Diffus hovhälta

Allie

Trådstartare
Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på rakt spår och i vänster varv vid longering. Men halt på vänster fram i höger varv.
Bedövning lades i hovleden, ingen effekt direkt efter men tydlig förbättring efter 40 min. Behandlades med kortison och tuppkamm i hovleden.
Återbesök efter tre veckor, kvarvarande 0,5 gradig hälta på vänster fram i höger varv, behandlades om.
Efter det så började han successivt att inte vilja belasta vänster fram, ville inte lyfta höger fram. Fick även värmeökning och förstärkt puls i vänster.
Åkte tillbaka till kliniken efter två veckor och då var han tydligt halt på rakt spår. Hovslagaren på kliniken drog av skon och hittade en hålvägg samt en blödning i sulan på hovens insida. Det fanns även misstanke om ev hovböld så vi skickades hem med våtvarmt omslag.
En vecka senare åkte vi tillbaka, något bättre rörelsemössigt men fortsatt tydligt halt, inga tecken till hovböld men väldigt öm i sulan, framförallt i den inre strålfåran. Skoddes med sula och skickades hem med butta i en vecka.
Under buttakuren förbättrades han successivt, pulsen försvann, lika så värmen och dagen efter avslutad buttakur rörde han sig rent i båda varv.
Nu tre dagar senare är han åter varm på insidan av hoven och halt på vänster fram i höger varv.

Hoven är röntgad med tio bilder ur alla tänkbara vinklar u.a. Tre olika vet har granskat dem.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Hur bör man gå vidare? Hur läng tid brukar dom kunna vara halta av en blödning i sulan? Eller borde man börja misstänka att det är något annat som ligger bakom det?

Alla tankar och tips är välkomna!
 
Det är bäst du kontaktar din vet/klinik igen. Eftersom symptomen kommer tillbaka efter det att effekten av smärtlindrande/antiinflammatoriskt har gått ut kroppen tyder det på att det finns en rest av inflammationen kvar som gör ont.
 
Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på rakt spår och i vänster varv vid longering. Men halt på vänster fram i höger varv.
Bedövning lades i hovleden, ingen effekt direkt efter men tydlig förbättring efter 40 min. Behandlades med kortison och tuppkamm i hovleden.
Återbesök efter tre veckor, kvarvarande 0,5 gradig hälta på vänster fram i höger varv, behandlades om.
Efter det så började han successivt att inte vilja belasta vänster fram, ville inte lyfta höger fram. Fick även värmeökning och förstärkt puls i vänster.
Åkte tillbaka till kliniken efter två veckor och då var han tydligt halt på rakt spår. Hovslagaren på kliniken drog av skon och hittade en hålvägg samt en blödning i sulan på hovens insida. Det fanns även misstanke om ev hovböld så vi skickades hem med våtvarmt omslag.
En vecka senare åkte vi tillbaka, något bättre rörelsemössigt men fortsatt tydligt halt, inga tecken till hovböld men väldigt öm i sulan, framförallt i den inre strålfåran. Skoddes med sula och skickades hem med butta i en vecka.
Under buttakuren förbättrades han successivt, pulsen försvann, lika så värmen och dagen efter avslutad buttakur rörde han sig rent i båda varv.
Nu tre dagar senare är han åter varm på insidan av hoven och halt på vänster fram i höger varv.

Hoven är röntgad med tio bilder ur alla tänkbara vinklar u.a. Tre olika vet har granskat dem.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Hur bör man gå vidare? Hur läng tid brukar dom kunna vara halta av en blödning i sulan? Eller borde man börja misstänka att det är något annat som ligger bakom det?

Alla tankar och tips är välkomna!

Har han sula på fortfarande? Ömhet i sulan kan sitta i ganska länge, skodde ni med vanlig sula eller täcksula? Dvs en som ligger utanpå skon. Om den är riktigt öm i sulan som din var kan det behövas täcksula en tid för att få bort allt tryck. Kan hovis på kliniken känna att det fortfarande är sulan som ömmar?
En hovböld kan också vara lömsk och symtomen kan komma och gå en period innan den går att hitta. Det kan också gå tillbaka under tex en buttakur för att sen blossa upp igen.
Våtvarmt omslag med jodopax eller blysocker skadar inte och kan hjälpa till att dra ut det. Gör ett " paket" dvs hovbandage och med silvertejp runt.
Tror blödningen orsakade hälsan från start som det låter på din beskrivning. Sen har den utvecklats till en böld :( men prata med klinikhovisen först och främst.

Borde sitta på insidan så som du beskriver hälta när hoven är ytter?
 
Har han sula på fortfarande? Ömhet i sulan kan sitta i ganska länge, skodde ni med vanlig sula eller täcksula? Dvs en som ligger utanpå skon. Om den är riktigt öm i sulan som din var kan det behövas täcksula en tid för att få bort allt tryck. Kan hovis på kliniken känna att det fortfarande är sulan som ömmar?
En hovböld kan också vara lömsk och symtomen kan komma och gå en period innan den går att hitta. Det kan också gå tillbaka under tex en buttakur för att sen blossa upp igen.
Våtvarmt omslag med jodopax eller blysocker skadar inte och kan hjälpa till att dra ut det. Gör ett " paket" dvs hovbandage och med silvertejp runt.
Tror blödningen orsakade hälsan från start som det låter på din beskrivning. Sen har den utvecklats till en böld :( men prata med klinikhovisen först och främst.

Borde sitta på insidan så som du beskriver hälta när hoven är ytter?

Tack för svar!
Återbesök till klinikhovis och veterinär är inbokat på tisdag. Dock verkar de lite oense om vad som är problemet/vad som bör göras. Veterinären tror fortfarande att det är hovleden som är problemet och kommer garanterat vilja spruta den igen. Själv vill jag absolut inte spruta leden så länge han har ont i själva hoven, känns både dumt och onödigt att spruta leden utan att veta om det ens är något problem där. Och eftersom han hela tiden bara har varit halt på vä fram i Hö varv, så är jag skeptisk till om det någonsin har varit någon ledinflammation.
Och det är insidan av vä hov som har varit problemet och där han var mest öm.

Han är skodd med vanlig plastsula och överrullningsskor nu, vilket ju gör det svårt att undersöka om han fortfarande är öm i hoven.

Han stod en vecka med våtvarmt omslag och hovbandage utan någon effekt alls, men nu kanske en ev böld kan ha mognat till så att det är värt ett till försök?
 
Tack för svar!
Återbesök till klinikhovis och veterinär är inbokat på tisdag. Dock verkar de lite oense om vad som är problemet/vad som bör göras. Veterinären tror fortfarande att det är hovleden som är problemet och kommer garanterat vilja spruta den igen. Själv vill jag absolut inte spruta leden så länge han har ont i själva hoven, känns både dumt och onödigt att spruta leden utan att veta om det ens är något problem där. Och eftersom han hela tiden bara har varit halt på vä fram i Hö varv, så är jag skeptisk till om det någonsin har varit någon ledinflammation.
Och det är insidan av vä hov som har varit problemet och där han var mest öm.

Han är skodd med vanlig plastsula och överrullningsskor nu, vilket ju gör det svårt att undersöka om han fortfarande är öm i hoven.

Han stod en vecka med våtvarmt omslag och hovbandage utan någon effekt alls, men nu kanske en ev böld kan ha mognat till så att det är värt ett till försök?

Har han puls tycker jag du ska prova igen, en böld kan som sagt gå fram och tillbaka tyvärr. Det skadar inte med hovbandaget, hjälper det inte så har det i alla fall inte gjort det värre heller ;)

Fråga om det är värt att prova annan sula, när du pratar med klinikhovis, en som avlastar sulan helt en period.
 
Om fortsatt utredning inte ger resultat så hade jag diskuterat ett ul och ev skiktröntgen..(man ser inte djupliggande ligament tydligt nog på vanlig röntgen alltid och ul går inte tillräckligt djupt). Men av beskrivning kanske det är klokt att spruta en vända till om vet anser det då det kan vara svårt att säga vad som är exakt vad när det ändå inte gått så himla lång tid..har hästen fått nån inflammation också så kan det ju dra på tiden lite till.

Kan man sen utesluta hoven helt kan man börja utreda högre men jag hade nog litat på vet om denne ville spruta igen också, då det inte alltid är helt lätt att det tar första eller andra gången, kan krävas ytterligare en vända, men tar det inte alls efter upprepning så bör man nog gå vidare. Och har hästen haft bölder eller problem med sulan..så är det lätt hänt att det dyker upp andra problem, sekundära pga felbelastningar..så helt otroligt är det ju inte att det bildas inflammationer på andra ställen varav vet kanske ser hovleden som ett problemområde i sig. Så från början kanske det bara fanns ett problem, nu har ni fler.


Men bästa är nog att diskutera med vetten om vad som är lämpligast.
 
Senast ändrad:
Sjukt luddigt skrivet..men jag förstår hur en veterinär måste använda sig av uteslutningsmetoden ibland, hur knäppt man än kan tycka att arbetsgången ser ut..spruta och vila tex kan man ju bli tokig av ibland. Och att det ibland känns helt hopplöst att det går flera veckor..men ibland är det så, ffa om har både primära och sekundära problem att utreda tex.

Brukar vara jobbig och be veterinärerna förklara som om de förklarade för en 3-åring också så att man själv känner att man hänger med i minsta detalj hur dem tänkt.
 
Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på rakt spår och i vänster varv vid longering. Men halt på vänster fram i höger varv.
Bedövning lades i hovleden, ingen effekt direkt efter men tydlig förbättring efter 40 min. Behandlades med kortison och tuppkamm i hovleden.
Återbesök efter tre veckor, kvarvarande 0,5 gradig hälta på vänster fram i höger varv, behandlades om.
Efter det så började han successivt att inte vilja belasta vänster fram, ville inte lyfta höger fram. Fick även värmeökning och förstärkt puls i vänster.
Åkte tillbaka till kliniken efter två veckor och då var han tydligt halt på rakt spår. Hovslagaren på kliniken drog av skon och hittade en hålvägg samt en blödning i sulan på hovens insida. Det fanns även misstanke om ev hovböld så vi skickades hem med våtvarmt omslag.
En vecka senare åkte vi tillbaka, något bättre rörelsemössigt men fortsatt tydligt halt, inga tecken till hovböld men väldigt öm i sulan, framförallt i den inre strålfåran. Skoddes med sula och skickades hem med butta i en vecka.
Under buttakuren förbättrades han successivt, pulsen försvann, lika så värmen och dagen efter avslutad buttakur rörde han sig rent i båda varv.
Nu tre dagar senare är han åter varm på insidan av hoven och halt på vänster fram i höger varv.

Hoven är röntgad med tio bilder ur alla tänkbara vinklar u.a. Tre olika vet har granskat dem.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Hur bör man gå vidare? Hur läng tid brukar dom kunna vara halta av en blödning i sulan? Eller borde man börja misstänka att det är något annat som ligger bakom det?

Alla tankar och tips är välkomna!
Hur är det med sidoligamenten till kronleden? När min hade skada där var jälta diffus. Han hade lite puls och kunde variera från nästan blockhalt till att knappt vara halt nån timme senate
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 604
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 349
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 729
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp