Bukefalos 28 år!

Digitalkamera - TIPS TACK!

D

Deathwish

Jag är ute efter en digitalkamera i prisklassen max 3 500 kr. Det ska vara en kamera med talang för hästfotografering (ridbilder, där bilderna inte får bli suddiga, typ :angel:) Tips på bra kameror i den prisklassen? Vad tycker ni om "Nikon Coolpix S700" - Elgiganten - 2.890 kr. Bra?
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

En kamera har aldrig talang för hästfotografering, det är fotografen som har. Tråkigt men sant. Köp en lite billigare kamera och köp en bok eller liknande om hur man fotograferar sport/snabbt rörliga objekt, det tjänar du garanterat mer på.
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Haha, visst är det så men de kameror jag hittills haft har inte varit snabba nog. Jag vet hur man fotograferar, men jag är bättre än de kameror jag haft helt enkelt.
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Håller man på med häst är ju Olympus µ 850 SW en cool kamera. Bra kamera som dessutom är stöttålig och vattentät:D
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Tack för tipset!

Vad har alla för kameror här? Kan ni inte visa bilder ni tagit med dom också? OBS! Kameror för max 3500 kr som sagt. :)
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Jag har en nikon D80 så den är ju i fel prisklass..

Funderar dock på att köpa en Fujifilm FinePix Z10fd att ha som "fulkamera" för att ta fyllebilder och "alltid ha i väskan". Den är nog dock inge vidare till det du vill ha kameran till men jag har ju en vettig kamera att ta snyggbilder med så jag vill bara ha en liten som man inte behöver vara rädd om;)
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Finns inga kameror i den klassen som är funkar riktigt bra för att ta bilder på objekt i rörelse allra minst i exempelvis mörka ridhus. Lägg på lite pengar och köp en systemkamera, det är värt det om du anser dig vara för bra för de kameror du haft...
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Jag ska köpa en Canon EOS 400D om ett år eller två, men jag vill och behöver även en enklare digitalkamera som för den sakens skull inte är helt kass.

Ridhus? Nej, det ska jag inte fota i med en digitalkamera men utomhusbilder i hagar och paddock, det kommer det bli.
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Nuförtiden kan du säkert hitta en begagnad digital systemkamera för dom pengarna. En sådan borde ju alltid vara bättre än en kompaktkamera.
Fast det kanske är en kompaktkamera du vill ha just nu?
Om du vill ha bilder utan rörelseoskärpa så behöver du ju kunna ändra slutartiden, och det vet jag inte om man kan på de kompakta digitalkamerorna (det kunde man åtminstone inte på den jag hade).

Kollade nu efter billiga begagnade, finns ju både Nikon & Canon för under 3.500 (kan variera lite om du får objektivmed eller inte). De sjunker ju dessutom i pris ständigt.
Jag själv har en Nikon D70 som jag köpte begagnad för snart ett år sedan, nu kostar den hälften så mkt som den gjorde då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Jag hade nog köpt en Canon Powershot S5 IS.

Liknar en systemis rätt mycket, men den stora skillnaden är väl att man inte kan byta objektiv. 12x optisk zoom, 8 mpix osv.

29870.jpg


http://www.tbh.se/index.asp?id=1&kat_id=952&prod_id=29870


Kostar 3 230:- inkl. frakt på TBH.se
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Eller Panasonic DMC-FZ18. Den ger inte riktigt lika brusiga bilder som S5 IS:en (på ffa. höga ISO-tal då).
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

En kamera har aldrig talang för hästfotografering, det är fotografen som har. Tråkigt men sant. Köp en lite billigare kamera och köp en bok eller liknande om hur man fotograferar sport/snabbt rörliga objekt, det tjänar du garanterat mer på.

Fast så kan man ju inte säga. Självklart spelar kameran en viss (stor) roll i sammanhanget. Ska man fota mycket rörelse är det väl ffa. slutartiderna man ska titta på, t.ex.
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Nuförtiden kan du säkert hitta en begagnad digital systemkamera för dom pengarna. En sådan borde ju alltid vara bättre än en kompaktkamera.

Fast det där är ju lite myt egentligen. Det finns många BRA kompaktkameror idag. Vill man inte lägga ut minst 6000 kr på en digital systemkamera så är en bra kompaktkamera ett betydligt bättre alternativ.
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Nikon D40 med kitgluggen 18-55 (Som presterar bra för pengarna optiskt, bättre än t.ex. canons och pentax kitgluggar) brukar gå lös för runt 3995 nuförtiden. Om du vill ha optimal prestanda är det systemkamera som gäller.
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Jag ar supernojd med min Canon IXUS 75(du vet en san som Lisa&Emelie har?). Betalade typ 2100:- pa Media Markt. :)
 
Sv: Digitalkamera - TIPS TACK!

Vill tillägga att skillnaden mellan ixus 70 och ixus 75 är designen och att ixus 75 har 3 tums skärm istället för 2.5 tums som på ixus 70. Kan man leva utan det så är det exakt samma innanmäte, dvs. bildkvalitén är exakt identisk.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 434
Senast: monster1
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 426
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag hittar inte vad jag söker och provar nu med bukes samlade erfarenhet. Det jag söker är ett headset liknande det på bilden, med lång...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp