sthu

Trådstartare
En av katterna har (haft?) diarré.
Problemet är att jag inte vet vilken.. Antar att det är säkrast att behandla alla tre som om de var dåliga?
Hur gör jag? Ska jag sätta in skonkost, eller är det bättre att avvakta och fortsätta med vanliga maten men i små mängder? Det har bara varit en "diarréhög" (hittills) men jag är nojig såhär i värmen!
 
Har börjat med kokt kyckling till alla tre. Ger prokolin+ till de två "misstänkta". Jag är rätt säker på att det inte är Tuva som är dålig, utan det är Lina eller Maggan. Förmiddagen Maggan, hon har lite känslig mage.
 
Kan uppdatera att det går bra. Prokolin funkade utmärkt (och Tuva tyckte det var det godaste någonsin, hon nästan attackerar sprutan).
Skonkost gick inte hem alls. Lina tyckte det var helt ok men de andra två vägrade äta.
 
Tar upp det man kan, kolla även för giardia och tritrichomonas när du kollar avföringen för parasiter.

Alltså, det är verkligen diarré. Helt flytande.

Funderar på hur hon kan ha fått i sig parasiter. Innekatt, går inte ut ens i koppel (hon vågar inte, och jag vill inte tvinga). Ingen av de andra två är påverkade.

Och om det är parasit, hur ska jag kunna sanera hela huset? :crazy:
 
Och ännu värre, egentligen vet jag inte med säkerhet att det är Maggan som är dålig i magen. Det kan vara Lina..
 
Alltså, det är verkligen diarré. Helt flytande.

Funderar på hur hon kan ha fått i sig parasiter. Innekatt, går inte ut ens i koppel (hon vågar inte, och jag vill inte tvinga). Ingen av de andra två är påverkade.

Och om det är parasit, hur ska jag kunna sanera hela huset? :crazy:
Beror på ålder, endel grejer kan komma med från uppfödaren och vara symtomfritt länge. Smittan kan även komma från de andra katterna även om hon är den enda som visar symtom. Sanering av hemmet beror på vad det är, tex visa grejer räcker med avmaskning, medicin, visa grejer kräver sanering :)
 
Beror på ålder, endel grejer kan komma med från uppfödaren och vara symtomfritt länge. Smittan kan även komma från de andra katterna även om hon är den enda som visar symtom. Sanering av hemmet beror på vad det är, tex visa grejer räcker med avmaskning, medicin, visa grejer kräver sanering :)

Det finns ingen uppfödare, hon är hittekatt. Varit hos mig i 1,5 år ungefär. Förmodligen född 2018 men ingen vet. Känns ju konstigt om det skulle legat latent i nästan två år.. Men man vet ju aldrig.
 
Det finns ingen uppfödare, hon är hittekatt. Varit hos mig i 1,5 år ungefär. Förmodligen född 2018 men ingen vet. Känns ju konstigt om det skulle legat latent i nästan två år.. Men man vet ju aldrig.
Hittekatter kan absolut bära på skit som kan ta ett tag innan de får symtom.
Tex kan katter ha giardia utan att ha symtom, symtom kan uppträda i samband med stress, plötsliga foderbyten eller tarmstörningar av andra orsaker. Så kan mycket väl vara så att någon av dina katter haft en parasit länge men visar symtom först nu.
 
Hittekatter kan absolut bära på skit som kan ta ett tag innan de får symtom.
Tex kan katter ha giardia utan att ha symtom, symtom kan uppträda i samband med stress, plötsliga foderbyten eller tarmstörningar av andra orsaker. Så kan mycket väl vara så att någon av dina katter haft en parasit länge men visar symtom först nu.

Jag säger inte emot, det känns bara väldigt långsökt att det skulle uppkomma nu när ingenting händer i deras liv. Inte ens ett foderbyte..

Som sagt, träckprov går iväg närmare måndag.
 
Jag säger inte emot, det känns bara väldigt långsökt att det skulle uppkomma nu när ingenting händer i deras liv. Inte ens ett foderbyte..

Som sagt, träckprov går iväg närmare måndag.

Har du köpt/fått någon ny krukväxt som katten kommit åt att tugga på?

Bra med träckprov. I övrigt hade jag funderat på om katten kommit åt något; krukväxt? matrester?

Min ena snodde åt sig papperet från en chokladkaka och fick diarre, det var verkligen bara små smulor kvar men det blir ju ganska mycket för en katt när hon slickat rent det.
 
Har du köpt/fått någon ny krukväxt som katten kommit åt att tugga på?

Bra med träckprov. I övrigt hade jag funderat på om katten kommit åt något; krukväxt? matrester?

Min ena snodde åt sig papperet från en chokladkaka och fick diarre, det var verkligen bara små smulor kvar men det blir ju ganska mycket för en katt när hon slickat rent det.

Inga nya växter.
Inga matrester eller förpackningar framme. Vad jag vet.
Hon är inte så intresserad av att äta annat än torrfodret.. men man vet ju aldrig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
568
Senast: Hazel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 129
Senast: monster1
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp