Diffust, inte hälta men...

Breccia_

Trådstartare
Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik eller med annan vet. fastän jag helst vill ha min... Vi får se, känns ju som att 14 dagar är väldigt lång tid hur som.

Allmänt: hästen är i gott hull, glad och go, lugn och tillfreds i stallet, ingen feber, inga svullna eller varma ben, fina hovar, inge konstigheter öht faktiskt, han verkar må himla bra nu om man ska se till ytan.

Det är något med ena (höger) bakbenet eller ev båda, om jag ska förklara det enklast så ser det ut som att han inte böjer på bakbenen tillräckligt när han rör sig oavsett om det är i hagen, på promenad, på lina eller under ryttare.
Det är ingenting jag kan känna vid ridning, i tisdags tyckte jag han såg stel ut på höger bak när jag red men jag kunde för allt i min värld inte känna något, kanske att han föll isär lite mer än vanligt i avbrott från galopp och min mor + svägerska tyckte att det syntes lite till och från men ingen direkt hälta (d.v.s. man kan inte kolla på hästen och säga "han är halt") och inte heller min tränare som sett honom tycker att man ser något direkt förutom när han har höger bak ytter att han tappar det lite mer. Det är "något" där som stör ögat men man kan inte sätta fingret på vad, har bett fler (med lång erfarenhet och som jag litar på) att titta och det är samma svar från alla i stort sett.
Jag tycker det ser ut lite som om bakbenen blivit lite för långa, inte när man tittar på honom men när man tittar på honom hur han går. Sjukt svårt att beskriva.
Kan tycka att han varit lite annorlunda som så att han inte uppskattat det han vanligen uppskattat - d.v.s. när man kliar och tar i ganska mycket med en piggborste över kroppen, han har visat lite obehag vid halsen men inte heller så att han tyckt det gjort ont. Fan vad svårt att förklara, hoppas ni förstår.

Att lägga till är att jag tyckte han för två veckor sen var lite knackig fram men tänkte att han nog kanske vrickat sig lite i o m att hans hagkompis varit inne och han då sprungit som en galning (han är på tok för beroende av sin vän och just nu finns det ingen annan lösning än den hästen tyvärr). Men det försvann och han har varit fräsch och blivit riden efter det. Inte heller då fanns det någon värme eller svullnad i ben och ingenting i hovarna (brukar börja med att kolla där när det ser konstigt ut om de trampat in något på vägen till ridhus/ridbana).

Han rids varierat men är en dressyrhäst, tävlar LB-LA (eller han försöker lära sig att tävla sas haha!). Går mycket i skogen, vi klättrar och använder mycket bommar, han är jämn och fin i muskulaturen. Får regelbundet massage av en mycket duktig massör och sen vi började med det har mycket kommit till rätta och massören tycker det är en enorm skillnad i hästen; mjukare, mer avslappnad o.s.v.

Han är genomkollad av vet. i maj som inte hittade några konstigheter (menar inte att det inte kan ha hänt något, försöker bara få med så mycket som möjligt för att göra det lätt att förstå).
Sadeln ligger bra, munnen är det inga problem med (varierar mellan tredelat bett och bettlöst).

Nu när det här har uppstått eller vad man ska säga har varit under en lugnare period som han får ibland, d.v.s. mer skogsturer, inga träningar eller tävlingar o.s.v. men fortsatt motion och ingenting som varit speciellt helt enkelt.

Inga foderbyten eller förändringar så.

Kan lägga till att jag är extremt nojjig dessutom efter min förra häst som hade alla fel man kan ha utan att de syntes på honom någonsin förutom vid obduktion. Och utöver det har jag varit ganska "befriad" från hältor och div. skador förutom en buköppning på min ponny för ca 6½ år sedan samt andra ponnyn som hade en knäskada som inte höll, men det är ungefär så långt min erfarenhet sträcker sig. Har aldrig haft en häst med ledinflammationer eller liknande, har checkat mina hästar 1g/år ungefär hos samma vet. som är mycket kritisk, duktig och nogrann och som jag litar otroligt mycket på.
Vad jag ville ha fram med det utlägget var att det kanske är något som är vanligt (?) men jag helt enkelt inte varit med om det, någon kanske känner igen det hela eller vart med om samma sak.

Som sagt, hästen ska ju kollas upp men jag vill gärna ha tips eller så. Tänkte be dom ta blodprov om de inte hittar något vid böjprov etc.

Grattis om ni orkade läsa allting... ;)
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Hur gammal är hästen? Växer den fortfarande?

Annars är det väl inte mycket man kan svara mer än att det är bra att du kollar upp det. Kan vara vad som helst, från muskelsträckning, SI-leden, (båda kan ju komma av tex vilt rejsande med ev vurpa i hagen) ledproblem i knä eller has, eller till och med hovproblem, att den är öm och inte vill lägga vikt helt, osv. Med tanke på att du hade problem även fram kanske den lätt blir ömfotad, tex. Finns mängder av möjliga förklaringar som sagt.
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Ah, bara för det glömde jag ju det. Han är 6 år, inriden som 4½åring och inte pressad hårt, har vuxit ganska mycket sen han flyttade upp till stockholm och att han växer har jag funderat på men det verkar ju lite skumt att han ska skjuta i höjd pang bom som 6åring när han vuxit jämnt och fint annars.
Förstår ju också att det kan vara vad som helst, tycker bara det är skumt att det är något som syns men ändå inte är en hälta, tänkte om det kunde vara något symptom för något jag inte råkat ut för.
Fram tror jag fortf beror på att han rejsade ordentligt i hagen när han var ensam, han blir inte ömfotad och det är aldrig problem att rida honom även om han tappar en sko (fast då blir det ju givetvis i ridhus).
Dessutom har jag ganska bra koll på hurvida han är galen i hagen eller om något skulle hända i o m att jag jobbar där just nu så jag är där mest hela tiden, det är i stort sett bara jag som hanterar min häst.

Vet ju att det är omöjligt att svara på vad det kan vara men jag är som sagt oerfaren på sånt här och 14 dagar är lång tid... :p
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Kan ju lägga till att jag även skapade tråden för att jag kanske missat något förutom det jag beskrivit hittills, det blir ju lätt så när man ändå "letar" efter problemen eller vad man ska säga.
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

jag har sett en häst som låter som din, den är liksom stel, eller har raka haser/bakknä- inte lätt att förklara. det är inget fel på denna häst, den är bara byggd sådan, är ej halt, påverkar ej ridningen, men det syns att han rör sig lite annorlunda. Men det är bra att du kollar upp det iallafall
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Någon låsning i korset eller bäckenet eller SI leden? Inne på Flashlights linje. Kanske har han sträckt till sig eller vurpat i hagen? då är det lätt hänt.

bra att du är lyhörd och kollar upp det! säkert inget farligt, men bra att du tar tag i det direkt.

14 dagar var mycket att vänta - har ni sån kö på klinikerna hos er? :confused: Här får man en akut tid inom någon dag, max en vecka om det inte är akut...... :confused: Kanske din veterinär har semester - det är ju såna tider?
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

jag har sett en häst som låter som din, den är liksom stel, eller har raka haser/bakknä- inte lätt att förklara. det är inget fel på denna häst, den är bara byggd sådan, är ej halt, påverkar ej ridningen, men det syns att han rör sig lite annorlunda. Men det är bra att du kollar upp det iallafall

Fast nu har ju Breccias häst INTE rört sig/sett ut så tidigare, så det är ju knappast ngt som att den är byggd så, eller hur : )
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

fast det har kommit nu, det är inget som jag eller någon annan lagt märke till varken tränare, på tävling eller vet. så det känns ju som om något har hänt, även om jag missat det. han har alltid haft trevliga bakben, rör sig bra och ordentligt om än petat ut vänster bak men det har vi fått bukt på och han har blivit rakare i kroppen under ryttare.
en vän till mig har en häst som rör sig så, bakbenen får inte riktigt plats alltid så han får lite kalle anka-gång då och då men det är ingenting som man kan göra något åt. ingen hälta där heller, men min har ju vart normal och fin hela tiden haha.

mackan: absolut kan han ju ha gjort det men som sagt så har jag honom ändå under uppsyn, man hör direkt om någon av hästarna i hagarna lever om och jag är ju där hela tiden så jag ser honom så gott som hela dagarna. finns ju möjlighet att han rullat fast men kommit loss också, jag hajjar att det är omöjligt för folk att svara på det men som sagt, om någon kommer på något jag inte tänkt på, försöker lixom beskriva allt jag tänkt på och allt runt omkring, det är lätt att bli hemmablind och glömsk.

ja tydligen, men de vet. som vi har är som är eftertraktade är ju det runt om i landet och får åka runt och jag är noga med vem som ändå kollar och ev behandlar min häst.
går att få en kliniktid fort hos en (om folk ursäktar uttrycket) "Hej kom och hjälp mig"-vet. men det intresserar mig inte. har tre stycken som jag kan tänka mig, har tid hos en men ska ringa och höra om någon av de andra har tid snabbare.

och så är man ju så där: jag vill veta nu, helst igår :p och jag är supernojjig efter Wille och blir nervös direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Diffust, inte hälta men...

mackan: absolut kan han ju ha gjort det men som sagt så har jag honom ändå under uppsyn, man hör direkt om någon av hästarna i hagarna lever om och jag är ju där hela tiden så jag ser honom så gott som hela dagarna. finns ju möjlighet att han rullat fast men kommit loss också, jag hajjar att det är omöjligt för folk att svara på det men som sagt, om någon kommer på något jag inte tänkt på, försöker lixom beskriva allt jag tänkt på och allt runt omkring, det är lätt att bli hemmablind och glömsk.

ja tydligen, men de vet. som vi har är som är eftertraktade är ju det runt om i landet och får åka runt och jag är noga med vem som ändå kollar och ev behandlar min häst.
går att få en kliniktid fort hos en (om folk ursäktar uttrycket) "Hej kom och hjälp mig"-vet. men det intresserar mig inte. har tre stycken som jag kan tänka mig, har tid hos en men ska ringa och höra om någon av de andra har tid snabbare.

och så är man ju så där: jag vill veta nu, helst igår :p och jag är supernojjig efter Wille och blir nervös direkt.

Jag förstår. Försök få lite ro i faktumet att du har honom under uppsyn nästan hela tiden, då kan det inte vara så allvarligt faktiskt tror jag, och du är så uppmärksam och tar tag i det minsta lilla diffusa! jag tror att det är ngn låsning, är min gissning - säkert lätt åtgärdat med tanke på hur snabbt du noterar det - kan ju ha sträckt sig på väg upp liggandes i boxen eller efter rullning i hagen eller varsomhelst.

Förstår så väl nojjigheten :cry: . Du tjänar på att ta veterinärer du litar på, det är a och o.

Lova nu att rapportera sen, jag är säker på att det inte är ngt allvarligt! kram på dig.
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

kanske något i korset? en sträckning eller låsning? det kan dom ju få bara av att halka lite eller resa sig konstigt, behöver inte ha gått omkull. och även om han växt jämnt så kan det komma en period där kroppen plötsligt inte hänger med riktigt. han är ju ung så det är inte otänkbart.

jag hoppas du oroar dig i onödan! :)
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

ja alltså, jag tror faktiskt det är få som har så full koll på sin häst som har de inackoderade, jag är ju där mest hela tiden, stackaren, han kanske bara är less på mig? :p haha. som tur är så verkar han ju nöjd och glad, blank i pälsen, fin i hullet.

centaur: ja det är möjligt, för det känns som om det ska sitta högt upp i o m att jag tycker han rör sig konstigt med båda och inte riktigt böjer benen (herregud vad det låter konstigt, jag menar ju inte att han går på helt raka ben utan han böjer inte lika mycket som han brukar göra bara) och ser stelare ut.
sen tycker jag väl inte att han "ska" växa så här pang bom massor igen, han får gott och väl sluta där han är, jag vill inte ha en högre häst nu :p han har ju ändå vuxit på sig 6 cm i höjd och muskler sen jag köpte honom, min lille räka :p

ska hur som bli skönt att få det kollat, ska ringa och höra på måndag om jag kan få tid hos någon av de andra så jag slipper den här hemska väntan.
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

de andra vet.? ja det gör jag, har haft kontakt med dom förrut på ett eller annat vis.
mitt förstahandsval är ju han som jag haft till min förra samt opererade min första ponny.
den andra har jag fått stort förtroende för i o m att jag varit med dit med andra.
den tredje hade vi till våran andra ponny som hade en knäskada.
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Dåså.

Tänkte bara om du åker dit och inte litar på veterinären så kanske du inte är mindre orolig när du åker därifrån, det var så jag tänkte. Då hade det nog för iaf din sinnesro varit bättre att vänta en vecka.
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Absolut! Jag tänker som sagt inte åka till någon jag inte litar på, men känner mig ändå trygg med alla mina tre val sas :) Dom är duktiga alla tre, kanske bättre på olika områden men de är inga dumskallar och kan mycket så att säga. Sen slipper man känna sig dumförklarad (som iaf jag många gånger gör när jag tar hjälp av yrkesutbildade människor när det gäller hästar, många tänker ju "det är säkert ryttarrelaterat" eller liknande) vilket är en fördel, de lyssnar på en och vill så gott som alltid se hästen under ryttare. Så jag är trygg med alla tre!
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Åhååå vad jag börjar lessna. Idag hade jag gladeligen tagit en ledinflammation med spruta + butta eller vad som.
Vi kom dit och började med att longera, såg hyffsat fräsch ut (vilket jag inte tyckt när jag kollade själv förra veckan), ville inte fatta galopp. Började böja och han var tokhalt på båda fram, han bedövades undan för undan tills han var bedövad från knäet och hela vägen ner (vi bedövade även om på vissa ställen), grejen var att han bara blev haltare och haltare ju mer vi höll på, vilket ju är ganska skumt med tanke på hur mycket vi ändå bedövade. Bedövades även höger bak i glidleden. Men som sagt, ingen skillnad, eller jo men det blev som sagt bara värre... :crazy: Vet. visste inte vad han skulle göra men det bestämdes att han fick stanna där och kollas imorgon, onsdag o ev. torsdag. Imorgon tas det även blodprov.
Jag börjar helt ärligt tro att jag inte ska ha häst för jag lyckas ju bara få såna här hästar med skumma åkommor... Vad det nu är för åkomma. Hajjar ju också att det säkerligen sitter högre upp men ja... Näe roligt är det ju iallafall inte. Lille hästegrisen...
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

usch då! hoppas verkligen de hittar problemet..
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Men fy satan :crazy:

åh vad tråkigt. ska du dit i morgon igen? du måste uppdatera.

verkligen ledsen för din och hästens skull.:cry:
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Stackars dig :(! Du skriver alltid så vettiga inlägg så din häst kan inte ha en
bättre ägare i alla fall. Hoppas att dom hittar felet och att det går att göra
något åt det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: FUNNY
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 422
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp