Maaddeh

Trådstartare
Hej
Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och kväll, mest för att han tycker det är gott och blir glad när han får nåt i krubban. Det har han fått i typ 2 år så inget nytt. Han får även B-vitamin för tillfället från 2l burk rinnande. Han har fått det sen typ oktober så inte heller nytt, han får det även varje vår och höst. Sen har han saltsten i boxen men den tog slut för ett tag sedan. Kan det vara för att han inte får slicka i sig salt? Betforen är nämligen också snart slut så hade tänkt avvakta att handla allt ihop. Och höbalarna vi har denna omgång är superfina, öppnade ny kanske 1-1,5 vecka innan han blev dålig men den andra hästen är inte alls lös. Friskt vatten som byts varje dag i både hagen och i boxen.. Han både äter allt och dricker med god aptit. Lämnar aldrig nåt kvar. Just nu får han ca. 12 kg hö per dag, jag brukar öka när han vill öka men nu får han precis så mycket som han orkar. Rids som vanligt och är pigg och glad, absolut inte hängig då han nästan blir sur om han inte får galoppera på uteritterna! Och jag har läst runt lite redan under förra veckan och då läste jag att vissa hästar var irriterade om magen men jag får klappa och trycka eller spänna sadelgjorden utan problem. Känt hela vägen under honom och på sidorna. Han är en liten nallebjörn så jag skulle märka tydligt om han blev sur på mig. Pigga ögon och inget fel som jag kan se... Vissa hästar blev dåliga av om dom får sitt hö ute på marken läste jag med nu när det är så geggigt eller om dom får i sig löv. Men vår hage har mest buskar utan löv och min pappa hjälpte mig bygga en hölåda till hästarna som dom äter från ute nu och inte från marken. Det har dom dock bara gjort i 2 dagar än så länge. Tvättade honom igår och det är väldigt mycket bajs! Svansen är full och längs med hela benen. Idag såg det likadant ut igen och om han bajsar/fiser så rinner det liksom, inte som vatten eller något, men diarré och rinnigt bajs är det... Hälften i boxen är vanligt och hälften är diarré ungefär. Är det just denna höbalen han inte tål så är den snart slut men det borde det väl inte vara? Min häst har väl varit dålig i magen någon gång men inte såhär eller såhär länge. Vet inte vad jag ska göra mer? Aldrig varit med om detta... :(
 
Sv: Diarré

Hej!
Jag håller också på med min nu.
Mina tidigare erfarenheter har bakjäst hjälpt.
Man ger sådana där fyrkanter som man köper i affären och smular ner i fodret.
4st i 5dagar, så har det blivit bra.
Men denna hjälpte det inte på.
Jag tog bort kraftfodret och ökade på hösilaget.
Provade riven vitkål, då någon sa att det kanske funkade, men icke.
Man kan ge halm, så de får mer torrsubstans, men då kanske din inte äter det ändå om han är nöjd?
Finns folk som testar a-fil, proviva och sånt, men jag är skeptisk. Kanske hjälper det, men jag har inte tid att experimentera mer.
Min har varit kass i över en månad, så nu måste det bli ett stopp.
Fick rådet att använda ett pulver och en Quick fix spruta.
Gav första dosen idag, så nu hoppas jag att det hjälper.
Annars måste jag nog byta ut grovfodret :(
Har miljön för din häst ändrats? Ny häst i stallet eller så?
Är den avmaskad?
 
Sv: Diarré

Många hästar är dåliga i magen nu p g a all lera i hagarna. De får ju i sig mycket skit och bakterier när de går och letar mat. Kan ju vara det i kombination med foderbyte kanske (nytt hö)? Höet behöver ju inte vara dåligt för att de ska reagera på ett foderbyte. Prova att ge Pro Equo. Det tycker jag och många andra fungerar bra. :)
 
Sv: Diarré

Linfrökaka säger en del är bra, men jag hade börjat med jäst. För att förenkla för dig själv så kan du fläta svansen och smörja in med olja på bakbenen, blir betydligt lättare att hålla rent då.
 
Sv: Diarré

Du skrev att du öppnade en höbal, är det hösilage eller hö du ger? En del hästar kan inte äta hösilage och även om han gjort det förut så kan väl det förändras. Samt så ger du betfor som är lösande!

Bättre är väl att du kommer tillrätta med problemen med magen snabbt än att fundera på hur du ska få ren han:), ge någon form av magbalans, probiotika tex "microbalans" hästen är kanske känslig just nu.
 
Sv: Diarré

Har testat det mesta och kan säga att för min häst funkar Proviva utmärkt. Har även köpt flera andra (dyrare) probiotikaprodukter men Proviva funkar bäst. Är också lätt att få tag på. Ibland kombinerar jag med bakjäst, och så en kur loppfrön när det är såhär blött i marken.
 
Sv: Diarré

Taack för dina tips! Jag har mest tänkt på vad jag kan utesluta i stallet och göra om, inte på vad man kan ge! Halm äter han inte, har försökt förr men det är inte gott=) Nej ingen ny häst i stallet han står med samma polare sedan i juni så det är inget nytt. Men avmaska har vi inte gjort sedan juni då båda är fina och går i samma hage tyvärr för vi har inte så mycket plats! Så vi har inte gjort det faktiskt.. Men jag har börjat ge honom A-fil, två gånger har han fått det nu. Han tycker det är jätteäckligt men han vill så gärna ha äpplena och betforen så på morgonen är det uppätet. Märker väl efter helgen om det hjälpte eller inte, men med jästen, är det 1 per dag i 5 dagar eller hur menade du med 4 st på 5 dagar? Hoppas din blir bättre också!
 
Sv: Diarré

Ja jag har läst runt om att det tydligen kan bli så då :( Tack för ditt tips, ska skriva upp det på min lista så testar jag fler om inte A-filen hjälper först o främst!
 
Sv: Diarré

Okey tack! Ja jag kör A-fil nu sedan testar jag jäst om det inte gått över. Annars får jag fortsätta med några andra grejer att testa, annars kanske det är att han behöver avmaskas trots att den andra hästen går i samma hage och mår bra!
 
Sv: Diarré

Hö på sommaren och hösilage på vintern! Om han helt plötsligt inte tål det kan jag inte svara på.. hur vanligt är det ens? Aldrig hört.. Betfor har han ätit i 2 års tid så känns konstigt om han skulle få diarré av den nu..

Men alltså.. har jag ens sagt att jag funderar över hur jag ska få honom ren? Skrev en mening om att jag tvättat honom men resten av texten handlade om honom och hur jag kan få bot på det. Har inte varit med om diarré innan i mitt liv och väntade ett par dagar för att se om det skulle sluta, en kväll tvättade jag i hopp om att det var över men dagen efter såg han likadan ut och det är mycket bajs som kletar sig. Så därför skrev jag här inne om tips eftersom jag inte har en aning om vad jag ska göra. :) Klart jag bryr mig mer om att han ska bli bra än om han är ren, han går utan täcke och brukar ha lera från topp till tå vissa dagar då han busat till det, inte så att jag får panik om inte min häst är skinande ren :d
 
Sv: Diarré

När min häst var dålig i magen (lika som du beskriver) prövade jag ALLT!
a-fil, proviva, magtarm, linfrö, mindre betfor, jäst osv. (i olika omgångar såklart) Det hjälpte men inte tillräckligt...Men så var det en veterinär som rek. ett pulver som heter Profeed, och på bara några dagar blev hon mkt bättre i magen och på en vecka helt OK igen och höll sig så. Så det rekommenderar jag verkligen!

Sen är det inte säkert att det fungerar på alla hästar och det är viktigt att kolla avmaskning osv. Så hoppas det fungerar för din häst också! :)
 
Sv: Diarré

Tusen tack! Känns som jag fått massor med bra tips nu att prova och spara ifall det händer igen. Blir han inte bättre om ett tag tänker jag dock självklart kontakta min veterinär och antagligen kommer hon tycka vi kör kolla masken innan nåt preparat. Känns dock inte som det borde vara det, men man vet aldrig. Läget är ju inte katastrof då han har vanligt bajs med, men en hel del löst som smetar. Är noga med att kolla hur han känna o verkar vara. Men lite till experiment får det bli. Hans min när han får a-fil på läpparna är oslagbar, om man får skoja lite mitt i hans olycka :p
 
Sv: Diarré

Du ska inte ge hästen a-fil. Hästar är laktosintoleranta. Risken är att du förvärrar tillståndet istället och att han får problem med gaser och att det till slut blir kolik utav det. Det lilla probiotika som är i a-filen räcker inte långt för en häst. Du skulle behöva ge minst 15 liter a-fil/dag (eller proviva som någon föreslog) om det ska ge någon effekt. Det är människomat och är gjort för människans mag-tarmbalans, inte för hästens. De som säger att det hjälper undrar jag hur många hästar och vid hur många tillfällen de faktiskt har att jämföra med. Jag tror snarare att det var en slump att hästen ändå blev bra i magen just när de gav a-fil/proviva. Ren tur och slump alltså.

Vill du ge något som är enkelt, billigt och som faktiskt är konstaterat av forskare att det hjälper så ge vanlig bakjäst istället (kostar ca 1,40 kr/kub). Många hästar gillar bakjästen. Mina hästar äter gärna bakjästen som den är ur handen om de bara får. Du kan prova om din häst tycker om bakjästen som den är och gör den inte det så lös upp den i lite vatten istället och blanda i betforn och servera genast. Du ska inte låta jästen vara i blött eller sockerrikt foder länge innan fodringen eftersom fodret då börjar jäsa och blir otjänligt. Bakjäst hjälper magen och tarmarna att komma i balans igen. Det är inte farligt på något sätt att ge bakjäst. Du ger alltså den vanliga lilla blågula paketen med färskjäst som man vanligtvis bakar med. Du kan ge två paket om dagen tills hästen är bra i magen igen och sedan kan du ge ett paket någon dag före och någon dag efter vid varje byte av bal så att han inte blir dålig i magen igen. Man kan ge ett paket varje dag året runt för att underhålla mag-tarmkanalen om man vill.

Sedan får du ju fundera på om du verkligen ska ge betfor nu. Betfor är lösande och han kanske inte ska äta det just nu när han redan är dålig i magen.

B-vitamin behöver du inte slösa pengar på att köpa för det tillverkar hästen själv i tarmen. Ger du dessutom bakjäst så underlättar du för hästen att tillverka b-vitamin själv eftersom bakjästen ger en bra tarmflora. Det ska till en riktigt sjuk häst för att inte kunna producera b-vitamin själv och då har man kontakt med veterinär iallafall som kan ge b-vitaminsprutor vid behov vilket är mycket effektivare än att hälla i hästen b-vitaminsirap.
 
Sv: Diarré

Hur menar du med olja till benen, vad är det för olja jag ska smörja in?

Tar mig friheten att svara. Kör med vanlig barnolja bara. Det gör (+ flätad svans) att det dels är mindre risk att bajs fastnar i svansen, och oljan på benen gör att bajset inte fastnar lika hårt i pälsen och är lättare att tvätta bort (eller torka bort till och med beroende på hur illa det är och hur ofta man gör det).

Det fungerar bra att använda stora mängder pälsglans med. Var extra generös på hasena och i "kurvan" ovanför.
 
Sv: Diarré

Det ligger en väldigt bra artikel på hippson just nu. Tar mig friheten att länka den och hoppas moderator tycker det är ok. Det är ju ingen reklam bara väldigt bra information!
http://www.hippson.se/blogs/VeterinarStudenterna/kan-man-fixa-hastens-losa-mage.htm

Den gav mig lite aha-upplevelse och förklaring på varför det som funkat på min ena häst inte funkade när nästa häst blev dålig.

Jag har sedan förra vintern då min unghäst var dålig under lång tid börjat blanda hösilaget väldigt noga vid byte av bal. Det får bli mitt tips, blanda alltid några mål vid byte av bal så att hästens bakterieflora i tarmen får vänja sig.
 
Sv: Diarré

Oj, ja jag lyssnar nog på dig även fast många fler tipsat om att ge det än att inte ge det. Det låter klokt det du säger och tackar för det. :) Jag har gett honom bakjäst, tror det kan ha funkat lite. Hans bajs är bajs men det sprutar ändå lite när han fiser och innan det riktiga bajset kommer. Så är fortfarande lite smetigt.. han spottade ut det om jag bara gav honom det som det var, men i betforen så tog han det. Funderar på om det finns nåt annat gott att blanda ut det med så jag kan prova att avstå från betforen ett tag o kolla om det hjälper ännu bättre då? Han är väldigt kräsen av sig. :p Ska även kolla masken på honom och se om det kommer behövas avmaskning.
 
Sv: Diarré

Det där med b-vitaminen får man nog göra som man själv känner :D Vissa ger massor med vitaminer o mineraler och andra inget alls. Jag ger bara b-vitamin vid pälssättning och fällning då jag blivit rekommenderad det och det känns bra för mig. Jag tar själv b-vitamin ibland och får då mycket bättre naglar tex. Så för mig väljer jag att ge honom det, kostar bara 150 kr för en hel dunk så inga pengar heller. Men det är ju vissa saker som är väldigt delad åsikt om men jag väljer att tro att det behövs hehe :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: Murray
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 017
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp