Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

*KL*

Håller med övriga, lasta, bind upp och åk. Sätt skiva under bommen eller beställ nya fästen. Jag har samma erf av halmbalar som andra, de flyttar lite för gärna på sig även om man förankrar dem.

99.9% av alla hästar klarar utmärkt väl att första gången åka uppbundna, om de är vana stå uppbundna i stallet.

Fint släp btw =)
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

*kl*

Jag skulle ha kört båda i släp 1! Vet hur svårt det är med bommen i fel höjd för dessa småhästar. Har en shettis som alltid fått åka med bommen i pannhöjd, inte optimalt, men vad gör man? I mitt fall kan jag ju inte börja sätta nya fästen på hyrd transport. :confused: Ställ dock inte höbalar med balsnören framför hästarna, har varit med om en häst som fastnat med balsnöret mellan hoven och skon.

När man kör föl binder man inte upp dem, en B-ponny är väl i halvblodsfölstorlek. :angel: Då plockar man ofta bort mellanväggen och har stoet fastbundet fölet lös. Kommer hästarna bra överens är det ett, dock icke lagligt, alternativ om nu b-ponnyn skulle få panik av att vara uppbunden. Kan framdörren öppnas inifrån är detta INTE ett smart alternativ. ;)
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

otrevlg ton sager du.. men varfor tjafsar du sa mkt da?? DET ar vad jag blir sa irriterad pa.. och nej jag tanker inte lasa all dina 120000+ inlagg..

Jag har sett sa mkt tjafs och krafs bland folk nar det galler deras hastar (see trad om agare storgratande och undran over hastar tar farval av varandra). Folk formanskligar hastarna for mkt.. Men det ar ett helt annat amne och en dag....

I alla fall, lycka till med din lastning och korning.. kom ihag att ta med vatten hemifran.. de vill nog inte dricka "frammande" vatten.


Word! Hästar är hästar, folk som fattar nått om hästar gråter el skrattar när de läser den tråden
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Jag skulle lasta båda i släp 1. Gör ingen stor sak utav det,.. ha lite hö i transporten som de kan tugga på så brukar dem hålla sig ganska lugna. Om du nu inte har någon bom som passar så kan du ju alltid knyta upp en grimskaft där bommen ska sitta, så blir det någon slags stopp.

De flesta står faktiskt bättre när dem är två, och får mer jämnvikt i transporten, plus att jag kan tänka mig att det är lättare att hålla balansen om det finns en mellan vägg som kan hjälpa till att stötta upp lite och en annan häst på andra sidan.
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Håller med övriga.
Storhästen kommer att bli skitglad för maskoten:love:
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Gammal tråd men jag kan berätta att båda pållarna stod som ljus i släp 1.
Den stora som vanligt i den breda spiltan och den lilla stod i smala spiltan, snällt. Hade två grimskaft på den lilla, ett från varje håll, så att han inte kunde gå för långt under bommen!

Resan var ungefär 1-1,5h någonting och sedan lastades dom ur och in i en stor lastbil där dom åkte lösa i sina spiltor och 9h senare lastades dom ur i nya stallet hemma :)
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Jag hade lastat båda i boggien och åkt. Jag hade bundit upp båda två och behandlat dem som vanliga hästar, dvs inte gjort någon stor grej utav det.

:bow::bow:

Varför pjoska med hästarna om en så basic grej som att åka transport?

Höhö läste sista inlägget nu! ;) såg att allt gick bra och att du gjorde som jag tänkt :D
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Och jag kan inte förstå hur folk som tycker man är fjantig som frågar om sådana här saker.
Då är det bättre att inte skriva någonting istället för att skriva att man tramsar med hästarna.

Alla är inte världsmästare och att folk skriver så i tråden hjälper inte mig eller mina hästar någonting.
Jag skrev tråden för att det handlade om SÄKERHET för hästarna och inget annat. Jag tycker inte man ska tumma på det eller ta så lätt på det. Det är väl bättre att höra sig för två gånger för mycket än inte alls om man är minsta osäker.


Less på attityden hos världsmästarna på buke
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Så mkt bättre att fråga om det är något man undrar över! :bow:
 
Sv: Dilemma på HUR jag ska frakta pållarna

Ja, precis! Och för just en sån här fråga är Buke perfekt! Det är över 1000st som läst tråden. Så många kompisar att rådfråga om lastning har inte jag i min telefonbok.


Så snälla, ni vet vilka ni är, tänk efter en gång extra innan ni skriver om ni verkligen hjälper. Annars kan ni gå vidare till nästa tråd!


Tack alla seriösa svar jag fick i alla fall :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: HannaZ
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 301
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en egen uppfödning som i hela sitt liv har åkt i ett enaxlat äldre Kylingesläp. Det har aldrig varit några problem att lasta...
Svar
4
· Visningar
1 066
Senast: lytesout95
·
Hästhantering Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 686
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp