Digivande sto - foderråd

rostad

Trådstartare
Har ett digivande sto som under dagtid (från kl 08:00-21:30) går på bete. Betet är jätte fint, speciellt nu när det har blivit lite regn.
De står inne under nätterna och då får de fritillgång till grovfoder. Grovfodret är helt okej. Men hon tappar i hull. Fölet är ca 3 månader och det har gått bra fram tills två veckor sedan. Men nu börjar hon att tappa.
Grovfodret innehåller:
11 MJ/Kg ts
50 g smb rp/Kg ts
2,7 g Ca/Kg ts
1,9 g P/Kg ts

Hur mycket hon/dom äter i hö är svårt att säga. Brukar köra in en stor kärra med hö till dem när de har kommit in. Det finns hö kvar på morgonen, som de inte har ätit upp.
Känner att jag måste komplettera, men med vad?

Tacksam för rådgivning!
 
Fast betet såhär års har ju tappat en del i näringsvärde. Jag hade nog öst på med kraftfoder eller lucern beroende på hur mycket stoet tappat.
 
De har inte fått något annat än hö + bete fram tills nu. Stoet fick kraftfoder fram t om betet.
Betet är bra, det är nog lite beroende på vart i landet man befinner sig. Det är inte naturbete de går på utan odlat bete med mycket timotej + väl gödslat. :)

De tidigare avelsstona klarade sig gott och väl på detta (även gör). Det är bara detta stoet som har börjat att tappa. Fast hon har alltid haft lätt att tappa. Vad för kraft rekommenderar ni?
 
Fast betet börjar tappa krut efter midsommar, hur mycket påverkas såklart av var i landet, men det förlorar i näring, så är det bara.

Lucern är väl alltid ett bra val iom att det är grovfoder.
 
Till viss del så försvinner näringen. Men som sagt, betet är toppen! Även om det har tappat lite näring. Så är det ändå otroligt fint! Grönt, tjockt gräs men mycket timotej i. Anledningen är troligtvis pga fölet och inte pga betet.

Tyvärr så äter inte stoet vare sig hackad lucern eller någon sorts utav pellets. Har tidigare försökt få i henne lucern, men tvär vägrar att äta :(
 
Till viss del så försvinner näringen. Men som sagt, betet är toppen! Även om det har tappat lite näring. Så är det ändå otroligt fint! Grönt, tjockt gräs men mycket timotej i. Anledningen är troligtvis pga fölet och inte pga betet.

Tyvärr så äter inte stoet vare sig hackad lucern eller någon sorts utav pellets. Har tidigare försökt få i henne lucern, men tvär vägrar att äta :(
det finns ju krafft groov 125 med mycket protein som verkar vara smaklig. Det är säkert fölet som tar mycket näring nu....
 
det finns ju krafft groov 125 med mycket protein som verkar vara smaklig. Det är säkert fölet som tar mycket näring nu....
Hon äter tyvärr inget blöt pellets, ger inte hästarna torr pellets. (kinkig fbl-sto) Men har tittat lite på Dodson & Horrells build up mix (müsli). Vad tror du om den?
 
Fast betet börjar tappa krut efter midsommar, hur mycket påverkas såklart av var i landet, men det förlorar i näring, så är det bara.
Det där är en sanning med modifikation...
Det första gräset som kommer upp på våren tappar sin näring efter att det har gått i blom. MEN, återväxten, dvs det nya gräset som växer upp, är det lika bra krut i som om det hade varit vårens första gräs.
Betet har en dipp i näringsinnehåll från typ midsommar och några veckor därefter, men så här års är det bra krut i gräset igen.

Så till TS fråga.
Det är vanligt att digivande ston behöver ganska mycket mer mat än vad hö och bete ger. Välj någon form av avelsfoder, som har lite högre proteininnehåll, och ge helt enkelt så mycket som behövs för att förbättra hullet på stoet. Vissa hästar kan man skotta i många kilo, medan det kan räcka med ett halvkilo till andra.
Vad är det för ras på stoet?

Edit
Såg svaret på rasfrågan nu. Och DÅ är mitt svar att det snarare är många kilo extra som behövs...
 
Build up mix hade jag valt bort pga hög energi och en förhållandevis låg proteinhalt i förhållande till energi. Titta på avelsfoder, det är protein du behöver till ett digivande sto.
Ett höglakterande sto behöver generellt 200% av sitt normala underhållsbehov av energi och 300% av protein...
 
Så till TS fråga.
Det är vanligt att digivande ston behöver ganska mycket mer mat än vad hö och bete ger. Välj någon form av avelsfoder, som har lite högre proteininnehåll, och ge helt enkelt så mycket som behövs för att förbättra hullet på stoet. Vissa hästar kan man skotta i många kilo, medan det kan räcka med ett halvkilo till andra.
Vad är det för ras på stoet?

Edit
Såg svaret på rasfrågan nu. Och DÅ är mitt svar att det snarare är många kilo extra som behövs...

Det är inget renrasigt fbl. Utan SWB med 62,5% fbl i. Men man får fodra henne som ett vanligt fbl. Har du något avelsfoder som du kan rekommendera? :)
 
Om du vill använda D&H så har dom Sure Grow som innehåller 224.9 g smältbart råprotein per kg. Build up mix innehåller bara runt 100 g per kg foder. Se till så att du räknar på mineraler och vitaminer också!
 
Själv tycker jag sojamjöl är jättebra för att få upp proteinet rejält. De flesta hästar tycker det är gott och det är inga jättemängder de behöver få i sig. Miljömässigt är väl dock sojamjöl inte det bästa valet.
 
Om du vill använda D&H så har dom Sure Grow som innehåller 224.9 g smältbart råprotein per kg. Build up mix innehåller bara runt 100 g per kg foder. Se till så att du räknar på mineraler och vitaminer också!
Tack så mycket! Det behöver inte vara D&H, men vet ju att de gör bra foder. ;)
 
Tack! Det ska jag kolla närmare på!:up:
Kom ihåg att soja kräver långsam invänjning!

Mina fölmärrar har bete, inte något jättebra bete, men när det varit så varmt och mycket insekter så betar de inte. De står bara i sitt hus i skuggan hela dagarna!
Jag ger dem fritt med hö och de får kraftfoder, sammanlagt 2,5 kg havre, 0,7 kg Vitafor Lucern, 0,3 kg Vitafor Derby, 0,2 kg soja, salt och mineraler, uppdelat på två måltider. Det är varmblodsston under 500 kg fölen är snart 5 månader och 3 månader så de äter ju en del av kraftfodret också!

Alla ston orkar inte äta så mycket bete som de behöver när de är digivande! Vet fler som i år fått stödfodra fast de har bra beten, stona står hellre och trycker i skuggan i värmen än att de exponerar sig i solen!
 
Tack!
Kan titta lite på Vitafor.
Har fördelen att det finns bra med skugga i hagen. Under fm på ena sidan och under em på andra sidan. Dock brukar de mest skita i skuggan :cautious: Knepiga hästar
 
Det är inget renrasigt fbl. Utan SWB med 62,5% fbl i. Men man får fodra henne som ett vanligt fbl. Har du något avelsfoder som du kan rekommendera? :)
Jag skulle vilka säga att när man har ett digivande sto som inte håller hullet, så spelar fodermärket mindre roll. Det är mängden foder som är viktig. Köp ett foder med högt proteininnehåll, det som är enklast för dig att få tag i. Och skotta i stoet så mycket som behövs för att hon ska hålla hullet. (håll bara lite koll så att fölungen inte skjuter iväg och växer för fort...)
Jag själv har haft ston som behövt allt från inget kraftfoder alls, till ett som fick 10 kg kraftfoder/dag.

Personligen så väljer jag svenskproducerade foderslag, då dessa är gjorda för att passa på den svenska marknaden och anpassade efter hur mineralsammansättningen brukar se ut i svenska jordar.
 
Det är nu hon ger som mest di, så oavsett hur (lite) tunn hon är - ge så mycket extra som behövs. De tappar fort när de väl börjar tappa hull pga digivning. Du får avgöra med hjälp av ögon och händer hur mycket tillskott som behövs. Det kan vara ett kg, det kan vara fem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 553
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 655
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 605
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp