Diffust, inte hälta men...

Sv: Diffust, inte hälta men...

Absolut ska de få chansen, det var jättehärligt att se henne hältfri med beslagen på kliniken. Sedan får man ju som vanligt utvärdera - vad blev det av åtgärden?

Jag har också häst för att rida, och jag tror få hästar fungerar när de går och har ont. I naturen (för tusen år sedan) hade ju de sjuka hästarna dött snabbt och smärtfyllt då de blivit lätta byten för rovdjur. Nu kan vi hästägare i stället ta vårt ansvar och ta bort hästar som inte fungerar p g a smärta. Det är inte roligt att "leka Gud", men det är en del av ansvaret som djurägare.

När jag märker att mitt djur blir förändrat till det sämre (personligheten) då blir jag ledsen, och vet att det är något som är fel. Då försöker jag åtgärda det. Kan jag inte åtgärda det finns det för mig inget alternativ. Då får de somna in.

Jag vet ett par i ytliga bekantskapskretesen som samlar på trasiga djur, och det enda djuret haltare och lyttare än det andra staplar omkring. Det jublas de dagar som är bra dagar "åh, så pigg han ser ut idag" (då är djuret normalfungerande) och resterande dagar (många!) är det bara en liten skärva av en varelse som haltar mellan mat och vatten och har ont, ont, ont. Det känns för djävligt rent ut sagt, att se detta. Och personerna i fråga tycker att de är SÅ underbara djurmänniskor som inte har hjärta att ta bort sina djur. Det är säkert ingen ond tanke bakom, men det blir i slutänden en ond handling.

Djurets livskvalité får gå före min. För mig innebär det både ekonomi (vad djuret behöver får djuret) och känslomässigt. Det innebär för mig/oss att när djuret lider får jag/vi sätta våra känslor åt sidan och göra det vi måste, ta det ansvar vi tagit på oss. När det väl är gjort - då får jag gråta i kudden, förbanna världen, tröstäta och slicka mina sår. För det är en del av det - till större delen - underbara djurägandet som vi får vara del av.
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Måste bara tacka återigen, det känns som om vi tänker väldigt likadant och det är skönt att ha någon likasinnad att lufta tankarna med :bow:

Kan inte ens lägga till något eller säga något, jag tror vi tycker helt lika helt enkelt! Jag har ju först och främst häst för min skull; jag vill rida, träna, tävla och utvecklas. Men i det ingår ju att hästen ska ha de bästa förutsättningarna, den ska inte ha ont och jag gör allt jag kan för att den ska ha ett bra liv, en häst som inte mår bra kan inte prestera något oavsett nivå. Jag vill se livsgnistan och det glada hos hästen samtidigt som vi gör allt som jag vill göra, hästen går ju före min egen bekvämlighet och saker jag kanske vill göra.

Hade jag en annan situation med t.ex. egen gård eller annan ekonomi hade det ju kunnat få ta längre tid och så men så ser inte mitt liv ut - tyvärr! Det är inte så att jag till varje pris vill bli väck med honom och bara rida, rida, rida utan jag vill helst att han ska bli bra och fungera, han är ju min älskade lilla bebis :love: Men jag vill inte heller lessna på att bara få göra det som fungerar, det blir ingen gladare av.

Just nu längtar jag mest efter att han ska få gå ut i hagen igen och tugga på gräset och klia på sin kompis, det tror jag han verkligen behöver just nu. Nu blir det ju inte alls lika roligt, det är korta promenader, pyssel och allt sådant såklart men jag tror faktiskt han är en sådan häst som vill arbeta, han älskar att vara duktig.

Nu ska jag straxt åka ut och hoppas att såren är finare idag och att det smärtstillande har kickat in lite bättre så han är på bättre humör, han har ruttnat ihop lite på hela situationen och det blev inte bättre nu när han fläkte sig och såren och kroppen ömmar.
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Har följt din tråd och annat du skrivit tidigare (är en sådan där som mest läser på buke och inte skriver själv), och måste bara säga att jag lider med dig! Du verkar vara en vettig och duktig person som verkligen förtjänar att ha lite tur med hästeriet! Förstår att detta är skitjobbigt!
Att komma med goda råd är svårt då jag inte vet så mycket om hovbroskförbeningar och det verkar kunna falla så olika från häst till häst.
Även om han blir bra förstår jag att du kommer att ständigt oroa dig och analysera minsta rörelse, detta är ju förstås en nackdel för dig och din ridning och välmående, men som tröst så är du i alla fall en bra hästägare som månar om sin häst.
Har inte så mycket vettigt att säga mer än att jag håller tummarna och hoppas att det löser sig på ett eller annat vis!
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Det var snällt sagt, jag försöker se det positivt att jag märker att något inte stämmer med hästarna men jag blir ju lite less att det alltid kommer sånt här, man tappar så mycket ridning, motivation finns det iallafall gott om.

För övrigt verkar finadynen ha verkat ordentligt nu, hästen har vart lugn i boxen (d.v.s. inte skrapat alls och "bädden" var fin sas), han är inte lika ynklig, han rör sig mycket bättre och inte lika ansträngt när vi går men han ser jävligt sned ut :crazy: kan ju vara att han fortfarande är öm - såklart, vem skulle inte vara det, men det gnager ju i huvet såklart. Vänster bak skjuter han in så han ser nästan ut som om han går i sluta, d.v.s. han ser makaron-sned ut. Kan ju vara en avlastningsfråga (de värsta såren är på höger) men ja, jag vet inte, går ju självklart inte att säga att det är något men man tänker ju till.
Men över lag rör han sig ändå rejält mycket bättre än igår, det är skönt. Såren är fina och inte alls spec svullna, la om bandaget på kotan och han är inte alls svullen eller öm där även om det såret ser äckligast ut sas, men helt klart jättemycket bättre. Han är inte alls superöm över såren, han blir irriterad över flugorna men det är ju förståligt.
Han är hemskt enkel att medicinera vilket ju också är skönt. Har klämt och tryckt över länd och rumpa, han är inte direkt öm när man tar på honom, nu vet ju inte jag hur eller var man "ska" trycka och så men det känns bra att han inte är så pass öm att man inte kan ta på honom.
Imorgon ska jag ringa kliniken o berätta hur det ligger till och se hur vi gör nu. Kan ju inte gärna åka upp och rida hursomhaver när han är så här pass påverkad av såren. Får se vad min vet. säger.
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

ÅB om två veckor i o m sårskadorna, han ska ju ses under ryttare för hovarna och se om han reagerar annorlunda efter behandlingen, tycker vi att han inte börjar röra sig bättre bak innan dess får vi åka in tidigare och kolla om fläkningen orsakat någon skada. Han rör sig absolut bättre men fortfarande ganska snett, han är feberfri och fortsätter iallafall vara lugn i boxen. Hoppas att det fortsätter kännas bra efter att vi slutat med finadynen annars åker vi som sagt in tidigare och kollar upp bakdelen.
Ska dock försöka prata med vet. igen och höra om vi ska göra om något inför ÅB eller om han ska stå kvar på box, ska vi bara promenera o.s.v. Jag känner lite att det kanske blir en... krutdurk :p
 
Sv: Diffust, inte hälta men...

Usch! Du har så mycket otur, men dina djur verkar ha väldigt mycket tur att få hamna hos dig. :)

Hur har det gått?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: FUNNY
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 422
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp