Diffusa huvudskakningar (HSS eller något annat?)

Salikon

Trådstartare
Hej,

min häst har lagt sig till med ett beteendesom jag gärna vill komma tillrätta med. Jag vill gärna höra om någon annan har erfarenhet av liknande problem eller tips och råd.

För drygt ett år sedan började min häst med diffusa huvudskaningar. Det kom som en irritation i ridhuset och hon ville ofta stanna och klia sig i ögonen. Jag antog att det hängde ihop med en tidigare ögoninflammation och lät henne hållas. Så fort hon började arbeta slutade irritationen och vid avskrittning helt borta.

Problemen har fortsatt och det går inte att hitta en mönster i det hela. Det är 99% av tiden ENDAST i ridhuset, beteende börjar så fort vi kliver in genom dörren, aldrig tidigare utan verrkligen sekunden hon har alla hovarna i ridhuset. Det har gått från uppenbar irriation i ögonen till endast skakningar. Så fort hon sätts i arbete försvinner problemet och endast vid några enstaka tillfällen fortsätter det genom ridpasset och även under avskrittning men oftast inte som sagt.

Då jag rider ut kommer problemet mycket sällan, då kan det mer vara som att hon göra några "knyck" under ridturen, mer som ett litet tics men inte särskilt störande.

Vissa dagar, men väldigt sällan, ser jag beteendet i hagen och inomhus. Det går inte att se något mönster i vilka dagar beteendet kommer t ex väder eller fysisk aktivitet.

Hon har vissa "typiska" headshaking-beteenden t ex gillar att trycka mulen mot saker och håller ofta på med mulen som de hästarna kan göra. Däremot är det inte mycket annat som stämmer och flera tillfrågade veterinärer kliar sig i huvudet och tycker inte det låter som HSS.

Hästen verkar spänd av skakningarna men är annars kontrollerad av kiropraktor, tandläkare, sadelutprovare, hovslagare osv osv hon är väldigt fin att rida och det känns inte som något som stör henne mer än vid framskrittning då hon känns uppenbart spänd. Då hon väl kommer till arbete försvinner det oftast. Jag har inga andra problem vid ridningen utan hästen går från klarhet till klarhet och är en pärla i övrigt.

Det känns inte som något som eskalerar, det vill säga detblir inte värre och värre. Jag ser som sagt inte heller något mönster, HSS hästar bruakr väl altid ha sina skakningar oavsett och ofast brukar det väl eskalera under sommarhalvåret och vara värst utomhus?

Jag kliar mig i huvudet, har min häst HSS, allergi, spänningar, beteendestörning eller vad kan det vara?
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 763
Senast: Nahar
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 552
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 205
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp