Dilemma.... Operera eller reklamera

R

Raderad medlem 124573

För att göra en lång historia kort...
Jag köpte i augusti en 2-åring osedd från annat Europeiskt land. Mitt enda "krav" var att den var röntgad u.a vilket säljaren lovade. Allt frid och fröjd och hästen visade sig vara fantastiskt trevlig och ser så här långt lovande ut.

För tre veckor sedan har hon plötsligt en stor galla i en hasled och röntgen visar på en stora lösa benbitar i båda haserna.... Min veterinär tror absolut att dom suttit där länge. Säljaren kontaktas och bedyrar att det finns rena bilder från i somras, han har dock inte lyckats skicka hit dom och har nu dessutom lovat att betala operationen (högst troligt att det inte finns några rena bilder alltså). Jag har också alternativet att skicka tillbaka hästen och få tillbaka "inköpspriset". Jag får ju dock inte tillbaka det jag hittills lagt ut på röntgen, veterinärresor etc....

Så här står jag nu med en jättefin liten häst som behöver opereras med allt vad det innebär av risk, konvalescens, boxvila etc etc. Även om säljaren betalar själva op så innebär det ju en massa merjobb och extra kostnader för mig .

Så vad göra? Förnuftet säger lämna tillbaka men hjärtat protesterar.... Hon skulle ju bli min stjärna :cry:

Tankar? Andra infallsvinklar?
 
Jag tycker inte heller att lösa benbitar är nån större grej. Vad säger din egen vet? Har den goda förutsättningar för operation skulle jag inte tveka.
 
Jag tänker så här...
Du har ju ingen aning om hur mycket mer som är fel på hästen?
Du ha upptäckt lösa benbitar redan nu, men hur mycket mer kommer du hitta efterhand?
Har du tur så är hästen frisk, förutom benbitarna, men har du otur så kan det finnas mycket mycket mer.

Så om jag var du had jag lämnat tillbaka medan chansen finns.
Alternativt att själv röntga igenom hästen om säljaren inte kan skicka över bilder så man ser att hästen är "ren" innan man bestämmer sig för att behålla den.

Det jag inte kan förstå var att du köpte hästen med kravet att den skulle vara röntgas "fri", men du har inte sett bilderna utan litade bara på säljarens ord om att bilder finns? Det är stora varningslampor som blinkar om en säljare påstår något sådant men inte kan/vill bevisa det.
 
Jag har själv en häst med lösa benbitar i båda bakknäna. Det är egen uppfödning och hon fick gallor som tvååring och opererades som tre åring innan inridning. En lyckad operation och reds sedan in. Vid sexårs ålder blev hon än en gång halt och det konstaterades att knäna hade fortsatt förändras och fått ytterligare pålagringar i knäna. Hon är sedan dess promenadhäst och rids bara ut i den form som hon själv väljer. För mig har det aldrig varit ett alternativ att avliva henne eftersom jag haft henne sedan hon var baby. Jag hade dock aldrig köpt en unghäst med lösa benbitar speciellt inte en där de resulterat i gallor. Din häst är dessutom inte färdigväxt så det finns även en risk att liksom i mitt fall det blir ytterligare pålagringar med tiden.
 
Många här har olika erfarenheter av lösa benbitar, jag har både bra och dåliga. Vad säger veterinären? jag tror du lär lyssna på någon du litar på och gå efter det, är det värt att chansa eller inte.
 
Kolla exvis åringsauktionen på solvalla vid elitlopper och vetintygen där.
Var och varannan är opererad för benbitar .
Skulle inte se det som ett så stort problem.
Men det kan din vet svara på bäst
 
@Mimmimamma Det är ganska stor skillnad på lösa benbitar i bakknäna och i hasorna. Bakknäna är mycket känsligare och påverkbara för pålagringar och förändringar. Benbitar i haslederna brukar däremot vara mycket okomplicerade och har en väldigt god prognos.

@christcomet Efter alla mina år bland hästar har jag lärt mig att hitta trevliga hästar som en tycker om kan vara bland det svåraste som finns. Så om du verkligen gillar och tror på den här hästen så låt säljaren betala op. Det är en enkel procedur med god prognos, massor av travare har tex lösa benbitar och efter op springer de ändå in en massa pengar och håller för den betydligt tuffare belastningen. Möjligen kan du ta diskussionen med säljaren om att göra en ny exportröntgen som hen får bekosta om det finns risk att det skulle finnas skrammel i fler leder. Jag börjar dock själv vara av tron att det många gånger är bättre att inte veta utan kolla upp om en känner något fel i hur hästen jobbar.
 
Jag har ju också förstått att det är vanligt och okomplicerat att op benbitar, men stämmer det även när de visat sig besvära hästen, dvs att den blivit gallig av dem?
Jag skulle verkligen läsa på om statistiken avser just den sorts problem som min häst drabbats av, och jag skulle rådfråga minst ett par veterinärer innan jag bestämde mig.
Sen tror jag nog att jag skulle vilja få tillbaka pengar motsvarande op + lite till pga risken som ändå föreligger. Och jag skulle vilja ha tillbaka dem INNAN jag la hästen på bordet. Om säljaren ljugit om att det fanns rena bilder så är risken att denne kan vägra att betala op också, sådär i efterhand...
 
Tack alla för input!
Ja op är ju en ganska "enkel" grej och eg inget stort problem om det inte vore för det faktum att jag blivit grundlurad.... Allt extrabesvär jag har av op (måste tex hitta stallplats och betala för, hon går på gratis lösdrift idag) stör mig eftersom jag köpt en häst som inte skulle ha just dom här problemen..... Hade detta uppkommit av ett trauma eller att ngt annat hänt hästen hade det så klart inte varit ngt problem.
Jag har nu lagt ut pengar för både undersökning och röntgen av gallan och nu även en ny exportröntgen där den andra biten upptäcktes. Det är eg inte pengarna som är problemet utan det faktum att han blåljugit mig rätt upp i ansiktet :mad:

Ska kräva honom på pengar för op och div utlägg och se var vi hamnar, det finns ju ganska stor risk att även detta är tomma löften....
 
Varför bad du inte om plåtarna innan köp?
Tack alla för input!
Ja op är ju en ganska "enkel" grej och eg inget stort problem om det inte vore för det faktum att jag blivit grundlurad.... Allt extrabesvär jag har av op (måste tex hitta stallplats och betala för, hon går på gratis lösdrift idag) stör mig eftersom jag köpt en häst som inte skulle ha just dom här problemen..... Hade detta uppkommit av ett trauma eller att ngt annat hänt hästen hade det så klart inte varit ngt problem.
Jag har nu lagt ut pengar för både undersökning och röntgen av gallan och nu även en ny exportröntgen där den andra biten upptäcktes. Det är eg inte pengarna som är problemet utan det faktum att han blåljugit mig rätt upp i ansiktet :mad:

Ska kräva honom på pengar för op och div utlägg och se var vi hamnar, det finns ju ganska stor risk att även detta är tomma löften....
 
Jag har ju också förstått att det är vanligt och okomplicerat att op benbitar, men stämmer det även när de visat sig besvära hästen, dvs att den blivit gallig av dem?
Jag skulle verkligen läsa på om statistiken avser just den sorts problem som min häst drabbats av, och jag skulle rådfråga minst ett par veterinärer innan jag bestämde mig.
Sen tror jag nog att jag skulle vilja få tillbaka pengar motsvarande op + lite till pga risken som ändå föreligger. Och jag skulle vilja ha tillbaka dem INNAN jag la hästen på bordet. Om säljaren ljugit om att det fanns rena bilder så är risken att denne kan vägra att betala op också, sådär i efterhand...
Min halvblodsvalack fick galla i hasen och röntgen visade lösa benbitar i både has och kota. Vid operation så sa vetten (Solvalla, rekommenderas!) att det snarare var kotan som skulle ha börjat ge problem om man inte opererade, inte hasen. Fragmentet där var tydligen mer troligt att ge slipper i leden. En annan häst som var på operation samma dag hade dock så fula inflammationer i leden att det inte ens gick att operera den dagen. Så jag drog lite slutsatsen att man inte vet hur påverkad leden är förrän man öppnar upp. Gallorna verkar iaf inte säga allt. Min häst var aldrig halt, hans galla försvann på de två veckor som han hade boxvila. Allt som allt så känns det för min del som att operation för lösa benbitar är en ganska okomplicerad procedur:)
 
Tack alla för input!
Ja op är ju en ganska "enkel" grej och eg inget stort problem om det inte vore för det faktum att jag blivit grundlurad....

Känner du så här redan, och dessutom tvivlar på att utfästelser med op etc är tomma löften - reklamera omgående. Visst är det trist, men samtidigt hade jag nog sett det som skadebegränsning. Du vet vad förlusterna är så här långt, och jag ser risken som rätt stor att det kommer mer problem.

Men främst är det för att du redan känner dig osäker på både köpet och säljaren. Hade du köpt hästen om du vetat om förutsättningarna? Är svaret nej: reklamera.
 
Om säljaren betalar operationen hade jag definitivt opererat den utifrån beskrivning . Vanligt med lösa benbitar i haserna och ingen komplicerad operation alls.

Jag tycker det känns lite tveksamt om du verkligen blivit lurad? Du har ju själv inte brytt dig om att kolla röntgenplåtar innan köp ....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 170
Senast: Chilodeur
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 128
Senast: lilith
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 801
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Detta hände alldeles nyligen, i förra veckan då jag skulle sälja ponnyn, hade redan köpare som skulle komma och hämta och betala på en...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 985
Senast: Kellog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp