Dilemma: Val av stall

KattisL

Trådstartare
Hej alla kloka Bukeare!

Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan tinga en box i väntan på att jag funnit rätt häst. Eftersom att jag inte vet hur hästen kommer att vara får jag helt enkelt gå på mina egna värderingar och krav/önskemål. Då jag vill kunna träna ordentligt året om tittar jag endast på stall med ridhus eller i nära anslutning till ett. Vill kunna träna mångsidigt varför rivägar också är viktigt. Jag ser gärna att min framtida häst har hästkompisar i hagen.

Jag har tre stall som som jag gärna hade sett mig själv stå i. Dessa är självklart poppulära och därmed fulla och det blir väldigt sällan något ledigt. :( Därför har jag behövt söka mig vidare och jag har tittat på två stall där det finns en ledig plats från 1:a oktober.

Stall 1 :
En anläggning för 20 hästar med stort ridhus, ridbana och fina ridvägar. Hästarna är placerade i två stall med 10 boxar i vardera. Stallen andas en lugn miljö och det ser snyggt och städat ut. Gården ägs och drivs av en familj och de verkar mycket kunniga och måna om skötseln av hästarna. De flesta hästar är aktiva tävlingshästar. En av mina bättre vänner inom hästvärden står uppstallad där och stormtrivs.
Hästarna går i ensamhagar som ligger brevid varandra, dock sätter de ihop hästarna om man hittar någon av de andra inackorderade som vill ha sin häst tillsammans med sin. Det finns sommarbete.
Jag har 4 mil resväg vilket tar ca 35 min.
I priset ingår allt inkl. mockning. 1-2 helgpass/månad tillkommer.

Stall 2:
En anläggninga för 30 hästar men litet ridhus, liten ridbana och fina ridvägar. Alla hästar står i samma stall i en lång gång. Stallet känns därför stökigare och det känns rätt trångt. Gården ackorderas ut till en trevlig tjej som har drivit stallet i ca 2 år tillsammans med anställda. Stallet verkar bestå blandat av tävlingsmänniskor och personer på mer hobbynivå. Dom verkar även försöka anordna aktiviteter tillsammans.
Hagarna är inte speciellt stora men hästarna går 2-4 st tillsammans. Det finns inte sommarbete.
Jag har 2,5 mil reseväg vilket tar ca 25 min.
I priset ingår det mesta, förberedelse av hö-påsar samt mockning måste göras. 1-2 kvällspass/månad tillkommer.


Priset för respektive stall är exakt samma. Jag känner spontant mer för stall 1 då det är mindre, lugnare och bättre träningsmöjligheter, samt att min kompis står där. Dock är resvägen och hagarna mitt dilemma. Hur hade ni tänkt i mitt ställe?

Tack på förhand! :)
 
Alltså 25 eller 35 minuter gör det så stor skillnad? För mig hade det inte gjort det, så jag hade valt efter vad som kändes bästa anläggningen för mig. Vilket i ditt fall då verkar var stall 1.
Sedan är det inte fel att ha en kompis i stallet redan från början, kan göra det lättare att komma in i rutinerna.
 
Hej alla kloka Bukeare!

Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan tinga en box i väntan på att jag funnit rätt häst. Eftersom att jag inte vet hur hästen kommer att vara får jag helt enkelt gå på mina egna värderingar och krav/önskemål. Då jag vill kunna träna ordentligt året om tittar jag endast på stall med ridhus eller i nära anslutning till ett. Vill kunna träna mångsidigt varför rivägar också är viktigt. Jag ser gärna att min framtida häst har hästkompisar i hagen.

Jag har tre stall som som jag gärna hade sett mig själv stå i. Dessa är självklart poppulära och därmed fulla och det blir väldigt sällan något ledigt. :( Därför har jag behövt söka mig vidare och jag har tittat på två stall där det finns en ledig plats från 1:a oktober.

Stall 1 :
En anläggning för 20 hästar med stort ridhus, ridbana och fina ridvägar. Hästarna är placerade i två stall med 10 boxar i vardera. Stallen andas en lugn miljö och det ser snyggt och städat ut. Gården ägs och drivs av en familj och de verkar mycket kunniga och måna om skötseln av hästarna. De flesta hästar är aktiva tävlingshästar. En av mina bättre vänner inom hästvärden står uppstallad där och stormtrivs.
Hästarna går i ensamhagar som ligger brevid varandra, dock sätter de ihop hästarna om man hittar någon av de andra inackorderade som vill ha sin häst tillsammans med sin. Det finns sommarbete.
Jag har 4 mil resväg vilket tar ca 35 min.
I priset ingår allt inkl. mockning. 1-2 helgpass/månad tillkommer.

Stall 2:
En anläggninga för 30 hästar men litet ridhus, liten ridbana och fina ridvägar. Alla hästar står i samma stall i en lång gång. Stallet känns därför stökigare och det känns rätt trångt. Gården ackorderas ut till en trevlig tjej som har drivit stallet i ca 2 år tillsammans med anställda. Stallet verkar bestå blandat av tävlingsmänniskor och personer på mer hobbynivå. Dom verkar även försöka anordna aktiviteter tillsammans.
Hagarna är inte speciellt stora men hästarna går 2-4 st tillsammans. Det finns inte sommarbete.
Jag har 2,5 mil reseväg vilket tar ca 25 min.
I priset ingår det mesta, förberedelse av hö-påsar samt mockning måste göras. 1-2 kvällspass/månad tillkommer.


Priset för respektive stall är exakt samma. Jag känner spontant mer för stall 1 då det är mindre, lugnare och bättre träningsmöjligheter, samt att min kompis står där. Dock är resvägen och hagarna mitt dilemma. Hur hade ni tänkt i mitt ställe?

Tack på förhand! :)

Stall 1..låter mest ordningsamt där samt mest ridvänligt.
Är även väldigt oförtjust i för stora stallar pga den stressande miljön som lätt blir..gillade att man delat upp i tio per stall.
Är det helinack kan du spara in restid om hästen tex ändå vilar genom att inte åka ut den dagen.

Det är relativt långa avstånd till båda, men jag hade åkt 10 min extra för att få mycket mer i hyran
 
Själv hade jag röstat för stall 1 ifall det skulle finnas möjlighet att min häst skulle kunna gå med nån annan häst. Jag prioriterar att min häst ska få "hagkompis" före min egen bekvämliget.
 
Hade också valt nr 1. Tycker att båda ligger långt bort, så 10 min restid skulle jag inte hänga upp mig på och överlag känns det ju som du fått en bättre bild av stall 1. :) Och hagkompis verkar ju gå att ordna.
 
Själv hade jag röstat för stall 1 ifall det skulle finnas möjlighet att min häst skulle kunna gå med nån annan häst. Jag prioriterar att min häst ska få "hagkompis" före min egen bekvämliget.

Hade jag varit garanterad det hade valet varit ganska lätt. Nu kan jag inte veta med säkerhet iom att jag inte vet när jag finner en lämplig häst eller vad det blir för typ av häst (sto/valack etc.). Men jag kanske får chansa att det finns någon i stallet som tänker lite som jag och vill ha sällskap till sin häst när den tiden kommer? :nailbiting:
 
Hade jag varit garanterad det hade valet varit ganska lätt. Nu kan jag inte veta med säkerhet iom att jag inte vet när jag finner en lämplig häst eller vad det blir för typ av häst (sto/valack etc.). Men jag kanske får chansa att det finns någon i stallet som tänker lite som jag och vill ha sällskap till sin häst när den tiden kommer? :nailbiting:

Även om din häst måste gå ensam ett tag, så är det ju ingen katastrof, det går ju hästar i hagarna bredvid. Det verkar ju vara en bra lösning tills du får en plats i något av dina tre ”önske-stall”. :)
 
Jag hade nog valt stall två. Det är ju rätt långt till båda stallen och då hade jag nog hellre valt ett stall med lugn atmosfär. Sen beror det ju på vad man själv prioriterar.
 
Tio minuter restid är om du åker 30 gr/mån 10 timmar.
3 mil skillnad per dag ger i alla fall 30 kr extra i soppapengar, runt 900 i månaden.
 
Jag tycker stall 1 ligger för långt bort. Det låter slitsamt i längden att åka 4 mil enkel väg till stallet, och det blir dessutom väldigt dyrt. Det extra som ingår i stall 1 äts snabbt upp av högre bensinkostnader.
Hur gör de i stall 1 när det är betestider, släpps alla ensamgående hästar ihop då? Och hittar man en hagkompis till sin häst, får de båda gå i en "ensamhage" då eller hur gör man? Låter som upplagt för skador annars.
 
Stall 1 hade jag gillat eftersom det är lugnare och helinackordering. Minskad tidsåtgång men något högre bensinkostnader.
Stall 2 bekymrar mig lite eftersom det inte har bete, hur lätt är det att få tag på sommarbete i dina trakter?

Du vill träna och tävla, stall 1 har bäst möjligheter.
Stall 2 har hagkompisar och kortare restid men typ enda fördelen, du måste dessutom resa varje dag.

Stall 1 överväger ur min synvinkel.
 
Jag tror att du tjänar in det mesta av den extra restiden till stall 1 eftersom du inte behöver fixa foder och mockningen ingår. Att mocka i ett trångt stall men många hyresgäster kan ev vara lite besvärligt om man kommer i "rusningstid", kö till kärror och svårt att ta sig fram.

Jag fyller på listan med lite annat som kanske gör att det väger över för ena eller andra stallet:

Har något av stallen hårdgjorda hagar alt hagar som förvandlas till lerklafs? Att ha 3-4 hästar i en liten lerig hage är ingen höjdare. Hur länge kan du ha din häst ute i resp stall? Hanteras hästarna alltid av personal eller kunninga personer?

Hur många gånder om dagen fodrar man, och vilket foder finns att tillgå?

Bra luft i båda stallen? Bra ljus i stallgång och boxar? Hur stor plats fär du i sadelkammare? Tillgång till skåp eller plats för egen låsbar låda? Torkmöjligheter för täcken etc?

Vad finns för hästägarna? Bra parkeringsmöjligheter (även om det kommer ½m snö), möjlighet att rida för tränare, hovslagare, toa, fikarum, kylskåp...

Hur hög är kallhyran (om det tar tid innan du hittar rätt häst, eller har du redan hittat den)?
 
Jag tror att du tjänar in det mesta av den extra restiden till stall 1 eftersom du inte behöver fixa foder och mockningen ingår. Att mocka i ett trångt stall men många hyresgäster kan ev vara lite besvärligt om man kommer i "rusningstid", kö till kärror och svårt att ta sig fram.

Jag fyller på listan med lite annat som kanske gör att det väger över för ena eller andra stallet:

Har något av stallen hårdgjorda hagar alt hagar som förvandlas till lerklafs? Att ha 3-4 hästar i en liten lerig hage är ingen höjdare. Hur länge kan du ha din häst ute i resp stall? Hanteras hästarna alltid av personal eller kunninga personer?

Hur många gånder om dagen fodrar man, och vilket foder finns att tillgå?

Bra luft i båda stallen? Bra ljus i stallgång och boxar? Hur stor plats fär du i sadelkammare? Tillgång till skåp eller plats för egen låsbar låda? Torkmöjligheter för täcken etc?

Vad finns för hästägarna? Bra parkeringsmöjligheter (även om det kommer ½m snö), möjlighet att rida för tränare, hovslagare, toa, fikarum, kylskåp...

Hur hög är kallhyran (om det tar tid innan du hittar rätt häst, eller har du redan hittat den)?

Tack för jättebra tankar! Detta fick stall 1 att väga över än mer.
Tack till alla som kommit med synpunkter och åsikter. Jag har nu skrivit kontrakt för stall 1, och än så länge känns magkänslan god. Nu fattas bara hästen. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 228
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp