt okej fast det liktade och såg ut bra. Vi kan ju ha missat ett hål. Min häst är ganska känslig, de andra hästarna är helt bra i magen, men sånt är väl individuellt.

Jag tror dock på att min åpna häst går och äter gammalt gräs som kanske är ruttet efter den regniga sommaren/hösten.
 
Sv: Diarré

och till Liten

Står de på halm i boxen/lösdriften? Kan ju i så fall vara den som inte är den bästa och som de reagerar på om de äter av den.
 
Sv: Diarré

Min häst står på spån. I våras dock blev han dålig av halm, blev bra i magen när jag tog bort den. Jag ska fråga stallägaren om vi kan stänga av den delen av hagen de är mest och äter i, tror det beror på dåligt gräs nämligen och de står alltid i den delen av hagen ...
 
Sv: Diarré

Nej, någon hygienanalys har inte gjorts (av mig). Jag har aldrig varit i denna situation förut, och analyser är nytt för mig. Men det kan absolut vara värt att göra. Hur funkar det? Kan man vara någorlunda säker på att analysen gäller hela partiet hösilage?
Och för att förtydliga; naturligtvis vill jag veta varför hästen blir dålig. Jag vill ju kunna förebygga också, inte bara få bort det för stunden. Det är därför jag ville ha fler att bolla med.


Fibusen Usch, vad otäckt.
Dricker gör han. Det har jag hållit koll på sedan det här började, eftersom jag var orolig för att han skulle bli dålig om han inte fick i sig tillräckligt med vätska samtidigt som han bajsade ut en del. Ute fylls det på varmt vatten dagligen, och inne har han hink. Jag erbjuder honom också vatten i hink efter ridning.

bettysmatte Det är därför som de inte börjat få hösilage förrän för ett par veckor sedan, för att det skulle bli kallt ordentligt först. En bal varar i ett par dagar. Det är 7st hästar, av olika storlek, som delar. Jag vet faktiskt inte vad balarna väger.

lulski Hästarna står inte på halm vare sig i ligghallen (som finns ute i hagen) eller i stallet. Det är ströat med spån "överallt".
 
Sv: Diarré

Uppdatering

Hästen fick första dosen MagTarm igår kväll, och idag verkade magen bättre. Lite lös fortfarande; det kom några skvätt tillsammans med avföringen (bajsade en gång medan jag var ute i stallet). Men det såg inte ut att ha kommit mer på bakbenen, och inte heller i svansen. (Båda tvättades igår.) Något lös avföring, men den höll ihop bättre.
 
Sv: Diarré

Min ena häst fick någon diarré-släng med feber för något år sedan. Det var fler på gården som fick, trots olika foder, hagar, personal och stallar.
Han fick då bla Propaste av veterinären. Den var super!

Min gamling fick också den någon gång förut. Funkade även för honom.

Har innan det testat bakjäst, magtarm etc. Men propaste var super just då vid extremfall. Bakjäst och magtarm använder jag lite annars vid foderbyte, medicinering eller leriga årstider då de ev får i sig en del bakterier när de äter ute.

Iditt fall hade jag fortsatt med Magtarm om det funkar. Annars bett om att få Propaste.

Och tagit analys på hösilage. Samt kolla av hur länge balarna är öppna. Går det att servera dagligen istället kanske för att låta dem stå öppna?
 
Sv: Diarré

Har 2 hästar i stallet som varit helkassa i magen! Gick över från hösilage till hö och dom är helt ok i magen nu!
:)
 
Sv: Diarré

Hon rådde mig att avvakta.

Jag ångrar bittert att jag lyssnat på de veterinärer som sagt åt mig att avvakta. Eller de som avfärdat min hästs ständigt återkommande trassliga mage med orden "En del hästar är lite sämre i magen än andra.."

Jo tjena. Min häst har magsår och behandlas effektivast med örter. Se också över foderhygien (hö, vatten) och hästhantering (ex. stress). För mig har det tagit tid att hitta veterinärer som tar magproblem på allvar.
 
Sv: Diarré

Hösilaget är extremt fint, väldigt välplastat, luktar och ser kanon ut, vattnet också (analyserat naturligtvis) och våra två hästar har samma rutiner varje dag, hanteras av samma människor och går i stor hage ca 12 timmar, ingen av dem rids just nu. Fodret är jämnt fördelat över dagen och de får lagom ts. Ingen möjlighet att ge mer mat, eftersom min häst är väldigt lättfödd och redan på gränsen till för tjock.

Dock går båda hästarna och äter gammalt gräs och både jag och veterinären tror att det är boven. Så så länge det bara kommer lite bajsvatten när han fiser, och högarna är helt normala så avvaktar jag eftersom alternativet är att han får stå på box och det är garanterat mer stressande.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 031
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 612
Senast: Magica
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 949
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp