Digivande häst med fettnacke

Pollymine

Trådstartare
någon som kan dela med sig av lite tankar? Mitt sto födde ett vackert stoföl förra veckan, tills det har hon varit mager och inte haft någon matlust. Sen fölets ankomst för en vecka sedan slukar hon mat, och har börjat utveckla sk. Fettnacke. Enligt alla rekommendationer ska kraftfodergivan nu öka då hon ska ha mat till sitt föl också, men vad bör jag tänka på då hon utvecklas nacke? Hon är inte i övrigt så tjock, lite på rundare sidan men inte alltför tjock med tanke på att hon har föl vid sidan. Ger fr.o.m. I morgon hösilaget i hönät med små maskor, så hon inte äter så hemskt mycket "bara för att hon har tråkigt" hon har aldrig varit för fet trots att hon alltid haft fri tillgång... Vad tror ni?
 
Jag skulle inte öka kraftfodergivan. Och kolla över grovfodergivan också. Sen får man såklart hålla koll, men bättre att öka i efterhand. Fölet kommer ju ta det den behöver och bättre att stoet är lite tunnare då än att hon utvecklar fång nu när hon har föl vid sidan. Sen är det klart man inte ska banta henne, men heller inte fodra upp "bara för att man ska".
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Avel Vi har ett sto i stallet som gick med föl i somras, fölet såldes i höstas. Hon gick sen med en 1 åring o en 2 åring. Eftersom han...
Svar
2
· Visningar
1 599
Senast: Linnah
·
S
Avel Hejsan! Min syster har precis fått ett oväntat föl. Ingen visste att hästen var dräktig och en morgon stod det ett litet stoföl i...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 716
Senast: sassiball
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 499
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp