Dilemma - bedöma om ont eller ej, råd och synpunkter önskas

Alexandra_W

Trådstartare
Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om någon orkar läsa hela.

Stallkatten är fem år i år, och innan 'allt det här' så var hon en sån som mest var in och åt och sov, i övrigt ville hon vara ute. Patrullerade stallet (och större delen av byn), fångade möss, klängde i takbjälkarna, övervakade mockningen osv. Hade absolut inget emot att vara inne, men var som sagt mest ute, in och sov och åt. Sällan hon är inne ens ett dygn i sträck men det har hänt.

Har alltid varit kelig, men på hennes villkor så att säga, ingen katt du kunnat plocka upp och kela med för du var sugen (inte för att hon varit elak då, men gått därifrån med förolämpad min). Utan när hon ville kela, då kelas det (och då lägger hon sig på tangentbord/tidningar etc, tvångskel *s*)

Hon har fått vara frisk och kry, det fåtal ggr jag av hälsoskäl behövt hålla henne inne ( t ex efter kastreringen som halvårsgammal) så har hon drivit folk till vansinne genom att skrika, skrika och skrika samt febrilt försökt smita ut. Man har snubblat över henne såfort man gått förbi ytterdörren, då hon kastat sig fram för att försöka fånga tillfället i flykten ;)

I oktober kom hon plötsligt in på tre ben, stödde inte på ett bakben. Klämde och kände etc men hittade inget. Tfnkontakt med klinik tyckte 'ej akut, avvakta, är hon inte bättre på måndag så ring igen, är hon bättre avvakta lite mer, säkert bara en sträckning då'

Initialt blev hon lite bättre, fortfarande fasligt halt men dippade ner tån och stödde på, men sen beslöt hon sig för att det bästa var att dygnet runt ligga på min säng. Satte man ner henne på golvet bara la hon sig platt. Allmänt var hon väldigt kelig och pratsam de här dagarna, om man inte vetat om hältan skulle man inte sett annat än en katt som njöt av att borra ner sig i mattes duntäcke och mysa, en lycklig innekatt typ.

Klinikbesök, som inte gav några svar alls. Rtg ren, och det enda de kunde konstatera var att hon hade rejält ont när hasen böjdes samman, men reagerade lite allmänt överlag i det benet. Vet ansåg det var troligen ngn form av mjukdelsskada, och katten fick Tolfedine i 5 dagar. Tredje dagen på tolfedine övergav hon sängen och for omkring här hemma och ville UUUUT. Fick vara inne i en dryg vecka dock, så jag såg hon var okej utan tolfedine med. Ingen hälta jag kunde se efter det dock, och hon ville gå ut osv. Dvs verkade som vanligt.

Så hon fick gå ut igen, och under en knapp vecka var hon som vanligt, mest ute osv. Sen började hon vara inne mer igen, inte hela tiden, men mer. Såg ingen hälta. Detta var precis innan snöstormen, så först tänkte jag mest att hon blev lite bekväm under konvalescensen och ville vara inne, alt att vad som nu hänt när hon skadade sig fått henne att vilja hålla sig inne mer (inga skråmor eller sår, man kan ju ändå vara annan katt/annat djur inblandat). Sen när stormen kom var det ju väldigt lätt att se en utmärkt anledning varför katten inte ville vara ute :devil:

Stormen bedarrade, men katten låg på min säng. Verkade må bra och kelade och myste och pratade och spann såfort man närmade sig. Men larmklockorna ringde ju direkt. Och jajamen, halt igen, inte alls lika mkt som innan man halt. Samma ben, på samma sätt.

Klinik igen, nästan exakt en månad efter första besöket. Hälta, och vet höll med mig om att hon tappat muskler på det bakbenet. Gått ner i vikt med. Nya röntgenplåtar och nytt kläm och känn. Inga svar nu heller, mer än en artros i hasleden som INTE fanns där för en månad sen =/ Vet i princip ryckte på axlarna och tyckte artros är dålig prognos, nu handlar det om att hitta minsta möjliga dos smärtis för att hon ska må bra. Inget direkt intresse att ta reda på varför artros tyvärr, men men. Sattes på metacam.

Metacamet hjälpte inget eller inte alls, stödde lite bättre dock men fortfarande rejält halt, och låg helst, dessutom så på metacam så vek sig bakbenet upprepade ggr, på samma sätt hela tiden, som när man kliver fel med platåskor ungefär.

Hon var ut någon gång, i cirkus en - två h, sen ville hon in, och efter det låg hon på sängen i tre dagar, dvs det blev klart värre.

Jag konsulterade min hemmavet, dels för jag kände att frågan VARFÖR hon fått artros var viktig, och dels för att metacam ju inte hjälpte och jag ville diskutera om man kunde prova ge cartrophen. Hemmavet kollade på bilderna från andra kliniken, och klämde och kände även han på katten. Hon reagerade med rejäl smärta när hasleden böjdes ihop, och när benet översträcktes. Det samt att artrosen sitter i höjt med ligamentfästet, och vet utan att jag sagt det kunde beskriva hur benet vek sig fick honom att tycka att det mest troligt fanns en skada på kollateralligamentet, vid infästningen, och att detta gjort benet instabilt och i sig orsakat artrosen. Han menade att för man ska få så snabbt uppblossande artros måste leden vara skadad och/eller instabil. Han uteslöt dock inte att det kunde finnas led eller skelettskador som inte syndes på rtg.

(Senare har jag från annat håll, dock utan att de sett katten eller bilderna, fått höra att det skulle vara väldigt konstigt om en ligamentskada bara gav instabilitet ibland så, att man måste söva katten under full narkos för att kunna säga om det är ligamentskada, det räcker inte med tung sedering, och att en ev lig.skada inte skulle kunna ge artrosen ändå. Så, jag vet varken ut eller in)

Hursom, katten sattes på cartrophen. Jag tog bort metacamet för att dels se cartropheneffekten och dels för att det om det är en lig.skada eg ska vara vila, hur man nu vilar en katt, men ;)

Hon har fått 3 av 4 cartrophensprutor, hon får dem med förkortat intervall. Och de har gjort skillnad, men hur stor är frågan..

I början så ett tag efter första så ville hon gå ut och så är hon ute några h, sen ligger hon på sängen i tre dagar. Dvs även om jag inte ser någon försämring så känner hon helt klart av. Sen i början ville hon ut igen, och samma sak upprepades.

Nu har hon som sagt fått 3 av 4 sprutor, den sista på fredag. Och jag ser ingen hälta, men det utesluter inte att hon belastar benet mindre ändå. Inte sett henne ramla för benet viker sig. Men hon har i princip 'flyttat in'. Enstaka gånger vill hon gå ut, är ute en liten stund och sen blir hon sämre (jag ser ju inget men sen abbonnerar hon på min säng). Hon är dock allra mest inne, ligger och snarkar någonstans, eller sitter i fönstret och ser längtansfull ut. Erbjuder man henne att gå ut avböjer hon numera dock. Samtidigt så går hon ganska ofta till dörren, men vänder när man öppnar den. Men mest ligger hon och snarkar. Hon är superkelig (ovanligt men ingen nackdel), håller sig gärna nära mig (förr brukade hon oftast sova p övervåningen, nu sover hon oftast i mitt sovrum - där är datorn med - eller vardagsrummet). Idag har hon legat och snusat på stalljackan hela dagen och ligger där än.

Och jag vet verkligen inte varken ut eller in hur jag ska tolka/bedömma läget. När hon bevisligen hade SKITONT så reagerade hon med att vara inne och ligga i princip hela dagarna, men var kelig, solig och verkade må bra 'annars'. Men som sagt, bevisligen skitont. När hon fick tolfedine och blev smärtfri/smärtstillad ville hon direkt ut. Blev sämre av att vara ute, och började vara inne igen, och hade då återigen dokumenterat skitont.

Så, nu då. Hon är bättre men är hon bra? (Vi ska provklämma och provadra benet igen på fredag) Hur vet man om hon helt sonika HAR blivit bekväm och tycker det här med pension är fina grejer. Eller att hon själv insett att hon FÅR ont av att vara ute, och därför väljer att vara inne. Eller är hon inne för hon har ONT ändå (det finns ju grader i helvetet).

Hur sjutton ska man veta? :crazy:

För MIN del så vill jag ju givetvis ha kissemissen kvar. Och jag har försökt muta henne genom att erbjuda förtidspension med fulla förmåner (inkl BURKMAT, det ni!), dvs JAG skulle ju gärna se att hon om hon nu inte kan bli fullt återställd, beslutar sig för att trivas inne och frivilligt bli innekatt.

Men jag vill ju ABSOLUT inte ha en katt som är inne för den inte mår bra/har ont. Och katten har ju bevisat att hon kan verka må hur bra som helst i övrigt fast hon har så ont att hon inte kan/vill gå =/

Ska man hårddra det så vill jag inte behålla en katt i livet av egoistiska skäl om hon har ont, men heller inte avliva en katt som kanske helt sonika frivilligt valt att gå i pension och njuta av det ljuva livet.

Ska diskutera frågan med vet på fredag också, och se vad han anser om min 'plan' om att sätta henne på n ågon form av ordentligt smärtstillande en kort testperiod och se om hennes beteende ändras. Men tankar och åsikter och råd är ändå mycket tacksamma, jag vet verkligen varken in eller ut.
 
Sv: Dilemma - bedöma om ont eller ej, råd och synpunkter önskas

Om jag har förstått det rätt så vet inte din veterinär exakt vad katten lider av än så länge? Jag skulle tagit det vidare till en annan vet. i så fall för att få en säker diagnos och utesluta att det inte går att behandla/operera felet.
Men du har ett riktigt dilemma här och det är svårt att råda dig till något, om det fastställs att felet inte är behandlingsbart så tror jag dock att jag skulle välja avlivning, men jag vet inte. :confused: Man önskar att man kunde tala med dem ibland ...
 
Sv: Dilemma - bedöma om ont eller ej, råd och synpunkter önskas

Nja, både rätt och fel.

Katten har en snabbt uppblossande artros i sin hasled. Därom råder tyvärr ingen tvekan. Det som varken jag eller någon annan vet är VARFÖR hon fått artrosen. Men även om man får reda på varför, så är artrosen där den är tyvärr.
Och det går inte att operera eller behandla artrosen. Den ev behandling som finns är det vi gjort, cartrophen. I övrigt handlar det rent artrosmässigt om att försöka hitta en fungerande smärtstillning så hon har ett värdigt liv där hon mår bra.

Det enda frågetecknet är väl om det finns en annan skada, och det är ffa DEN som är smärtutlösande. Dock anser båda veterinärerna oberoende av varandra att artrosen med största sannolikhet ÄR smärtutlösande. Även om det kan finnas en till skada som också ger smärta.

Men tyvärr är en så snabbt utvecklad artros inget gott tecken alls, ffa inte om den inte 'avstannar'.

Vad gäller ev ligamentskada så kliniken anser ju det inte finns några tecken, och var som sagt inte särskilt intresserade alls av att fundera kring VARFÖR artros utan tyckte mest 'skadat leden, vrickat etc, gett inflammation och sen artros'. Min hemmavet tror ju till 99% på ligamentskada, men utesluter inte andra ytterligare skador i/kring leden som inte syns på röntgen. Ang ligamentskadan så 'om det varit en ung katt kunde man ha gått in och opererat', varför ung men inte äldre etc vet jag inte, ska diskutera det med på fredag.

Men det som man kan göra som inte är gjort är ju att söva katten och se om man kan se en ligamentskada då, samtidigt borde den synts på de stressade rtgbilder som togs. Men det är ungefär vad man kan göra mer i behandlingsväg, ta nya stressade bilder, ta ännu fler röntgenbilder och se om man kan hitta något mer nu, och att söva katten och se om man kan känna en ligamentskada.

I övrigt så går det ju inte se mer utan att gå in eller att magnetröntga. Inget av det känns helt ärligt som ett alternativ, för det enda det kan göra är att ev tala om att 'det här ser förjävligt ut'. Men även om man går in/magnetröntgar och kan slå fast att det är en ligamentskada, eller att det finns skador i leden, och man mot all förmodans kulle kunna laga det, så är ju artrosen där den är =/

Så absolut att jag kan tänka mig ta ännu fler bilder (om inte alla man kan är tagna), och även söva katten och palpera. Men jag vet inte om det gör skillnad. Men gå in i leden eller magnetröntga, känns som att kasta en massa pengar i sjön. För endera får man ju inga svar alls, eller så får man bara svaret att det ser förjävligt ut. Och visst, ser det bedrövligt ut och prognosen är skit är det väl lättare att ta beslutet att låta henne somna. Men det säger ändå ingenting om hur sjutton man ska kunna bedömma hur katten egentligen mår NU, hur ont hon har/inte har nu. Om man magnetröntgar och går in i leden och tittar, och inte hittar något alls, så står vi ju kvar med en artros som inte går att göra något åt, och en katt som kanske, kanske inte har ont.

Det här är nog i särklass den värsta 'gråzon' jag varit i. Normalt är ju jag (och min hemmavet) en STOR vän av att 'skit i röntgenbilder och provsvar - hur MÅR djuret?'. Och så faller just den faktorn, som jag hitills ansett som 'stensäker' och väldigt utslagsgivande just i gråzonsfrågor..
 
Sv: Dilemma - bedöma om ont eller ej, råd och synpunkter önskas

Jag skulle nog vilja ta fler bilder och magnetröntga just för att om det är för jävligt så skulle jag bli hjälpt i mitt beslut att göra det enda rätta i den situationen. Hoppas du vet mer på fredag.
 
Sv: Dilemma - bedöma om ont eller ej, råd och synpunkter önskas

Röntga igen som sagt är absolut inga problem, men magnetröntgen. Det känns mest som att slänga väldigt många tusenlappar i sjön faktiskt. Det viktiga nu känns ju att bedöma hur katten mår, har hon gått i frivillig förtidspension, eller har hon ont. Och okej om hela leden är trasig, då är det ju rätt lätt att gissa att ja hon har ont, alt att hon kommer utan tvekan FÅ skitont inom en nära framtid. Men om det inte är skit och katastrof, så har man ju samma fråga kvar.

Och jag skulle gärna vilja veta exakt vad som är/var fel och anledningen till artrosen, men just här och nu känns det allra, allra viktigaste att försöka säkerställa hur missen mår. Och det är det som är så himla svårt =/
 
Sv: Dilemma - bedöma om ont eller ej, råd och synpunkter önskas

Skulle man kunna lösa det radikalt och amputera? Katter brukar ju oftast klara sig alldeles utmärkt med tre ben, de kan ofta t.o.m. jaga fåglar. Om de är friska i övrigt. Och det är hon ju.
 
Sv: Dilemma - bedöma om ont eller ej, råd och synpunkter önskas

Kanske, kanske inte, men JAG är tveksam till amputation, så det är nog i realiteten ingen lösning (nu har det inte ens varit på tal ska tilläggas, men jag har rent spontant svårt för tanken på amputation av ben på djur. Jag har sett ett otal katter och hundar som klarar sig finfint på tre ben, men ändå har jag av någon anlednings vårt för tanken, inbillar mig hon skulle få kompanistryk av de andra katterna i byn och så vidare. Dvs jag VET att jag har faktamässigt fel, men det ändrar tyvärr inte känslan).

Ska ju inte svära på att om jag stod i valet mellan amputation och avlivning t ex skulle tycka avliva, det vet jag inte förrän jag är där, men jag tror tyvärr det, hur jag än försöker och hur många fullfungerande jätteglada trebeningar jag än kikar på så känner jag ändå 'inte min katt/hund'. Nåt fjolligt känslomässigt feltrams, men hur gärna jag än vill kan jag inte få känslan av att det är ett alternativ. Och gudarna ska veta att jag gärna skulle VILJA se det som ett alternativ. Ekonomiskt så är det knappast några problem, misstänker försäkringsbolaget skulle se det som ren ekonomisk vinst att bekosta en amputation istället för utredningar och så vidare om och om igen. (iofs har jag ingen aning hur mycket utredningar de skulle tycka var berättigat, men än har de betalat så snällt så, till och med för cartrophenbehandlingen, trots att cartro inte är godkänt för katt. Det finns dock en off-license dos från tillverkaren.)

SÅ stora frågeställningen just nu är inte så mkt 'vad fan är fel'. Den frågeställning finns givetvis kvar men det ska jag dividera med vet om på fredag så får man se om vi kommer fram till något.

Utan just hur man bedömmer kattens nuvarande beteende. Smärta eller frivillig pensionär. Det som jag ju tyvärr inte kan 'fråga vet' om så enkelt, och ingen annan heller givetvis. Men gärna synpunkter på hur ni hade resonerat om ni var (eller har varit) i liknande situation.

Tillägg: Som lite jmf så har jag en äldre tik, nio år. Som jag helt enkelt antog började känna av åren lite. Mådde bra, pigg och glad och allt sånt. Men inte lika aktiv, drog inga tokrepor med den yngre överenergiska lekkompisen etc. Slutade rymma till och med, kors i taket ;) Inget som oroade mig, man FÅR bli gammal och bekväm. Sen började hon ynka i vissa lägen när hon skulle resa sig. Man får bli stel i lederna med. Sen började hon halta, enstaka steg enstaka ggr, men tyckte det började bli väl många. Koll hos vet. Artros (jag är FÖRFÖLJD av artros) i en tåled, vid en gammal fraktur. Satte på metacam och hältan försvann, i övrigt som innan.

Så fine, utmärkt, gammal hund som mår bra men som känner av att hon är nio år och inte har regelrätt DAMP längre. Dock ville jag prova ge henne cartrophen, och så gjordes. Cartrophenet var mest för att maxa tiden hon skulle ha kvar. Efter första sprutan började hon ligga som innan, som ett slakt och fullkomligt mjuk i kroppen igen. Efter andra sprutan började hon få DAMP-attacker igen. Efter tredje började hon rymma igen och leka med polaren igen.

När vet efter fjärde när jag var där med katten frågade hur gammeltiken mådde tyckte jag med ett flin 'Ah, du menar VALPEN, jodå, tio år yngre'

Och det är ju UNDERBART att se att hon mår så superbra igen. Samtidigt hjälper det ju inte upp själva bedömningsfrågan att veta att där var det väldigt, väldigt milda symptom som INTE var ett dugg onormala eller bekymrande alls för åldern. Men som ändå visade sig bottna i inte ålder utan smärta/obehag.

(och ja, min förhoppning var ju att få samma underbara effekt på katten med cartrophen, men sån tur hade jag ju inte även om det uppenbart hjälpt)
 
Senast ändrad:
Sv: Dilemma - bedöma om ont eller ej, råd och synpunkter önskas

Vetbesök idag.

Lika ont vid palpation som innan, reagerar nu även på utsidan av leden för tryck. Veterinären konstaterade mest att 'hon måste fått en REJÄL skada därinne, den saken är klar'...

Så, summa summarum hon har lika ont nu som för två månader sen, precis som misstänkt. Vet ansåg dock att ligamentskador tar tiiiiid, men det är inte 'bara' ligament som bråkar. Dock ansåg han spontant att sålänge katten har modet uppe så att ge det en månad till i alla fall, men är det ingen bättring då så.. Vet tyckte också att katter oftast är bättre än andra djur på att rehabilitera sig själv när de har ont, de vilar sig själv, så det är inte bara på ont att hon inte vill röra sig.

Han tyckte vi skulle prova med kortison, hjälper det bör jag se effekt inom en vecka, om ingen effekt på en vecka ja då ser det tyvärr mörkt ut.

Så håll tummarna att jag får en glad Tekla som rör sig i julklapp.. Lilla gumman.
 
Sv: Dilemma - bedöma om ont eller ej, råd och synpunkter önskas

Tummar och tassar hålls här för henne.
 
Sv: Dilemma - bedöma om ont eller ej, råd och synpunkter önskas

4 dagar sen kortisoninjektionen så det är fortfarande ganska hög dos i systemet men det korttidsverkande ska ha avtagit/börjat avta nu (skulle ge effekt i 3 dygn sa vet) och 'bara' det långtidsverkande kvar.

Tekla jamar mest vid dörren, finslipar tekniken för 'attackspringning' för att hinna igenom dörrspringan precis innan den stängs. Dessvärre har vi inglasad veranda, så hon kommer inte så långt innan hon blir tillfångatagen och inburen igen, men hon lever på hoppet.

Dvs, Tekla tycker hon mår skitbra och ska gå ut och ta itu med mössen som dansar på stallgången när hon är borta. Så - kortisonet verkar! :bow: :bump: :love:

Sen om det är bara smärtstillning och hon kommer bli sämre när hon får gå ut igen, eller när kortisonet avtar etc, eller om det har 'hjälp' något behandlingsmässigt vetesjutton. Men det gjorde henne helt klart smärtfri/såpass smärtfri att hon anser att hon är bra igen. Så där fick jag svaret på sova hela dagarna med, det var pga ont.

Enda molnet på himlen är HUR människorna i huset mentalt ska klara sig undan ett psykiskt sammanbrott om hon ska vara inne i 2½ vecka till. Inte helt säker på att det är möjligt, men känns som ett angenämnt dilemma i jämförelse!
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 813
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 846
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp