Bukefalos 28 år!

Dike i hagen

S

Sveipur

Kommer snart att stängsla in en bit mark. Tvärs genom hela hagen går ett dike som är ganska brett och djupt (i marknivån). Frågan är om jag vågar låta det vara eller om man bör stängsla in diket. Det jag är mest rädd för är att de skall gå ned sig och i andra hand att de skall dricka vattnet. Jag har varit dit med en häst som har provhoppat och det gick bra, men tjälen har ju inte riktigt gott ur marken ännu, så nu är den ju ganska fast.

Vad gäller drickandet så ser det ganska fräscht ut, men jag föredrar att de dricker rent vatten ur sina vattenkar istället.

Kan man få lite synpunkter???
 
För att dom dricker upp vattnet eller för att de trampar sönder dikeskanterna???

Det jag undrar mest över är om de har så pass mycket självbevarelsedrift att de inte utsätter sig för risken att gå ned sig.
 
Alla våra större- både vinter och sommarhagar har rejäla diken kors och tvärs, hästarna älskar att hoppa över dem.

En häst på alla våra 30 år rullade sig för nära kanten och låg fastkilad på rygg (för litet dike), men vi hade inga problem att få upp henne som tur var!

Men kanterna på hoppställena rasar ju emellanåt, så man får underhålla med grävare då och då.. vattnet bör ju kunna rinna 'dit det ska'.

De flesta av hästarna dricker hellre i badkaren än i diket. :)
 
Jag har precis som Bia dike/bäck tvärs igenom min ena hage, Inga problem för hästarna att ta sig över. Idag hoppade mitt föl (en vecka gammalt) så fint över. :love:
Tycker bara det är nyttigt med kuperad mark och diken. Givetvis får man kolla att det inte är för sank mark så de fastnar. :)
Mina dricker vattnet som är av bra kvalitet, så jag slipper asa vatten, det är fräscht och gott, så de föredrar det framför det stillastående vattnet i badkaret. :)
 
Gillar också "naturliga hagar" Varför inte pröva och se hur det fungerar om det inte är bra kan du väl stängsla in senare. Hos mej finns det knappt någonstans att stängsla beten utan diken och bäckar i nuvarande hagen två stycken. Under vår och faktiskt större delen av vintern så rinner där rent och friskt vatten från skogen som hästarna dricker men när det avtar och vattnet grumlas dricker hästarna hellre ur balja eller badkar. De väljer ju själv!
 
Har också en hel del diken i våra hagar. Fräscht vatten i så både kor och hästar dricker där. Hästarna har även tillgång till vatten i balja så de väljer själva. Det blir söndertrampat en del men, vi har nedgrävda "övergångar" som är byggda för att en traktor ska kunna köra så där går de oftast över.
 
Vad är det för sorts dike? Det finns många olika sortes diken.

Vi har vissa sträckor här där dikena är vad bönder här alltid kallat bottenlösa. Med andr ord så fastnar hästen om den går ner där. Dessa diken är ordentligt inhägnade!

Så kolla hurdan botten du har på dikena. Är det gammal mossmark eller gammalsjöbotten så kan ett dike vara livsfarligt!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 473
Senast: mamman
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
2 921
Senast: Bison
·
Anläggning Alltså, nu blir jag knäpp snart :( I tre veckors tid har det pågått någon form av mass-självmord av möss här hos mig på gården. Varenda...
2
Svar
22
· Visningar
3 206
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp