Bukefalos 28 år!

Diesel eller bensin?

Kivina

Trådstartare
Jag ska byta bil inom kort. Jag vet redan vilken typ av bil jag vill ha. Problemet är att jag inte kan bestämma mig för om jag ska köpa en diesel eller bensinvariant.

Jag har de senaste 3 åren kört diesel, men då har jag pendlat 60 mil till jobb per vecka. Utöver det körde/kör jag till olika aktiviteter med hunden eller shopping. Slår man ut det per månad så landar det på ca 50-70 mil.

Numera pendlar jag inte till jobbet, utan promenerar. Kör egen bil i tjänsten om det behövs, men det är sällan. Kvar finns alltså "nöjeskörningen" till aktiviteter. Sen blir det ibland kortare sträckor om jag ska ut i skogen och spåra med hunden.

Så från att ha kört ca 4000 mil per år, så kommer jag landa på kanske 1500 mil per år. Varav merparten kommer vara korta sträckor. Jag bor i norraste Norrland med kalla vintrar. Är det nåt övrigt ni behöver veta för att kunna hjälpa mig med valet?
 
Jag ska byta bil inom kort. Jag vet redan vilken typ av bil jag vill ha. Problemet är att jag inte kan bestämma mig för om jag ska köpa en diesel eller bensinvariant.

Jag har de senaste 3 åren kört diesel, men då har jag pendlat 60 mil till jobb per vecka. Utöver det körde/kör jag till olika aktiviteter med hunden eller shopping. Slår man ut det per månad så landar det på ca 50-70 mil.

Numera pendlar jag inte till jobbet, utan promenerar. Kör egen bil i tjänsten om det behövs, men det är sällan. Kvar finns alltså "nöjeskörningen" till aktiviteter. Sen blir det ibland kortare sträckor om jag ska ut i skogen och spåra med hunden.

Så från att ha kört ca 4000 mil per år, så kommer jag landa på kanske 1500 mil per år. Varav merparten kommer vara korta sträckor. Jag bor i norraste Norrland med kalla vintrar. Är det nåt övrigt ni behöver veta för att kunna hjälpa mig med valet?
Här kommer jordens kanske dåligaste svar :D. Pojkvännen säger diesel. Nåt om att det är billigare att köra och att motorn håller längre. "Framtiden" eftersom diesel går att göra på konstgjord väg... källa: pojkvän. :idea::D
 
Jag kör med bensin eftersom det blir billigare när jag inte kör så långa sträckor. Nu är min bil ca 10 år gammal, så jag vet inte hur det ser ut rent ekonomiskt om man köper en ny bil.

Jag har vänner med både bensin och diesel, och alla är nöjda med sitt val. Bor också i norra norrland.

Motorhållbarhet och sånt får någon kunnig uttala sig om. :D
 
Du får kolla skatten och fundera på vad det är värt. Det var större skillnad förr när dieseln var billigare men skatten på bilen galet mycket högre för dieseldriven. Nyare bilar har inte samma enorma skillnad.

Vi kör bara diesel men vi kör mycket och drar mycket och då tycker jag diesel känns stabilare :)
 
Jag ska byta bil inom kort. Jag vet redan vilken typ av bil jag vill ha. Problemet är att jag inte kan bestämma mig för om jag ska köpa en diesel eller bensinvariant.

Jag har de senaste 3 åren kört diesel, men då har jag pendlat 60 mil till jobb per vecka. Utöver det körde/kör jag till olika aktiviteter med hunden eller shopping. Slår man ut det per månad så landar det på ca 50-70 mil.

Numera pendlar jag inte till jobbet, utan promenerar. Kör egen bil i tjänsten om det behövs, men det är sällan. Kvar finns alltså "nöjeskörningen" till aktiviteter. Sen blir det ibland kortare sträckor om jag ska ut i skogen och spåra med hunden.

Så från att ha kört ca 4000 mil per år, så kommer jag landa på kanske 1500 mil per år. Varav merparten kommer vara korta sträckor. Jag bor i norraste Norrland med kalla vintrar. Är det nåt övrigt ni behöver veta för att kunna hjälpa mig med valet?

Kör du ofta kortare sträckor?
Jag hade diesel, hade 1,5 mil till jobbet och det resulterade i ett tjurigt partikelfilter. Fråga mig inte mer ingående i hur det fungerar men om jag förstod det rätt har det med att bilen inte hann bli tillräckligt varm under tillräckligt lång tid för att det där filtret skulle hinna rengöra sig :p
 
Ja, jag har tittat lite på skatten och det skiljer sig nån tusenlapp. Förbrukningen skiljer sig också.

Det jag är orolig för är det faktum att bilen vissa veckor startas enbart för att köra en mil till butikerna i Finland och sen hem igen. Dieslar har ju såna där partikelfilter som kläggar igen om man kör mycket korta sträckor. Samt att bensinare blir ofta fortare varm och kan vara något mer pålitliga att få igång även om man kör mycket korta sträckor. Samtidigt så har man ju det faktum att dieselbilar går snålare och bättre. Man har längre hållbarhet på motorerna osv..
 
För mig blev diesel mycket billigare eftersom den drar hälften mot vad min bensinbil gjorde.Köpte en -10 års Peugeot och den är totalt sett billigare. Att den var skattebefriad ett ar år gjorde också sitt till.

Jag ser idag inga fördelar för mig att byta till bensinbil. Startar i alla väder gör den också. Jag har en mil till jobbet men kör regelbundet lite längre sträckor. Servar enligt intervall och har inte fått några som helst indikationer från verkstaden att det skulle vara bekymmer med korta sträckor.
 
Jag fick lära mig häromdagen att dieselbilar förbrukar däck snabbare än bensinare, något att beakta när det kommer till det ekonomiska?
 
Jag hade valt diesel på nästa jag hade köpt. Mest för funktionen att kunna köra dieselvärmare när det är kallt och slippa en iskall bil och skrapa rutor :rofl:
 
Ja, jag har tittat lite på skatten och det skiljer sig nån tusenlapp. Förbrukningen skiljer sig också.
Oftast är en diesel dyrare i inköp men drar mindre bränsle.

Själv tycker jag att vår diesel har annan utväxling än vår bensinare och att dieseln är rätt jobbig att köra i tät stadstrafik med mycket start och stopp. Men jag vet inte om någon håller med mig om det ;-) Bensinaren är mycket kvickare iväg!
 
Fast kör du bara korta sträckor laddar batteriet ur om du använder dieselvärmare hela tiden så det är inte helt optimalt för bara stadskörning.
Vi har en mil till närmaste affär (eller ja mamma har, jag bor i byn) och själv har jag haft 8 mil enkel resa till jobbet nu men har snart 3 mil enkel resa så bilen går tillräckligt tror jag nog :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
407
Senast: ufot
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 110
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: aiquen
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
1 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp