Dilemma om kattköp

Casteloro

Trådstartare
Är det någon som har koll på vad som händer om en säljare/uppfödare får information som gör att denna inte vill genomföra köpet och en handpenning har betalats av köparen? Uppfödaren måste väl ha rätt att häva köpet och återbetala handpenningen, möjligtvis av god vilja, eller? Jag kan inte gå närmre in på detaljer och det handlar inte direkt om mig egentligen, men jag har också avtalat att köpa en katt av denna uppfödare.

Kort sagt så har information undanhållits av annan köpare, information som är direkt avgörande för vilken miljö katten kommer att befinna sig i vid flytt. Jag hade själv velat veta som uppfödare, men jag är i en extremt knivig situation då det uppstått osämja mellan mig och den andra köparen (som jag känner) eftersom personen och jag hade helt olika syn på vad som gäller vid intresse att finna en kompis (katten alltså). Mitt intresse ligger givetvis på kattens välmående, men också på grund av att jag har blivit helt överkörd och blivit helt förbisedd trots att det var jag som visade upp annonsen, som sa att jag haft kontakt med uppfödaren och berättade att jag skulle åka och känna mig för. Mitt intresse låg främst vid en av katterna på förhand, men av erfarenhet vet jag att det inte fungerar så. Dock har det av någon anledning i den andra köparens öron varit att vi hade tingat katterna redan innan besöket och därför var öronmärkt åt det ena eller det andra hållet.

Jag känner mig verkligen helt upp över öronen förälskad i den katt som kommer att få flytta med mig hem, men om jag hade haft möjlighet efter besöket att ändra mig så hade jag velat det. Om möjligt hade båda två fått flytta med mig hem. Känner också att jag är beredd att offra mina chanser att få genomköra köpet, även om jag absolut vill göra det, men mitt samvete räcker inte till för att undanhålla den information som nu kommit fram. Tyvärr kommer jag att ses som bråkig och omöjlig om jag sätter käppar i hjulet för den andra köparen och förstår troligtvis relationen mellan oss. Observera dock att det inte det som är mitt syfte, åter igen så är det kattens välmående som kommer i första hand.

Vill någon kommentera eller ge mig råd i detta?
 
Jag är inte säker på att jag hänger med helt, men som svar på frågan om uppfödaren kan avstå från att genomföra försäljning trots att handpenning är erlagd, så tycker jag att det bör vara så. Observera att det är jag som "tycker", hur det ser ut juridiskt vet jag inte.

Jag är själv uppfödare och jag är tydlig med att det är JAG som avgör vilken kattunge som flyttar vart och när, men jag har också en mycket omfattande kontakt med spekulanter innan de ens kommer i närheten av att komma och titta på kattungar, så är man väl välkomnad att titta är man i princip också godkänd som köpare.

Nu vet jag inte vad det är som gör att du tycker att din bekant inte är lämplig som köpare, och det går inte att veta vad den aktuella uppfödaren tycker om vad-det-nu-är, men om det nu är något som verkligen kan vara till men för djuret vore det väl bra om uppfödaren får kännedom och själv kan utreda saken mer.
 
Det värsta som kan hända är att uppfödaren åker på att betala skadestånd om spekulanten bryr sig om att dra ärendet till tingsrätten, men den risken får ses som minimal.

Jag tar inte handpenning längre eftersom handpenningen innebär att köpet är påbörjat, katten är delbetald. Jag förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill och inget är 100% förrän katten har flyttat.
 
Är det någon som har koll på vad som händer om en säljare/uppfödare får information som gör att denna inte vill genomföra köpet och en handpenning har betalats av köparen? Uppfödaren måste väl ha rätt att häva köpet och återbetala handpenningen, möjligtvis av god vilja, eller? Jag kan inte gå närmre in på detaljer och det handlar inte direkt om mig egentligen, men jag har också avtalat att köpa en katt av denna uppfödare.

Kort sagt så har information undanhållits av annan köpare, information som är direkt avgörande för vilken miljö katten kommer att befinna sig i vid flytt. Jag hade själv velat veta som uppfödare, men jag är i en extremt knivig situation då det uppstått osämja mellan mig och den andra köparen (som jag känner) eftersom personen och jag hade helt olika syn på vad som gäller vid intresse att finna en kompis (katten alltså). Mitt intresse ligger givetvis på kattens välmående, men också på grund av att jag har blivit helt överkörd och blivit helt förbisedd trots att det var jag som visade upp annonsen, som sa att jag haft kontakt med uppfödaren och berättade att jag skulle åka och känna mig för. Mitt intresse låg främst vid en av katterna på förhand, men av erfarenhet vet jag att det inte fungerar så. Dock har det av någon anledning i den andra köparens öron varit att vi hade tingat katterna redan innan besöket och därför var öronmärkt åt det ena eller det andra hållet.

Jag känner mig verkligen helt upp över öronen förälskad i den katt som kommer att få flytta med mig hem, men om jag hade haft möjlighet efter besöket att ändra mig så hade jag velat det. Om möjligt hade båda två fått flytta med mig hem. Känner också att jag är beredd att offra mina chanser att få genomköra köpet, även om jag absolut vill göra det, men mitt samvete räcker inte till för att undanhålla den information som nu kommit fram. Tyvärr kommer jag att ses som bråkig och omöjlig om jag sätter käppar i hjulet för den andra köparen och förstår troligtvis relationen mellan oss. Observera dock att det inte det som är mitt syfte, åter igen så är det kattens välmående som kommer i första hand.

Vill någon kommentera eller ge mig råd i detta?
Det kan bli problem om den som betalat handpenning väljer att gå till rätten.

Inom hunduppfödning är det därför många som inte använder sig av handpenning, just för att man har svårare att dra sig ur då som uppfödare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 756
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
36 415
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp