Diklofenak värktabletter borta?

Zpunk

Trådstartare
Känner mig hopplöst oupplyst, men finns de inte kvar längre? Tänkte köpa igår men hittade ingenstans. Sökte jag på diklofenak som verksamt ämne fick jag bara upp geler.

Det har varit typ den enda värktabletten som har rått på mensvärken när den är som värst :(
 
Känner mig hopplöst oupplyst, men finns de inte kvar längre? Tänkte köpa igår men hittade ingenstans. Sökte jag på diklofenak som verksamt ämne fick jag bara upp geler.

Det har varit typ den enda värktabletten som har rått på mensvärken när den är som värst :(
De är receptetbelagda sedan drygt ett år tillbaka
 
Det finns värktabletter med diklofenak. Men jag har mest sett det i tabletter som är tänkta mot migrän, tex Eeze.


Edit: Aha, Shaggy hade förklaringen!
 
Receptbelagda nu, bl a pga stor miljöpåverkan.
Testa Naproxen 250 mg 2 st morgon och kväll istället + kombination fulldos paracetamol.
Om detta inte ger lika bra effekt som diklofenak, vänd dig till din VC för recept.
 
Receptbelagda nu, bl a pga stor miljöpåverkan.
Testa Naproxen 250 mg 2 st morgon och kväll istället + kombination fulldos paracetamol.
Om detta inte ger lika bra effekt som diklofenak, vänd dig till din VC för recept.

Jag hörde att det var p.g.a de stora biverkningarna. Vätska i kroppen, hjärt- och kärlsjukdomar och leverskador.

Dock tycker jag det är konstigt då att ta paracetamol till naproxen (det blev jag rekommenderad av läkaren när de inte ville skriva ut diklofenak) vilket i sin tur är känd för leverskador.
 
Jag hörde att det var p.g.a de stora biverkningarna. Vätska i kroppen, hjärt- och kärlsjukdomar och leverskador.

Dock tycker jag det är konstigt då att ta paracetamol till naproxen (det blev jag rekommenderad av läkaren när de inte ville skriva ut diklofenak) vilket i sin tur är känd för leverskador.

Alla NSAID har de potentiella biverkningarna. Naproxen har dock gynnsammast biverkningsprofil, god effekt och minst miljöpåverkan som jag har förstått det. Diklofenak riktigt dåligt ur miljösynpunkt.

Paracetamol är ej leverskadligt i rekommenderad dos hos leverfrisk pat.
 
Receptbelagda nu, bl a pga stor miljöpåverkan.
Testa Naproxen 250 mg 2 st morgon och kväll istället + kombination fulldos paracetamol.
Om detta inte ger lika bra effekt som diklofenak, vänd dig till din VC för recept.

Tack för tips, ska prova detta!
 
Större än mitt? :o beställde runt 200-300 tabletter när jag fick reda på att det skulle krävas recept :D

Jag är en sån där som har värktabletter utspritt lite överallt så det lär ju ha räckt ett tag iaf :rofl: det brukar ligga i medicinskåpet, i nattduksbordet, i diverse väskor, i bilen, på jobbet, i stallet och i ett köksskåp så jag har väl skrapat rent överallt efterhand.
 
Saknar dem också, bet bra på migränen. Provar nu Naproxen men får inte särskilt bra effekt, Sumatriptan kan jag lika gärna lägga direkt i vasken. Tyvärr har vår VC absolut noll tillgänglig så att lyckas få ett recept eller ens diskutera andra möjligheter är lika sannolikt som återuppståndelsen till påsk.
 
Jag hörde att det var p.g.a de stora biverkningarna. Vätska i kroppen, hjärt- och kärlsjukdomar och leverskador.
Du har rätt
1615284202264.png

Källa: Nu receptbeläggs tabletter och kapslar med diklofenak | Läkemedelsverket / Swedish Medical Products Agency (lakemedelsverket.se)
 
Saknar dem också, bet bra på migränen. Provar nu Naproxen men får inte särskilt bra effekt, Sumatriptan kan jag lika gärna lägga direkt i vasken. Tyvärr har vår VC absolut noll tillgänglig så att lyckas få ett recept eller ens diskutera andra möjligheter är lika sannolikt som återuppståndelsen till påsk.
Jag köpte på mig ett gäng askar förra året av just den anledningen. Nu har jag bara migränkänningar och inte haft ett riktigt anfall på flera år men diklofenak har minst lika bra effekt som triptaner och de läkemedlen har ju minst sagt en otrevlig biverkningalista (inkluderar bland annat ”plötslig död”).
 
Jag är en sån där som har värktabletter utspritt lite överallt så det lär ju ha räckt ett tag iaf :rofl: det brukar ligga i medicinskåpet, i nattduksbordet, i diverse väskor, i bilen, på jobbet, i stallet och i ett köksskåp så jag har väl skrapat rent överallt efterhand.
Jag gjorde som @kolblakkur och köpte på mig ett lager, men inte lika stort tyvärr. Tar dem mot någon slags gallsmärta. Dock har jag haft ont i mitt ben i tre månader nu och trots att jag gått igenom alla sorterna på Apoteket finns det inget receptfritt som hjälper någotlunda som Diklofenak, som inte hjälper helt bra det heller, men absolut bäst av de jag provat. Så nu har jag fortfarande ont som fan och bara 4 tabletter kvar! :cry: Jag kan förstå att den är på recept... men samtidigt tycker jag att det ställer till det ;)
 
Jag gjorde som @kolblakkur och köpte på mig ett lager, men inte lika stort tyvärr. Tar dem mot någon slags gallsmärta. Dock har jag haft ont i mitt ben i tre månader nu och trots att jag gått igenom alla sorterna på Apoteket finns det inget receptfritt som hjälper någotlunda som Diklofenak, som inte hjälper helt bra det heller, men absolut bäst av de jag provat. Så nu har jag fortfarande ont som fan och bara 4 tabletter kvar! :cry: Jag kan förstå att den är på recept... men samtidigt tycker jag att det ställer till det ;)
Å andra sidan går det ju bra att be om att få den på recept om man verkligen behöver den.

(säger hon som ätit diklofenak dagligen i bortåt 15 år, för att det är den enda av nsaid som fungerar mot ledvärken. hade helst sluppit ta just den pga mer än en äldre släkting som fått massiva hjärtinfarkter...)
 
Å andra sidan går det ju bra att be om att få den på recept om man verkligen behöver den.

(säger hon som ätit diklofenak dagligen i bortåt 15 år, för att det är den enda av nsaid som fungerar mot ledvärken. hade helst sluppit ta just den pga mer än en äldre släkting som fått massiva hjärtinfarkter...)
Mitt förtroende för sjukvården är inte så högt. Därför tar det lång tid innan jag söker hjälp. Hade Diklofenak varit receptfria hade jag inte sökt någon hjälp alls, finns ingen anledning att betala pengar för att bli dåligt bemött. Nu har jag visserligen en ny vc sedan lite drygt ett år med ett annat bemötande de gånger jag varit där, men ändå.
 
Jag tycker också att Diklofenak var absolut bäst mot min huvudvärk dock fick jag förståelse för varför de numera är receptbelagda. En forskare berättade att i Indien där ni vet korna är heliga, får korna medicin, oftas diklofenak mot allehanda krämpor.

Nu har de kunnat urskilja kopplingen till att över 80% av alla gamar försvunnit eftersom de inte tål diklofenak. Gamar är jätteviktiga för ekosystemet så forskarna hoppas att de kan vända den negativa trenden.
 
Till en av mina migräntyper är Eeze det som fungerar. Har provat annat och det är som att käka sockerpiller..
Just nu har jag tillräckligt med tabletter hemma för att klara mig ett tag, men jag hoppas verkligen att det inte kommer bli några problem att skriva ut nytt när det behövs.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 249
Senast: Rie
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 912
Senast: kolblakkur
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 719
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 666
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp