Dilemma- sälja ponny?

kaninälskare

Trådstartare
Jag sitter med så jäkla jobbiga tankar just nu om mav hjärtat säger angående försäljningen och vad jag egentligen vill.

Köpte min första egna häst i somras, en D ponny som var oinriden. Den passade plånboken, vi klickade otroligt bra och allting stämde. Jag har ridit in henne, haft kul med henne och utbildat henne nu. Kan berätta att jag själv är 18 år.
Jag börjar gå i tankarna av att jag skulle vilja byta upp mig till storhäst. Har ambitioner inom dressyren, och har endast 2 ponnyår kvar. Och känns nästan tvärt att ge mig in i ponnyligan nu på tävlingsbanorna.
Kan säga att ambitionerna har kommit nu senare, efter köpet utav ponnyn.
Vet att vi tillsammans inte kommer uppnå mina drömmar och mina ambitioner, tränarna säger att storhästsporten är mer seriös och att jag ändå kommer byta upp mig sen.
Visst skulle jag kunna tävla dressyr med henne dom 2 åren som är kvar, men när det ändå kommer ta slut då känns det nästan meningslöst.......
Hjärnan säger sälj(till enbart rätt hem GIVETVIS) och köp en storhäst du har bättre förutsättningar med i dressyren.
Hjärtat säger att du kan inte sälja din första ponny du själv ridit in och utbildat? Tänk så hamnar hon fel? Det gör så ont att tänka att inte ha kvar min lilla skimmel i hagen.

Vet inte vad jag vill ha ut av dehär inlägget, kanske har någon av er gått igenom samma dilemma? Hur gick det för er?
 
Jag tycker att du ska träna vidare och ge dig ut och tävla med din ponny. Känn efter om det är tävlandet du verkligen vill åt.

Oavsett så är det bra, ponnyn får träning i att komma ut, meriter och förhoppningsvis en högre prislapp som senare gör att du kan köpa en ännu bättre storhäst om det fortfarande är vad du vill efter att ha provat på.

Det är alltid svårt att sälja en kompis, men det är få av oss som kan samla på hästar...
 
Förutom vad ovanstående skriver så kan du tävla ponny bland storhäst så länge ekipaget ser proportionerligt ut. Har du en ponny du trivs med så behöver du inte stressa att sälja av den anledningen heller
 
Har ponnyn bra förutsättningar att utvecklas vidare, så ta chansen att lära dig mycket ihop med henne!

Hon är nyss inriden och det tar flera år att verkligen utbilda en häst, och om du säljer henne om två år, så har både du och hon utvecklats!

Själv är jag vuxen och rider både en liten stor häst och en maxad d-ponny.

Jag har ambitionen att starta dem i dressyr i storhäst-klass, och jag tror faktiskt att ponnyn är mest konkurrenskraftig av dem båda. Eventuellt hoppning också, men jag är fegare där.

Fråga gärna @Fiorano hur hon resonerar. Jag vet att hon satsat på en ponny och de tävlar mot stora hästar.

Hon inspirerar mig, och jag längtar inte efter någon stor storhäst nu när vi (barnen och jag) har så trevliga fyrbenta kompisar i stallet.
 
För 1000 år sedan när jag och min d-ponny fyllde 18 samma år bestämde jag mig för att behålla honom och fortsätta att tävla bland stora hästar.

Det var ett lätt och självklart beslut för mig trots att jag fick bra bud på honom. Vad som är rätt för dig vet bara du.

Ser man krasst på det så får du bättre betalt för ponnyn om den har fått lite meriter om du senare bestämmer dig för att uppgradera till en stor häst.
 
Eftersom du bara är 18 och har två år på ponny kvar, så chilla lite. Nu vet jag inte hur gammal ponnyn är, men antar ung iom att den reds in förra året? Isf kan du matcha mot ungponnychampionatet och/eller ungponny-SM, det är en jättebra erfarenhet! Sen när du är 20 kan du ta beslutet att sälja och då få mer pengar än du får nu eller om du vill behålla och tävla bland stora hästar.

Min ponny går MsvB med plac mot stora hästar. Hon kan nog gå MsvA också om jag bara skärper mig och rider riktigt på tävling🙄. Så nog kan en ha lite ambitioner även med sin ponny.
 
Jag sitter med så jäkla jobbiga tankar just nu om mav hjärtat säger angående försäljningen och vad jag egentligen vill.

Köpte min första egna häst i somras, en D ponny som var oinriden. Den passade plånboken, vi klickade otroligt bra och allting stämde. Jag har ridit in henne, haft kul med henne och utbildat henne nu. Kan berätta att jag själv är 18 år.
Jag börjar gå i tankarna av att jag skulle vilja byta upp mig till storhäst. Har ambitioner inom dressyren, och har endast 2 ponnyår kvar. Och känns nästan tvärt att ge mig in i ponnyligan nu på tävlingsbanorna.
Kan säga att ambitionerna har kommit nu senare, efter köpet utav ponnyn.
Vet att vi tillsammans inte kommer uppnå mina drömmar och mina ambitioner, tränarna säger att storhästsporten är mer seriös och att jag ändå kommer byta upp mig sen.
Visst skulle jag kunna tävla dressyr med henne dom 2 åren som är kvar, men när det ändå kommer ta slut då känns det nästan meningslöst.......
Hjärnan säger sälj(till enbart rätt hem GIVETVIS) och köp en storhäst du har bättre förutsättningar med i dressyren.
Hjärtat säger att du kan inte sälja din första ponny du själv ridit in och utbildat? Tänk så hamnar hon fel? Det gör så ont att tänka att inte ha kvar min lilla skimmel i hagen.

Vet inte vad jag vill ha ut av dehär inlägget, kanske har någon av er gått igenom samma dilemma? Hur gick det för er?
Mitt råd, Vänta till efter sommaren. Det är så mycket som händer nu i samhället med Corona. Njut av din relation till din egeninridna ponny och skörda lite av allt det arbetet du har lagt ned.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp