diffusa symtom eller krabb och elände...

A

Anna_H

Har ett sto som efter hon fick sitt föl förra sommaren inte blivit riktigt sig själv igen.

Hon har från att ha haft kraftig och tjock man gått till att bara ha tunn man och bara lite lite pannlugg. Hon är otroligt svullen i spottkörtlarna på undersidan av huvudet. Hon har ändrat färg en aning. Hon är stel i kroppen och har varit halt/stel i olika ben. Humöret är förändrat, hon är lite smått irriterad nåt som hon inte haft tendenser att vara innan.

Jag har väntat och trott att det skulle bli bättre och i synnerhet att hon på sommarbetet skulle äta upp sig och bli sig själv igen. Jag har satt igång henne i ridning men har svårt att bedöma om det gör nytta för stelheten eller tvärtom, min tanke var att det skulle lösa sig när hon börjar muskla sig.

Kan detta vara symptom på någon konkret sjukdom tex erlichias eller så? Känns som att jag inte kan gå och vänta och hoppas på att det blir bättre av sig själv. Varför blir spottkörtlarna svullna? Det var de när hon var dräktig också men då trodde veterinären att det var alla hormoner som var i omlopp som spökade, nu är det ju inte aktuellt längre.

Hoppas att det är nån som vill hjälpa till och spåna kring det här.

mvh/Anna H
 
Du sa det själv..det kan vara erlichios.

Några av de klassiska tecknen är stelhet, balansstörningar, hältor på olika ben olika dagar, kotledsinflammationer på flera ben, ändrat humör/temperament, ryggont etc. Finns eg hur mkt skumma symptom som helst..

Men just den där kringvandrande hältan som byter ben och humörförändringen skulle få MIG att ta ett b/e-prov pronto.

Min beh för erlichios 2001.. Hans symptom var hälta som flyttade runt, stelhet, balansproblem, oförklarliga ledinflammationer på flera ben, ryggont, viktnedgång och ändrat humör (grinig/irriterad/loj & slö)
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: Piek
·
Hästvård Nu får ni ursäkta om det redan finns en sån här tråd, men jag har sökt och hittar bara flera trådar om hästar som är svullna...
Svar
1
· Visningar
2 430
F
Hästvård Efter att min häst gick omkull i januari har allt fler och fler problem kommit upp. Jag har ägt honom i över ett år nu och innan jag...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp