T

Tokmaja

Har problem med diarré på mitt halvblod, har aldrig haft det förrut, men ca 2 v. efter en butta omgång :crazy: i höst började problemet.
Har testat nu med kraffts Mag och Tarm men det verkar bara bli VÄRRE!

Förslag?
Det är inget fel på höt eller annan mat.
Hon får nästan inget kraftfoder då hon går lite, så det är inte att hon får för mycket det heller.
Hon verkar inte vara speciellt nervös och stressad.
Nej står som ett frågetecken :confused:!!
 
Om hon ändå bara får lite kraftfoder, prova att ta bort det helt ett par veckor. Det brukar jag göra som första åtgärd, och det har inte misslyckats hittills!!
 
Jag pratade för några timmar sedan med en veterinär om samma problem, och hon rekommenderade två paket jäst om dagen i en månad!
 
Hej!
Butta är ett preparat som, i likhet med människomedicinerna Voltaren m fl, kan ge upphov till magsår. Symptomet på detta är ffa återkommande kolikanfall, diarré och allmän olust.Ibland (ffa hos föl) förekommer tandgnissling.

Kanske värt att kolla upp? Görs mha endoskop på djursjukhus.

Jag har precis fått bukt med diarré på två av mina hästar. Förmodligen har de kommit åt något mindre nyttigt i hagen, alt norpat gammal dålig halm i ett obevakat ögonblick. Har provat fil, hästskitscocktail, svält mm utan resultat. Nu, med halva högivan utbytt mot fin halm och fyra dagars behandling med ett preparat som heter Pro-kol (från Lactamin, säljs på Lantmännen/Granngården) har eländet äntligen slutat.

Andra bra frågor att ställa sig är hur avmaskningen har skötts? Har hästen gått i parasitfri sommarhage och har vinterhagen/hagarna stått hästtomma under sommaren? Bla blodmasken har i dagsläget blivit svårbehandlad pga resistens, så ett träckprov för parasitologisk undersökning kanske inte heller är så dumt!?

Lycka till!
 
Åker inte till djurskukhuset om det inte är absolut nödvändigt nu med tanten, har varit där 3 ggr i år och hon vägrar numera gå på transporten utan protester. :smirk:

Avmaskad är hon och betena är fina.
 
På atg (eller hos vet) så finns sprutor att köpa med mag tarma balans. Vet inte va dom heter, men dom är tydligen enromt bra att ge när hästen har problem med magen. Mera dunder i dom än i Kraffts magprodukt.

Ring vet och hör, du behöver ju inte åka in med damen, bara ha sprutorna.

Jenny
 
min häst har just nu (precis fått) en diarre sjukdom
som heter Baron Gruff.
den kommer oftast om hästen har flyttats eller om den varit stressad,eller nya saker m.m.
ta kontakt med veterinär,om det skulle vara denna sjukdomen kan den vara dödlig.

Mvh Kamilla
 
Oj hjälp! Har din häst överlevt Baron Gruff? Hur lång tid gick det, och hur fick ni hejd på den?
 
Pröva att ge Acidofilius,fungerade på min häst då hon fick för mycket klöver i sig,visserligen var det på sommaren.Helt ofarligt värt ett försök. :bow:
 
Har din häst överlevt Baron Gruff?

Skulle bara säga att han överlevde det, :)eftersom Pallas Athena inte hade svarat. Han var dålig på kvällen förra onsdagen, hade feber och 78 i puls. Dom behandlade honom med bl.a dropp, och han blev mycket bättre :)
(det är jag som äger hästen, det är därför jag vet :p)
/Anna
p.s Som jag förstått det är det inte många som överlever det eller?
 
hej hopp! jag har ju nu diare`r på min unghäst hon har haft det nu ca 1½vecka! Jag har pratat med olika ver och alla har sagt olika så jag har litat på den som jag känner är sakrast på sin sak! Hon säger INTE ge foderjäst då magen inte kommer att kunna arbeta det på rätt sätt! Utan jag har fått ge henne nu i 4dagar någonting som heter havreblandning och probinmin! Hon äter sissta imrgon men är inte bätte nu, så det börjar mistänkas att det är magkattar eller kanske magsår. Jag har provat prokol och magtarm men det hjälper inte! Mag tarm ska ju förebygga men nu är det ju långt gånget så då skulle jag vänta med det och ge henne när hon är bra imagen! Hoppas att din häst mår bra!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 832
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 330
Senast: Calmiche
·
Däggdjur Vet inte hur jag skall få bukt med problemet. Köpte nu kanin i oktober. En 8 v dvärgvädur. Tanken var att han skulle få skutta fritt när...
Svar
12
· Visningar
2 234
Senast: Bluefish
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 940
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp