Dilaterad kardiomyopati (DCM)

Duvan

Trådstartare
Vid 6 års ålder drabbades en av mina hundar av DCM, dilaterad kardiomyopati. Hon svarade hyggligt på medicineringen, Vetmedin och Furix. Hon blev dock inte riktigt så bra som jag önskade då hon fortfarande hade lite vätska kvar i lungorna. Det visade sig i vardagslivet genom att hon inte ville ligga längre stunder på mjukt underlag. Hon hade dessutom vissa problem med att äta, då hjärtat var kraftigt förstorat och tryckte på åtminstone luftstrupen.

Genom att jag hade turen att ha en engagerad veterinär fick hon fram ett alternativ till att avliva min älskade hund. Det finns något som heter Taurinum som har getts med viss framgång till hundar med DCM. Det finns inga kliniska studier som bevisar nyttan, men på min hund har det haft effekt.

En vecka efter inledd behandling med de gängse medicinerna var hon som sagt klart bättre, men hade fortfarande kvar en del vätska i lungorna som påverkade. Då hon är en hund som har två passioner i livet, vara med människor (så nära som möjligt) och mat, är hon en hund som kan leva ett gott liv även med ett hjärta som inte riktigt hänger med. Jag kan dock inte acceptera att det påverkar andningen. Dosen av Furix ökades till max, men läget var oförändrat efter en vecka.

Då gav veterinären mig ett sista halmstrå - Taurinum. Det är inte lätt att få tag på. Som jag förstår det görs kapslarna enkom på beställning. Det tog därför nästan en vecka att få fram medicinen, och under tiden försämrades hennes tillstånd. Hennes andningsfrekvens låg rund 45 andetag i minuten, jämfört med de 30 som hon legat på när behandlingen var som effektivast.

Medicinen sattes in och gav synlig effekt efter ca. en vecka. Nu har det gått drygt 2 mån efter det akuta tillståndet, och jag har varit på återbesök med röntgen. Lungorna är helt fria från vätska, och hjärtat har krympt en aning. Det är naturligtvis fortfarande stort, och kommer så att förbli, men det trycker inte längre på luftstrupen och jobbar i en normal takt. Hon äter idag sin mat med samma glädje som innan hon blev sjuk. Hon kan ligga i soffan och mysa hur länge som helst, och hon njuter av alla aktiviteter i samma utsträckning som tidigare. Kort sagt har hon ett bra liv igen.

Det blir en rätt dyr behandling, men för just den här hunden är det värt det. Inte för att jag älskar henne mer än de övriga, utan för att hon lever ett fullgott liv utan att jobba hårt. Behandling hade inte varit ett alternativ för någon av mina andra hundar eftersom deras passioner i livet också innefattar JOBB.

En liten solskenshistoria i Juletid ;)
 
Sv: Dilaterad kardiomyopati (DCM)

Kul att höra en positiv berättelse. Innehåller Taurinum något annat än taurin (jag antar att det är det som är den verksamma substansen)? Om inte är det hur lätt som helst att få tag på via tex. hälsokostbutiker. Ganska vanligt att kattfolk köper taurin så när vi gör egen kattmat (eftersom man ibland måste tillsätta taurin för att undvika tex. DCM men även retinal degeneration).
 
Sv: Dilaterad kardiomyopati (DCM)

Tack för tipset. Nu har jag beställt via nätet och det blev väsentligt mycket billigare. :laugh:
 
Sv: Dilaterad kardiomyopati (DCM)

DCM hos cocker spaniel förekommer tyvärr, särskilt vissa linjer. På just spaniel raserna är det ofta en brist på aminosyrorna taurin och carnitin som är orsaken till sjukdomen, antingen pga en störning i upptaget av dessa aminosyrer eller för lite i näringen. Man har sett att hundar som enbart utfodras på ett foder baserat på lamm och ris kan ge upphov till en brist, vilket i sin tur kan orsaka DCM.

Det finns hundar som efter ersättning med taurin och carnitin mår så bra att de helt kan sluta med hjärtmedicinerna. Du borde alltså prata med din vet om att ge både taurin och carnitin :)

Lycka till med vovven!
 
Sv: Dilaterad kardiomyopati (DCM)

Tack för tipset. Jag har redan letat fram att carnitin också kan vara bra att ge. Jag har beställt hem, och ska kontakta min veterinär efter helgerna. Hon har ett såpass förstorat hjärta att jag inte räknar med att kunna ta bort hennes mediciner, men kanske kan carnitin hjälpa till att hålla sjukdomen stången ett tag till.

Var finns studierna på att DCM orsakas av brist/störning i upptaget av dessa aminosyrer? Jag skulle mer än gärna vilja läsa dem,

När jag pratade med Jens Häggström på kardiologen på Ultuna så kunde inte han säga något om vare sig orsaken eller arvsgången. Att det är ärftligt på något vis står ju klart iom att DCM är vanligare i vissa raser/familjer. Enligt den vet. på Ultuna som min vet pratade med finns det inga studier som klart visar sambandet mellan Taurin och DCM. De är därför väldigt intresserade av att följa min hunds resultat. Naturligtvis kan både jag och/eller min veterinär fått något om bakfoten ang. förekomsten av kliniska studier, så jag ser klart fram emot att få läsa några.
 
Sv: Dilaterad kardiomyopati (DCM)

Tusen tack!

Såvitt jag kan se av studierna så är studiematerialet i de flesta fall litet, och därför kan man inte dra slutsatser fullt ut. Nu har jag ju bara läst en studie i sin helhet, och där hade man ju ett större antal hundar med i studien. Även där kan man inte helt påvisa att Taurinbrist är orsak, men det verkar säkerställa att det finns ett samband på något vis. Om inte annat som bidragande orsak.

Missförstå mig inte nu, jag tror definitivt att brist på Taurin har något med åtminstone min hunds sjukdomstillstånd att göra. För mig skulle det vara ypperligt om man kunde påvisa en predisposition för DCM med hjälp av att analysera halten av Taurin i kroppen. Min hund har fått 2 valpkullar, så det handlar inte bara om min sjuka hund. Det handlar också om hennes avkommor och möjligheten att kunna ge något för att förebygga DCM hos dem.

Frågan är om man kan ge Taurin och Carnitin i förebyggande syfte utan att det föreligger en brist initialt. Ger en hög halt i kroppen biverkningar eller utsöndras ett överskott med urinen? Ger det en överbelastning på lever och njurar i längden? Är bristen på dessa aminosyror något som kommer över tid, eller finns bristen redan från början? Kommer hjärtproblemen direkt eller krävs det att underskottet funnits en tid? Fler frågeställningar ploppar upp hela tiden, så jag får nog ha en längre diskussion med min veterinär och kanske även med Jens Häggström.
 
Sv: Dilaterad kardiomyopati (DCM)

Precis, det finns ett samband som antingen grundar sig på brist i näringen (vid ensidiga dieter som lamm/ris eller vegetarisk utfodring) eller vad man förmodar någon form av resorptionsstörning av dessa aminosyror. Men självklart behövs det mer forskning om detta (som med mycket inom vet-världen) det menade väl även din vet? Därför vore det ju intressant att se hur din hund reagerar, även långsiktigt.
Vad jag vet är både taurin och carnitin ganska biverkningsfria, hos människor i alla fall och även hos katt där det supplementeras flitigt.
 
Sv: Dilaterad kardiomyopati (DCM)

Taurin är vattenlösligt och anses inte vara farligt att ge i högre doser (kattmat måste innehålla minst 2000 mg/kg om det är någon slags riktlinje). Jag har dock läst en studie på marsvin där man såg förändringar i leverns fettsammansättning efter en tids "överdosering" men någn direkt negativ effekt på hälsan verkade det inte ha. Ska se om jag sparat detta någonstans.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag undrar om det finns någon där ute som har erfarenhet av golden med DCM. Tills i helgen hade vi ingen aning om denna sjukdom. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 319
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 293
Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 282
Senast: super
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 308
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp