Diken.. hur träna?

Alexandra_W

Trådstartare
Fblstoet kom med en närmast panisk skräck för diken. För att göra en lång historia kort så har jag en ganska bra bild av vad som hänt och hur det gått till, och förstår varför hon är rädd för dem.

Hagen är omgärdad av krondiken, dessa innebär ingen 'skräck' för henne, men hon tar långa omvägar för att slippa ens de minimalaste diken i hagen. Förr gick det inte ens att rida henne på tältet som har ett dike i ena ändan, eller rida henne på grusvägen som går över ett dike. Nu har vi kört positivitetesträning och hon kan trava lugnt och avslappnat på fältet, 50 cm från kanten till krondiket :bow: Däremot så om man försöker få henne att gå över något som ens LIKNAR ett dike, t ex små beskedliga traktorspår, slår stora nojan till, och hon blir vansinnigt upprörd.

Hon har inte minsta lilla mot att gå i vatten btw, och ingen skillnad om dikena är 'tomma' eller vattenfyllda.

Jag har inte brytt mig så mkt i det utan kört enligt konceptet 'ingen press, vi tar det när du är redo vännen'. Men nu börjar det bli dags att försöka ta åtminstone ett steg framåt i det hela, och nu vill jag (om det finns) ha tips på hur jag kan träna diken utan att egentligen blanda in diken? Typ om man mf med banhoppningshästar som ogärna hoppar vattengravar och vattenmattor så börjar man ju ofta med att bara lägga en smal 'remsa' med vattenmatta under hindret, bygga 'täta' hinder över vattenmattan och sen glesa ur dem osv. Och sen när hästen avslappnat klarar 'det andra' låta dem hoppa en liten smal vattenmatta och sen utöka.

Finns det några liknande knep man kan använda sig av vad gäller diken?
 
Sv: Diken.. hur träna?

Funkar det inte med en annan häst före?
Annars kan brukar man longera unghästar över diken, då får det ju vara ett kort dike på en terrängbana tex. Om du har möjlighet att hitta en medhjälpare, så kan den longera medan du sitter på och då över ett väldigt smalt och grunt dike, sen provar du själv och hoppar det till hästen är helt avspänd
 
Sv: Diken.. hur träna?

Har ingen annan som kan rida hästen före tyvärr. När de är i hagen om de andra två skuttar diket så i 9 fall av 10 försöker hon febrilt finna annan väg, den 10:e gången så när hon är tillräckligt upprörd och uppstressad över att inte kunna följa efter polarna så kastar hon sig över diket med - enligt henne - livet som insats :crazy:

Longera eller snarare 'skutta i snöre med matte' är något jag tänkt göra, men vore bra om man kunde träna ännu lite mer innan, därför jag kom att fundera på att fråga om man kunde träna 'inför' diken utan att blanda in diken.

För om jag skulle leda henne över ett minidike eller ett traktorspår nu, så visst skulle vi komma över, men jag är inte så säker på att det skulle bli så himla mkt 'lära' av det. Vi har gått (i snöre) på vägen över dikena, och hon följer mig, med huvudet mot min rygg och väldigt mkt 'hålla handen'. Dock blir hon såpass uppstressad och upprörd bara av att inse att jag vill ha henne att gå nära traktorspåret att hon går i taket och börjar backa av och inte ens vill vara i närheten längre, dvs det blir för mycket för henne att ens tänka tanken att gå över. Vi kan stå bredvid det och titta på det nu dock, men hon tappar helt koncepterna om jag ber henne gå över. Och jag har valt att inte 'insistera'. För jag kan med all säkerhet få henne över genom att locka, lirka och vänta ut. Men iom att hon blir så himla uppstressad bara av tanken på det hela, så skulle jag gärna vilja få det lite mer avdramatiserat först.

Hon är liksom verkligen RÄDD, men troligen inte så mycket för DIKET egentligen, som för vad hon tror kommer SKE när vi närmar oss diket. Och det är det (den negativa förväntan) som hon antagligen reagerar på. Därför har jag valt att inte pressa, utan mest försökt avdramatisera att vara i närheten av diken/sånt som liknar diken, men 'backat av' när hon visat stresssymptom. Och byggt vidare på förtroende och avdramatisering.

Helt enkelt för att å ena sidan slippa bekräfta hennes farhågor, eller å andra sidan hamna i en fight där jag endera måste ta igenom (oc bekräfta farhågorna), eller 'ge upp' och riskera att vi kommer få mer och mer svårt att ta oss över de där dikena.

Men som sagt, jag tror egentligen inte diket i sig är problemet, utan vad hon förväntar sig ska se vid diket.. Och nu är vi så långt att hon insett att man kan vara i närheten av diken utan att 'något otäckt händer', men gå över dem pallar hon inte.
 
Sv: Diken.. hur träna?

Försök få med dig en annan häst ut som kan gå före, eller ge dig inte när du är ute och går med henne. Få henne att gå över och inte bara en gång utan så många så att hon går över helt lugnt innan du slutar.

Men jag tror du måste ta tag i det, det behöver inte vara så att hon är rädd att något ska hända. Utan på vissa kan det bara slå slint i huvudet om man ber de göra något de inte tror de ska klara.
Jag rider en fyraåring som är likadan vid nerhopp, han blir helt knäpp, slår med frambenen, reser sig, sparkar bakut, bara man ber honom gå nära. Men vi har börjat med väldigt små nerhopp och bara lugnt visat att det finns ingen annan väg än ner. Varje gång vi har ridit förbi ett nerhopp (har massor av terränghinder nära) så har vi hoppat ner. Nu gör han det utan problem :)

Du behöver ju inte bli arg på henne och piska henne över, utan bara bestämt hålla henne kvar framför och inte låta henne vända ifrån, vänd tillbaka hela tiden, sitt lugnt och stadigt och driv framåt. Enda vägen därifrån är över diket! Och gör det ofta tills hon kommer på att det inte är farligt
 
Sv: Diken.. hur träna?

Som sagt, har ingen möjlighet få sällskap (då får vi vänta tills lägret i sommar).

Och hon är inte 'bara' rädd/osöker, utan det har hänt otrevliga saker kring diken. Hennes beteende kring diken är också helt olikt hennes beteende inför andra saker som hon är rädd/osäker på. Det är/var paniskt det kring diken. Nu har vi som sagt kommit så att vi kan vara i närheten av dem utan att hon får stora flippen, men soms agt ÖVER dem är alldeles för mycket för henne att hantera.

Och just eftersom det finns negativa erfarenheter så dels vill jag inte spä på dem, och att ta henne i lina t ex över dike, det behöver inte fungera även om jag gör det massa ggr. Det beror helt på om man kommer till läget 'det är inte farligt', eller om man kommer till läget där hästen helt sonika inser att den inte har något val. Jmf lite med att vara ensam träningen. Att ta in henne och låta henne härja sig trött gav ju visst resultatet att hon tillslut stod stilla och lugnt i boxen och åt. Men nästa dag var hon exakt lika upprörd och stressad av att vara själv. Däremot ta det ett steg i taget, inom gränsen för vad hon kunde klara av utan att flippa, men sakta men säkert och gradvis öka på gav ett beständigt resultat där hon verkligen insett att 'man dör inte'. (Dock är det en bra bit kvar, men ett steg i taget)

Och för mig är det viktigaste att vi kommer till ett läge där hon är helt avslappnad ang diken, än att komma till ett läge där hon tar sig öer dem för det är enda alternativet och hon vet att hon inte kan påverka det. Och jag är (nojigt kanske?) inte säker på att det är möjligt att på ett pass komma till läget där hon går lugnt över dem (dvs lugnt på riktigt, inte bara att insett att det finns inga alternativ)
 
Sv: Diken.. hur träna?

Jag förtstår vad du menar, men någon gång måste du ju komma över den där gränsen. Hon kan ju inte komma på att det inte är farligt förren hon har gått över och inget har hänt.
Som det är nu späder ju faktiskt du på hennes rädlsa genom att "hålla med" henne om att diket är farligt och låta henne slippa gå över. Du måste också vara helt avspänd själv, tycker du att diket är läskigt är det klart hästen gör det ;)
Det kommer inte att ta en dag för henne att komma på att det inte är läskigt utan många, det viktiga är att träna ofta och inte göra så stor affär av det.

Det enda jag kan komma på att börja med är att longera/gå över ett väldigt smalt och grunt dike och inte gå därifrån förren hon har gått över.
Gör samma sak flera dagar i rad och när hon börjar göra det avspänt kan du prova rida över, samma sak där, rid inte därifrån förren hon har gått över! Går det inte så backa tillbaka ett steg och led henne över igen.
 
Sv: Diken.. hur träna?

Jag förstår hur du menar med, och är helt enig med dig i grunden. Sen, vi har nu inte gjort så att hon 'slipper' för att hon blir orolig, utan vi har ju hela tiden tagit det ett steg till, men utan 'tvång'. Dvs när hon börjat bli orolig har jag 'stannat där', krävs hon ska stanna kvar och lugna sig, men inte pushat henne 'längre'. Säg att hon blir orolig 10 meter från diket, men är lugn 11 meter därifrån. Då får hon vackert vara 10 meter därifrån tills hon lugnt sig, men hon behöver inte gå ännu närmare. Det är så vi kommit dit vi är idag, dvs kan vara väldigt nära diket.

Men det jag är rädd för att späda på är ju det att hon 'räknar med' att det blir 'bråk' vid diken. Och det skulle i dagsläget inte gå att få henne över utan att det blir 'bråk', och vinner jag något genom att ta 'strid' med henne, men få henne över diket? Jag är ju lite av åsikten att det finns en gräns för hur upprörda/rädda de kan vara och fortfarande lära sig något, är de för blockerade så lär de sig ju inget? (Se det ang ensam igen).

Och genom att 'bråka' med henne och 'tvinga' henne över diket får jag henne över diket, men det hon kommer minnas är inte att diket inte var farligt utan 'dike = bråk'. Dvs bekräfta det hon fröväntar sig?

Om man kan komma till att hon säg tionde gången går över diket lugnt och stilla och man avbryter där, så får man ju ett positivt avslut osv och det fungerar prima. Kruxet är ju om man inte når det? Nu har jag aldrig haft ngn dikesrädd häst (och jag är inte rädd för dem) förr, däremot har jag haft hästar som varit överdrivet rädda för andra saker och/eller förväntat sig att det ska bli otrevligt i vissa situationer, och i vissa av de fallen har man kunnat traggla tills hästen gör det lugnt och fint och slutat där, men i andra fall har man kunnat ägna en hel dag åt det ( t ex gå igenom kohagen *s*) och hästen slappnar inte av, tvärtom får man en värre och värre situation i och med att hästen gång på gång utsätts för det under 'tvång' och blir sressad inte bara av det läskiga utan att inte ha någon möjlighet att påverka heller.

Och jag vet inte HUR rotat det här sitter, eller exakt HUR otrevligt det har blivit i samband med diken. Och det får hellre ta mer tid men etts tabilt resultat, än att riskera att befästa det hela än mer. Och om hon t ex blir så upprörd att hon dänger mig i backen och drar hem (dvs blockar totalt och flippar) så befäster vi det bara.

Däremot kanske man skulle kunna försöka hitta ett minidike nånstans där det finns en massa gott gräs. Och se till att det på ena sidan diket finns ett begränsat litet utrymme, och på det andra ett stort utrymme, och handbeta henna där (och försöka dra nytta av att hon kommer vilja ta sig över det?)
 
Sv: Diken.. hur träna?

Vad skall du över ett dike att göra egentligen, jag menar i vilket syfte? Är det för att bli ft häst så skall man nog ge sig ut på en ft bana för att träna gravar då diken inte egentligen upplevs som samma sak.
Är det bara för att förflytta sig över när man rider i skogen kan det ju vara bra att börja med dikena som finns längs grusvägarna att gå i dom istället för att försöka hoppa över dom.
 
Sv: Diken.. hur träna?

Vad skall du över ett dike att göra egentligen, jag menar i vilket syfte? Är det för att bli ft häst så skall man nog ge sig ut på en ft bana för att träna gravar då diken inte egentligen upplevs som samma sak.
Är det bara för att förflytta sig över när man rider i skogen kan det ju vara bra att börja med dikena som finns längs grusvägarna att gå i dom istället för att försöka hoppa över dom.

Hon ska förvisso bli FT-häst om allt går som det ska, men om hon så bara skulle vara skogsmulle så vill jag inte ha begränsningar att 'den och den vägen' kan jag inte rida för där är den ett dike/en bro/kohagar/etc. Man blir så otroligt begränsad då, och får rida sådana förbaskade omvägar hela tiden.

Hon går inte ner i ett dike heller, det är samma reaktion som över (hon vet iofs inte skillnaden, 'mot dike' ger samma reaktion oavsett tanke). Hon går inte i traktorspår heller (som hon ju inte heller går över).

Sen, för en rädd häst tror jag det är värre att gå ner i och gå i än att ta sig över (och kunna lägga space mellan sig och det läskiga).

Men det skulle för mig vara helt okej om hon gick ner i diket och upp på andra sidan, eller ner i det och upp 2 meter bort. Eller hoppade det. Sak samma, bara hon tar sig över diken på ett vettig sätt, och inte blir stressad och orolig av dem.
 
Sv: Diken.. hur träna?

EFtersom hästar är flockdjur brukar det mesta lösa sig när man rider och tränar i flock. Har du inte tillgång till någon sådan lösning nu kanske du borde avvakta. När man läser dina inlägg så verkar det för mig som att det sitter rätt mycket sitter i huvudet på dig i denna frågan.

Ibland får man inse sina begränsningar och hålla sig på de vägar som funkar tills dess att man som ekipage kommer i harmoni med varandra och framförallt tills dess man har möjligheten att få naturlig draghjälp.
 
Sv: Diken.. hur träna?

EFtersom hästar är flockdjur brukar det mesta lösa sig när man rider och tränar i flock. Har du inte tillgång till någon sådan lösning nu kanske du borde avvakta. När man läser dina inlägg så verkar det för mig som att det sitter rätt mycket sitter i huvudet på dig i denna frågan.

Ibland får man inse sina begränsningar och hålla sig på de vägar som funkar tills dess att man som ekipage kommer i harmoni med varandra och framförallt tills dess man har möjligheten att få naturlig draghjälp.

Hur menar du med sitter i huvudet på mig? Att jag inte vill pusha/pressa/tvinga henne? Eller att jag skulle vara nojig över dikena?

Och hon måste fixa vägarna utan draghjälp, däremot har jag inte bråttom, än är hon nöjd med att rida en och samma slinga hela tiden, och sålänge hon är nöjd med det går det ingen nöd på mig.

Det viktiga för mig är alltså inte att vi nu/imorgon/snart kan rida någon annanstans, utan att på ett säkert, lugnt sätt som ger bestående resultat få henne att inse att det finns inte minsta lilla att oroa sig för ang diken.

Draghjälp skulle säkert underlätta, och jag skulle redan provat det om jag haft möjlighet, däremot blev jag lite förvånad att hon (som är rätt flockbunden) inte följer med de andra över diken i hagen heller, men de brukar vara ännu lite mer angelägna att följa efter när de inte är på 'hemtam' mark. Men tyvärr har jag ingen att rida med, och kommer inte få heller. Däremot kan man ju försöka hitta något lämpligt dike någon gång när man är någonstans där det finns andra hästar med och på så sätt få draghjälp.
 
Sv: Diken.. hur träna?

Jag kan inte ger mera råd än så, vänta till i sommar när du skulle på fälttävlansläger (visst skulle du det?) Där kan du träna med draghjälp och duktiga tränare över gravar och diken som är inbjudande och bra.
Annars får du helt enkelt ta tag i det själv, eller ge dig och strunta i att rida över dikena. Jag har svårt att tro att hästen helt plötsigt kommer över sin rädsla genom att stå och titta på diket på 10meters avstånd. Även om du självklart vill vara snäll mot din häst så tror jag du måste vara lite mer bestämd i detta läget
 
Sv: Diken.. hur träna?

Jag kan inte ger mera råd än så, vänta till i sommar när du skulle på fälttävlansläger (visst skulle du det?) Där kan du träna med draghjälp och duktiga tränare över gravar och diken som är inbjudande och bra.
Annars får du helt enkelt ta tag i det själv, eller ge dig och strunta i att rida över dikena. Jag har svårt att tro att hästen helt plötsigt kommer över sin rädsla genom att stå och titta på diket på 10meters avstånd. Även om du självklart vill vara snäll mot din häst så tror jag du måste vara lite mer bestämd i detta läget

Är ju svårt att säga, å ena sidan har hon blivit MYCKET bättre mot vad hon var från början genom 'snällvarianten'. Samtidigt så känns det lite som att det 'står still' nu, därav min fungering om man kunde träna det utan att blanda in diken (jmf mitt ex med hästar som ogärna hoppar gravar). Dvs jag är inte säker på att vi 'den här vägen' tar oss över diket - nånsin.

Men, nu kan vi som sagt rida 50 cm från kanten på djupa krondiket och hon är helt avslappnad. Från början var hon väldigt stressad och nervös bara av att befinna sig 50 meter bortanför diket.

Jag trodde först att hon blev upptrissad och stressad av stora fält/öppna ytor, men vissa fält gick bra. Sen plingade till när en bekant undrade om något hänt på fält, och jag först tycker 'näe' och sen 'fast det där med dikena, diken ligger ofta på fält'. Och började kolla, och mkt riktigt,d e fält hon var lugn på var de dikesfria och tvärtom. Det var när jag insåg det vi började träna mer dikesspecifikt. Och det som sagt är jättestor skillnad, men egentligen inte någon skillnad ang gå över dem/traktorspår/anna dikeslikt. Om det kommer med tiden, när hon inser att jag INTE tänker ta till hårdhandskarna som hon förväntar sig, eller om vi om 5 år fortfarande skulle vara lika långt ifrån att de facto ta sig över diket är ju en bra fråga. Som jag inte kan svara på, jag vet som sagt bara den skillnad som blivit hitills, på kort tid. Men samtidigt känns det lite som en 'platå'.
 
Sv: Diken.. hur träna?

Hejsan! Fördtår verkligen ditt dilemma med att inte vilja vara begränsad.

Men när du leder henne ute i skogen vid dikena. Är hon hanterbar eller blir hon farlig för dig? Blir hon inte farlig för dig så kan du kanske gå till ett dike eller ett traktorspår och be henne gå över det bredvid dig... gör det flera gånger, bara be henne gå fram och tillbaka, ungefär som att du står och kollar på klockan i uttråkning ssamtidigt som hon bara hoppar med lite uppmuntran från dig. Ha med dig någon godsak också kanske?

Mvh Michaela:)
 
Sv: Diken.. hur träna?

Jo just det, ha inte på henne några "kläder" tillatt börja med. Men sen kan du ju sadla henne och hoppa samma diken då också. Så småning om kan du leda henne över samma diken hela tiden och samma dag kan du kanske hoppa upp, alltså precis efter du lett henne över 15 ggr.

Lycka till. :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp