Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Seabaz

Trådstartare
Jag behöver köra mina hästar ca 10 mil om ett par veckor.. Och nu funderar jag på hur jag ska göra?

Häst 1: Lastar sig själv idag men har varit svårlastad och ligger lite mer åt det nervösa hållet i temperament, har åkt mycket släp i sina dagar och står som ett ljus. MEN har aldrig åkt tillsammans med annan häst.


Häst 2: Ett år, inte rädd för något, stressar i stort sett aldrig upp sig. B-ponny. Har åkt släp 3 gånger men då har inredningen i släpet plockats ur och hästen har åkt helt lös. Har aldrig åkt uppbunden men står uppbunden i stallet utan problem (stretar lite ibland men ingen stress) Har stått helt stilla under resorna lös i transporten.


Släp 1: Nytt, stort, brett, ljust. Bredåkning där bredspiltan är 95cm bred och den smala spiltan ca 65cm bred. Har ej ponnybommar. Inredningen går att plocka ur. Boggie. Mjuk mellanvägg.


Släp 2: Äldre, mörkt, enaxlat. Värmlandsvagnen? Bredåkning där mellanväggen är flyttad åt sidan och sedan teleskopbom. Ej ponnybommar och ej uttagbar inredning.



NU är frågan hur jag ska frakta hästarna? Jag har BE-körkort och tillräckligt stor/godkänd dragbil och släp (1) för att köra båda samtidigt.

Jag har även hjälp och kan frakta hästarna i varsitt släp.

Frågan blir vem som åker i vad och hur?!

Jag har möjlighet och ska naturligtvis provköra lillhästen uppbunden men har inte gjort det än. Det jag är rädd för är att han inte kan hålla balansen om han är uppbunden och ramlar och i så fall blir hängande?

Och eftersom inget släp har ponnybommar så kommer jag bli tvungen (?) att binda upp honom med två grimskaft, ett från varje sida så han inte kan gå framåt under bommen?


Helst vill jag att Häst 1 åker i Släp 1. Frågan är om man ska knöla in lillen i "smalspiltan" (den är ju ändå lika bred som en vanlig spilta i ett äldre släp) där bredvid eller köra i det andra släpet? Men där är inget alternativ att ha honom lös.....
 
Senast ändrad:
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Jag hade lastat båda i boggien och åkt. Jag hade bundit upp båda två och behandlat dem som vanliga hästar, dvs inte gjort någon stor grej utav det.
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Det är väl det främsta jag tänkt också men lite säkerhetstänk skadar ju inte i och med att den lilla är B-ponny och släpet inte har ponnyhöjd på bommarna.
Ska kolla om man kan palla upp med höbalar framför.

Och så ska jag provköra den lilla uppbunden och se att han kan stå på egna ben även då....


Men bolla gärna idéer med mig.
Har även hört att man kan köra den lilla bak och fram så kommer han ju inte under bommen men då är frågan om man vill ha den stora åt rätt håll med mjuk mellanvägg mellan?


Och OM nu den lilla skulle ramla - får in sina ben till den stora? Då kan nog den stora börja stressa?
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Jag tycker som Ramona, lasta dem tillsammans. Då slipper du stressmomentet att sära på dem precis när du ska åka, ifall de är ovana/stressade. Den lilla kommer säkert att acceptera att stå bunden om kompisen står bunden bredvid o den dessutom är van att stå uppbunden i stallet. Om du kör lugnt och sansat och dessutom har boggiesläp så bör balansen inte vara något problem.
Kan du lägga höbalar framför så kan det nog hindra hästen från att krypa under, men bind annars kort. Är inte bommen justerbar i ett så nytt släp?
Jag kör shettis med fullhöjdsbom i min gamla släp och det funkar om man binder kort. Nu kör jag iofs bara korta sträckor. Hade jag kört flera timmar skulle jag nog vilja ha en bom i lagom höjd, då det blir bekvämare för hästen.

Jag hade inte "provåkt" med ponnyn ensam, då jag tror att första åkturen uppbunden med mellanvägg blir en lugnare upplevelse om kompisen är med. När hästen väl är van är det dags att låta den åka själv.
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

jag tycker du ska prova att lasta båda och åka en liten provtur och se hur det funkar innan du bestämmer dig för hur du ska göra. lägg halmbalar fram.
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Jag hade lastat båda i boggien och åkt. Jag hade bundit upp båda två och behandlat dem som vanliga hästar, dvs inte gjort någon stor grej utav det.
Håller fullständigt med dig.
Och det brukar fungera med B-ponnysar på storhäst bommar.
Lasta och åk, fyll hönat så de har att tugga på i transporten.
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Men om den lilla skulle ramla, då kör du verkligen illa!!! Kör sakta så går det bra, i svängarna. Min ena B-ponny står smalt, dvs att den stora står brett, och ponnyn står på det smala, då får han bättre stöd av vägagrna. Men han faller inte omkull när han står vanligt.
Sen förstår jag inte vad du menar med inte ponny bommar? På nästan alla släp finns det två olika höjder, den lägsta räcker bra till både russ och shettis iaf.
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Håller med ovanstående, lasta in båda i boggien och kör en runda. Om man bara lastar hästar och inte gör någon grej av det så brukar de flesta hålla sig lugna och fina, särskilt om de får göra det med sin kompis bredvid.
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Min enda fråga: varför i all sin dar skulle ponnyn ramla?! Han har ju åkt innan och vet vad det är frågan om, så att han skulle trilla låter ju kuriöst.

Hade lastat bägge och kört.
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Skulle lastat båda i släp 1.

Inte fel med halmbalar framför, men bind upp som vanligt, spiltan till ponnyn blir så smal att han har bra stöd av väggarna och vad gäller den andra har den säkert inget emot sällskap, det brukar alltid gå mkt bättre än man tänkt sig. Varför den lille skulle riskera att trilla förstår jag inte, sålänge du kör lugnt?

Kör en provtur med dom ihop om du är osäker vettja, men gör ingen stor grej av det!

Good Luck! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Angående balar framför ponnyn. Jag provade det när jag skulle köra min shettis och inte hade låga bommar. Det resulterade i att jag hittade min ponny med halmbalar mellan benen, som hon hade krafsat bak. Så det var bara att krypa bak mellan väggen och hästen och försöka slita fram balarna och tacka gudarna för att hon inte hade fått ngt snöre runt benen... Efter det bestämde jag mig för att uppfinna en platta att sätta under bommen om vi skulle åka igen...
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Okej tack för era svar! Nu känns det lite lugnare! :D

Att ponnyn skulle ramla beror mest på att jag har erfarenhet av min stora som ramlade första gången vi skulle köra honom i släp, då var han uppbunden kort.
Vad folk sa till mig var då att han antagligen tappat balansen i släpet då han inte kunde reglera lika bra när han var uppbunden, att hästar använder hela sin hals till hjälp och bla bla... Det var vad folk sa till mig.

Och efter det körde vi honom löst i släpet och det gick ju bra och efterhand har han börjat kunnat sättas fast osv....

Men den hästen har ju även panikat inne i stallet när han känt att han suttit fast så. Jag vet ju inte till 100% vad som hände i släpet. Vi körde på grusväg rakt fram i max 20-30km/h när det hände efter 200meter från gården.
Men då kanske det är väldigt ovanligt då? Men i alla fall denna händelse som gör att jag blir nojig...


Och nej, ett så nytt släp har inte ponnyhöjd på bommarna. Det finns ponnyläge i mellanväggens fästen men inte i släpets väggar då jag inte beställde till det när jag köpte släpet. Hade ju ingen tanke på att jag skulle ha en ponny 2 år senare liksom... hehe..

26124310.jpg


11777969.jpg
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Tjafsande tycker jag. Stoppa hastar i stora trailern (den med stor/liten) och kor ivag.. De har ju bada akt forut och varfor i hela varlden skulle ponny ramla?? De ar ju en vagg mellan den och stora hasten som gor att han formodligen inte kan ramla..

Det ar for mkt pjaskande med allt tycker jag..
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

vilken otrevlig ton, läs gärna alla mina inlägg
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

som de andra tycker jag släp ett men det enda jag kan känna vara anledning till att inte ha de är ihop är om de inte går överrens, men det gör det väl? i sådana fall ha de i släp två, testa gärna, som tidigare talare har sagt :) lycka till! ;)
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

vilken otrevlig ton, läs gärna alla mina inlägg

otrevlg ton sager du.. men varfor tjafsar du sa mkt da?? DET ar vad jag blir sa irriterad pa.. och nej jag tanker inte lasa all dina 120000+ inlagg..

Jag har sett sa mkt tjafs och krafs bland folk nar det galler deras hastar (see trad om agare storgratande och undran over hastar tar farval av varandra). Folk formanskligar hastarna for mkt.. Men det ar ett helt annat amne och en dag....

I alla fall, lycka till med din lastning och korning.. kom ihag att ta med vatten hemifran.. de vill nog inte dricka "frammande" vatten.
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Din stora har ramlat för att ni band den för kort - ja, det är ju då utrett varför den ramlade och det är ju enkelt att låta bli att binda dem så kort att de inte kan hålla balansen. Att hästar balanserar sig med hals och huvud tror jag inte är någon hemlighet, så det är ju ett rent handhavandefel får man nog säga.

Jag har aldrig varit med om att en häst trillat i transporten, förutsatt att man kör normalt och binder normalt.

Stuva in hästarna och kör försikigt.
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Och nej, ett så nytt släp har inte ponnyhöjd på bommarna. Det finns ponnyläge i mellanväggens fästen men inte i släpets väggar då jag inte beställde till det när jag köpte släpet. Hade ju ingen tanke på att jag skulle ha en ponny 2 år senare liksom... hehe..

Åk till närmaste återförsäljare/beställ nya via nätet, fästen så du kan sänka bommen bak. Du har ju ett par veckor på dig. Det tog mig ca 30 min att själv sätta dit de nya fästena, och jag gjorde det direkt på bägge sidorna så var det gjort. (man vet ju aldrig när man behöver köra en ponny eller två) Jag skulle aldrig riskera att hästen skulle slita sig lös och komma under bommen så länge lämmen är nere.

Jag hade med testat att köra dom tillsammans. Dom flesta hästar åker bättre så om de inte är bredåkare.
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Skulle också köra båda i 1:an.

Se till att sätta en skiva framför bommen också fyll med balar. Jag har också varit med om att (dumma) hästar dragit in balarna under sig, ingen hit kan jag tycka. Vi har alltid haft skiva fram sen dess.

Tror som sagt inte att man ska binda dem FÖR kort, då lär det inte vara risk att de trillar.
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 406
Senast: HannaZ
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 360
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en egen uppfödning som i hela sitt liv har åkt i ett enaxlat äldre Kylingesläp. Det har aldrig varit några problem att lasta...
Svar
4
· Visningar
1 071
Senast: lytesout95
·
Hästhantering Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 707
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp