Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Alexandra_W

Trådstartare
Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa.

Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er försöka ta med hela bilden, och inte bedömma svaret på enstaka detaljer bara.

Tekla är en 6 år gammal bondkatt. Hon är gårdens råttjägare/stallkatt, men går ut och in som hon vill, dvs inte en ren utekatt. Däremot mest varit ute, varit inne och ätit och sovit men annars ute, i ur och skur och året om.

Hösten 2008 skadade hon sig. Ingen vet exakt vad som hände då det skedde ute, men man tror det är en fall och vridskada, att hon fallit och fastnat med sitt bakben. Hursomhelst så hon kom in en dag, kraftigt halt på ett bakben. Ingen hälta/sår/annat. Gav det några dagar och höll henne inomhus, men inte direkt någon förbättring. Undersöktes då på klinik. Man röntgade hela bakbenet. Smärtan tycktes sitta kring hasen, men plåtarna var rena så man röntgade resten av benet. Ingenting. Sattes på antiinflammatoriskt och smärtstillande, och vila.

Innan det smärtstillande så var hon inte svår att hålla inne, hon låg mest på min säng. God aptit etc dock. Efter fem dagar på smärtis ville hon rabiat gå uuut. Fick såklart inte det, men kände sig uppenbart mycket bättre. När kuren var slut var hon fortfarande symptomfri, och efter någon vecka symptomfri fick hon börja gå ut lite. Efter en vecka var symptomen tillbaka. Ny koll på klinik, där det på blott en månad utvecklas en artros i hasleden. Kliniken skrev ut metacam, tyckte att ja det är ju tveksam prognos, hjälper inte metacam, så.. Hjälper det bör du kolla njur- och levervärden efter ca 6 mån.

Metacamet hjälpte inte. Jag var dock inte nöjd med klinikens bemötande, det kändes överlag ganska 'nonchalant'. Jag begärde ut plåtarna och gick till min hemmaveterinär. Han undersökte katten och granskade bilderna och tyckte att med tanke på bilderna från början och sen så snabbt artros, artrosens placering samt kattens symptom både innan och vid us tydde på ligamentskada i hasen. Men att det var svårt att säga om det var bara det eller det + artrosen som gjorde ont. Hon fick mer vila, och provbehandlades med cartrophen utan resultat. Då provades kortison, med förvarningen att kanske skulle man aldrig kunna ta bort kortisonet helt.

För att förkorta det hela så blev hon sedan stadig bättre, och kortisonet kunde helt sättas ut, och katten var som vanligt, tillbaka 'i tjänst' utan problem. Någon gång fick hon en liten känning som gick bort med några dagars vila inne, hon valde själv att vara inne och vila.

Nu i vinter så har hon självmant dragit ner på utetiden, och är mer inne. Helt okej för mig, om hon vill får hon gå i pension och bli innekatt som pryder soffkuddarna. Men hon har verkat justera själv, och inte märkts någon hälta/ömhet. Dock tycker jag hon ute verkar vara mer lättfrusen? Så har försökt att ropa in henne, så hon inte är ute mer än ett halvt dygn. Hon kommer inte om hon inte vill, men oftast har hon kommit som ett skott och alltså velat gå in.

Nu när det varit så mkt snö och så kallt så går hon ut ännu mindre. Hon går ut, men sen är hon inne självmant 3 - 4 dagar utan att vilja gå ut. Jag har bekymrats över detta då jag tolkar det som att benet tar stryk av att vara ute och det är det hon känner av och därför väljer att vara inne. Vilket ju inte är bra, samtidigt så att tvinga henne att vara inne när hon vill gå ut ger en katt som skriker konstant, och mår mycket dåligt. Går det tillräckligt lång tid kissar hon inne osv. Dvs det är tyvärr inte ett alternativ att om/när hon vill gå ut tycka 'nej du ska bli en innekatt'.

Nu har dock situationen fått en otrevlig knorr. I badrummet har vi en sorts badrumsmattor som är i trä, med 'filtbaksida'. Det finns btw ingen kattlåda i badrummet, har aldrig funnits. Har ett par ggr senaste veckorna tyckt det luktar kattpiss i badrummet men tänkt det måste vara avloppet eller något, och lukten har försvunnit lika fort som den kom. Mattorna varit torra etc.

Igår natt när jag kom hem efter jobbet klev jag in i badrummet och mattan var torr på ytan (träet) men när jag klev på den blev jag dyngsur om fötterna. Tog upp den och la den i badkaret och det stank kattpiss. Då 'mina katter inte pinkar inne', så tänkte jag att det måste varit något tjall med avloppet så det svämmat över eller att mamma spillt ut något, och att lukten var gammalt äckligt vatten som 'sugits in och blivit kvar' i filten.

Tills jag spolade av mattan. Det råder tyvärr ingen tvekan om att det är kattkiss. Antagligen har det kissats på mattan ett antal gånger under X period, men sugits upp av filten och inte märkts på träet. Och det är det som luktat, men det har försvunnit när det torkat. Men nu var/blev såpass mycket att mattan inte förmådde suga upp. KOnstiga är att det inte luktat mer, jag är 'allergisk' mot kattkissdoft även från lådorna etc, så det har verkligen inte luktat kattkiss mer än korta, enstaka stunder. Men faktum går ju inte förneka, en matta impregnerad med kiss.

Jag har förvisso tre katter, men det finns eg bara en misstänkt. Tekla. Hon är den enda som någonsin kissat någon annanstans än i lådan (när hon tvingats vara innem kissat på golvet i hallen vid dörren, och uppe på golvet i ett sovrum. En gång satte hon sig innanför dörren mitt framför ögonen på mig), och hon är den katt som brukar vara i badrummet (hon gillar att ligga i handfatet och att dricka i badkaret om det är lite vatten på botten sen man fyllt hinkar etc).

Och frågan är ju vad man gör nu.. Och då tänker jag inte ffa på att hon kissat/kissar inne, det är inte mitt största problem känns det som, utan anledningen till att hon gör det. Hon får ju gå ut/in som hon vill nu, men väljer att stanna inne mkt, speciellt efter att ha varit ute är det inne i X dagar. Men det kanske inte är ett 'val' som jag trott, dvs hon känner av benet lite och tycker att det är mysigare att vila upp sig inne i värmen och en mjuk säng. Utan att hon eg vill gå ut, men hon känner själv att det inte går med benet, men inte 'njuter' av att ta lite semester inne, utan är stressad och otillfreds med detta.

Senaste dagarna har hon varit rätt fräsig mot ffa en av de andra katterna med, han kan iofs vara rätt enerverande, men det jag sett har varit 'oprovocerat', typ han går förbi i samma rum hon är.

I övrigt så hon äter och dricker bra, är social och kelig som vanligt, vikten är stabil, pälsen fin etc. Ingen hälta och kan inte palp någon ömhet (men jag är inte veterinär).

Men vad gör man nu som sagt. Kolla upp benet/katten igen hos veterinär - absolut. Men sen då.. Det är tyvärr inte en katt som någonsin kommer nöja sig med/vilja vara innekatt, hon lever för att vara ute och har alltid varit så. Och inte ens nu när hon väljer själv är hon tillfreds med situationen, iom kisseriet. Så att tycka att hon får bli sällskapskatt är inget alt som gagnar henne även om matte gärna skulle vilja det. Att ha henne på kortison i lägsta möjliga dos är ju ett teoretiskt alternativ, men är det verkligen för kattens skulle eller mitt? Att ta bort henne känns dock inte heller 'självklart' iom det jag beskrivit att hon i övrigt mår bra.

Ja tankarna går kors och tvärs, samtidigt som jag ju är medveten om att en artros förr eller senare kommer förvärras. Om artrosen nu förvärras vet jag ju inte i och med att hon inte är röntgad nu, men eg är det ju irrelevant, det relevanta är ju kattens upplevelse/besvär eller frihet från dito - inte hur en bild ser ut.

Så, gärna input. Egentligen står det väl mellan, om man hårddrar, att låta henne somna och få byta jaktmarker, eller att försöka hitta en behandling så hon är smärtfri. Men en behandling kommer oavsett att innebära vila, dvs att jag måste neka henne att gå ut även när hon själv vill..
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Jag skulle ha gjort det enkla först:

Kolla katten hos vet och ställt in en ny låda på toan.

Kan ju vara så att hon inte är riktigt "bekväm" med att göra sina behov på samma låda som övriga katter..
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Kolla henne hos vet! Kan ju vara så enklet att hon har hållit sej lite länge eftersom hon numera är inne och delar toalett = fått en uvi.

Byt sedan matta, placera en toalåda på toaletten där hon pinkat och se vad som händer!

Snön kommer ju inte ligga kvar i all evighet och när hon kan börja gå ut i gräs och solsken kanske hon blir "sej själv" igen!

/Swat
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

+ till SWAT

Det finns inte plats för låda på toan tyvärr. Den är extremt miniliten, och enda stället ställa en låda är mitt framför toastolen så man får klättra över den. Toalettdörren går heller inte att ha öppen hela tiden (då blockerar den en dörröppning), den står iofs på glänt ganska ofta, men inte alltid. Annars om det funnits plats hade jag haft låda där redan innan Tekla kom i huset, då toaletten känns som bästa stället ur människoperspektiv för en låda.

Det finns låda i kök och hall, där de alltid stått. Hon har fått en extra låda på övervåningen med efter då förr när hon kissade i ett av sovrummen när hon inte fick gå ut, men det tycks inte hjälpa. Hon använder lådorna, men uppenbarligen inte alltid. Det har alltid varit flera katter, och 2 eller 3 lådor, aldrig varit problem. Och hon går på dem nu med, sett henne. Men uppenbarligen inte alltid.

Givetvis ska hon till vet, men frågan kvarstår ju oavsett, låta henne somna, eller göra ett försök till - vilket innebär att behöva ha katten inne mot hennes vilja, dvs ta bort även de dagar hon vill gå ut (som kommer bli alla så fort hon får smärtis om det är som sist)

ANg uvi - borde inte det gett symptom? Jag har sett henne i normal omfattning gå på lådan, och det 'skvalar på bra' när hon är där så att säga. Jag ser ju såklart inte ala ggr hon går på lådan, men jag ser lika många när jag går förbi eller nu nrä jag sitter vid datorn nu som tidigare. Sen kan hon ju gått fler förr jag inte sett och därför inte 'saknar' nu.

Hon började dra ner utetiden redan innan snön kom, i november ungefär om jag minns rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Har ni provat annan behandling av artrosen? Seraquin?
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Bara du kan ju fatta beslut om avlivning eller ej!

Själv har jag ju en strax 20-årig dam med kraftig artros som står på metacam dagligen sedan 5 eller 6 år tillbaka. Hon går ut och in som hon vill, men stannar nästan alltid inne vid dåligt väder och på vintern.

Jag förstod inte riktigt din koppling medicinsk behandling = katten måste stanna inne mot sin vilja?
Varför kan katten inte fortätta komma och gå som hon vill trots behandling? Eller hon stannar ute flera dagar vilket omöjliggör kontinuerlig behandling?

Både UVI och andra "kiss-problem" både kan ha "synliga" symptom och inte!
Katter kan kissa normalt - både mängd-, färg- och lukt-mässigt - och trots detta ha tex. ganska mycket oxalatkristaller eller uvi.

Kanske kan du införa en "ute-rutin" för henne om du är rädd att hon kommer löpa amok av att vara inne - även om det är självvalt.
Tex. ta med henne till stallet varje eftermiddag och låte henne var där medan du fixar?

/Swat
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Jag förstod inte riktigt din koppling medicinsk behandling = katten måste stanna inne mot sin vilja?
Varför kan katten inte fortätta komma och gå som hon vill trots behandling? Eller hon stannar ute flera dagar vilket omöjliggör kontinuerlig behandling?

/Swat

Visst kan hon stanna ute flera dagar, men brukar alltid komma in iaf 1 gång/dag, def om man ropar på henne. Dock omöjliggörs t ex 'morgon och kväll'-medicinering. Fast inte främst därför, utan mer att varje gång innan när hon fått medicin/behandling så har det varit order om vila med. Dvs inne. Annars så när hon inte har ont, så klänger hon ju där i stalltaket och far omkring igen, och då blir ju skadan/problemet värre. Så därför har det ju varit behandling + vila, och sen nedtrappning av behandling alt satt ut den, och då gå ute.

Så, initialt lär det ju bli kombinationen av påtvingad vila och katt som vill gå ut. Teoretiskt finns ju alternativet att låta henne vara ute då med, men iaf utefter hur det sagts tidigare riskerar det att göra det hela värre. Nu beror det ju på om det är artrosen som rent mekanisk gör ont t ex, eller om det är en inflammation i leden av den dock, men generellt.

Om hon bara kunde vara nöjd med att vara inne/rätta sig efter benet, lilla pälsfröken =/
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Har ni provat annan behandling av artrosen? Seraquin?

Minns inte vad det hette, men något mer 'komplement'-behandlande provade vi, säljs via veterinärer, men sitter på jobbet och minns inte alls vad det hette tyvärr, var 'ledpreparat' iaf. Gav ingen effekt då, och katten var inte speciellt förtjust i medicineringsrutinen så när frp tog slut slutade vi. Dock så var det ju helt symptomfritt och 'som frisk' en lång period, tills nu i vintras. och när hon då inte haltade/ömmade, och själv verkade reglera utevistelsen och vara nöjd med att dega på soffan så ansågs det ju inte att det var någon anledning att göra ngt alls sålänge katten var nöjd och mådde bra.

Vilket jag trott hon gjort som sagt. Men bra tips att kolla upp det igen, om det är artrosen som spökar (och inte ligamentet).
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Fast om alternativet är AVLIVNING eller låta henne stå på smärtis och "komma och gå" som hon vill - med viss riks för att en eventuell inflamation tar längre tid på sej att läka ut - så vet ju jag vad jag hade valt!

/Swat
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Absolut, om det är de två det står mellan. Sist var det inte riktigt så enkelt dock. Utan då handlade det mer om inte ha en chans att bli bra, eller ha en chans att bli bra. Nu behöver det ju dock inte alls vara nu som det var som sist.

Men den springande punkten för mig är just det att så att säga bestämma var man sätter gränsen - för kattens skull. JAG kan ju 'stå ut' med att höra henne skrika, att hon pinkar inne etc i X veckor, för jag vet ju att det är för en god sak och med förhoppning om att hon sen ska må 100% bra igen, oavsett om det är medicinfri eller på en liten varannan - vartredje dags dos med kortison t ex. Men hon fattar ju inte det, och var går så att säga gränsen?

Jag förväntar mig inte ni ska ha svar på det, men det är det jag tycker är så svårt. För vad JAG vill (ha katten kvar, om så bara som prydnadskudde) behöver ju inte vara det bästa för katten. Och om hon redan mår, inte helt bra psykiskt, så hur mycket mer är 'okej', och hur länge? Jag vet inte, och hon ger inga bra svar alls dessvärre ;9
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Jag har räknat ut när hon kissar i badrummet iaf. Mattan är borta och badrumsgolvet torkat btw. Så är inget på golvet där, utan är målat betonggolv.

Hursom. Katt går runt och skriker. Okej, vill gå ut. Öppnar dörren, och hon går till dörren, kollar ut och tvärvänder och går därifrån (in i huset). Fortsätter skrika, och öppnar fönstret istället (de brukar gå ut/in där sommartid). Hon hoppar upp, kikar ut, tvärvänder och går därifrån. Och fortsätter skrika. Blir sen tyst och går och - pinkar på badrumsgolvet. Lägger sig sen förnöjt och sover i mitt sovrum.

Jag kollar lådan, ifall det skulle vara ngt med den. Det har iofs aldrig klagats förr, inte ens när jag varit sjuk och det inte gjorts rent på X dagar och varit riktigt äckligt där, men man vet ju aldrig. Lådan är 'som vanligt'. Bestämmer mig för att hålla koll på vilken katt som går på lådan och när. Tekla har utmärkt använt lådan för att både kissa och bajsa under dagen.

Så det i badrummet verkar vara i princip en 'protestkissning', fnuttar för att jag vet att djur inte fungerar så, men ni förstår ändå vad jag menar. Ett uttryck för missnöje/stress/etc. Haken är bara just det att missnöjet består i att inte gå ut - vilket hon själv valde av en eller annan anledning.. =/

Har bytt strö till spån i en låda, kommer få jaga spån över hela huset, men när hon är ute så går hon ju i boxarna, och där är det spån. Jag tror väl inte det kommer att hjälpa direkt, då on som sagt aldrig haft minsta lådsynpunkter etc förut, och förutom där i direkt anslutning till 'släpp ut mig-skrikande' och sen välja att inte gå ut, har hon ju använt lådan prickfritt och problemfritt.

Och nej, hon har inte fått spö eller något ute så hon är rädd för att gå ut eller så vad jag vet. Hon regerar helt ohotad på gården (byns övriga katter skyr 'monsterhunden' som pesten), och har under alla år inte fått ett hår krökt av ngn av byns katter, och brukar spankulera omkring på grannarnas gårdar utan att deras katter gör henne något, hon är nog högst eller rätt högt i katt-hierarkin i byn. Vildkatter kan hon ha råkat i bryderi med, men det är många år sen sist någon sådan terroriserade bygden.
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Jag tycker det är ganska tydligt att katten vill göra behoven undanskymt och i detta fallet på lilla toan.
Att gå på låda i en hall (öppet) eller i köket (än mer öppet) är då sällan ett alternativ för katten.
Att hon inte går ut när hon får är ju bara för att hon inte vill dvs hon tycker det är för kallt eller rått ute.
Att tvinga dem gå på låda är snudd på omöjligt om det gäller vuxen katt.
Var går hon om det är stängt till toan?
Jag ser inget annat svar på problematiken än att sätta en rymlig låda på toan trots att det är litet där.
Du kanske kan lyfta undan den när du eller någon annan behöver nyttja toan?
Ibland får man ordna praktiska lösningar till katters idéer och egenheter trots att det inte är direkt praktiskt för oss människor.
Om du får känslan av att hon håller sej (verkar ju inte så) så kan hon ju dra på sej en UVI,men eftersom du verkar observant på henne lär du nog märka av det.
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Hon har i 7 år (hon är ju 7 i år, inte 6, är ju 2010 nu..) problemfritt gått på låda/lådor där de stått och även när de temporört flyttats någon annanstans - oavsett vart, så svårt se varför hon hux flux skulle få problem med lådans placering.

Det går verkligen inte ha en låda på toaletten tyvärr, det utrymme som finns framför toaletten och mellan badkar och vägg resp handfat och vägg är precis lika brett som en kattlåda. Dvs man får gå över lådan hela tiden, och även då flytta den framåt/bakåt i 'gången' beroende på om man vill till toa/badkar/handfat. Badrummet är så litet så det kan bara gå in en person där åt gången, och man kan vända sig men inte mer.

Men har hon efter 7 år fått för sig det är fel på lådornas placering, så lär det bottna i något annat så att säga.

Igår hade hon förresten skitit uppe på hallen. Mitt på hallgolvet, så mitt i hallen man kan komma. Ingen aning varför, men apropå 'vill ha undanskymd plats', eller inte.

Jag tror ju kissandet och nu då bajsandet och grinigheten på de andra katterna helt enkelt är ett symptom på missnöje. Över att inte klara att gå ut som hon vill och är understimulerad eller något i den vägen. Hemmavet har haft sportlov, men ska ringa på måndag morgon, kan nog få en tid hyfsat fort, brukar kunna få det. Dessutom mår ju hon uppenbart inte bra, för att inte tala om de andra stackars katterna som får stryk bara de råkar befinna sig i samma rum som henne. Hunden är hon inte alls arg på dock, och lika kelen mot folk som vanligt :confused:

Men blir inte klok på varför hon inte går ut. Klämt och känt på benet men inte ett pip från katten, och hon hoppar enkelt upp på pelletsförrådet där maten står. Något hon inte klarat förr eller ens försökt förr när hon haft ont. Hoppar lika lätt upp på det höga skåp som står uppe med utan synbara besvär, och när hon väl är ute verkar det inte vara problem? Så frågan är om det inte är ngt annat (men vad? Min mamma tror på hjärntumör snart..)

Glömde - ang lådorna. Båda två står undanskymt i hall resp kök btw. Den i köket står mellan en hög skänk och väggen, där det finns ett utrymme som är precis lika brett och stor som lådan. Den står med öppningen inåt väggen men utdragen, de hoppar upp på den och ner framför i utrymmet där och går på lådan. Den i hallen står mellan en vägg och en öppen hundgrind, med öppning mot vägg (står i ett hörn). De kan endera hoppa upp på lådan bakifrån och ner framför som i köket, eller bara gå under grinden och 'direkt in'. De väljer oftast att ta vägen över lådan.

Den extra lådan på hallen i övervåningen står 'fritt' men undanskymt, och i den hörna där katten brukar välja att hålla till. Den har jag plockat bort nu dock sen hon sket uppe i hallen (dock var det långt från lådan). Förut när hn var krasslig hade hon låda och filtar och mat och 'rubbet' däruppe för att slippa dels gå ner, dels hoppa upp för att nå mat och dels slippa konkurrens. Använda lådan prickfritt då, så tror inte det är lådan som gett skitandet på hallen nu, men tog iaf bort den eftersom den ju är en 'extralåda'.
 
Senast ändrad:
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Artros hos katt visar sig ofta inte bara som en hälta utan även som att katten sover mer, hellre är inne och helt enkelt är mer inaktiv än tidigare. Detta tolkas ofta som att katten "blivit gammal". Du skriver att du provat metacam, cartrophen och kortison och något ledpreparat en period. När det gäller glukosaminpreparat vilket jag antar att det var, ska man ha i åtanke att det ofta tar ett tag innan det ger synlig effekt, och det är tyvärr väldigt vanligt att man, som du då, tycker att "äsch, det där va bara jobbigt att ge och gav ju ingen effekt" och så slutar man... Det finns flera olika preparat på marknaden som har olika smaklighet, testa en annan sort!? Har du provat Hill's j/d eller annat ledfoder från tex RC? Många katter med artros blir faktiskt mycket rörligare efter en stund på glukosamin och ledfoder. Kyla ÄR en klart försämrande faktor för artros så att katten är sämre nu är inget konstigt, men då är det ytterligare befogat att göra allt man kan för den! (jämför med en människa med ledgångsreumatism i händerna, inte går han/hon utan vantar på vintern.)
När det gäller kissandet inne och fräsandet till en av de andra katterna, skulle jag nog tolka det som att hon sjunkit i rang nu när hon inte mår helt bra. Antal kattlådor = antal katter +1 brukar vara en bra formel att använda sig av om man har problem med att någon kissar utanför. Då är minst en låda ledig/vaktas inte av någon annan katt. Sen kan ju även lådornas placering ha med saken att göra, om det gör ont att ta sig till lådan genom att hoppa upp/klättra för att komma dit kanske hon förknippar toalettbesöket med smärta och därför hittat ett ställe där det var smärtfritt att kissa...
Sen är det nog inte dumt att kolla upp katten, det kan ju även handla om en UVI, vilket är nog så stor anledning till att en katt börjar kissa utanför lådan som enda symptom, vilken även kan vara stressutlöst (idiopatis cystit).
Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Tack för svar. Minns inte exakt hur länge vi provade ledpreparatet, men från höst till vår iaf, kan kolla i papprena. Men hon skadade sig ju på hösten, och det var först in på nästa år vi 'fått ordning' på det såpass at vi kom till kortisonet. Sen åt hon ju det ett tag, sakta nedtrappat. Och hon åt ledprep längre än kortisonet, men minns inte hur länge i huvudet. Men vet sa själv att jag kunde sluta ge det, så jag antar det gått tillräckligt många månader för man ska kunnat utvärdera det? Sen kan det ju hjälpa nu även om det inte hjälpte förr, om det är artrosen nu.

Jag har ju resonerat precis som dig, att kyla = värre artros = katt väljer att stanna inne i värmen, och varit rätt nöjd med att katten själv valt det. (Iom att jag inte kan 'tvinga' henne att vara inne även om jag vill hon ska det.

Hon har nog knappast ont hoppa den lilla biten som är upp på lådan då hon hoppar över en meter upp till maten, till sin favvoliggplats etc och nu nyss kom och hoppade upp i mitt knä - alla högre än lådan. Sen fräser hon tyvärr inte bara åt de andra katterna, utan hon spöar upp dem, dvs attackerar dem oprovocerat och ger dem stryk.

KOllas upp ska hon ju givetvis, men hemmavet hade sem den här veckan.

Dock sen jag häll medel i badrummet (tallbarrsolja, finns inget katter skyr så mycket), och tagit bort den extra tredje lådan jag ställde fram (så nu är bara de vanliga två kvar) så har det inte skett några olyckor som vi märkt i alla fall, alltid något =)

Glömde ang fodret, inte provat j/d eller liknande, och kommer inte göra heller. En av de andra kissarna har njursvikt, och alltså äter alla tre hills k/d, och det är inte möjligt servera specifikt foder till en av katterna utan att de andra (inkl njurkatten) äter av det. Går ju att ge tillägg av j/d i t ex burkmat, men då lär det blir så små mängder att det inte blir terapeutisk dos antar jag?
 
Senast ändrad:
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Var till vet förra veckan med min gamla tant och då pratade vet. om att det under denna vinntern varit EXTREMT mycket problem med inne-kissande katter! Vuxna, normala, rumsrena katter som av outgrundlig anledning plötsligt börjat kissa på "fel" plats!

Vi spekulerade vilt om orsaken - den kalla temperaturen ute, all snö, de långa perioder som katterna inte kunnat/velat gå ut osv.

Min vets rekommendation - rent generellt, vi pratade inte om någon enskild individ - var att kolla en inne-kissande katt för bakterier i urinen och ev. en slät bild på buken för att utesluta kristaller/sten.
Sedan - om inget syntes på prov/röntgen - sätta katten på lite smärtlindring några dagar och även skaffa Feliway. Tydligen hade denna rekommendation fungerat väldigt väl på många, många katter!

I ditt fall anser dock jag att du har ytterligare ett alternativ!
Varför inte "sätta ut" katten några timmar/dag i stallet?
Där får hon ju utlopp för lite andra aktiviteter än inne och du kan kanske bryta hennes "ovana"?
Istället för att låte henne vandra från dörr till fönster till dörr till fönster bär ut henne i en kattbur och låt henne pyssla några timmar i stallet!

/Swat
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Vi har också en utekatt som har varit mycket inne denna vinter. Han trivs bäst ute men gillar inte när det är dåligt väder och tycker inte om att gå på låda som någon annan katt varit i, lite moment 22 den här vintern. Tyvärr resulterade det i ett antal nerkissade mattor innan vi hittade ett sätt som funkar. Så här gör vi:
Om vädret är hyfsat dvs bara ett par minus så går Ludde ut när maken åker till jobb och får komma in igen när jag kommer hem. Ute så finns det uthus att gå in i om det blir dåligt väder samt kattlucka in i isolerade verkstan. Dessutom har han då maskinhallens jordgolv till toalett vilket är det han föredrar.
Om det är dåligt väder så får Ludde vara i tvättstugan under dagen. Där har han mat och vatten, sovplats och en låda som bara han får använda. Och de dagar som han är i tvättstugan så går han också på lådan.

Nu när vi har praktiserat detta en tid så har Ludde lärt sig hur det funkar. Så när han märker maken är på väg till jobb så vill Ludde gå ut. Så springer han bort till ett par buskar en bit från huset (där det är hyfsat snöfritt) gör toalett och vill sedan komma in igen. :D

Och när katten mjauar och vill gå ut och sedan ångrar sig för att det fortfarande är snö på marken. Ja, då får de "hjälp" på traven att gå ut, annars hade jag inte gjort annat än stått och hållt upp dörren till velande katter. Sen får man hålla lite koll vid dörren. antingen vill de komma in efter 1minut eller så kommer de fram till att vädret var rätt ok ändå och är ute en stund innan de vill komma in igen. Brukar få tyst på de flesta "diskussioner".
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Svarar flera.

Det fungerar 'bra' att helt enkelt kasta ut henne, hon ska inte promt in igen. Men jag har dragit mig för det i och med att jag inte tror anledningen är 'det är kallt och snö' ute sas, utan att det gör ont i benet.

Hon har soms agt aldrig haft problem med låda innan, och är uppvuxen inomhus och lådvan. Har kissat inne när hon varit inne, och ute när hon varit ute, dvs inte varit sådan som helst kissar ute (haft sådana förr, de som varit lådtränade men helst velat gå ut och kissa).

Har veterinärtid ikväll, jag är dock rätt säker på att det är artrosen som spökar, för häromdagen fick jag för första gången någon reaktion när jag klämde och kände - när jag rätade ut hasen gjorde det ont. Just nu fåt hon hög dos kortison, dels för att är det artrosen är det bara det vi har att 'ta till' sas, så det är det som sätts in då och då kan det lika gärna sättas in direkt, och dels för att se om det gör någon skillnad så jag vet det innan besöket sas. Om hon av kortisonet blir 'som vanligt' kan man stryka en massa andra sidodiagnoser sas och behöver inte göra stora batteriet undersökningar.

Vi kommer börja med att röntga hasleden dock, för att se hur det ser ut jmf med sist. Risken finns ju att det ser helt förjävligt ut och då är det lika bra veta det direkt. Veterinären pratade om att risken finns att leden är instabil sen ligamentskadan, och att det helt enkelt har retat inflammationer hela tiden, men som inte märkts av/hon inte störts av, men som gjort att det blivit mer och mer artros, eller att hon 'vrickat till sig' och har en rejäl ledinflammation.

Inte märkt ngn skillnad av kortisonet, nu är det väl kort tid, men förr har det gett effekt tämligen omedelbart i den dos (hög) hon får nu. Men vi får se ikväll vad veterinärbesöket visar, men ont i hasen har hon helt klart nu =/
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Ren info: Min gamla tants artros/artrosrelaterade smärta svarade INTE ett dugg på kotrison! Inge förbättring alls! Med sin metacam däremot blir hon smärtfri.

Har även haft henne på temgesic en kort period för att göra henne helt smärtfri och se vilka rörelsestörningar som beror på rent fysiska "hinder" orsakade av artrosen. Min dam har endast ett sådant "hinder" i ett framben.

/Swat
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

J0, det är väl som med allt annat, att det är väldigt individuellt. För Tekla vet vi ju att inget annat än kortison hjälper ett dugg.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 083
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 299
Senast: ameo
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
410
Senast: Harrysen
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 118
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp