Dilemma.. hund, bebis, smuts, hår...

Charmy

Trådstartare
Åh, detta är svårt.
Fler som har fått bebis och hade hund sedan innan?
Det har gått bra, sonen är nu 9 månader.

Men.. det är en jättelång historia med denna lilla hund.. men till saken hör att jag hade lämnat iväg han på foder för längesen pga min situation med heltidsjobb , själv osv ingen annan lösning.
Men de hörde av sig efter 1 år ca o sa att de var allergiska och jag fick hastigt ta beslut att hämta hem hunden, höggravid.. hade inte räknat med det.

Nu går det väl hyffsat, men jag hade vant mig utan hund och trivdes så.
Vi har avdelat huset litegrann nu så att hunden inte är i vardagsrum/sovrum utan i resten av huset.
Nu börjar barnet krypa o stå allt mer o ta sig fram, alltså måste denna avspärring bort snart tycker jag.
Då kommer hund vara i soffor, sängar osv. vilket jag inte vill.
problemet är att han fäller något så kopiöst !! Aldrig varit med om en hund som fäller så mycket, o då är detta en liten! Vi har provat ALLT för päls / mot fällning.

Vill inte ha detta i hela huset, att bebis ska krypa runt i det osv. soffor blir totalförstörda om han vistas i dom. Överallt blir hår o skitigt !!
Sen kan han även kissa inne då och då.
plus att han har massa gegga ifrån snoppen som kletar av sig överallt.
Jag vill inte ha det så... =(
Även att man ska räcka till både till hund och liten bebis =/

Vad gör jag !? Var inne på att hitta en ny fodervärd/ägare. Detta är en som han känner sedan innan, hon är kanon med hundar å djur och han har även en hundkompis hos henne.
Problemet är att sambon inte vill lämna bort han.

Annars är det en jättefin hund. Renrasig, frisk fin chihuahua kille på 7 år.
 
Hunden är uppenbarligen helt ovälkommen i ert hem och verkar inte må bra. Försök få sambon att inse hur mycket du avskyr allt som det innebär att ha hund, att ni inte kan ta hand om hunden (han har uppenbarligen problem som ni inte löser, i och med "geggan" och kissandet) och att han skulle få det mycket bättre hos någon annan.
 
Gegga från snoppen är inte normalt så det behöver du kolla upp. Det finns skölj man kan köpa på apoteket och skölja med i första hand för att rengöra men om det inte funkar får du ta honom till veterinären.

Ang hår och smuts. Hur mycket hår och smuts kan det bli efter en chihuaua? Du skriver att sofforna blir totalförstörda av allt hår och smuts. Hur är det möjligt med en chihuahua? Jag har en borzoi och här är det inget som blir förstört av hår och smuts. Jag kan förstå om hunden rullar sig i en lerpöl och sen hoppar rakt upp i tygsoffan och torkar sig, men är hunden smutsig när den kommer in får man väl bada den? Det kan inte vara ett så stort projekt med en chuhuahua, bara att sätta den i vasken ju.

Tycker du ska hitta ett nytt permanent hem till hunden, dvs sälja/skänka bort den, toppen om du redan har en kandidat. Det är uppenbart av ditt inlägg att du tyvärr inte ska ha en hund, hårt men sant.
 
Ja jag förstår det inte heller. Det är extreemt. Jag har haft stora rottweilers och andra hundar o aldrig har någon fällt så här mycket!
Ang. geggan så har jag köpt sånt specialskölj o gjort i flera omgångar, men det kommer alltid tillbaka igen..
 
Gegga från snoppen är inte normalt så det behöver du kolla upp. Det finns skölj man kan köpa på apoteket och skölja med i första hand för att rengöra men om det inte funkar får du ta honom till veterinären.

Ang hår och smuts. Hur mycket hår och smuts kan det bli efter en chihuaua? Du skriver att sofforna blir totalförstörda av allt hår och smuts. Hur är det möjligt med en chihuahua? Jag har en borzoi och här är det inget som blir förstört av hår och smuts. Jag kan förstå om hunden rullar sig i en lerpöl och sen hoppar rakt upp i tygsoffan och torkar sig, men är hunden smutsig när den kommer in får man väl bada den? Det kan inte vara ett så stort projekt med en chuhuahua, bara att sätta den i vasken ju.

Tycker du ska hitta ett nytt permanent hem till hunden, dvs sälja/skänka bort den, toppen om du redan har en kandidat. Det är uppenbart av ditt inlägg att du tyvärr inte ska ha en hund, hårt men sant.
Mm jag undrar också hur det är möjligt att en chiuhaua kan skita ner ? Jag har 2 papillons och 2 stora tjockhåriga hundar och hemmet är inte ett dugg förstört? Visst får jag torka av väggar ibland och jag dammsuger soffan ,och skakar av överkastet på sängen men inte är hemmet ett dugg skitigt för det... jag städar varannan dag ungefär beroende på väder.
 
Ja jag förstår det inte heller. Det är extreemt. Jag har haft stora rottweilers och andra hundar o aldrig har någon fällt så här mycket!
Ang. geggan så har jag köpt sånt specialskölj o gjort i flera omgångar, men det kommer alltid tillbaka igen..
Om sköljen inte hjälper så är det veterinären som gäller. Kan vara att han har trånga hudveck eller något som gör att han får återkommande svamp exempelvis.
 
Om hunden fäller extremt mycket så låter det som att den får mat som den inte mår perfekt av. Ett byte till foder av riktigt hög kvalitet borde få ordning på det, det borde även kunna göra att det blir mindre gegga från snoppen, men även jag är inne på att ett veterinärbesök vore bra för att kolla upp just den biten.

Är det du eller din partner som står som ägare till hunden? Gör din partner något med hunden annat än att "tycka om att den är där"? Prata med partnern om läget, visa den här tråden och vad du skriver om hunden!

Försök sedan hitta ett bra hem till hunden. Kanske kan uppfödaren hjälpa till? Just chihuahua tänker jag mig att kan vara knepigt eftersom många underskattar vad de behöver för att må bra, så att omplacera till någon man får kontakt med via andra hundmänniskor kanske vore det bästa, för hundens skull, så att den slipper vandra runt i massor av olika hem.
 
Är hunden sjuk? Stressad av miljön? För mig känns det orimligt att en liten chihuahua kan fälla så mycket att det stör.

Vi har 2 katter och 1 hund , som alla 3 får gå in och ut som de vill. Hunden torkas av varje gång han kommer in, katterna torkas av vid regnväder samt slaskväder. Hunden får inte ligga i soffan däremot så får katterna det. Vi har inte speciellt mycket djurhår eller smutsigt från djuren. Från barnen däremot .. :angel:
 
Varför fodervärd när du inte vill ha hunden? Hurdan då fodervärd? Jag kan bara enligt skk och det är han för gammal för och då har man foder för att man tänker avla på hunden och det låter det ju inte som att du vill..? Men antar du menar nåt hemsnickrat avtal då, men jag fattar inte poängen, sälj istället.

Om sambon vill ha kvar den får väl hen stå för städning och veterinärbesök så det funkar i vardagen. Jag tycker att hunden låter oönskad och underbehandlad. Ta den åtminstone till veterinären innan ni säljer. Lägg er på en rimlig prisnivå och sätt ut en annons så löser ni nog snart ett nytt hem. Eller ännu hellre hör med uppfödaren först om hen kan hjälpa till! Det är uppenbarligen inte alls rätt för dig att ha hund.
 
Behåll avspärrningarna uppe?
Så slipper du jaga/passa barnet överallt (de blir väldigt snabba och klåfingriga i den åldern)....
 
Åh, detta är svårt.
Fler som har fått bebis och hade hund sedan innan?
Det har gått bra, sonen är nu 9 månader.

Men.. det är en jättelång historia med denna lilla hund.. men till saken hör att jag hade lämnat iväg han på foder för längesen pga min situation med heltidsjobb , själv osv ingen annan lösning.
Men de hörde av sig efter 1 år ca o sa att de var allergiska och jag fick hastigt ta beslut att hämta hem hunden, höggravid.. hade inte räknat med det.

Nu går det väl hyffsat, men jag hade vant mig utan hund och trivdes så.
Vi har avdelat huset litegrann nu så att hunden inte är i vardagsrum/sovrum utan i resten av huset.
Nu börjar barnet krypa o stå allt mer o ta sig fram, alltså måste denna avspärring bort snart tycker jag.
Då kommer hund vara i soffor, sängar osv. vilket jag inte vill.
problemet är att han fäller något så kopiöst !! Aldrig varit med om en hund som fäller så mycket, o då är detta en liten! Vi har provat ALLT för päls / mot fällning.

Vill inte ha detta i hela huset, att bebis ska krypa runt i det osv. soffor blir totalförstörda om han vistas i dom. Överallt blir hår o skitigt !!
Sen kan han även kissa inne då och då.
plus att han har massa gegga ifrån snoppen som kletar av sig överallt.
Jag vill inte ha det så... =(
Även att man ska räcka till både till hund och liten bebis =/

Vad gör jag !? Var inne på att hitta en ny fodervärd/ägare. Detta är en som han känner sedan innan, hon är kanon med hundar å djur och han har även en hundkompis hos henne.
Problemet är att sambon inte vill lämna bort han.

Annars är det en jättefin hund. Renrasig, frisk fin chihuahua kille på 7 år.

Alltså, vi är ju många som har pälsdjur och barn och det går utmärkt. Det låter ju mer som att du har tröttnat på att ha hund och att det är det som är problemet. Angående gegga runt snoppen - sök veterinär! Och angående om ni ska omplacera hunden eller ej så måste ju du och mannen vara överens.
 
Den här tråden hade jag lagt i hundforumet.

Hunden kissar inne och är geggig runt snoppen till den grad att det smetas av överallt. Är den verkligen frisk? Det låter ju som att något felar.

Reagerade också på det. Och att den hårar så att sofforna blir totalförstörda. Men håller med @hemlig , omplacera eller i värsta fall avliva. Låter inte som att varken hunden eller ni kommer må bra av att fortsätta!
 
Vetrinär till hunden!

Det är väl klart du kan lära hunden att inte vara på sofforna? Det tar inte speciellt lång tid ens på en gammal och invand hund.

Det är ingen fara för bebisar att krypa runt i hund hår.
 
Åh, detta är svårt.
Fler som har fått bebis och hade hund sedan innan?
Det har gått bra, sonen är nu 9 månader.

Men.. det är en jättelång historia med denna lilla hund.. men till saken hör att jag hade lämnat iväg han på foder för längesen pga min situation med heltidsjobb , själv osv ingen annan lösning.
Men de hörde av sig efter 1 år ca o sa att de var allergiska och jag fick hastigt ta beslut att hämta hem hunden, höggravid.. hade inte räknat med det.

Nu går det väl hyffsat, men jag hade vant mig utan hund och trivdes så.
Vi har avdelat huset litegrann nu så att hunden inte är i vardagsrum/sovrum utan i resten av huset.
Nu börjar barnet krypa o stå allt mer o ta sig fram, alltså måste denna avspärring bort snart tycker jag.
Då kommer hund vara i soffor, sängar osv. vilket jag inte vill.
problemet är att han fäller något så kopiöst !! Aldrig varit med om en hund som fäller så mycket, o då är detta en liten! Vi har provat ALLT för päls / mot fällning.

Vill inte ha detta i hela huset, att bebis ska krypa runt i det osv. soffor blir totalförstörda om han vistas i dom. Överallt blir hår o skitigt !!
Sen kan han även kissa inne då och då.
plus att han har massa gegga ifrån snoppen som kletar av sig överallt.
Jag vill inte ha det så... =(
Även att man ska räcka till både till hund och liten bebis =/

Vad gör jag !? Var inne på att hitta en ny fodervärd/ägare. Detta är en som han känner sedan innan, hon är kanon med hundar å djur och han har även en hundkompis hos henne.
Problemet är att sambon inte vill lämna bort han.

Annars är det en jättefin hund. Renrasig, frisk fin chihuahua kille på 7 år.

Ur ett annat perspektiv än ditt eget - är du då en pedantisk person? Tänker att i så fall kan hunden träna din toleransnivå lite, för snart har du ett barn som har ålat runt i lera eller ”hjälper till” att baka = lite mer omfattande städning. ;)

Jag har aldrig varit med om eller hört talas om att en chihuahua skulle ställa till med så mycket oreda som du beskriver. Det är liksom inte en sanitär olägenhet.

Jag har två hundar (8 och 7 år) och två barn (3 år och 3 månader), och hundarna skulle nog aldrig ens komma i närheten av barnens stök och nedsmutsning oavsett hur mycket de än försökte.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 669
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp