diastasis recti/delade magmuskler

supersara

Trådstartare
Hej!

Finns det någon här, mer än mig, som har problem med delade magmuskler? Man kan få det p.g.a. graviditet eller hög viktuppgång. Själv har jag fått det efter graviditeten med mitt yngsta barn.

Det var nästan 5 år sedan hon föddes och min gissning är att jag satte igång med träning för tidigt och sabbade mina chanser att få en bra magmuskulatur igen. Har någonstans hört att har man kvar problemet efter 2 år så är man ”körd” och endast kirurgi kan återställa.

Så nu börjar jag alltså fundera på att genomföra en sådan operation. Min kropp ska ju hålla i många år till och behöver en bra bukmuskulatur för att kunna vara aktiv och smärtfri. Inte för att jag har jätteont i dagsläget, men vissa problem känner jag i ländryggen. Dessutom gillar jag att ta hand om mig själv och min kropp ser hyfsad ut med tanke på ålder och två graviditeter, det är egentligen bara magen som är riktigt ful. :crazy:

Finns det någon med kunskap, erfarenhet, tankar, åsikter, tips m.m.?
Jag har lite funderingar att göra operationen i Polen, åsikter eller erfarenheter om det (vet att många åker dit för olika plastikoperationer eller till tandläkare)?

Oerhört tacksam för svar :)
vänligen Sara
 
Hej!

Finns det någon här, mer än mig, som har problem med delade magmuskler? Man kan få det p.g.a. graviditet eller hög viktuppgång. Själv har jag fått det efter graviditeten med mitt yngsta barn.

Det var nästan 5 år sedan hon föddes och min gissning är att jag satte igång med träning för tidigt och sabbade mina chanser att få en bra magmuskulatur igen. Har någonstans hört att har man kvar problemet efter 2 år så är man ”körd” och endast kirurgi kan återställa.

Så nu börjar jag alltså fundera på att genomföra en sådan operation. Min kropp ska ju hålla i många år till och behöver en bra bukmuskulatur för att kunna vara aktiv och smärtfri. Inte för att jag har jätteont i dagsläget, men vissa problem känner jag i ländryggen. Dessutom gillar jag att ta hand om mig själv och min kropp ser hyfsad ut med tanke på ålder och två graviditeter, det är egentligen bara magen som är riktigt ful. :crazy:

Finns det någon med kunskap, erfarenhet, tankar, åsikter, tips m.m.?
Jag har lite funderingar att göra operationen i Polen, åsikter eller erfarenheter om det (vet att många åker dit för olika plastikoperationer eller till tandläkare)?

Oerhört tacksam för svar :)
vänligen Sara

Gå till VC - få remiss till gratis operation. :)

Jag betalade själv men det var för jag ville ha en specifik plastikkirurg inte den landstinget erbjöd.

Förhoppningsvis har du ett bättre utbud och mer valmöjlighet.
 
Oj! Tror du att det går att få gratis?! Jag trodde det klassades som plastikkirurgi oavsett?! Jag har ju inte jättebekymmer med ryggen. Men är överrörlig pga av mycket foglossningar vilket bara kan hjälpas med en stabil bålmuskulatur. I dagsläget undviker jag ju att göra sånt jag får ont av, t.ex. gå långt på asfalt.

Vore verkligen superduperunderbart om man slapp punga ut 30 000- 40 000 kr :D
Sen har jag liiiite lös hud jag vill ta bort bara för fåfängans skull, men det betalar jag gärna själv vid tillfälle

Tack för svaret
 
Oooops, glömde ju fråga...
Hade du problem innan, eller var det mest av estetiska själ? Var konvalescensen jobbig?
Hur känns det idag?
 
Oj! Tror du att det går att få gratis?! Jag trodde det klassades som plastikkirurgi oavsett?! Jag har ju inte jättebekymmer med ryggen. Men är överrörlig pga av mycket foglossningar vilket bara kan hjälpas med en stabil bålmuskulatur. I dagsläget undviker jag ju att göra sånt jag får ont av, t.ex. gå långt på asfalt.

Vore verkligen superduperunderbart om man slapp punga ut 30 000- 40 000 kr :D
Sen har jag liiiite lös hud jag vill ta bort bara för fåfängans skull, men det betalar jag gärna själv vid tillfälle

Tack för svaret

Det kan räknas som medicinskt... Jag hade ju både hud och delning som var åt skogen.

Men vet att även mindre problematik kan gå att få via landstinget tex har mina muskler delat sig lite igen och jag blev tillfrågad om jag ville ha remiss enbart itifrån det.

Om du vill testa träna till magen först så finns boken träning för nyblivna mammor som fokuserar mkt på att återfå magen. (Du ska ju tex absolut inte göra situps). Värt att testa först?

Det är jäääävligt tortyrigt att läka efter att ha sytt magmusklerna (ajajaj) och man sväller upp och måste ha gördel osv i minst 6 mån.
 
Oooops, glömde ju fråga...
Hade du problem innan, eller var det mest av estetiska själ? Var konvalescensen jobbig?
Hur känns det idag?

Medicinska skäl och estetiska. Tog bort 1.7 kg hud, fettsög, fick ny navel och så syddes musklerna.

Idag är dom lite delade igen, sväller upp om jag anstränger mig för mkt. Gjorde OP 2007 så det är ju länge sen.
 
Det är jäääävligt tortyrigt att läka efter att ha sytt magmusklerna (ajajaj) och man sväller upp och måste ha gördel osv i minst 6 mån.[/QUOTE]

Gaaahhhh!!! :eek: Trodde det rörde sig om ca 2 månader! Men jag resonerar att smärtan och allt det bökiga är värt det för att få en hållbar kropp. (Även om det inte låter lockande :crazy: )

Jag har gjort plankan till förbannelse, vilket borde ha hjälpt. Men då jag gjort mycket situps tidigare, innan jag fattade problemet, så har jag nog tränat fel alldeles för mycket. Det var ju trots allt 5 år sedan jag var gravid.
 
Jag har gjort en sådan op, betald av landstinget. Jag hade inget val, det var inget som gick att träna bort. Man måste ha normalt BMI och vara viktstabil. Det är för vissa en enkel op som inte gör särskilt ont, men för andra är det värre. Min muskel var delad med en decimeter samt hade en del bråck små som gick att sy ihop. Rehabiliteringen var ett helvete av smärta, gick på morfin veckor efteråt, men jag hade den värsta muskel de sett på mitt sjukhus iofs. Jag är inte bra i dagsläget utan väntar på ett ultraljud, op var för 1 år sen ca för att kunna bedöma vad det är. Förmodligen får jag göra om skiten men jag är ännu inte säker på om jag hellre lever med nedsatt funktion i muskeln resten av livet än gör om op. Min tvillinggrav orsakade problemen.
 
Kolla mamma fitness på fb. Olga skrev ett otroligt bra inlägg om magmuskeldelning den 2 januari =)
 
Det är jäääävligt tortyrigt att läka efter att ha sytt magmusklerna (ajajaj) och man sväller upp och måste ha gördel osv i minst 6 mån.

Gaaahhhh!!! :eek: Trodde det rörde sig om ca 2 månader! Men jag resonerar att smärtan och allt det bökiga är värt det för att få en hållbar kropp. (Även om det inte låter lockande :crazy: )

Jag har gjort plankan till förbannelse, vilket borde ha hjälpt. Men då jag gjort mycket situps tidigare, innan jag fattade problemet, så har jag nog tränat fel alldeles för mycket. Det var ju trots allt 5 år sedan jag var gravid.[/QUOTE]

2 månader var det värst helt klart, att nysa känns väl som att bli skottskadad typ. Men just att man sväller upp håller på länge (ännu för mig)...
 
Lånar din tråd TS...

Vad ska man göra för övningar för att få platt mage då??

Det finns en app som heter "mammamage", det är jättebra och skonsam träning som börjar "inifrån". Vem som helst kan naturligtvis använda den, mamma eller ej. Det finns även en hemsida med samma namn. När det gäller magträning tycker jag att man med fördel kan googla på t.ex Olga Rönnberg eller Lofsan.

Till TS - hur har du tränat din mage? Har du tagit hjälp av någon proffesionell? :)
 
Passar på att svara alla :)
Ni får det att låta riktigt härligt efter operationen :crazy: men jag hoppas att smärta är värd det som operationen ska "fixa"!

Jag har ett normalt bmi(22-23, nått sånt) och är väl hyfsat sund, så hälsan bör inte sätta käppar i hjulet för ev. operation. :)

Ja, hur har jag tränat egentligen? Jag började rida rätt snabbt, utan efterkontroll. Tror att det är en del av problemet, rider ju dressyr så man använder ju bålmuskulaturen väldigt mycket... Sen har jag sprungit en del med start för ca 3 år sen, inte så mycket, bara lite lagom för att hålla mig i form. Så har jag ju gjort väldigt mycket situps, armhävningar, squats mm. Under en period var jag med i en plankan utmaning och gjorde plankan varje dag. Men nu blir det mest situps för magen,vilket jag slutade a.s.a.p. men när jag började läsa på om min mage.
Men jag misstänker att jag helt enkelt sabbat för mycket med ridningen och situpsen :cry: När jag gör armhävningar så ser man på magen som engigantisk toblerone ask längst med magen som liksom hänger mot marken :yuck:

Ska kolla upp den där appen och kolla upp Olga och Lufsan! Tack för tipset :)
Ska ringa till VC i morgon och försöka få en tid.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Hästvård Någon som har någon erfarenhet av det på häst? Lång historia väääldigt kort: Hästen min har sedan länge tillbaka svagheter i vänster...
2
Svar
39
· Visningar
7 333
Senast: shayd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp