Digivande sto som ger allt till fölet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fresne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 2 058

Fresne

Trådstartare
Jag har ett sto som fick föl för 5v sedan.
Under hela dräktigheten har hon varit lite över normal i hull men sista veckorna innan fölning började hon gå ner i vikt.

Jag har lyckats hålla henne i samma vikt nu dom senaste veckorna men hon ser inte rolig ut.

Fölet växer så det knakar så jag misstänker att hon ger allt till honom.

Dom går på bete på dagarna och stödfodras med några kg hö utöver betet ute.

Hon står inne på natten och får då ca 5kg hö.

Hon äter just nu
1kg krafft Lucern
1kg krafft Protein
0,5kg havre
1,5dl rapsolja
Mineraler, selen .mm
Detta utspritt på flera mål/dagen

Uppenbarligen räcker inte detta då hon står still i vikten.
Hur hade ni ändrat givan? Bytt ut nått?
Alla tipps är välkomna på vad jag kan ge henne.

Ingen mask och bra tänder kan jag tillägga

Hur är betet?
Vad har höet för värden och äter hon upp allt hö?

Du tillför mest protein via kraftfodret. Beror det på brister i hö/bete är det ju rimligt, men om betet och höet är bra med hög kvot kan det vara att du höjer kvoten ännu mer och då tappar vissa. Sen finns det ston som oavsett alltid ger allt till fölet. Magert sto och det fölunge typ. Där brukar tricket vara att mata fölet (så det inte diar lika mycket och mamma får behålla några kalorier)

Vad är det för värden på höet?
Om bra värden skulle jag öka så mkt hon vill äta. Annars kan du ju utan problem öka lusernet. 1 kg är inte så mkt.
nu är jag inte expert på vad som är bra nivåer
Omsättbar Energi 9,7MJ/kg ts
SMB råprotein 47,6g/kg ts
Kvot på 4.93

Hur är betet?
Vad har höet för värden och äter hon upp allt hö?

Du tillför mest protein via kraftfodret. Beror det på brister i hö/bete är det ju rimligt, men om betet och höet är bra med hög kvot kan det vara att du höjer kvoten ännu mer och då tappar vissa. Sen finns det ston som oavsett alltid ger allt till fölet. Magert sto och det fölunge typ. Där brukar tricket vara att mata fölet (så det inte diar lika mycket och mamma får behålla några kalorier)
Konstgödslad vall men blandat grovt kort gräs och strå.
stoet äter nästan upp allt hö, hon har inget jätte behov av att äta tills det är slut så ibland lämnar hon mat

Kvot på 4.93
Det är dessvärre ett dåligt hö för ett digivande sto (och även för föl/unghästar). Jag skulle så länge öka lucernet till så mycket hon vill äta. Helst ge hackat strå och ersätta hö med det men det blir ju även kostsamt. Men försöka ersätta iaf hälften av nattens hö med lucern i någon form istället.

Och sen räkna ordentligt på en foderstat (eller ta hjälp av foderstatsberäknare) om det är det höet som fortsatt gäller. Får du snart nytt hö är det ju bara vänta in den analysen.

Om det där är höet som gäller framöver med skulle jag leta annat för det är inte så passande för fölisen heller när den ska äta själv och avvänjas

Kvot på 4.93
smältbart råprotein 47,6 eller råprotein?
Oavsett inget vidare. Förstår att stoet tappar.

Håller med @Alexandra_W om att öka på lusernet rejält. Lusern räknas som grovfoder oavsett om du ger pellets eller strå. Det finns ingen maxgiva utan du kan fodra typ hur mkt som helst om det behövs.
Strå är bra för att det ger tuggtid om det ska ersätta hö, men annars är blötlagd pellets mycket bättre för att få i hästen mkt näring. Sålänge hästen tycker det är gott såklart.

Du skrev krafft protein - menar du protein plus eller groov protein?

smältbart råprotein 47,6 eller råprotein?
Oavsett inget vidare. Förstår att stoet tappar.

Håller med @Alexandra_W om att öka på lusernet rejält. Lusern räknas som grovfoder oavsett om du ger pellets eller strå. Det finns ingen maxgiva utan du kan fodra typ hur mkt som helst om det behövs.
Strå är bra för att det ger tuggtid om det ska ersätta hö, men annars är blötlagd pellets mycket bättre för att få i hästen mkt näring. Sålänge hästen tycker det är gott såklart.

Du skrev krafft protein - menar du protein plus eller groov protein?
Jag tänkte mest på blöt lucern och värme om de ska ha det hela natten, ang att jag helst skulle byta ut mot strå med. Men det beror ju lite på hur varmt det är i stallet med. För precis som du säger går uppblött lika bra som ersättning för hö

Jag tänkte mest på blöt lucern och värme om de ska ha det hela natten, ang att jag helst skulle byta ut mot strå med. Men det beror ju lite på hur varmt det är i stallet med. För precis som du säger går uppblött lika bra som ersättning för hö
Ja, såklart! Jag tänkte mer om man ger några kg per portion som då äts upp inom kort. Håller med om att det säkert blir dåligt annars.
En mix kan ju vara bra. Fri tillgång lusern strå över natten + blöt pellets som större portioner.

Jag har ett sto som fick föl för 5v sedan.
Under hela dräktigheten har hon varit lite över normal i hull men sista veckorna innan fölning började hon gå ner i vikt.

Jag har lyckats hålla henne i samma vikt nu dom senaste veckorna men hon ser inte rolig ut.

Fölet växer så det knakar så jag misstänker att hon ger allt till honom.

Dom går på bete på dagarna och stödfodras med några kg hö utöver betet ute.

Hon står inne på natten och får då ca 5kg hö.

Hon äter just nu
1kg krafft Lucern
1kg krafft Protein
0,5kg havre
1,5dl rapsolja
Mineraler, selen .mm
Detta utspritt på flera mål/dagen

Uppenbarligen räcker inte detta då hon står still i vikten.
Hur hade ni ändrat givan? Bytt ut nått?
Alla tipps är välkomna på vad jag kan ge henne.

Ingen mask och bra tänder kan jag tillägga
Finns det möjlighet att hon kan gå ute på betet på natten också?
Annars hade jag köpt några balar nytt hö med bättre värden. Första skörden borde komma nu snart. Det vinner du i längden.

Och jag säger att lucern är way för lite buck för pengarna i ett sånt här fall. Visst kan man byta lite hö mot lucern men grovfodermängden (rent funktionsmässigt sett) känns inte som ett problem under betessäsongen plus det extra den får. Kraftfoder blir mkt pengar som det är och här behöver vi få upp ffa proteinet gigantum men också energin och då blir lucern bara extra pengar. Antingen kolla nytt hö med mycket bättre värden alt är det typ krafft muscle up, hippo protein plus eller granngårdens motsvarande och minst 1-1.5kg/dag, 1-2kg av vad som, som ger >8-9 i kvot, havre funkar om hon är ok med det, olja ett par dl fördelat över dagen (hästar kan inte hantera större mängder ren olja på en gång).

Summa, med det höet, räknat på ca 8kg in + gissat betesintag behöver du tillföra runt 40 Mj och 5-600g protein till per dag. Digivande kan behöva upp till 3x sitt eget behov när fölet går in i 2-3 levnadsmånaden.

Det blir ju lite mellan tummen och pekfingret men kontentan är massa mer mat och tänk ekonomiskt, vad får du för pengarna. Jag räknade kostnader per 100g protein när jag hade dräktigt/digivande sto.

Kvot på 4.93
Du vill helst ha en kvot om det dubbla till digivande sto, så prio är att hitta ett bättre hö. Ca 5 kg på natten låter gränsfall lite, fodrar du på marken och kan det vara så att hon inte vill ha om det trampas på etc?

Jag hade bytt lucern till proteinkoncentrat (tex muscle up eller proteinspecial) för att kunna ge mindre mängd men högre koncentration protein samt fri tillgång på lucern strå.
Även tex linfrökaka och riskli, som har hög mängd energi och protein men låg stärkelse. Hade även övervägt sojamjöl eller potatismjöl (beroende på känslighet för stärkelse eller inte) som innehåller mycket protein. Du borde även kunna ge mer olja om du delar upp det på flera tillfällen.

Och jag säger att lucern är way för lite buck för pengarna i ett sånt här fall. Visst kan man byta lite hö mot lucern men grovfodermängden (rent funktionsmässigt sett) känns inte som ett problem under betessäsongen plus det extra den får. Kraftfoder blir mkt pengar som det är och här behöver vi få upp ffa proteinet gigantum men också energin och då blir lucern bara extra pengar. Antingen kolla nytt hö med mycket bättre värden alt är det typ krafft muscle up, hippo protein plus eller granngårdens motsvarande och minst 1-1.5kg/dag, 1-2kg av vad som, som ger >8-9 i kvot, havre funkar om hon är ok med det, olja ett par dl fördelat över dagen (hästar kan inte hantera större mängder ren olja på en gång).

Summa, med det höet, räknat på ca 8kg in + gissat betesintag behöver du tillföra runt 40 Mj och 5-600g protein till per dag. Digivande kan behöva upp till 3x sitt eget behov när fölet går in i 2-3 levnadsmånaden.

Det blir ju lite mellan tummen och pekfingret men kontentan är massa mer mat och tänk ekonomiskt, vad får du för pengarna. Jag räknade kostnader per 100g protein när jag hade dräktigt/digivande sto.
Lucern var ju temporärt tills bättre hö eller tills gjort/fått uträknad foderstat. Håller helt med att det inte är tillräckligt i längden. Men det är helt ofarligt oavsett att ösa på så länge och kan ersätta höet sålänge.

Lucern var ju temporärt tills bättre hö eller tills gjort/fått uträknad foderstat. Håller helt med att det inte är tillräckligt i längden. Men det är helt ofarligt oavsett att ösa på så länge och kan ersätta höet sålänge.
Jag tänker att det ekonomiskt är onödigt, även om ofarligt. Bättre lägga pengar redan nu på något som verkligen ger något. Lucern är ju typ asdyrt, för (relativt) lite näring, om det inte är just ts grovfoder som behövs som vid tex lättfödd med skitkasst hö. Här behövs det ju ändå någon form av högproteinfoder oavsett om man byter en del av höet till lucern.
Men ofarligt, absolut. Bara oekonomiskt.

Jag tänker att det ekonomiskt är onödigt, även om ofarligt. Bättre lägga pengar redan nu på något som verkligen ger något. Lucern är ju typ asdyrt, för (relativt) lite näring, om det inte är just ts grovfoder som behövs som vid tex lättfödd med skitkasst hö. Här behövs det ju ändå någon form av högproteinfoder oavsett om man byter en del av höet till lucern.
Men ofarligt, absolut. Bara oekonomiskt.
Fast kommer det nytt hö om en vecka är det onödigt och oekonomiskt köpa en massa nya foder med. Så tänker det helt beror på förutsättningarna och de framgår ju inte (tex är det årets hö, är det förra årets, ska det fortsättas med detta hö mm)

Fast kommer det nytt hö om en vecka är det onödigt och oekonomiskt köpa en massa nya foder med. Så tänker det helt beror på förutsättningarna och de framgår ju inte (tex är det årets hö, är det förra årets, ska det fortsättas med detta hö mm)
Oavsett nytt kommer det behöva kompletteras, tänker jag. Och då lucern per kg foder ligger väl i stil prismässigt (16-22ish kr/kg) med betydligt näringstätare foder som kommer behövas även med bättre hö känns inte det så onödigt. Men jag är dessvärre hjärntvättad på att se saker ur ekonomiskt strikt perspektiv så länge det inte skadar hästen. 🙈

Oavsett nytt kommer det behöva kompletteras, tänker jag. Och då lucern per kg foder ligger väl i stil prismässigt (16-22ish kr/kg) med betydligt näringstätare foder som kommer behövas även med bättre hö känns inte det så onödigt. Men jag är dessvärre hjärntvättad på att se saker ur ekonomiskt strikt perspektiv så länge det inte skadar hästen. 🙈
Jag tänker själv likadant, men det finns gränser för hur mkt proteinkoncentrat man kan ge och saknas stora mängder både protein och energi så är ändå lusern ett bra val. Sen kan man fortfarande ge proteinkoncentrat också, i rimlig mängd.

Då förstår jag hur du tänker. Jag utgick inte från att det absolut kommer behöva kompletteras med just proteinkoncentat utan att det beror på värdena i nya höet, häst mm om och vad man behöver lägga på.

Hursom så det absolut viktigaste oavsett är ju att räkna på det och se till att uppfylla behoven och inte "chansa". Och ja sannolikt om den inte ska gå på helbete och är svårt att hålla vikten på redan nu kommer den behöva fortsatt stödfodring

Det finns dock väldigt näringstät lusern. Complett har 160 smb protein, och 10,5 mj. 239 kr/20 kilo. Betydligt mer för pengarna än vanlig lusern. Bra komplement till soja, potatisprotein eller andra koncentrat.

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett digivande sto som under dagtid (från kl 08:00-21:30) går på bete. Betet är jätte fint, speciellt nu när det har blivit lite... 2 3
Svar
43
· Visningar
4 494
Senast: axel
·
Foder & Strö Har ett halvblodssto som faller ur mer & mer. Just nu ser man tydligt ryggraden, korset & musklernas infästning i bakdelen. Hon ser...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: wrangler
·
Avel Jag har drabbats av ett stort problem med mina hästar. Mitt sto - med föl vid sidan och ombestäckt - står inackorderade på en gård ca...
Svar
10
· Visningar
1 204
Senast: Ramona
·
K
Foder & Strö Jodå, jag är påläst och har litteratur och analys klara för mej! Trots det står jag nu rådlös. I tabellen står hur mycket behov det...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Miranza
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈